Vervuild slib
uit havens
Middelburg
Het zal wel, we zien
181 zeeland
Goederentransporten
worden terecht gedoogd
Discussie over onderwijs on Veere
KOPER Oorzaak is spoelwater Vitrite
KENNISWERF
Op en rond de Edisonweg in Vlissingen zitten nog van die
authentieke autohandelaren. En als het aan hen ligt, blijft
dat zo. Eigenlijk geloven zij niet echt in de Kenniswerf
9 10 april - Jaarbeurs Utrecht
VERZAMELAARS
JAARBEURS
donderdag 7 april 2011
door Emile Calon
middelburg - Vanaf augustus
wordt 220.000 ton vervuild slib
met behulp van een drijvende
kraan uit de havens van Middel
burg, delen van het Kanaal door
Walcheren en de Oude Arne ge
haald.
Het gaat om slib dat vervuild is
met vooral koper. Het wordt met
schepen afgevoerd naar een depot
bij het Hollands Diep.
Het baggeren gebeurt in opdracht
van Rijkswaterstaat en wordt uitge
voerd door Boskalis. Manager Kees
van Westenbrugge van Rijkswater
staat verwacht dat de werkzaamhe
den eind 2012 klaar zijn.
Om de overlast voor inwoners van
Middelburg en watersporters te be
perken, beginnen de baggerwerk-
zaamheden in Middelburg okto--
ber 2011 en moeten ze in april zijn
afgerond.
Het gaat om alle wateren die in
open verbinding staan met het Ka
naal door Walcheren. Alleen een
deel van het Prins Hendrik Dok
wordt niet uitgebaggerd vanwege
de archeologische waarde van de
bodemconstructie.
Tijdens de baggerwerkzaamheden
kunnen in de Middelburgse jacht-
mmmmmmwammtBtmrnrsia
haven geen boten liggen. Ook de
woonboten moeten tijdelijk ver
plaatst worden. Van Westenbrug
ge verwacht dat die maar een be
perkte tijd een stukje worden ver
plaatst. Hij gaat daarover nog over
leggen met de bewoners. Dan
wordt ook gesproken over de ma
nier waarop de overlast voor hen
zo beperkt mogelijk kan worden
gehouden.
Het baggeren is volgens hem no
dig omdat bij de fabricage van ko
peren lampfittingen door Vitrite
vervuild spoelwater werd geloosd
op het kanaal. Door stromingen
en spuien is die vervuiling ver
spreid tot aan het sluisje bij de
Middelburgse rechtbank. Op de
meest vervuilde plaatsen wordt
een meter slib afgegraven.
Voor er wordt gebaggerd onder
zoekt Boskalis of er munitie ligt in
de Middelburgse wateren. Van
Westenbrugge waarschuwt dat bij
het baggeren geluidshinder moge
lijk is en stankoverlast. Om die
overlast te beperken wordt er al
leen overdag gewerkt. In de Mid
delburgse haven mag ook niet
voor oktober en na april worden
gebaggerd. Ook bestaat er volgens
hem een kleine kans op extra kwel
in de landbouwgebieden die aan
het kanaal grenzen.
den haag - De minister van Infra
structuur en Milieu gedoogt te
recht de goederentransporten op
de Zeeuwse lijn en hoeft dan ook
railbeheerder ProRail niet aan te
pakken.
Dat is vrij vertaald het oordeel van
de Raad van State in een beroeps
zaak die onder meer door de Be
langenvereniging Aanwonenden
Spoorlijn (BAS) was aangespan
nen. Bewoners langs de Zeeuwse
lijn ergeren zich al jaren dat de goe
derentreinen zonder milieuvergun
ning rijden. Daarmee wordt de
Wet geluidhinder overtreden.
ProRail heeft een ontwerp-sane-
Vlissingen is niet vies van ambi
ties. Maar die allemaal uitvoe
ren, valt niet mee. Onlangs is
het plan voor de Kenniswerf
weer uit de kast getrokken. Je
zou kunnen zeggen dat 't nu pas
écht van start is gegaan gegaan.
In een serie artikelen belicht de
PZC een aantal aspecten. Afleve
ring 6: de oude ondernemers.
Het Edisongebied is één
van de, voor zo'n klei
ne stad, vele bedrijven
terreinen van Vlissin
gen. Van oudsher zitten er hande
laren. Velen zijn vertrokken, maar
er zitten er nog genoeg - meer dan
je van een Kenniswerf zou ver
wachten. Maar waarom?
„Waarom niet?", werpt Nico Net
ten de vraag tegen. Hij nam een
paar jaar geleden de autoloods
over van Hein Cieraad, die de
Edisonweg had verruild voor de
Gildeweg. „Ik zit hier goed. En ik
wil hier niet weg ook. Het enige
waar ik van baal is dat ik de twaalf
honderd vierkante meter aan de
overkant heb moeten afstaan aan
de gemeente. Die had daar andere
plannen mee, voor de Kenniswerf
waardoor de meeste van mijn au
to's nu op een terrein een eind ver
derop staan. Voor een drie keer zo
hoge huur ook nog. Voorbijgan
gers weten niet dat dat ook bij mij
hoort, ze rijden voorbij en verge
ten Nico gewoon. En mijn oude
terrein, daar heeft de gemeente
nooit meer wat mee gedaan."
Buurman Arjan Vermeulen van
bandencentrale Walraven denkt
net als Netten. „Wij zitten goed.
En als het over kennisuitwisseling
gaat: dat doen we. Elk jaar hebben
we scholieren van het ROC. Ver
der verwacht ik niet veel van de
Kenniswerf Het enige wat je ziet
veranderen, is als er een garagebe
drijf vertrekt en er een ander voor
in de plaats komt."
Zo praten alle handelaren: het zal
wel, we zien wel, wij zitten goed.
Dat geldt ook voor de vissers van
Siereveld, die onderhoud plegen
aan de gigantische netten die in
hun loods uithangen. Joop Siere
veld: „Bij de visafslag was zo'n
groot stuk grond niet meer te
koop, dus konden we hier terecht.
Vijftien jaar geleden al. Ach, we
maken ons niet druk. We hoeven
niet weg, het is ons nooit gevraagd
ook. Wij geloven het wel."
Aan de Edisonweg zit ook Van de
Gruiter, met z'n goederen voor vis
serij en scheepvaart, die met de ge
meente onderhandelt over ver
plaatsing. De gemeentereiniging,
een eindje verderop, zou er ook
niet lang meer moeten zitten. Vlis
singen hoopt de dienst spoedig te
kunnen laten-samengaan met die
van Middelburg. Wat weinigen we
ten, is dat een paar meter verderop
de werkplaats van de reclassering
van zuidwest-Nederland is geves
tigd. Naast de dichtgetimmerde
woning met dito loods en het stan
daard zootje fietsen ervoor. „Maar
die zijn van ROC-scholieren", zegt
werkmeester Bram Pourchez met
een diepe zucht.
Omdat het in de Glacisstraat te
druk werd, is de werkplaats in
ringsprogramma gemaakt voor de
lijn om geluidshinder te beperken.
Daarin zit ook beperking van
spoorhinder in Goes. De minister
kan op basis daarvan hogere grens
waarden voor de Zeeuwse lijn vast
leggen.
Volgens de Raad van State ge
doogt de minister dan ook terecht,
omdat er zicht is op legalisering
van de huidige, illegale situatie.
Voor 1 september dient er een dui
delijk plan van aanpak voor de
spoorhinder in Goes te liggen. Op
die datum moet ProRail beginnen
met het treffen van geluidsweren-
de maatregelen in Goes.
Autohandelaar Nico Netten voor het terrein dat hij moest afstaan.
2007 verkast naar de Edisonweg.
Dat bevalt goed. „Het is een mooie
ruimte, we zijn goed bereikbaar en
niemand tot last. Het ministerie
heeft flink geïnvesteerd in het
pand, dus het zou jammer zijn als
we weg moeten. Ach, zo'n vaart
zal het toch niet lopen? De ge
meente heeft alleen maar schul
den." En dan nog: reclassering
past volgens Pourchez prima op
een Kenniswerf „Wij leggen een
basis voor mensen die structuur
nodig hebben. Op tijd je nest uit,
opdrachten aanvaarden... vergis je
niet; dat is voor veel mensen al
kennis genoeg."
Hoe verrassend: aan de Vol-
taweg klinken niet heel an
dere woorden. Dat begint
al bij Sloestaal, waarvan Ron de
Waal zich hardop afvraagt waar
om zijn staalhandel weg zou moe
ten. „Wij leveren nog materiaal
aan Technum ook. En de gemeen
te, die heb ik hier nog nooit ge
zien." Charles Poppe, van de gelijk
namige truckhandel aan de andere
kant van het straatje, ook niet. „Ik
blijf net zo lang zitten tot de ge
meente met een goed bod komt.
Dan ben ik best bereid te verkas
sen. Maar het hoeft niet, zeker
niet. Iedereen weet me hier te vin
den, al elf jaar, dus ik hoef niet
weg. Het is hier lekker rustig ook.
Weet je, die hele Kenniswerf daar
geloof ik geen reet van."
Wat de gemeente wel deed in het
groezelige straatje, is twee loodsen
verkopen aan projectontwikkelaar
Bram Maljaars. Die wil ze opknap
pen om er zestien technobedrijfjes
onderdak te bieden. Op en top
Kenniswerf. Maar ja, nu is wel
Peter ter Meulen zijn 'gedoog-
loods' kwijt. Rouwig is hij daar
echter niet om. „De gemeente
heeft het vierenhalf jaar door de
vingers gezien dat ik hier een
kringloopwinkel had. Omdat alles
voor het dierenasiel was, snap je.
Da's toch mooi."
Van buurman Sjaak van Driel mag
Maljaars bij hem ook langskomen.
Met zijn loods doet hij eigenlijk
niet zo veel. Er staat wat handel
in, waaronder een naar restauratie
hunkerende Renault Alpine, meer
niet. „Ik zou liever op dat nieuwe
industrieterrein zitten, bij Kuzee.
Dit heb ik ook maar speculatief ge
kocht en ik wil er best van af,
maar niet voor een jodenfooi."
Mega Platen en CD Beurs
voorverkoop met korting: verzamelaarsjaarbeurs.nl
vul in bij kortingscode ticket: XXL3
door Annemarie Zevenbergen
veere - De toekomst van het basis
onderwijs in de gemeente Veere
staat centraal tijdens de onderwijs-
conferentie op woensdag 13 april
in de Grote Kerk in Veere.
De bijeenkomst is bedoeld voor ie
dereen die met onderwijs te ma
ken heeft; van ouders, leerkrach
ten, schoolbesturen, jeugdraad tot
kinderopvang. Want zorgen zijn er
in Veere door bevolkingskrimp en
dalende leerlingenaantallen.
Onderwijswethouder René Mole
naar geeft aan dat hij met deze con
ferentie 'een brede maatschappelij
ke discussie wil losmaken over de
toekomst van het onderwijs, waar
bij alle opties open liggen'.
„We willen inzicht krijgen in de
problematiek die er speelt. Scho
len worden steeds kleiner. Gaan
we alle zeilen bijzetten om die
scholen te behouden of willen we
een andere kant opgaan. Welke
kant dat wordt, ligt nog helemaal
open. Ik wil nu een stuk bewust
wording oproepen, want er gaan
dingen veranderen. We moeten
dus niet achter de muziek aan lo
pen, maar nu keuzes maken. Ik
hoop dan ook dat er zo veel moge
lijk mensen komen om een echte
discussie op gang te krijgen en om
energie op te wekken voor de vol
gende stap. Dat is het oprichten
van een zo breed mogelijk samen
gestelde klankbordgroep. Die
moet onder leiding van deskundi
gen verschillende toekomstscena
rio's ontwikkelen."