tulpen zijn verleidelijk
'Spotters kriehe d'r loon'
zeeland 131
Veiligheid geen
politieke hobby
Bijeenkomst NBP in bibliotheek
zaterdag 26 maart 2011
bollen uit Dronten, Frankrijk en
Nieuw- Zeeland."
Zodra de tulpenbollen groot zijn,
worden ze uit de grond gehaald en
gaan ze naar Avenhorn. De
Nieuw-Zeelandse bollen komen in
oktober, november in Noord-Hol
land aan, medio december volgen
de Franse bollen, daarna de
Zeeuws-Vlaamse tulpenbollen en
Dronten sluit de rij. „De vroege
Zeeuws-Vlaamse bollen zorgen er
onder andere voor dat het produc
tieproces goed kan doorlopen."
De familie Van Mol kweekt niet al
leen bollen voor de Noord-Hol
landse familie. In totaal worden
tussen Terneuzen en Hulst tulpen
bollen op zo'n 40 hectaren ge
kweekt.
Over een dag of tien zijn de bollen
velden weer een lust voor het oog.
De kwekers houden elk jaar hun
hart vast. Er zijn bij de VVV-kanto-
ren in Hulst, Terneuzen, Sluis en
Cadzand tulpenroutes verkrijgbaar
en veel fietsliefhebbers komen af
op de mooie velden. Dat er zoveel
fietsers naar de tulpenbollen ko
men kijken, is een goeie zaak,
vindt Van Mol. „Maar ze moeten
de tulpen niet plukken." En dat ge
beurt in groten getale. De tulpen
zijn onweerstaanbaar. Vorig jaar za
gen de kwekers veel passanten
met bossen tulpen in hun armen
wegrijden. En als een tulp een
maal geplukt is, sterft de bol af
Van Mol: „De bollen hebben een
stengel nodig om te groeien. Zon
der stengel kan de bol niet dik wor
den. Eigenlijk is het diefstal."
Veiligheid is geen linkse of
rechtse hobby, maar een
maatschappelijke verant
woordelijkheid. Kamerlid
Diederik Samsom (PvdA)
sloeg de spijker op zijn kop.
De uitspraak van
Samsom woensdag tij
dens een debat in de
Tweede Kamer lijkt lo
gisch. Toch hebben Zeeuwse over
heden jarenlang gemarchandeerd
met de veiligheid van burgers.
Den Haag is het beu dat provincies
en gemeenten onvoldoende letten
op risicovolle bedrijven. Aanleidin
gen voor de discussie zijn de
brand bij Chemiepack in Moerdijk
en de overschrijdingen van de nor
men bij Thermphos in Vlissin-
gen-Oost. De Tweede Kamer en
het kabinet zijn het eens: het verle
nen van vergunningen aan bedrij
ven, het houden van toezicht en
het straffen als het verkeerd gaat
moet anders. En snel.
In opdracht van staatssecretaris
Joop Atsma heeft de VROM-in-
spectie onderzoek gedaan naar
hoe veilig de meest risicovolle be
drijven in Nederland zijn. De resul
taten zijn schokkend, oordeelde
Atsma zelf Bij 71 van de 416 risi
covolle bedrijven is de veiligheid
'niet optimaal'. Voor de zomer
komt Atsma met een plan hoe de-
veiligheid te verbeteren. Maar de
Kamer toonde zich deze week kri
tisch en wilde 'namen en rugnum-
door Jeffrey Kutterink
mers'. Die geeft Atsma niet. Want
als een directeur veiligheid verge
ten is een handtekening te zetten,
krijgt een bedrijf al een aanteke
ning. Dat wil nog niet zeggen dat
de veiligheid daadwerkelijk in het
geding is. Nader onderzoek volgt.
Maar Atsma wil dat gemeenten en
provincies beter gaan opletten. In
Zeeland staan 20 risicovolle bedrij
ven. De ambtenaren die zich er bij
de gemeente Goes mee bezig hou
den, hebben een andere kennis
dan die bij de gemeente Terneu
zen. Den Haag wil daarom dat
krachten worden gebundeld en
kennis uitgewisseld. De provincie,
gemeenten en het waterschap dis
cussiëren al een paar jaar over de
oprichting van zo'n 'regionale uit
voeringsdienst'. Maar de provincie
gaf in januari de poging op. Re
den: onenigheid over de financie
ring en over het opheffen van ge
meentelijke koninkrijkjes. Inmid
dels is het overleg vanuit het water
schap vlot getrokken. Net op tijd
springen de gemeenten over hun
schaduw. Anders regelt Atsma het
zelf, zei hij woensdag in het Ka
merdebat. Want met de veiligheid
van burgers mag niet langer een
loopje worden genomen.
middelburg - De Nederlandse
Bond voor Pensioenbelangen
(NBP) houdt op 19 april een bij
eenkomst in de Zeeuwse Biblio
theek.
Het thema is de problematiek van
de pensioenen. Werkgevers willen
met de vakbonden onderhandelen
over versobering van pensioenen.
De NBP vindt het kwalijk dat die
genen over wie het gaat daar niet
bij worden betrokken. Vice-voor-
zitter van de NBP Van Heesch
geeft een presentatie over bedrei
gende ontwikkelingen en acties
die de bond kan nemen voor
meer inspraak.
De bijeenkomst begint om 14.00
uur, Zeeuwse Bibliotheek Kou-
steensedijk 7, Middelburg.
door Frans van der Heijde
M'ebbe wat gespot mee
moeder d'r 'hobby',
het benutten van
vrieë reisdaehen bie
d'r abonnement op treinreizen
mee korting vö ouwere mensen.
Tot op ohe leeftied zou en moest
ze die daehen op reis, a was 't vin
den van een doel soms nie eenvou
dig. Ons stelde dan spottend vö
om mè d'n êlen dag van Goes nè
Vlissinge te haen en iedere keer
even uut te stappen. Of...een keer
tje het kaartje te laete verlope as 't
weer nie vee soeps was. Dat leste
stoeng bie eur hliek an vloeken...!
„Spotters kriehe d'r loon en spit-
ters d'r daggeld", zei ze dan en ze
hieng wi een dagje 'treine'.
Z'is ruum vuuf jaer gelee gestorve
en ze za nooit kunne dienken eb
be, dat twi van d'r huus noe ook
zö'n abonnement ebbe! Zeven
keer per jaer, d'n êlen dag, vrie rei-
ze mee een trein. Ik ore noe ook
tot de 'grieze plaeg', die, nae ne
gen uren 's ochens, de treinen be
volkt, op weg nè
M'n eeste vrieë reisdag docht ik,
saemen mee m'n vrouwe, nie be
ter te kunne benutte dan een dag
je nè m'n zuster in Amstelveen te
haen. Van tevoren zei'k a, da'k oop-
te op een dag mee een 'verhaal'..!
Toen 'k 's ochens vroeg op tele
tekst las, dat de treinen nie reeë
tussen Dordrecht en Rotterdam
vanwege een brandende wagon er-
regens op een afgelege spoor, kon
't 'verhaal' beginne! „)e roept het
ook op", zuchtte m'n vrouwe,
't Was nog doenker toen me in
stapte. En jawel di wier a drek
omgeroepe da me d'r in
Roosendaal uut moeste. Via Den
Bosch, Utrecht en Amsterdam kon-
de me op Schiphol komme. Di
stoeng onze zwaeger te wach
ten...! Dat zou uren langer gratis
vervoer ore! Mè 't leek of ze ons
alleen wouwe peste, wan vlak vö
Roosendaal kloenk een vrolijke
stemme, da me konde bluve zitte,
't gevaer was geweke op 't spoor...!
Vlak vö Rotterdam bleve me wi
steke. Een goederentrein stoeng vö
ons in een tunnel en kon nie nè
boven komme...! Me moeste omke-
re en vanuut een ander station
een nieuw spoor neme! Zöies ver
zin je toch nie...?! Gelukkig is
d'achterkant van een trein ook
hliek de voorkant. Me bin in Schip
hol angekomme en de vertraging
viel nie tegen. Krehe de spotters ge
woon d'r loon..?
't Was wi doenker toen me mee
ons vriekaartje wi opstapte op
Schiphol. Benutters van vrieë dae
hen en proffiteurs van de Kruud-
vat-treinkaartjes vulde noe de
trein, die wi richting Zeêland ree.
Een zit van twi en allef ure, mee
wat vertraging.
Negen jaer was 't gelee da'k een
trein van binnen gezien ao en dat
was toen ook een uutzondering.
Toen laeze aole mensen een boek
of krante. Noe speelt iedereên mee
zien of eur mobieltje. Ons aode
niks meegenome dan een oud mo
bieltje, wat ao je nie vö d'n dag
durfde't aele. Dus was 't kieken nè
vier net nie mi jeugdige Souburgse
vrouwen, trugkommend van een
dagje winkele in Amsterdam, ons
énige vertier. Wat aode ze 't druk.
't Leek een mobiel oenderkot, mee
as belangriekste bezigheid het spe
len mee dat wondere ding. Foto's
laete zie, filmprogramma's opzoe-
ke en aol het dibie orende lief en
leed vertelle! Vier oenders, de „ae-
nen" aode ze tuus gelaete..! Geluk
kig konde ze d'r wè nè belle...!
Om alf elleve waere me wi tuus. Ik
bin noe bezig de volgende uutstap-
jes uut te zoeken.
Dordrecht, Den Bosch, Maas
tricht.... Het kan nog aole kanten
op. En me laete hin kaartje verlo
pe...!
ervoor dat er al vroeg in het jaar tulpen op de Nederlandse markt zijn.
archieffoto Koen van Weel