tulpen zijn verleidelijk 'Spotters kriehe d'r loon' zeeland 131 Veiligheid geen politieke hobby Bijeenkomst NBP in bibliotheek zaterdag 26 maart 2011 bollen uit Dronten, Frankrijk en Nieuw- Zeeland." Zodra de tulpenbollen groot zijn, worden ze uit de grond gehaald en gaan ze naar Avenhorn. De Nieuw-Zeelandse bollen komen in oktober, november in Noord-Hol land aan, medio december volgen de Franse bollen, daarna de Zeeuws-Vlaamse tulpenbollen en Dronten sluit de rij. „De vroege Zeeuws-Vlaamse bollen zorgen er onder andere voor dat het produc tieproces goed kan doorlopen." De familie Van Mol kweekt niet al leen bollen voor de Noord-Hol landse familie. In totaal worden tussen Terneuzen en Hulst tulpen bollen op zo'n 40 hectaren ge kweekt. Over een dag of tien zijn de bollen velden weer een lust voor het oog. De kwekers houden elk jaar hun hart vast. Er zijn bij de VVV-kanto- ren in Hulst, Terneuzen, Sluis en Cadzand tulpenroutes verkrijgbaar en veel fietsliefhebbers komen af op de mooie velden. Dat er zoveel fietsers naar de tulpenbollen ko men kijken, is een goeie zaak, vindt Van Mol. „Maar ze moeten de tulpen niet plukken." En dat ge beurt in groten getale. De tulpen zijn onweerstaanbaar. Vorig jaar za gen de kwekers veel passanten met bossen tulpen in hun armen wegrijden. En als een tulp een maal geplukt is, sterft de bol af Van Mol: „De bollen hebben een stengel nodig om te groeien. Zon der stengel kan de bol niet dik wor den. Eigenlijk is het diefstal." Veiligheid is geen linkse of rechtse hobby, maar een maatschappelijke verant woordelijkheid. Kamerlid Diederik Samsom (PvdA) sloeg de spijker op zijn kop. De uitspraak van Samsom woensdag tij dens een debat in de Tweede Kamer lijkt lo gisch. Toch hebben Zeeuwse over heden jarenlang gemarchandeerd met de veiligheid van burgers. Den Haag is het beu dat provincies en gemeenten onvoldoende letten op risicovolle bedrijven. Aanleidin gen voor de discussie zijn de brand bij Chemiepack in Moerdijk en de overschrijdingen van de nor men bij Thermphos in Vlissin- gen-Oost. De Tweede Kamer en het kabinet zijn het eens: het verle nen van vergunningen aan bedrij ven, het houden van toezicht en het straffen als het verkeerd gaat moet anders. En snel. In opdracht van staatssecretaris Joop Atsma heeft de VROM-in- spectie onderzoek gedaan naar hoe veilig de meest risicovolle be drijven in Nederland zijn. De resul taten zijn schokkend, oordeelde Atsma zelf Bij 71 van de 416 risi covolle bedrijven is de veiligheid 'niet optimaal'. Voor de zomer komt Atsma met een plan hoe de- veiligheid te verbeteren. Maar de Kamer toonde zich deze week kri tisch en wilde 'namen en rugnum- door Jeffrey Kutterink mers'. Die geeft Atsma niet. Want als een directeur veiligheid verge ten is een handtekening te zetten, krijgt een bedrijf al een aanteke ning. Dat wil nog niet zeggen dat de veiligheid daadwerkelijk in het geding is. Nader onderzoek volgt. Maar Atsma wil dat gemeenten en provincies beter gaan opletten. In Zeeland staan 20 risicovolle bedrij ven. De ambtenaren die zich er bij de gemeente Goes mee bezig hou den, hebben een andere kennis dan die bij de gemeente Terneu zen. Den Haag wil daarom dat krachten worden gebundeld en kennis uitgewisseld. De provincie, gemeenten en het waterschap dis cussiëren al een paar jaar over de oprichting van zo'n 'regionale uit voeringsdienst'. Maar de provincie gaf in januari de poging op. Re den: onenigheid over de financie ring en over het opheffen van ge meentelijke koninkrijkjes. Inmid dels is het overleg vanuit het water schap vlot getrokken. Net op tijd springen de gemeenten over hun schaduw. Anders regelt Atsma het zelf, zei hij woensdag in het Ka merdebat. Want met de veiligheid van burgers mag niet langer een loopje worden genomen. middelburg - De Nederlandse Bond voor Pensioenbelangen (NBP) houdt op 19 april een bij eenkomst in de Zeeuwse Biblio theek. Het thema is de problematiek van de pensioenen. Werkgevers willen met de vakbonden onderhandelen over versobering van pensioenen. De NBP vindt het kwalijk dat die genen over wie het gaat daar niet bij worden betrokken. Vice-voor- zitter van de NBP Van Heesch geeft een presentatie over bedrei gende ontwikkelingen en acties die de bond kan nemen voor meer inspraak. De bijeenkomst begint om 14.00 uur, Zeeuwse Bibliotheek Kou- steensedijk 7, Middelburg. door Frans van der Heijde M'ebbe wat gespot mee moeder d'r 'hobby', het benutten van vrieë reisdaehen bie d'r abonnement op treinreizen mee korting vö ouwere mensen. Tot op ohe leeftied zou en moest ze die daehen op reis, a was 't vin den van een doel soms nie eenvou dig. Ons stelde dan spottend vö om mè d'n êlen dag van Goes nè Vlissinge te haen en iedere keer even uut te stappen. Of...een keer tje het kaartje te laete verlope as 't weer nie vee soeps was. Dat leste stoeng bie eur hliek an vloeken...! „Spotters kriehe d'r loon en spit- ters d'r daggeld", zei ze dan en ze hieng wi een dagje 'treine'. Z'is ruum vuuf jaer gelee gestorve en ze za nooit kunne dienken eb be, dat twi van d'r huus noe ook zö'n abonnement ebbe! Zeven keer per jaer, d'n êlen dag, vrie rei- ze mee een trein. Ik ore noe ook tot de 'grieze plaeg', die, nae ne gen uren 's ochens, de treinen be volkt, op weg nè M'n eeste vrieë reisdag docht ik, saemen mee m'n vrouwe, nie be ter te kunne benutte dan een dag je nè m'n zuster in Amstelveen te haen. Van tevoren zei'k a, da'k oop- te op een dag mee een 'verhaal'..! Toen 'k 's ochens vroeg op tele tekst las, dat de treinen nie reeë tussen Dordrecht en Rotterdam vanwege een brandende wagon er- regens op een afgelege spoor, kon 't 'verhaal' beginne! „)e roept het ook op", zuchtte m'n vrouwe, 't Was nog doenker toen me in stapte. En jawel di wier a drek omgeroepe da me d'r in Roosendaal uut moeste. Via Den Bosch, Utrecht en Amsterdam kon- de me op Schiphol komme. Di stoeng onze zwaeger te wach ten...! Dat zou uren langer gratis vervoer ore! Mè 't leek of ze ons alleen wouwe peste, wan vlak vö Roosendaal kloenk een vrolijke stemme, da me konde bluve zitte, 't gevaer was geweke op 't spoor...! Vlak vö Rotterdam bleve me wi steke. Een goederentrein stoeng vö ons in een tunnel en kon nie nè boven komme...! Me moeste omke- re en vanuut een ander station een nieuw spoor neme! Zöies ver zin je toch nie...?! Gelukkig is d'achterkant van een trein ook hliek de voorkant. Me bin in Schip hol angekomme en de vertraging viel nie tegen. Krehe de spotters ge woon d'r loon..? 't Was wi doenker toen me mee ons vriekaartje wi opstapte op Schiphol. Benutters van vrieë dae hen en proffiteurs van de Kruud- vat-treinkaartjes vulde noe de trein, die wi richting Zeêland ree. Een zit van twi en allef ure, mee wat vertraging. Negen jaer was 't gelee da'k een trein van binnen gezien ao en dat was toen ook een uutzondering. Toen laeze aole mensen een boek of krante. Noe speelt iedereên mee zien of eur mobieltje. Ons aode niks meegenome dan een oud mo bieltje, wat ao je nie vö d'n dag durfde't aele. Dus was 't kieken nè vier net nie mi jeugdige Souburgse vrouwen, trugkommend van een dagje winkele in Amsterdam, ons énige vertier. Wat aode ze 't druk. 't Leek een mobiel oenderkot, mee as belangriekste bezigheid het spe len mee dat wondere ding. Foto's laete zie, filmprogramma's opzoe- ke en aol het dibie orende lief en leed vertelle! Vier oenders, de „ae- nen" aode ze tuus gelaete..! Geluk kig konde ze d'r wè nè belle...! Om alf elleve waere me wi tuus. Ik bin noe bezig de volgende uutstap- jes uut te zoeken. Dordrecht, Den Bosch, Maas tricht.... Het kan nog aole kanten op. En me laete hin kaartje verlo pe...! ervoor dat er al vroeg in het jaar tulpen op de Nederlandse markt zijn. archieffoto Koen van Weel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 31