io koranverbranding
Radicale dominee
met weinig volgelingen
De gemoederen lopen hoog op in
Afghanistan nadat dominee Terry
Jones een koran heeft verbrand. In
Amerika valt dit onder de vrijheid
van meningsuiting. Moslims zijn
echter woedend over het verbran
den van hun heilig boek.
dinsdag 5 april 2011
reageren?
nieuwsredactie@wegener.nl
binnen de islam, maar volgens Ber
ger vinden alle stromingen dat de
Koran met respect moet worden
behandeld.
Berger: „Ik ben een tijdje bij een
moskee in de leer geweest en daar
legde ik de koran een keer op de
grond, er is me toen snel duidelijk
gemaakt dat dit niet kan en dat ik
de Koran met respect moet behan
delen."
Waarom zien we die felle reactie op
de koranverbranding alleen in Afgha
nistan?
Afghanistan wijkt af van andere
moslimlanden vanwege de oorlog
tegen de taliban, die met grote mi
litaire steun van westerse landen
wordt gevoerd. In andere landen
reageren moslims vooralsnog niet
zo heftig. „Ik hoop dat ze denken:
'Laat maar gaan'. Het kan zijn dat
de gemoederen wel degelijk verhit
zijn, maar dat de regering van mos
limlanden er een domper op zet",
zegt de arabist Berger. Demonstre
ren tegen de koranverbranding
Moslims zien hun Koran als een hei
lig boek. Dat zeggen christenen ook
van hun Bijbel. Waar liggen de ver
schillen?
De Koran is het woord van God,
van kaft tot kaft. Dat wordt over
de Bijbel ook wel gezegd, maar in
de Bijbel staan meer verhalen over
God, terwijl de Koran de letterlij
ke woorden van God bevat, aldus
arabist Maurtis Berger.
Er zijn verschillende stromingen
Dominee Terry Jones
verafschuwt de islam en
wil dat iedereen het weet.
Nu hij een koran heeft
verbrand staat hij weer
vol in de belangstelling.
Dominee Terry [ones
haalt nu al voor de
tweede keer de wereld
pers. Ook roept hij
voor de tweede maal de woede
van de moslimwereld over zich af
Hij krijgt daarmee waar hij op uit
is: aandacht.
De dominee, met kenmerkende
snor, staat aan het roer van een
kleine fundamentalistische kerkge
meenschap van zo'n 50 mensen.
Het Dove World Outreach Center
is een evangelistische kerk in Gai
nesville, Florida. Jones (59), een
voormalig hotelmanager, zwaait er
sinds 1996 de scepter.
De eerste jaren verdeelde hij zijn
tijd over Gainesville en het Duitse
door
Miriam van den Brand,
Niek Opten en Joost Sijtsma
beeld
Ruud Willems en Jos Diender
zou op het eerste gezicht een
mooie afleiding kunnen zijn van
de huidige problemen in moslim
landen. Maar regeringen willen nu
juist tegen elke prijs voorkomen
dat mensen de straat op gaan, stelt
Berger. „Je weet nooit waar een de
monstratie op uitloopt."
De koranverbranding is tot nog toe
ook geen onderwerp onder moslims
in westerse landen.
„Zij kunnen de verbranding veel
meer in de context plaatsten", zegt
Berger. Dat was volgens hem ook
het geval met de film Fitna van
PW-leider Geert Wilders en de
Deense Mohammed-cartoon.
„Moslims in het westen weten dat
het een actie is van een individu
en niet van een land. Inwoners
van moslimlanden zien koranver
branding en de cartoon veel meer
als een daad van het westen."
Ook in de Verenigde Staten blijft
het tot nog toe rustig. De Ameri
kaanse president Barack Obama
veroordeelde zowel de verbran-
weet alleen wat de Bijbel zegt.'
Jones werd in dat jaar plots een na
tionale bekendheid toen hij aan
kondigde op 11 september, de dag
van de aanslagen op het World
Trace Center in 2001, exemplaren
van het heilige boek van moslims
te verbranden. De wereldpers ruk
te uit. Jones, die altijd een wapen
draagt, ontving vele doodsbe
dreigingen. Hij zei dat hem dat
niet deerde: „We zijn bereid hier
voor ons leven te geven." Moslims
in diverse landen protesteerden en
hierbij vielen tientallen doden.
Ondanks zijn aanvankelijke stand
vastigheid besloot Jones toch af te
zien van het 'kampvuur van ko
rans' dat hij wilde ontsteken in de
voortuin van de kerk. Een van de
verklaringen: hij zou een bood
schap van God hebben gekregen
om het niet te doen. Een andere:
een telefoontje van Robert Gates,
de toenmalige Amerikaanse minis
ter van Buitenlandse Zaken, die
hem opriep zijn plannen te laten
varen. Volgens Jones maakte het
niet uit dat de verbranding niet
doorging; hij had toch bereikt wat
hij wilde, namelijk 'laten zien dat
een onderdeel van de islam zeer
gevaarlijk en erg radicaal is'.
Blijkbaar was dat toch niet genoeg,
en Jones besloot in maart alsnog
een koranverbranding te houden.
De aankondiging kreeg in eerste in
stantie weinig aandacht. Het daad
werkelijke verbranden liet Jones
doen door een assistent.
De gewelddadigheden in Afghanis
tan hebben als gevolg dat Jones'
naam wederom de hele wereld
over gaat. Zo heeft hij het graag.
zie onze website:buitenland
Terry Jones reageert op de ge
welddadigheden in Afghanistan
Keulen, waar hij begin jaren '80 de
Christliche Gemeinde Köln had
opgericht. In 2008 werd Jones daar
weggestuurd na beschuldigingen
dat hij leden van zijn gemeen
schap onderdrukte, hen geld af
troggelde of liet werken zonder be
taling. Ook zou hij families en
vrienden tegen elkaar opzetten.
Duitsers die hem van dichtbij mee
maakten denken dat mogelijk het
verlies van zijn gezag in Keulen
een van de redenen is dat Jones
zichzelf in Amerika zo in de schijn
werpers probeert te plaatsen.
Jones mag graag verhandelingen
houden over demonen. Hij en zijn
vrouw Sylvia vinden abortus
'moord' en homoseksualiteit 'een
zonde'. De laatste jaren is het voor
al de islam die hem bezighoudt.
Via de website van zijn kerk zijn
T-shirts met de tekst 'Islam is of
the Devil' te koop. In 2009 zette
hij een bord met diezelfde tekst,
ook de titel van zijn boek, in zijn
voortuin. Van de islam of koran
heeft Jones desondanks weinig
kennis, gaf hij in 2010 toe. Tegen
de New York Times zei hij: 'Ik heb
er geen enkele ervaring mee. Ik