De verkoper van het weer media Top gun 43 Waardering voor hoe je het doet, is heerlijk Hij wilde aardrijkskundeleraar worden, maar weerman Erwin Kroll (60) is inmiddels een kwart eeuw op tv. De leraar schuilt nog in hem. „Ik praat en de klas houdt zijn mond." door Rivka Groenier TERUGGESPOELD media@wegener.nl 151 024-3650570 Zaterdag 2 april 2011 Erwin Kroll: „Toen ik begon, waren er geen computers. Ik had één uitzen ding per dag en daar mocht ik acht uur over doen." foto Rick Nederstigt/GPD Geen futuristisch weerstation, maar een simpel bureau. In een bescheiden hoekje op een im mense werkvloer. De jas van Erwin Kroll aan een geïmproviseerde kapstok van pa perclips, drie beeldschermen voor zijn neus. „Ik krijg regelmatig aan vragen van mensen die hier een kijkje willen nemen. Die raad ik al tijd aan om een afspraak te maken met het KNMI, want van het weer zie je hier weinig." Een kwart eeuw geleden hield hij zijn eerste weerpraatje voor de ca mera. Kroll zag hij zijn vak ingrij pend veranderen. „Toen ik begon, waren er geen computers. Ik had één uitzending per dag en daar mocht ik acht uur over doen." Het 'uitzoeken van het weer', zo als Kroll het noemt, was in die tijd het meeste werk. Met satellietbeel- den en ingewikkelde weerkaarten zette hij op ambachtelijke wijze een weersvoorspelling in elkaar en maakte het inzichtelijk op drie schuifborden. „Knippen en plak ken met stukjes tape, plakcijfers en wolkjes. In de uitzending drukte ik op een knop en dan schoven die borden een voor een in beeld." De moderne weerman sprokkelt zijn informatie bij elkaar op de di gitale snelweg, bestudeert weermo dellen, vergelijkt weersites en sta tistieken. „Wat zijn de sturende ge bieden? Waar liggen de hoge- en de lagedrukgebieden, hoe verschui ven die? Geloof ik het of geloof ik het niet, daar draait het om." Zijn werk is erop vooruitgegaan, vindt Kroll. Want: „Het absolute hoogtepunt, het moment waarop het rode lampje aanging, dat duur de vroeger het kortst." Zijn werk dag telt tegenwoordig dertien van dit soort hoogtepuntjes. Hij geniet als zijn voorstelling wordt gewaar deerd. „Stel je voor dat je wakker wordt en er loopt een krokodil door je huiskamer, zei ik in mijn weerpraatje voor BVN tijdens de overstromingen in Australië. Twee weken later kreeg ik een brief met een voorpagina van een lokale Au stralische krant. Een foto van een jongetje met een speelgoedkroko dil." Hij lacht. „Blijkbaar waarde ren mensen de manier waarop je het doet, dat is heerlijk, strelend." Minder fijne reacties zijn er ook. „Weermensen mogen volgens sommigen geen mening hebben. Morgen is het lekker weer mogen wij niet zeggen. Ik ben het daar niet mee eens. Ik maak een objec tieve weersverwachting, maar ik vertel het weer niet objectief. Als het dagen achter elkaar grijs en ne velig is en de zon komt door, dan zeg ik: goh wat een mooie dag. Als dat niet mag, kun je er net zo goed een computer neerzetten." Of hij de zon kan laten schijnen, die vraag hoort Kroll daarentegen niet vaak meer. „Vroeger werd ik persoonlijk verantwoordelijk ge houden voor het weer. Mensen be grijpen tegenwoordig dat wij er geen invloed op hebben en we er ook weieens naast zitten. Het is een exacte wetenschap, maar de uitkomsten zijn niet exact." Toch vindt Kroll het 'strontverve lend' als hij zon heeft beloofd en het regent. „Ik ben een verkoper van een product en dat product moet goed zijn. Nog steeds kijk ik elke ochtend direct naar buiten. Had ik het goed? Als ik mooi weer beloof en de zon komt pas om twee uur, dan is voor veel mensen de dag verpest. Maar omgekeerd ook. Als ik zeg dat het gaat rege nen en de zon schijnt, dan is Ne derland blij, maar ik chagrijnig." Klimaatveranderingen, waarom het weer is zoals het is: het boeit hem mateloos. „De grote stromin gen op aarde, hoe grijpen die in el kaar? Computerberekeningen, sta tistieken. Dat vind ik interessant." Hij kan er uren over vertellen. „Ik praat en de klas houdt zijn mond. Ik ben nu 35 jaar meteoroloog en ik neem aan dat ik dit tot mijn pensioen doe. Maar ik ben mijn ware beroep misgelopen. Ik wilde aardrijkskundeleraar worden. Dat werd mij van alle kanten afgera den omdat de vooruitzichten voor leraren slecht waren. Dus werd ik weerman. Niet de beste, maar ze ker ook niet de slechtste." Begin jaren negentig werd hij ver kozen tot meest communicatieve weerman ter wereld. „Andere pre sentatoren stonden stil. Die wezen iets aan en dan gingen die handen terug. Wat ik deed, viel op, ik werd al snel 'de man met de hand jes.' Misschien is het te veel, dacht ik. Ik ben een tijdje rustiger gewor den. Maar daar kreeg ik eigenlijk al leen maar commentaar op en ik vond het zelf ook niet prettig." De handen kregen weer vrijheid. „Het eerste wat ik zeg tegen mensen die een screentest doen: wees jezelf. Als het er niet uitziet op beeld, dan is dit geen baan voor jou." Zelfkritisch is hij. „De eerste tien jaar zag ik elke uitzending terug om mezelf te corrigeren. Ik zei een tijdlang wel vijf keer 'nou' in mijn weerpraatje. Dat kun je alleen afle ren door te kijken. Maar tegen woordig denk ik: ik ben 60, ik pre senteer zoals ik presenteer. Klaar." r>-a Reageren? redactie.media@wegener.nl In de serie Teruggespoeld staat wekelijks de spot gericht op een filmklassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. Dankzij de straaljagerperikelen van Tom Cruise in 'Top gun' (1986) ko zen honderden vwo'ers eind ja ren tachtig de verkeerde studie. Al tijdens het eerste college maakte de pro fessor duidelijk dat Lucht 8c Ruimtevaart bestond uit het oplossen van taaie wiskun dige formules. Tom Cruise brak zijn knap pe kop niet over de stelling van Pythagoras, maar haalde waanzinnige manoeuvres uit in het luchtruim. Ray-Ban Aviator zonne bril op, permanent stralende Colgate-glim- lach en de knappe luchtvaartdocente (Kelly McGillis) aan zijn zijde. Die cocktail ging er bij mij als 17-jarige puber gretig in. Eerlijk is eerlijk, 'Top gun' was als film ver re van perfect. Het script is clichématig (jonge straaljagerpiloot probeert zijn over leden straaljagerpa te overtreffen, maar krijgt concurrentie van straaljagerpilootcol lega), het liefdeslijntje is duf, de vliegscè- nes zijn tamelijk langdradig en het eind zie je al bij de openingstitels aankomen. Maar 'Top gun' was de juiste film op het juiste moment. Het waren de hoogtijdagen van 'Miami Vice', een inhoudelijk zielloze serie, die als een lange, verleidelijke video clip werd opgediend. Zwoele opnamen van zinderend Miami, met op de achtergrond de juiste jaren-tachtighits om de beelden te ondersteunen. 'Top gun' hanteerde dezelfde tactiek. Nog nooit werd het beroep straaljagerpiloot zo appetijtelijk in beeld gebracht. En nog nooit klonk het zo lekker. In 1986 was dol by surround in de bioscoop net aan het Tom Cruise en Kelly McGillis in de clichémati ge en voorspelbare film Top gun. doorbreken, dus hoorde je het straaljagerge luid van alle kanten op je afkomen. Nog al tijd is 'Top gun' de ideale film om je buren gek te krijgen. Draai je subwoofer iets te ver open en bij de onderburen valt de teak houten lambrisering naar beneden. Boze tongen beweren dat 'Top gun' eigenlijk een heel fout promotiefilmpje voor de Ameri kaanse marine was. Maar dan wel verrekte knap gemaakt. Het is dat ik wegens verregaande onhandig heid en een totaal gebrek aan wiskundig in zicht als straaljagerpiloot waarschijnlijk door de eerste de beste zweefvlieger uit de lucht zou zijn geschoten, anders had ik mij in 1986 ook aangemeld voor de studie Lucht 8c Ruimtevaart Net als een vriend van mij, die al snel stopte en na een korte onderbreking de studiedraad oppakte met een saaie economiestudie in Maastricht. Een keer per jaar spreekt hij nog af met zijn oude studiematen uit Delft, die het ook allemaal niet tot straaljagerpiloot schopten. Zuchtend over hun onvoltooid verleden kijken de kantoorslaven op de bank naar 'Top gun'. Straaljagerpiloten zijn ze alleen in het diepst van hun gedachten. door Ivar Hoekstra

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 121