auto7 'Die V10 klinkt fantastisch' Het is toch een Porsche Alternatief: Mercedes-Benz ML350 Alternatief: Volvo XC90 3.2 vrijdag 25 maart 2011 KLASSIEKER Ton Roozeboom en zijn Dodge Viper GTS door Lucas Boot Voor deze rubriek zoeken we bijzondere auto's. Meestal oldtimers, zoals u weet. Soms meldt een lezer zich aan met een zeer speciale, jonge auto. Soms niet eens een youngtimer. Laatst een mailtje van Ton Roozeboom uit Etten-Leur: ik heb een Dodge Viper GTS uit 1997, is dat iets? Het antwoord laat zich raden. Rooze boom werkte jarenlang als docu mentairemaker in Los Angeles (u kent 'm misschien van Peter R. de Vries-uitzendingen over de moord op John F. Kennedy). Daar barst het van de sportwagens. De Ette- naar laat wat zelfgeschoten DVD's zien van zomaar een automeeting op een zaterdagochtend net buiten LA. Lambo's, Vipers, een Ferrari 250 GTO, een Mosier; het walhalla voor petrolheads als Roozeboom. Hij kocht daar al eens een Viper ca briolet van de eerste generatie. „Maar de coupé vond ik een veel mooiere auto. De lijnen komen er beter in uit." Roozeboom be schrijft in geuren en kleuren over meetings met de Amerikaanse Vi per Club. „We reden vaak met en kele tientallen Vipers langs de kust over kronkelige wegen. De zee naast je. En altijd mooi weer. Iets beters dan dat kun je toch niet ver zinnen?" Nog niet zo lang geleden verhuis de de Brabander terug naar Neder land. Zijn Viper bracht hij ook mee. „In Nederland rijd ik met zo'n ding heel anders dan in Ame rika. Daar ging het soms echt goed los op verlaten wegen. Dat gaat hier niet. Wel trek ik graag snel op tot de toegestane snelheid." En dat gebeurt in een oogwenk: binnen drie seconden en een beetje op de honderd. Verantwoordelijk voor deze sensationele acceleratie is een acht liter tiencilinder met ruim 460 pk. „Die V10 klinkt fantas tisch." Wel oppassen geblazen met dat vermogen, weet hij uit erva ring. Je bent niet alleen zo je rijbe wijs kwijt; de Viper heeft geen elektronische beschermengelen aan boord. Roozeboom lachend: „Het is jij en de auto, en voor de rest zoek je het maar uit." Heeft u ook een bijzondere au to? Laat het ons weten en vul het contactformulier van de le zersredactie in op onze website. OCCASION Porsche Cayenne 3.2 tiptronic Elke week testen we een occa sion. Hoe goed rijdt-ie nog? Wat zit er allemaal op en aan? En wat is er voor ongeveer hetzelfde be drag nog meer te koop? We zoe ken het voor u uit. Deze week een Porsche Cayenne. door Lucas Boot Toen Porsche in 2002 de Cayenne op de markt bracht, was het 'fF slik ken voor de liefhebbers van het merk. Een sport wagenfabrikant die een SUV bouwt..., oei! Het bleek een slim me zet van de Duitsers, want het ding ging als warme broodjes over de toonbank. Kleedde je een stan daard Cayenne leuk aan, dat zat je zo over de ton. Tegenwoordig koop je 'al' een nette Cayenne zon der veel toeters en bellen en een bescheiden aantal kilometers voor zo'n vijfendertig tot veertig mille. Wij vonden dit roomwitte exem plaar bij HOC Zeeland in Goes voor net geen vijfendertig 'rooi- tjes'. Het gaat om een 3.2 zescilin der met tiptronic-automaat. Het blok levert 250 pk en 310 Nm kop pel. Komt de Porsche daarmee snel van z'n plek? Niet bepaald. Met de tiptronic duurt het 9,7 se conden voordat de dik twee ton wegende kolos op de honderd zit. Een beetje Astra of Golf diesel trekt je er dus makkelijk uit bij het stoplicht. Op het rechte stuk legt de Porsche het misschien af, maar in bochten ontvang je van diezelf de Golf- en Astra-rijder verbaasde blikken. Het is toch een Porsche. Overhellen doet-ie namelijk nau welijks en de besturing is voor een auto van dit kaliber kraakhelder en communicatief En daarbij klinkt het geluid uit de twee dikke sierpijpen ook lekker rauw. Moet gezegd: het geluid van de zescilin der blijft ook bij snelwegcruisen duidelijk hoorbaar. Op lange af standen zou dat vervelend kunnen worden. Ook in die zin is het een goede zet geweest van Porsche om een stillere (en ook rustigere en zuinigere) dieselmotor voor de Cayenne te introduceren. Over de zestraps tiptronic-auto- Prijs: 39.750 euro Bouwjaar: 2006 Km-stand: 114.323 Motor: 3,5 liter zescilinder, benzine Vermogen: 272 pk, 350 Nm Transmissie: zeventraps automaat Afleverkosten: 695 euro, incl. afleverbeurt, APK en 24 maanden garantie Bijzonderheden: luchtvering, adaptief dempingsysteem Verkooppunt: Mercedes-Benz Rüttchen, Breda Website: www.ruttchen.nl Prijs: 36.945 euro Bouwjaar: 3-2007 Km-stand: 86.760 Motor: 3,2 liter zescilinder, benzine Vermogen: 237 pk, 320 Nm Transmissie: zestraps automaat Afleverkosten: 450 euro, incl. afleverbeurt, APK en 12 maanden garantie Bijzonderheden: auto van eerste eigenaar, Volvo Selekt-garantie Verkooppunt: Volvo Bluekens, Breda Website: www.bluekens.nl Porsche Cayenne 3.2 Prijs: 34.950 euro Bouwjaar: 7-2006 Km-stand: 86.333 Transmissie: zestraps tiptronic au tomaat Motor: 3,2 liter zescilinder, benzi ne Vermogen: 250 pk, 310 Nm 0-100 km/u: 9,7 sec* Topsnelheid: 214 km/h* De besturing van de Porsche Cayenne 3.2 tiptronic is kraakhelder en communicatief. foto Lucas Boot maat die aan de zespitter gekop peld zit, niets dan lof Hij schakelt vloeiend op en neer, ook als je 'm zelf met de knoppen op het stuur bedient. In dat geval heeft de be stuurder de volledige regie over de schakelmomenten. Vandaar ook dat een sportstand op de automaat ontbreekt. Opvallend detail: de Cayenne'rijdt met de bak in 'Dri ve' altijd weg in z'n tweede ver snelling. Met de tiptronic-toetsen zet je de bak in z'n één. De uitrusting van de Cayenne is ta melijk basic. Zaken die je zou ver wachten op dit type auto, zoals xenon en navigatie, ontbreken. Wel is de Porsche voorzien van on der andere lederen bekleding, stoe len met opblaasbare rugleuning (goud!), parkeersensoren, klimaat controle, cruise control en dikke 20-inch lichtmetalen wielen. De Cayenne is met 34.950 euro scherp geprijsd. Let wel, dit is een mee- neemprijs. Voor een afleverbeurt en drie maanden HOC Zeeland-ga rantie komt daar bij elkaar 2000 euro bij, met zes maanden Bo- vag-garantie 2200 euro (HOC Zee land hanteert deze tarieven alleen voor auto's tussen de 25.000 en 40.000 euro). Gemiddeld verbruik: 1 op 7,4* Afleverkosten: meeneemprijs, in cl. beurt en garantie: 2000 euro of 2200 (Bovag-garantie) Bijzonderheden: onder houdsbeurt reeds gehad, onder- houdshistorie bekend Verkooppunt: HOC Zeeland, Goes Website: www.hoczeeland.nl *fabrieksopgave Ton Roozeboom en zijn Dodge Viper GTS. foto Frank Poppelaars

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 77