Vervuild slib uit havens Middelburg Het zal wel, we zien 181 zeeland Goederentransporten worden terecht gedoogd Discussie over onderwijs on Veere KOPER Oorzaak is spoelwater Vitrite KENNISWERF Op en rond de Edisonweg in Vlissingen zitten nog van die authentieke autohandelaren. En als het aan hen ligt, blijft dat zo. Eigenlijk geloven zij niet echt in de Kenniswerf 9 10 april - Jaarbeurs Utrecht VERZAMELAARS JAARBEURS donderdag 7 april 2011 door Emile Calon middelburg - Vanaf augustus wordt 220.000 ton vervuild slib met behulp van een drijvende kraan uit de havens van Middel burg, delen van het Kanaal door Walcheren en de Oude Arne ge haald. Het gaat om slib dat vervuild is met vooral koper. Het wordt met schepen afgevoerd naar een depot bij het Hollands Diep. Het baggeren gebeurt in opdracht van Rijkswaterstaat en wordt uitge voerd door Boskalis. Manager Kees van Westenbrugge van Rijkswater staat verwacht dat de werkzaamhe den eind 2012 klaar zijn. Om de overlast voor inwoners van Middelburg en watersporters te be perken, beginnen de baggerwerk- zaamheden in Middelburg okto-- ber 2011 en moeten ze in april zijn afgerond. Het gaat om alle wateren die in open verbinding staan met het Ka naal door Walcheren. Alleen een deel van het Prins Hendrik Dok wordt niet uitgebaggerd vanwege de archeologische waarde van de bodemconstructie. Tijdens de baggerwerkzaamheden kunnen in de Middelburgse jacht- mmmmmmwammtBtmrnrsia haven geen boten liggen. Ook de woonboten moeten tijdelijk ver plaatst worden. Van Westenbrug ge verwacht dat die maar een be perkte tijd een stukje worden ver plaatst. Hij gaat daarover nog over leggen met de bewoners. Dan wordt ook gesproken over de ma nier waarop de overlast voor hen zo beperkt mogelijk kan worden gehouden. Het baggeren is volgens hem no dig omdat bij de fabricage van ko peren lampfittingen door Vitrite vervuild spoelwater werd geloosd op het kanaal. Door stromingen en spuien is die vervuiling ver spreid tot aan het sluisje bij de Middelburgse rechtbank. Op de meest vervuilde plaatsen wordt een meter slib afgegraven. Voor er wordt gebaggerd onder zoekt Boskalis of er munitie ligt in de Middelburgse wateren. Van Westenbrugge waarschuwt dat bij het baggeren geluidshinder moge lijk is en stankoverlast. Om die overlast te beperken wordt er al leen overdag gewerkt. In de Mid delburgse haven mag ook niet voor oktober en na april worden gebaggerd. Ook bestaat er volgens hem een kleine kans op extra kwel in de landbouwgebieden die aan het kanaal grenzen. den haag - De minister van Infra structuur en Milieu gedoogt te recht de goederentransporten op de Zeeuwse lijn en hoeft dan ook railbeheerder ProRail niet aan te pakken. Dat is vrij vertaald het oordeel van de Raad van State in een beroeps zaak die onder meer door de Be langenvereniging Aanwonenden Spoorlijn (BAS) was aangespan nen. Bewoners langs de Zeeuwse lijn ergeren zich al jaren dat de goe derentreinen zonder milieuvergun ning rijden. Daarmee wordt de Wet geluidhinder overtreden. ProRail heeft een ontwerp-sane- Vlissingen is niet vies van ambi ties. Maar die allemaal uitvoe ren, valt niet mee. Onlangs is het plan voor de Kenniswerf weer uit de kast getrokken. Je zou kunnen zeggen dat 't nu pas écht van start is gegaan gegaan. In een serie artikelen belicht de PZC een aantal aspecten. Afleve ring 6: de oude ondernemers. Het Edisongebied is één van de, voor zo'n klei ne stad, vele bedrijven terreinen van Vlissin gen. Van oudsher zitten er hande laren. Velen zijn vertrokken, maar er zitten er nog genoeg - meer dan je van een Kenniswerf zou ver wachten. Maar waarom? „Waarom niet?", werpt Nico Net ten de vraag tegen. Hij nam een paar jaar geleden de autoloods over van Hein Cieraad, die de Edisonweg had verruild voor de Gildeweg. „Ik zit hier goed. En ik wil hier niet weg ook. Het enige waar ik van baal is dat ik de twaalf honderd vierkante meter aan de overkant heb moeten afstaan aan de gemeente. Die had daar andere plannen mee, voor de Kenniswerf waardoor de meeste van mijn au to's nu op een terrein een eind ver derop staan. Voor een drie keer zo hoge huur ook nog. Voorbijgan gers weten niet dat dat ook bij mij hoort, ze rijden voorbij en verge ten Nico gewoon. En mijn oude terrein, daar heeft de gemeente nooit meer wat mee gedaan." Buurman Arjan Vermeulen van bandencentrale Walraven denkt net als Netten. „Wij zitten goed. En als het over kennisuitwisseling gaat: dat doen we. Elk jaar hebben we scholieren van het ROC. Ver der verwacht ik niet veel van de Kenniswerf Het enige wat je ziet veranderen, is als er een garagebe drijf vertrekt en er een ander voor in de plaats komt." Zo praten alle handelaren: het zal wel, we zien wel, wij zitten goed. Dat geldt ook voor de vissers van Siereveld, die onderhoud plegen aan de gigantische netten die in hun loods uithangen. Joop Siere veld: „Bij de visafslag was zo'n groot stuk grond niet meer te koop, dus konden we hier terecht. Vijftien jaar geleden al. Ach, we maken ons niet druk. We hoeven niet weg, het is ons nooit gevraagd ook. Wij geloven het wel." Aan de Edisonweg zit ook Van de Gruiter, met z'n goederen voor vis serij en scheepvaart, die met de ge meente onderhandelt over ver plaatsing. De gemeentereiniging, een eindje verderop, zou er ook niet lang meer moeten zitten. Vlis singen hoopt de dienst spoedig te kunnen laten-samengaan met die van Middelburg. Wat weinigen we ten, is dat een paar meter verderop de werkplaats van de reclassering van zuidwest-Nederland is geves tigd. Naast de dichtgetimmerde woning met dito loods en het stan daard zootje fietsen ervoor. „Maar die zijn van ROC-scholieren", zegt werkmeester Bram Pourchez met een diepe zucht. Omdat het in de Glacisstraat te druk werd, is de werkplaats in ringsprogramma gemaakt voor de lijn om geluidshinder te beperken. Daarin zit ook beperking van spoorhinder in Goes. De minister kan op basis daarvan hogere grens waarden voor de Zeeuwse lijn vast leggen. Volgens de Raad van State ge doogt de minister dan ook terecht, omdat er zicht is op legalisering van de huidige, illegale situatie. Voor 1 september dient er een dui delijk plan van aanpak voor de spoorhinder in Goes te liggen. Op die datum moet ProRail beginnen met het treffen van geluidsweren- de maatregelen in Goes. Autohandelaar Nico Netten voor het terrein dat hij moest afstaan. 2007 verkast naar de Edisonweg. Dat bevalt goed. „Het is een mooie ruimte, we zijn goed bereikbaar en niemand tot last. Het ministerie heeft flink geïnvesteerd in het pand, dus het zou jammer zijn als we weg moeten. Ach, zo'n vaart zal het toch niet lopen? De ge meente heeft alleen maar schul den." En dan nog: reclassering past volgens Pourchez prima op een Kenniswerf „Wij leggen een basis voor mensen die structuur nodig hebben. Op tijd je nest uit, opdrachten aanvaarden... vergis je niet; dat is voor veel mensen al kennis genoeg." Hoe verrassend: aan de Vol- taweg klinken niet heel an dere woorden. Dat begint al bij Sloestaal, waarvan Ron de Waal zich hardop afvraagt waar om zijn staalhandel weg zou moe ten. „Wij leveren nog materiaal aan Technum ook. En de gemeen te, die heb ik hier nog nooit ge zien." Charles Poppe, van de gelijk namige truckhandel aan de andere kant van het straatje, ook niet. „Ik blijf net zo lang zitten tot de ge meente met een goed bod komt. Dan ben ik best bereid te verkas sen. Maar het hoeft niet, zeker niet. Iedereen weet me hier te vin den, al elf jaar, dus ik hoef niet weg. Het is hier lekker rustig ook. Weet je, die hele Kenniswerf daar geloof ik geen reet van." Wat de gemeente wel deed in het groezelige straatje, is twee loodsen verkopen aan projectontwikkelaar Bram Maljaars. Die wil ze opknap pen om er zestien technobedrijfjes onderdak te bieden. Op en top Kenniswerf. Maar ja, nu is wel Peter ter Meulen zijn 'gedoog- loods' kwijt. Rouwig is hij daar echter niet om. „De gemeente heeft het vierenhalf jaar door de vingers gezien dat ik hier een kringloopwinkel had. Omdat alles voor het dierenasiel was, snap je. Da's toch mooi." Van buurman Sjaak van Driel mag Maljaars bij hem ook langskomen. Met zijn loods doet hij eigenlijk niet zo veel. Er staat wat handel in, waaronder een naar restauratie hunkerende Renault Alpine, meer niet. „Ik zou liever op dat nieuwe industrieterrein zitten, bij Kuzee. Dit heb ik ook maar speculatief ge kocht en ik wil er best van af, maar niet voor een jodenfooi." Mega Platen en CD Beurs voorverkoop met korting: verzamelaarsjaarbeurs.nl vul in bij kortingscode ticket: XXL3 door Annemarie Zevenbergen veere - De toekomst van het basis onderwijs in de gemeente Veere staat centraal tijdens de onderwijs- conferentie op woensdag 13 april in de Grote Kerk in Veere. De bijeenkomst is bedoeld voor ie dereen die met onderwijs te ma ken heeft; van ouders, leerkrach ten, schoolbesturen, jeugdraad tot kinderopvang. Want zorgen zijn er in Veere door bevolkingskrimp en dalende leerlingenaantallen. Onderwijswethouder René Mole naar geeft aan dat hij met deze con ferentie 'een brede maatschappelij ke discussie wil losmaken over de toekomst van het onderwijs, waar bij alle opties open liggen'. „We willen inzicht krijgen in de problematiek die er speelt. Scho len worden steeds kleiner. Gaan we alle zeilen bijzetten om die scholen te behouden of willen we een andere kant opgaan. Welke kant dat wordt, ligt nog helemaal open. Ik wil nu een stuk bewust wording oproepen, want er gaan dingen veranderen. We moeten dus niet achter de muziek aan lo pen, maar nu keuzes maken. Ik hoop dan ook dat er zo veel moge lijk mensen komen om een echte discussie op gang te krijgen en om energie op te wekken voor de vol gende stap. Dat is het oprichten van een zo breed mogelijk samen gestelde klankbordgroep. Die moet onder leiding van deskundi gen verschillende toekomstscena rio's ontwikkelen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 18