16
Recital als weldadige warme douche
Fleming
Werk Van Hekke
in de Keukenhof
maandag 28 maart 2011
mmwmmm
KLASSIEKE MUZIEK
Brautigam/v. Keulen
Muziekpodium Zeeland
Ronald Brautigam (piano) en Isa-
belle van Keulen (viool)
Gehoord: zo. 27 maart, Zeeuwse
Concertzaal, Middelburg.
door Jeanette Vergouwen
Het recital door twee top-
musici was absoluut
verrassend. Ten eerste
was het programma to
taal anders dan aangekondigd en
ten tweede was het een concert
waar je helemaal gelukkig van
werd.
Met de Vioolsonate nr. 5 in F
(Frühling sonate) begon het con
cert. Van Beethoven droeg deze op
aan graaf Moritz en de stijl van dit
werk is nog echt klassiek. Het is
een sonate waarin de vreugde om
dat de lente begonnen is, en de le
vensblijheid doorklinken. Het Alle
gro kwam niet echt uitgebalan
ceerd over. De uitvoerders leken
wat ritme en dynamiek betreft
niet helemaal parallel te musice
ren. Ook waren er een paar kleine
intonatieprobleempjes. In het Alle
gro molto expressivo klikte alles
perfect in elkaar. Het liedthema
werd heerlijk in de verf gezet en af
wisselend door de beide instru
menten gebracht. Een perfecte dia
loog die in het Allegro molto werd
vervolgd. Zowel het dansante deel
dat unisono werd gespeeld als het
wervelende humoristische trio
werd spits en fijntjes vertolkt. Het
Rondo, dat gebouwd is op een aria
uit la Clemenza di Tito van Mo
zart, was een sprankeling. Bijna
een lentedans. In de Vioolsonate
nr. 3 in d van Brahms kwam zowel
virtuositeit als emotie goed over.
De prachtige melodie in de viool
partij werd door een meer com
plexe begeleiding door de piano
ondersteund. Het korte Adagio
met een lief en expressief eerste
Isabelle van Keulen
foto Marco Borggreve
thema was een warme douche en
contrasteerde prima met het meer
dramatische tweede thema. Lek
ker pittig en energiek klonk het
Un poco presto met twee vol
maakt in elkaar hakende partijen.
Het slotdeel bracht een afwisseling
van stevige akkoorden, snelle loop
jes en romantische melodielijnen.
Na de pauze begon het duo met
Cinq Mélodies op. 35 bis van Pro
kofiev. De vijf deeltjes zijn een de
monstratie van het gebruik van dy
namisme, pizzicato, dubbele sna
ren, van sourdine en het spelen
van vloeiende lijnen. De werkjes
klonken spontaan en expressief.
De verschillende karakters werden
goed onderstreept.
Het recital werd besloten met de
Sonate nr. 1 in G van Brahms. Het
Vivace ma non troppo is zo ty
pisch Brahms, waarin de melodieu
ze lijnen ondersteund worden
door een stevige en soepele melo
die door de piano. Het subtiele the
ma van het Adagio werd met ge
voel gebracht. In het slotdeel was
een, zoals zo vaak bij Brahms, ko
raalmotief te herkennen. Het
werk, vol melancholie, klonk als
een weldadige regenbui met aan
het einde een schitterende regen
boog.
KHMBaiiamHmi
Tommy Fleming: „De liefde voor het
door Harry de Jong
Tommy Fleming (39) is
een bijzondere loot aan
de stam van Ierse folkzan-
gers, want eigenlijk is hij
met niemand van zijn collega's te
vergelijken. Fleming beweegt zich
niet op paden van de traditionele
Ierse liedkunst, maar zijn muziek
past ook niet onder het kopje folk-
rock of pop. Morgen treedt hij op
in Middelburg.
De zanger met de vlammend rode
haren en de kristalheldere tenor
gaat in de Ierse muziek helemaal
zijn eigen weg en heeft in de loop
der jaren zorgvuldig een repertoi
re bijeengesprokkeld waarin hart
verscheurende ballads de boven
toon voeren. „Ik ben meer een zan
ger van ballads dan een rocker,"
zegt Fleming. „Dat is iets wat altijd
al in mij heeft gezeten. Ik heb
mijn liedjes ook nooit vanuit de
traditionele folkhoek benaderd,
want ik ben opgegroeid met de
muziek uit The Great American
Songbook."
Fleming is geboren en getogen in
het Noord-Ierse plaatsje Sligo en
op dit moment woont hij nog
steeds op een steenworp afstand
van zijn ouderlijk huis. „Vooral
Frank Sinatra en Barbra Streisand
vond ik als jongen geweldig. Maar
HEINKENSZAND - Vijf kunstwerken
van Arjan van Hekke uit Heinkens-
zand zijn dit seizoen te zien in de
Keukenhof in Lisse. Het gaat om
de werken Gans, Libelle, Vismanne-
tje, Wesp en Vlinder, alle uitge
voerd in roestvrijstaal.
De Keukenhof die dit jaar ge
opend is tot en met 20 mei, biedt
jaarlijks tientallen kunstenaars de
mogelijkheid om hun werken te
exposeren tussen de bloeiende
bloembollen.