i61 zeelam Recital als weldadige warme douche Fleming Brautigam/v. Keulen Werk Van Hekke in de Keukenhof «.Pad 2 cad®aU ,leutttvo°' maandag 28 maart 2011 KLASSIEKE MUZIEK Muziekpodium Zeeland Ronald Brautigam (piano) en Isa- belle van Keulen (viool) Gehoord: zo. 27 maart, Zeeuwse Concertzaal, Middelburg. door Jeanette Vergouwen Het recital door twee top- musici was absoluut verrassend. Ten eerste was het programma to taal anders dan aangekondigd en ten tweede was het een concert waar je helemaal gelukkig van werd. Met de Vioolsonate nr. 5 in F (Frühling sonate) begon het con cert. Van Beethoven droeg deze op aan graaf Moritz en de stijl van dit werk is nog echt klassiek. Het is een sonate waarin de vreugde om dat de lente begonnen is, en de le vensblijheid doorklinken. Het Alle gro kwam niet echt uitgebalan ceerd over. De uitvoerders leken wat ritme en dynamiek betreft niet helemaal parallel te musice ren. Ook waren er een paar kleine intonatieprobleempjes. In het Alle gro molto expressivo klikte alles perfect in elkaar. Het liedthema werd heerlijk in de verf gezet en af wisselend door de beide instru menten gebracht. Een perfecte dia loog die in het Allegro molto werd vervolgd. Zowel het dansante deel dat unisono werd gespeeld als het wervelende humoristische trio werd spits en fijntjes vertolkt. Het Rondo, dat gebouwd is op een aria uit la Clemenza di Tito van Mo zart, was een sprankeling. Bijna een lentedans. In de Vioolsonate nr. 3 in d van Brahms kwam zowel virtuositeit als emotie goed over. De prachtige melodie in de viool partij werd door een meer com plexe begeleiding door de piano ondersteund. Het korte Adagio met een lief en expressief eerste Isabelle van Keulen foto Marco Borggreve thema was een warme douche en contrasteerde prima met het meer dramatische tweede thema. Lek ker pittig en energiek klonk het Un poco presto met twee vol maakt in elkaar hakende partijen. Het slotdeel bracht een afwisseling van stevige akkoorden, snelle loop jes en romantische melodielijnen. Na de pauze begon het duo met Cinq Mélodies op. 35 bis van Pro kofiev. De vijf deeltjes zijn een de monstratie van het gebruik van dy namisme, pizzicato, dubbele sna ren, van sourdine en het spelen van vloeiende lijnen. De werkjes klonken spontaan en expressief. De verschillende karakters werden goed onderstreept. Het recital werd besloten met de Sonate nr. 1 in G van Brahms. Het Vivace ma non troppo is zo ty pisch Brahms, waarin de melodieu ze lijnen ondersteund worden door een stevige en soepele melo die door de piano. Het subtiele the ma van het Adagio werd met ge voel gebracht. In het slotdeel was een, zoals zo vaak bij Brahms, ko raalmotief te herkennen. Het werk, vol melancholie, klonk als een weldadige regenbui met aan het einde een schitterende regen boog. Tommy Fleming: „De liefde voor het door Harry de Jong Tommy Fleming (39) is een bijzondere loot aan de stam van Ierse folkzan- gers, want eigenlijk is hij met niemand van zijn collega's te vergelijken. Fleming beweegt zich niet op paden van de traditionele Ierse liedkunst, maar zijn muziek past ook niet onder het kopje folk- rock of pop. Morgen treedt hij op in Middelburg. De zanger met de vlammend rode haren en de kristalheldere tenor gaat in de Ierse muziek helemaal zijn eigen weg en heeft in de loop der jaren zorgvuldig een repertoi re bijeengesprokkeld waarin hart verscheurende ballads de boven toon voeren. „Ik ben meer een zan ger van ballads dan een rocker," zegt Fleming. „Dat is iets wat altijd al in mij heeft gezeten. Ik heb mijn liedjes ook nooit vanuit de traditionele folkhoek benaderd, want ik ben opgegroeid met de muziek uit The Great American Songbook." Fleming is geboren en getogen in het Noord-Ierse plaatsje Sligo en op dit moment woont hij nog steeds op een steenworp afstand van zijn ouderlijk huis. „Vooral Frank Sinatra en Barbra Streisand vond ik als jongen geweldig. Maar heinkenszand - Vijf kunstwerken van Arjan van Hekke uit Heinkens zand zijn dit seizoen te zien in de Keukenhof in Lisse. Het gaat om de werken Gans, Libelle, Vismanne- tje, Wesp en Vlinder, alle uitge voerd in roestvrijstaal. De Keukenhof, die dit jaar ge opend is tot en met 20 mei, biedt jaarlijks tientallen kunstenaars de mogelijkheid om hun werken te exposeren tussen de bloeiende bloembollen. BRUGMAN Aroya lubileuw BRUGMAN Caprera Goes, Marconistraat 34, Telefoon 0113-246080 www.brugman.nl SINDS 1971 KEUKENS BADKAMER. 'VRAAG NAAR DE ACTIEVOORWAARDEN IN DE SHOWROOM.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 28