spectrum IO Zaterdag 2 april 2011 De Zuid-Limburgse gemeenten zetten 'kwaliteit van leven' in als wapen tegen de krimp. Onder meer het toerisme moet bijdragen aan behoud van de leefbaarheid. Zuid-Limburg heeft al In Zuid-Limburg rijden meer lijk- dan kinderwagens. Investeringen in de leefbaarheid en het toerisme en een focus op chemische en medische innovatie moeten ervoor zorgen dat nieuwkomers het sterfteoverschot op lange termijn compenseren. Misschien wel de grootste klus is het bestrijden van een hardnekkig imagoprobleem. Want Zuid-Limburg is vaak een voorbeeld voor de rest van Nederland. Steevast in negatieve zin. door Raymond de Frel T e zou alle termen ook zo op Zeeuws-Vlaan- I deren kunnen loslaten. Een uithoek, ver- I grijzing, een braindrain... Logisch, daarvan I balen ze ook in Zuid-Limburg, grofweg het gebied tussen Bom en Maastricht. Even vooropgesteld, Zuid-Limburg is in nog veel meer opzichten totaal niet te vergelijken met Zeeuws-Vlaanderen. Het is een stedelijk gebied met ongeveer een miljoen inwoners, heeft een universiteit, een internationaal vliegveld en niet een, maar twee buurlanden. Toch wordt Zuid-Limburg in een adem ge noemd met Zeeuws-Vlaanderen en Oost-Gro- ningen als het over krimp gaat. Het ontkennen van cijfers heeft geen enkele zin, weet burge meester Paul Depla van de gemeente Heerlen. „Toen ik een jaar geleden als wethouder vanuit Nijmegen naar Heerlen ging, vroeg iedereen zich hardop af wat ik daar ging doen. Een streek die sterk vergrijst, veel werkloosheid kent, afgelegen is van de rest van Nederland, steeds minder jongeren trekt... En ja, als dat alle maal ook nog eens in een landelijke kwaliteits krant staat, is het opeens echt werkelijkheid. Maar het is tegelijkertijd ook niet helemaal waar. Ja, er gaan meer mensen dood dan er wor den geboren. Geboorte- en sterftecijfers zijn niet te beïnvloeden, maar verhuiswagens kun je wel proberen deze kant op te loodsen. Sinds twee jaar hebben we een vestigingsoverschot in Zuid-Limburg. Voor Heerlen betekenden 4500 nieuwe inwoners in 2010 dat voor het eerst in jaren de krimp tot stilstand kwam. De voorspel lingen waren dat Zuid-Limburg met een a twee procent per jaar zou krimpen, maar in 2010 was dat nog maar 0,08 procent." Nu weten de Zuid-Limburgers nog niet waar om al die nieuwe inwoners naar de regio kwa men, maar Depla en zijn collega's Sjraar Cox (Sittard-Geleen) en Onno Hoes (Maastricht) vermoeden (en hopen) dat het een gevolg is van strakke keuzes maken. Investeringen in leef baarheid, cultuur en onderwijs bijvoorbeeld, waarbij de ongeschreven regel 'dat elke gemeen te hetzelfde wil als zijn buurman' is losgelaten. „Het heeft geen zin om met elkaar te concurre ren", zegt Hoes. „Erken nu gewoon dat Sit tard-Geleen met een bedrijf als DSM de kern is voor economische activiteiten in de regio. Maas tricht kan dat ondersteunen, bijvoorbeeld met onze Medical Health Campus, die weer aansluit op industrieterrein Chemelot Campus in Sit tard-Geleen. Als we eikaars hand nu niet vast pakken, duurt het weer vijftien jaar voor er een nieuwe kans is. Rond die tijd is er pas weer een geheel nieuwe lichting bestuurders." Cox gaat nog een stapje verder. „Al dat gepraat over ge meentelijke herindelingen levert niets op. Als je als gemeenten samen prioriteiten stelt, kom je veel verder." En als het even kan, moet de samenwerking niet ophouden bij de landsgrenzen, want ook op dat vlak kampt Limburg (net als Zeeuws- Vlaanderen) met een probleem. „Vanuit Neder lands perspectief zijn wij de periferie, maar als je over de grenzen kijkt verandert dat beeld compleet Brussel en Parijs zijn vlakbij, Aken op een steenworp afstand. Maar stel dat je in Aken wilt studeren? Daar komt qua regelgeving echt heel wat bij kijken, terwijl het geen enkel pro bleem is om als inwoner van Vaals in Gronin gen te gaan studeren. In dat licht krijg ik vanuit Den Haag veel liever experimenteerruimte dan geld", aldus Depla. De Zuid-Limburgse gemeenten steken er op in dat de ontwikkelingen van de Chemelot Campus op het terrein van DSM in Geleen en Maastricht Health Campus (een publiek-private samenwerking van de pro vincie Limburg, DSM en Universiteit Maastricht/Maastricht Universitair Medisch Centrum) duizenden nieuwe banen opleveren. Op de campussen werken tientallen bedrijven aan innovatieve projecten op chemisch en me disch gebied. Het idee past in het landelijke be leid om Zuid-Oost-Nederland als Brainport op de kaart te zetten, zodat de regio met Rotter dam (Seaport) en Amsterdam (Mainport) een van de economische motoren van Nederland wordt. Limburg wil de top van de wereld worden op het gebied van onderzoek en nieuwe materia len ter bevordering van de gezondheid. „Lang zagen Noord-Brabant en Limburg elkaar als con currenten. Elke euro die in Brabant werd uitge geven, moest ook in Limburg worden besteed. Twee jaar geleden hebben we het roer omge gooid. Met Brainport, grofweg de driehoek Eind hoven-Aken-Leuven, willen we op technolo gisch gebied een regio van wereldformaat wor den", meldt gedeputeerde ]os Hessels. Directeur Jos Schneiders van DSM Nederland spreekt soortgelijke taal. „We moeten een regio worden waarop bijvoorbeeld Shanghai zit te wachten. In 2020 moeten we tot de top-drie van Europa en top-tien van de wereld beho ren."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 88