auto7
'Die V10 klinkt fantastisch'
Het is toch een Porsche
Alternatief: Mercedes-Benz ML350 Alternatief: Volvo XC90 3.2
vrijdag 25 maart 2011
KLASSIEKER Ton Roozeboom en zijn Dodge Viper GTS
door Lucas Boot
Voor deze rubriek zoeken
we bijzondere auto's.
Meestal oldtimers, zoals
u weet. Soms meldt een
lezer zich aan met een
zeer speciale, jonge auto. Soms
niet eens een youngtimer. Laatst
een mailtje van Ton Roozeboom
uit Etten-Leur: ik heb een Dodge
Viper GTS uit 1997, is dat iets? Het
antwoord laat zich raden. Rooze
boom werkte jarenlang als docu
mentairemaker in Los Angeles (u
kent 'm misschien van Peter R. de
Vries-uitzendingen over de moord
op John F. Kennedy). Daar barst
het van de sportwagens. De Ette-
naar laat wat zelfgeschoten DVD's
zien van zomaar een automeeting
op een zaterdagochtend net buiten
LA. Lambo's, Vipers, een Ferrari
250 GTO, een Mosier; het walhalla
voor petrolheads als Roozeboom.
Hij kocht daar al eens een Viper ca
briolet van de eerste generatie.
„Maar de coupé vond ik een veel
mooiere auto. De lijnen komen er
beter in uit." Roozeboom be
schrijft in geuren en kleuren over
meetings met de Amerikaanse Vi
per Club. „We reden vaak met en
kele tientallen Vipers langs de kust
over kronkelige wegen. De zee
naast je. En altijd mooi weer. Iets
beters dan dat kun je toch niet ver
zinnen?"
Nog niet zo lang geleden verhuis
de de Brabander terug naar Neder
land. Zijn Viper bracht hij ook
mee. „In Nederland rijd ik met
zo'n ding heel anders dan in Ame
rika. Daar ging het soms echt goed
los op verlaten wegen. Dat gaat
hier niet. Wel trek ik graag snel op
tot de toegestane snelheid." En dat
gebeurt in een oogwenk: binnen
drie seconden en een beetje op de
honderd. Verantwoordelijk voor
deze sensationele acceleratie is een
acht liter tiencilinder met ruim
460 pk. „Die V10 klinkt fantas
tisch." Wel oppassen geblazen met
dat vermogen, weet hij uit erva
ring. Je bent niet alleen zo je rijbe
wijs kwijt; de Viper heeft geen
elektronische beschermengelen
aan boord. Roozeboom lachend:
„Het is jij en de auto, en voor de
rest zoek je het maar uit."
Heeft u ook een bijzondere au
to? Laat het ons weten en vul
het contactformulier van de le
zersredactie in op onze website.
OCCASION Porsche Cayenne 3.2 tiptronic
Elke week testen we een occa
sion. Hoe goed rijdt-ie nog? Wat
zit er allemaal op en aan? En wat
is er voor ongeveer hetzelfde be
drag nog meer te koop? We zoe
ken het voor u uit. Deze week
een Porsche Cayenne.
door Lucas Boot
Toen Porsche in 2002 de
Cayenne op de markt
bracht, was het 'fF slik
ken voor de liefhebbers
van het merk. Een sport
wagenfabrikant die een SUV
bouwt..., oei! Het bleek een slim
me zet van de Duitsers, want het
ding ging als warme broodjes over
de toonbank. Kleedde je een stan
daard Cayenne leuk aan, dat zat je
zo over de ton. Tegenwoordig
koop je 'al' een nette Cayenne zon
der veel toeters en bellen en een
bescheiden aantal kilometers voor
zo'n vijfendertig tot veertig mille.
Wij vonden dit roomwitte exem
plaar bij HOC Zeeland in Goes
voor net geen vijfendertig 'rooi-
tjes'. Het gaat om een 3.2 zescilin
der met tiptronic-automaat. Het
blok levert 250 pk en 310 Nm kop
pel. Komt de Porsche daarmee
snel van z'n plek? Niet bepaald.
Met de tiptronic duurt het 9,7 se
conden voordat de dik twee ton
wegende kolos op de honderd zit.
Een beetje Astra of Golf diesel
trekt je er dus makkelijk uit bij het
stoplicht. Op het rechte stuk legt
de Porsche het misschien af, maar
in bochten ontvang je van diezelf
de Golf- en Astra-rijder verbaasde
blikken. Het is toch een Porsche.
Overhellen doet-ie namelijk nau
welijks en de besturing is voor een
auto van dit kaliber kraakhelder
en communicatief En daarbij
klinkt het geluid uit de twee dikke
sierpijpen ook lekker rauw. Moet
gezegd: het geluid van de zescilin
der blijft ook bij snelwegcruisen
duidelijk hoorbaar. Op lange af
standen zou dat vervelend kunnen
worden. Ook in die zin is het een
goede zet geweest van Porsche om
een stillere (en ook rustigere en
zuinigere) dieselmotor voor de
Cayenne te introduceren.
Over de zestraps tiptronic-auto-
Prijs: 39.750 euro Bouwjaar: 2006 Km-stand: 114.323 Motor: 3,5 liter
zescilinder, benzine Vermogen: 272 pk, 350 Nm Transmissie: zeventraps
automaat Afleverkosten: 695 euro, incl. afleverbeurt, APK en 24 maanden
garantie Bijzonderheden: luchtvering, adaptief dempingsysteem
Verkooppunt: Mercedes-Benz Rüttchen, Breda Website: www.ruttchen.nl
Prijs: 36.945 euro Bouwjaar: 3-2007 Km-stand: 86.760 Motor: 3,2 liter
zescilinder, benzine Vermogen: 237 pk, 320 Nm Transmissie: zestraps
automaat Afleverkosten: 450 euro, incl. afleverbeurt, APK en 12 maanden
garantie Bijzonderheden: auto van eerste eigenaar, Volvo Selekt-garantie
Verkooppunt: Volvo Bluekens, Breda Website: www.bluekens.nl
Porsche Cayenne 3.2
Prijs: 34.950 euro
Bouwjaar: 7-2006
Km-stand: 86.333
Transmissie: zestraps tiptronic au
tomaat
Motor: 3,2 liter zescilinder, benzi
ne
Vermogen: 250 pk, 310 Nm
0-100 km/u: 9,7 sec*
Topsnelheid: 214 km/h*
De besturing van de Porsche Cayenne 3.2 tiptronic is kraakhelder en communicatief. foto Lucas Boot
maat die aan de zespitter gekop
peld zit, niets dan lof Hij schakelt
vloeiend op en neer, ook als je 'm
zelf met de knoppen op het stuur
bedient. In dat geval heeft de be
stuurder de volledige regie over de
schakelmomenten. Vandaar ook
dat een sportstand op de automaat
ontbreekt. Opvallend detail: de
Cayenne'rijdt met de bak in 'Dri
ve' altijd weg in z'n tweede ver
snelling. Met de tiptronic-toetsen
zet je de bak in z'n één.
De uitrusting van de Cayenne is ta
melijk basic. Zaken die je zou ver
wachten op dit type auto, zoals
xenon en navigatie, ontbreken.
Wel is de Porsche voorzien van on
der andere lederen bekleding, stoe
len met opblaasbare rugleuning
(goud!), parkeersensoren, klimaat
controle, cruise control en dikke
20-inch lichtmetalen wielen. De
Cayenne is met 34.950 euro scherp
geprijsd. Let wel, dit is een mee-
neemprijs. Voor een afleverbeurt
en drie maanden HOC Zeeland-ga
rantie komt daar bij elkaar 2000
euro bij, met zes maanden Bo-
vag-garantie 2200 euro (HOC Zee
land hanteert deze tarieven alleen
voor auto's tussen de 25.000 en
40.000 euro).
Gemiddeld verbruik: 1 op 7,4*
Afleverkosten: meeneemprijs, in
cl. beurt en garantie: 2000 euro of
2200 (Bovag-garantie)
Bijzonderheden: onder
houdsbeurt reeds gehad, onder-
houdshistorie bekend
Verkooppunt: HOC Zeeland, Goes
Website: www.hoczeeland.nl
*fabrieksopgave
Ton Roozeboom en zijn Dodge Viper GTS.
foto Frank Poppelaars