Quizzen zijn voor eeuwig Maxima tien jaar na dé verloving I kijktip kijken luisteren Per seconde wijzer en Twee voor twaalf waren er altijd en zullen er altijd zijn, lijkt het. Dankzij een deze week geopende online quizkamer van de Vara kan iedereen meedoen, net als op tv. Kees Driehuis en Astrid Joosten over de eeuwigheidswaarde van hun spelletjes, door Rivka Croenier SI fit Twee voor twaalf wordt sinds 1971 uitgezonden door de Vara. De eerste tien jaar met Joop Koopman als quizmaster, daarna verdween de quiz tien jaar uit beeld. In 1990 kwam het spel te zaterdag, 19.25 uur Astrid Joosten. M at zoeken we op'. Het zijn woorden die B Astrid Joosten in de twintig jaar dat ze Twee voor twaalf presenteert mis schien wel het vaakst hoorde. Juist die voorspelbaarheid is volgens haar de basis van het succes. Quiz fanaten thuis houden niet van ver andering. Toch is er in al die jaren wel wat veranderd bij Twee voor twaalf. Joosten: „In het begin was het vooral een eer om alle twaalf vragen goed te hebben. Maar met de opkomst van de calculerende burger wilden kandidaten alleen nog maar winnen. Ze bedachten trucjes. 'Als ik zes vragen goed heb en ik zoek er twee op, dan kan ik de rest gokken en weet ik het woord wel'. Toen we dat merkten, hebben we het bonussysteem inge voerd. Hoe minder fouten, des te meer geld. Dat werkte." Vara's online quizkamer, deze week feestelijk gedoopt, ziet ze als prima klantenbinder. „We hebben elke week tussen de 1 en 1,2 mil joen kijkers. Die mensen quizzen graag, maar niet iedereen wil op tv. Die bieden we nu een platform om lekker anoniem mee te doen." Joosten verbaast zich er over dat zo veel mensen willen aanschui ven. „We zetten de inschrijving ie der jaar maximaal twee maanden open. Als we er geen rem op zet ten, wordt de wachtlijst zo lang, dat mensen vijf jaar moeten wach ten. Onvoorstelbaar." Wat Twee voor twaalf voor de kij kers thuis spannend houdt, is vol gens Joosten ook de combinatie van kennisvragen en het raden van een twaalfletterwoord, waar mee elk spel eindigt. „Daardoor krijg je een competitie-element op de bank. Op televisie zijn de kandi daten misschien beter in het beant woorden van vragen, maar thuis kun je nog altijd van ze winnen door het woord eerder te raden." Die combinatie is een bedenksel van Ellen Blazer, die ook het Fran se format van Per seconde wijzer in 1967 naar Nederland haalde. De te levisievrouw, die bekend werd door de samenwerking met Sonja Barend, vindt het fantastisch dat haar quizzen het nog zo goed doen. Hoe ze precies op het idee kwam voor Twee voor twaalf weet ze niet meer. „Ik weet nog wel wat ik dacht: dit zou wel eens wat kun nen worden. Maar dat het zo lang zou bestaan, had ik niet verwacht, tv is toch een vluchtig medium." De klassieke Vara-gedachte dat dit soort spelletjes het volk kunnen verheffen, speelde wel mee toen ze het bedacht, geeft ze toe. „Ook www.quiz.vara.nl rug op televisie, met Astrid Joos ten als presentator. Per seconde wijzer was in 1967 voor het eerst te zien. Het werd drie seizoenen gepresenteerd door Berend Boudewijn, altijd met een glas melk en een asbak op tafel. In 1989 maakte het spel een suc cesvolle doorstart met Kees Drie huis. Per seconde wijzer. Elke woensdag op Nederland 2 om 20.50 uur. Twee voor twaalf. Elke donderdag op Nederland 2 om 20.50 uur. al klinkt dat nu een beetje oudbak ken, maar het is toch leuk dat je er wat van opsteekt." Zelf bleef ze al die tijd een trouwe kijker. Hoewel ze in de begintijd zelf vragen be dacht, bakt ze er tegenwoordig op de bank niet zo veel van, erkent ze. „Het valt me op dat kandidaten veel meer weten dan vroeger." Kees Driehuis is al 21 jaar leider van die andere onverwoestbare quiz, Per seconde wijzer. Ook hij ge looft heilig in de wet van het on veranderlijke. „Mensen groeien met ons op als met Mens erger je niet en Monopoly. Je moet de kij ker serieus nemen en niet elk jaar de spelregels veranderen." Kleine aanpassingen mogen wel. „Er is een sportcategorie bijgekomen om dat sport een veel grotere rol in de samenleving speelt en we zo ook een nieuwe spelersgroep aanbo ren. Maar dat soort veranderingen gaat sluipenderwijs, nooit radicaal. Anders schrik je kijkers af" Probleem bij Per seconde wijzer is het nijpende vrouwengebrek. Van de kandidaten die zich melden, is 75 procent man. „Hoe we ons best ook doen, het lukt niet. Mannen hebben blijkbaar meer geldings drang. Misschien trekt de quizka mer vrouwen over de streep." Reageren? redactie.media@wegener.nl Kees Driehuis. Tijdens de feestelijke opening van Vara's online quizkamer buigen kandidaten zich over de vragen. foto's Leendert Jansen/Vara/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 107