auto5
Alhambra: net zo
groot, lagere prijs
Supersportieve Audi RS3
is een gewild 'fotomodel'
GoMotor volwaardig onderdeel AutoRAI
Gezocht: oldtimers voor Bandparade
Rijschool Dek
houdt open dag
vrijdag 25 maart 2011
Als Volkswagen na lange tijd de
nieuwe Sharan presenteert, volgt
geheel logisch op dezelfde basis
een Seat Alhambra. Grotendeels
identiek, maar veel goedkoper.
door Tony Vos
Autofabrikanten halen ruimte uit de
lengte, breedte en hoogte en wie
meer ruimte wil, moet minimaal
een van deze drie componenten
aanpassen. De nieuwe Seat Alhambra is
liefst 22 centimeter langer dan zijn voorgan
ger en tegelijk ook veel hoekiger. De toegan
kelijkheid van de auto is verbeterd door het
gebruik van twee schuifdeuren voor de ach
terpassagiers. Die komen niet alleen door
de grote opening tot hun recht, maar ook
als in een krap vak wordt geparkeerd.
De toename van het formaat komt ten eer
ste de passagiers ten goede, of dat er nu vijf
of zeven zijn. De Alhambra is namelijk te
gen meerprijs te verkrijgen met twee extra
stoelen, die gemakkelijk in de bagagevloer
kunnen worden weggeklapt. Zeer behoorlij-
ké stoelen, die wel wat bagagevolume voor
zich opeisen. De ruimte op de achterste zit
plaatsen is heel behoorlijk, zeker als de mid
delste rij iets naar voren wordt geschoven.
De vijf achterstoelen kunnen niet worden
Seat Alhambra 2.0 TDI DSC Style
Fors, iets goedkoper dan concurrentie. Bagage 267-
2.430 liter. Gewicht 1.703 kg. Diesel 2,0 1,170 pk.
Vanaf 43.900 euro, DSG 46.390 euro.
Plus: souplesse aandrijflijn, binnenruimte, rijcomfort.
Min: functionaliteit stelt beperking aan vormgeving.
verwijderd, maar vormen platgelegd wel
een vlakke laadvloer. Het gebruiksgemak is
daardoor groot, maar het maximale volume
van de auto kan nooit worden benut.
Seat levert de krachtigste dieselmotor alleen
in de meest luxe uitvoering: de Style. Aan
de buitenkant is dat te zien aan de dakrails,
misüampen in de voorbumper en lichtmeta
len wielen. Binnenin heeft de Style onder
meer een leren stuurwiel, uitgebreide boord
computer, bedieningsknoppen op het stuur,
een audio-installatie met meer luidsprekers
en hoogteverstelling op de passagiersstoel.
Omdat de Seat Alhambra gelijk is aan de
Volkswagen Sharan zit het onderscheid in
het interieur alleen in het stuur met een an
der logo. Het dashboard is zakelijk vormge
geven en voldoende overzichtelijk opgezet.
Op het stuur kunnen onder meer telefoon
en boordcomputer worden bediend, terwijl
links onder het rad een kleine hendel zit
voor de cruise control. De voorstoelen ver
dienen een hoog cijfer. Ze zijn voldoende
groot en ondersteunen op zowel korte als
lange ritten uitstekend. Achterpassagiets
De nieuwe Seat Alhambra: groot, hoekig en praktisch. foto's Automedia
hebben volop de ruimte en kunnen onder
meer de rugleuning verstellen. Aan klaptafel
tjes is eveneens gedacht.
De krachtigste diesel in de Alhambra levert
170 pk en kan tegen meerprijs worden ge
koppeld aan de zestraps DSG-versnellings-
bak met dubbele koppeling. Deze combina
tie is geweldig. Allereerst is de diesel, onge
acht toerental of snelheid, totaal niet als zo
danig hoorbaar. De versnellingsbak schakelt
volledig automatisch, doet dat vliegensvlug
en dan hoeft niet eens het sportprogramma
te worden gekozen. In de verte klinkt de
combinatie zeer krachtig en voegt de daad
bij het woord door vlot te accelereren: in
9,8 seconden naar de 100 kilometer per uur
en tot een top van 204. En dat bij een ge
middeld verbruik van 1 op 15.
Ook het rijcomfort is in orde. De nieuwe Al
hambra beschikt over een plezierige afstem
ming van vering en demping. De auto is
comfortabel, zonder over te hellen in boch
ten. Ook de besturing past helemaal bij het
karakter, zodat de nieuwe, grote Seat uiter
mate geschikt is voor lange vakantieritten.
Het voordeel van de Seat ten opzichte van
de Volkswagen is dat het Spaanse merk een
paar duizend euro goedkoper is. Al zijn de
uitrustingsniveaus niet één op één gelijk.
Seat begint de Alhambra bij 34.900 euro
voor de 1.4 TSI. De 2.0 TDI Style DSG
(170 pk) is met 46.390 euro de duurste.
CONCURRENT 9 Ford Galaxy 2.0 TDCi Trend A6
Een strak gelijnde en fors be
meten zevenzitter, met een
prachtig dieselaanbod en
eventueel met automaat.
Bagage 390-1.910 liter. Ge
wicht 1.631 kg. Diesel 2.0 I,
163 pk.
Plus: vormgeving, ruimteaanbod, comfort.
Min: druk dashboard.
CONCURS Renault Espace 2.0 dCi Celsium A6
De grote voorganger in het
segment, die ondanks zijn
leeftijd actueel blijft, met
een recent verbeterde diesel
motor. Bagage 291-2.860 li
ter. Gewicht 1.790 kg.
Diesel 2.0 1,150 pk.
Plus: comfort, binnenruimte, zitpositie.
Min: brandstofverbruik, gewicht.
Vanaf 46.990 euro, DSG 49.990 euro.
CONCURRENT VW Sharan 2.0 TDI Comfortline
Plus: comfort, afwerking, ruimte.
Min: prijsstelling.
Op details na identiek aan
de Seat Alhambra, maar
door Volkswagen-afkomst
over de hele linie duurder.
Bagage 267-2.430 liter. Ge
wicht 1.703 kg. Diesel 2.0 I,
170 pk.
door Willem de Volder
Enkele kilometers nadat we de
sleutels van de vuurrode Au
di RS3 in het contact hebben
gestoken, worden we in een tun
nel al geflitst. Snelle Audi's zijn in
Zuid-Frankrijk kennelijk een ge
wild fotomodel.
Te hard rijden, is een eitje met de
RS3 van Audi. Alles uit de kast ha
len met de gendarmerie in je nek,
is niet bepaald verstandig. Maar
waar het ook maar enigszins moge
lijk is, geven we de supersnelle
RS3 de sporen. Omhoog, bochten
of kletsnatte wegen; het deert de
ze Audi totaal niet.
Het geluid van de auto is door een
speciale soundklep een extra at
tractie. Of moeten we zeggen: trak
tatie. Vooral in een tunnel is het
een aanrader de portierramen te
openen. Oké, we zijn weer even
jongetjes die een nieuw speeltje
uitproberen. Maar wel een speeltje
met inhoud. De vijfdeurs hatch
back is voorzien van een 2.5 liter
vijfcilinder turbomotor, goed voor
340 pk. In 4,6 seconden vliegt de
RS3 van o naar 100 kilometer per
uur. De auto is begrensd op 250.
door Willem de Volder
Het maximale koppel van 450 Nm
is beschikbaar over een merenge
bied van 1600 tot 5300 toeren per
minuut. Een zeventraps S-tronic-
versnellingsbak zorgt voor razend
snel schakelen, maar zelf de twee
paddies beroeren, is veel leuker.
Bovendien kan het (ontevreden?)
gebrom bij lage toeren met een
simpele handeling naar een span
nende hogere toonsoort worden
gebracht.
Niet alleen de auto geniet op zo'n
moment. Vooral de bestuurder en
zijn passagier, die vastgezogen zit
ten in hun kuipstoelen, voelen
waarvoor de goed ogende Audi
RS3 met quattro-aandrijving en
sportonderstel is aangeschaft. De
basisprijs van 68.900 euro is meer
dan stevig.
Terwijl de autoverkopen uit
het economische dal lijken te
zijn, is de motorverkoop nog
niet terug op het niveau van voor
de crisis. Ook in februari bleven
de verkopen achter op de progno
ses! Over publieke belangstelling
voor de tweewieler valt echter niet
te klagen. De motorbeurs in
Utrecht werd goed bezocht en ook
de AutoRAI investeert weer in Go-
Motor. „Een kwart van de bezoe
kers van de AutoRAI is in het be
zit van een motorrijbewijs. Steeds
meer automobilisten kiezen dage
lijks voor de tweewieler. Vanwege
files, maar ook om de zuinigheid."
Beursmanager Joost 't Hooft geeft
aan waarom GoMotor voor de
tweede keer een volwaardig onder
deel wordt van de AutoRAI.'Er
zijn toermachines, sportmotoren,
offroaders, choppers en uiteraard
scooters. Behalve voor de impor
teurs van motoren en scooters, is
er ook alle ruimte voor toeleveran
ciers van accessoires en kleding.
Mensen zonder motorrijbewijs en
heropstappers kunnen het motor
gevoel (weer) ervaren tijdens Try
the bike. Wie wel een motorrijbe-
wijs bezit, kan in het buitenpark
proefritten te maken op de nieuw
ste motoren.
Demonstraties bevredigen de
vraag naar entertainment en bele
ving. Tevens maakt het Kawasaki
Stuntteam zijn opwachting.
Nieuws komt van onder andere
BMW met de K1600 GT en Ducati
met de Diavel. GoMotor heeft
plaats van'12 tot en met 23 april.
www.gomotor.nl
Audi RS3.
foto Audi
De organisatie van Bandparade
by the Sea zoekt oldtimers
die mee willen rijden met een mu
zikale stoet door Vlissingen.
De bandparade bestaat uit een aan
tal showorkesten en muziekkorp
sen dat op zaterdag 4 juni door de
stad trekt, vergezeld door vijftig ol
dtimers. De mooiste oldtimer van
de dag wordt beloond met een
prijs.
Het evenement start om 14.00
uur. Voor aanmeldingen en meer
informatie neemt u contact op
met Frans Wieland via
bandparade@zeelandnet.nl.
Dek Verkeersopleidingen
houdt zaterdag open dag.
Geïnteresseerden kunnen dan gra
tis proefrijden met auto, motor,
vrachtauto of bus. Belangstellen
den moeten wel hun rijbewijs
meenemen. In de auto en op de
motor mogen ook 17-jarigen een
proefrit maken. Op de open dag is
verder informatie over rijbewijs
voor 17-jarigen vanaf november
2011, rijbewijs E achter B vanaf
2013 en het bromfietsrijbewijs.
De open dag duurt van 12.00-16.00
uur en vindt plaats op de volgende
locaties: Goes: verkeersoefenter-
rein aan de Olympiaweg, Middel
burg: Elektraweg (parkeerterrein
Vitrite) en Terneuzen: Handel
spoort (parkeerterrein Necker-
mann).
Nissan Leaf is door
dure yen nu ai duurder
De eerste exemplaren van de elek
trische Nissan Leaf zijn onlangs
in Nederland gearriveerd. Onaan
genaam nieuws: als gevolg van de
dure yen is de prijs al verhoogd,
met maar liefst 2.151 euro. De nieu
we verkoopprijs van de Leaf komt
daarmee op 34.990 euro.