Picasso met maximaal comfort
auto3
vrijdag 25 maart 2011
GRAND C4 Citroën verandert weinig aan succesnummer
Wat moet je als autofabrikant veranderen aan een succesnum
mer? Weinig, was de conclusie van Citroën toen de C4 Picasso
werd teruggestuurd naar de designafdeling.
door Tony Vos
Het Franse Citroën is
een van de voorlopers
in het segment mi-
di-ruimtewagens en
loopt in de voorste gele
deren mee. Vooral gezinnen wor
den aangesproken die vooral ge
steld zijn op ruimte en comfort.
D'e vormgeving van de Grand Pi
casso is nog steeds van deze tijd,
zodat de facelift alleen betrekking
heeft op details.
Het nieuwe logo prijkt op voor-
en achterzijde van de Grand Picas
so. Verder is de vorm van de voor
bumper lichtjes aangepast en zet
ook Citroën LED dagrijverlichting
in. Waar tot voor kort de bumpers
van de Picasso en Grand Picasso
verschillend waren, heerst er nu
eensgezindheid.
Met een lengte van 4,59 meter is
de Grand Picasso behoorlijk
'grand' en sluit vrijwel naadloos
aan bij de fullsize ruimtewagens.
Functionaliteit staat hoog in het
vaandel en dat begint dan al met
een met de vier royale portieren
en vooral een zeer ruim bemeten
achterklep die opent tot op het ni
veau van de laadvloer.
De meeste exemplaren hebben on
der de vloer twee klapstoelen die
in no-time in stelling worden ge
bracht en vooral plek bieden aan
kinderen.
Uiteraard is er op die extra zitplaat
sen voorzien in hoofdsteunen en
gordels alsmede bekerhouders.
Door de drie stoelen op de tweede
zitrij iets naar voren te schuiven,
wordt de beenruimte achterin ac
ceptabel, zonder dat de middelste
passagiers klem komen te zitten.
Voorin heeft niemand te klagen,
daar heeft Citroën gezorgd voor
fors bemeten en goed ondersteu
nende stoelen die vooral comforta
bel zijn en dat ook blijven op lan
ge ritten.
De opklapbare armleuningen ma
ken het er alleen nog maar beter
op.
Aan het dashboard is niet gesleu
teld. Het instrumentarium is in
het midden opgesteld met een digi
tale snelheidsmeter en toerentel-
ler.
Alle andere instrumenten zitten te
ver weg om in één oogopslag afge
lezen te worden.
Ook als het middelste scherm op
de radiofunctie staat, laat de aflees
baarheid te wensen over. Citroën
houdt vast aan het stuur met een
middenkussen dat niet meebe
weegt.
Een geniale vondst waardoor de
vorm van de bestuurdersairbag ge
optimaliseerd is.
Het is wel even studeren op alle
functies die binnen het stuur zijn
gegroepeerd. Door de hoge zitposi-
tie en het forse glasoppervlak krijg
je in de C4 Picasso een beetje het
gevoel van een helikopter.
De voorruit loopt tot in het dak
door en om verblinding te voorko
men zijn de zonnekleppen aan
een rolhoes vastgemaakt.
Direct achter het stuur vinden we
een wat vreemdsoortige hendel
waarmee de elektronisch bedien
de zesversnellingsbak in werking
wordt gezet.
Citroën levert deze gerobotiseerde
bak in combinatie met de nieuwe
e-HDi motor.
Het gaat om de bekende 1,6 liter
diesel die gekoppeld aan een
start/stop systeem en de genoem
de versnellingsbak een stuk zuini
ger is dan dieselvariant zonder de
ze voorzieningen. Het vermogen
blijft met 112 pk gelijk en datzelfde
geldt voor het koppel van 270 Nm
(285 Nm met overboost).
De bepaald niet lichtgewicht
Grand Picasso presteert daarmee
normaal: een top van 182 km/u en
acceleratie naar 100 in 13,5 secon
den. De angel zit 'm bij deze uit
voering vooral in de EGS-bak. Het
schakelen duurt gewoonweg te
lang, waardoor de auto hinderlijk
inhoudt. Daar is het comfort niet
bij gediend. Gelukkig heeft de bak
De Citroën Grand C4 Picasso biedt een enorme ruimte en hoogstaand comfort. foto's Automedia
ln de vloer van de bagageruimte zitten twee klapstoelen.
ook een manuele stand. Door zelf
met de flippers achter het stuur te
schakelen en waar nodig even het
gaspedaal te liften, functioneren
bak en motor veel meer in harmo
nie. Maar is dat een meerprijs
waard van 1.200 euro? Door zijn
C02-uitstoot die 10 gram lager
ligt, valt de Grand C4 Picasso nog
steeds niet binnen de normen
voor 20 procent bijtelling. Daarom
kies je gewoon de handgeschakel-
de versie die prettiger rijdt.
Het comfort van de Picasso wordt
met hoofdletters geschreven. Wel
licht iets te comfortabel voor som
migen, maar die hebben een rui
me keuze aan 'straffe bakken' van
niet-Franse komaf De Citroën is
een heerlijke auto voor lange af
standen waarbij opvalt dat de die
selmotor eigenlijk nauwelijks hoor
baar is, ook niet bij lage snelhe
den. De Citroën Grand C4 Picasso
e-HDi is er vanaf 32.140 euro.
Drie stoelen en klaptafeltjes op de tweede zitrij.
De indeling van het dashboard is op vele details afwijkend.