Picasso met maximaal comfort auto3 vrijdag 25 maart 2011 GRAND C4 Citroën verandert weinig aan succesnummer Wat moet je als autofabrikant veranderen aan een succesnum mer? Weinig, was de conclusie van Citroën toen de C4 Picasso werd teruggestuurd naar de designafdeling. door Tony Vos Het Franse Citroën is een van de voorlopers in het segment mi- di-ruimtewagens en loopt in de voorste gele deren mee. Vooral gezinnen wor den aangesproken die vooral ge steld zijn op ruimte en comfort. D'e vormgeving van de Grand Pi casso is nog steeds van deze tijd, zodat de facelift alleen betrekking heeft op details. Het nieuwe logo prijkt op voor- en achterzijde van de Grand Picas so. Verder is de vorm van de voor bumper lichtjes aangepast en zet ook Citroën LED dagrijverlichting in. Waar tot voor kort de bumpers van de Picasso en Grand Picasso verschillend waren, heerst er nu eensgezindheid. Met een lengte van 4,59 meter is de Grand Picasso behoorlijk 'grand' en sluit vrijwel naadloos aan bij de fullsize ruimtewagens. Functionaliteit staat hoog in het vaandel en dat begint dan al met een met de vier royale portieren en vooral een zeer ruim bemeten achterklep die opent tot op het ni veau van de laadvloer. De meeste exemplaren hebben on der de vloer twee klapstoelen die in no-time in stelling worden ge bracht en vooral plek bieden aan kinderen. Uiteraard is er op die extra zitplaat sen voorzien in hoofdsteunen en gordels alsmede bekerhouders. Door de drie stoelen op de tweede zitrij iets naar voren te schuiven, wordt de beenruimte achterin ac ceptabel, zonder dat de middelste passagiers klem komen te zitten. Voorin heeft niemand te klagen, daar heeft Citroën gezorgd voor fors bemeten en goed ondersteu nende stoelen die vooral comforta bel zijn en dat ook blijven op lan ge ritten. De opklapbare armleuningen ma ken het er alleen nog maar beter op. Aan het dashboard is niet gesleu teld. Het instrumentarium is in het midden opgesteld met een digi tale snelheidsmeter en toerentel- ler. Alle andere instrumenten zitten te ver weg om in één oogopslag afge lezen te worden. Ook als het middelste scherm op de radiofunctie staat, laat de aflees baarheid te wensen over. Citroën houdt vast aan het stuur met een middenkussen dat niet meebe weegt. Een geniale vondst waardoor de vorm van de bestuurdersairbag ge optimaliseerd is. Het is wel even studeren op alle functies die binnen het stuur zijn gegroepeerd. Door de hoge zitposi- tie en het forse glasoppervlak krijg je in de C4 Picasso een beetje het gevoel van een helikopter. De voorruit loopt tot in het dak door en om verblinding te voorko men zijn de zonnekleppen aan een rolhoes vastgemaakt. Direct achter het stuur vinden we een wat vreemdsoortige hendel waarmee de elektronisch bedien de zesversnellingsbak in werking wordt gezet. Citroën levert deze gerobotiseerde bak in combinatie met de nieuwe e-HDi motor. Het gaat om de bekende 1,6 liter diesel die gekoppeld aan een start/stop systeem en de genoem de versnellingsbak een stuk zuini ger is dan dieselvariant zonder de ze voorzieningen. Het vermogen blijft met 112 pk gelijk en datzelfde geldt voor het koppel van 270 Nm (285 Nm met overboost). De bepaald niet lichtgewicht Grand Picasso presteert daarmee normaal: een top van 182 km/u en acceleratie naar 100 in 13,5 secon den. De angel zit 'm bij deze uit voering vooral in de EGS-bak. Het schakelen duurt gewoonweg te lang, waardoor de auto hinderlijk inhoudt. Daar is het comfort niet bij gediend. Gelukkig heeft de bak De Citroën Grand C4 Picasso biedt een enorme ruimte en hoogstaand comfort. foto's Automedia ln de vloer van de bagageruimte zitten twee klapstoelen. ook een manuele stand. Door zelf met de flippers achter het stuur te schakelen en waar nodig even het gaspedaal te liften, functioneren bak en motor veel meer in harmo nie. Maar is dat een meerprijs waard van 1.200 euro? Door zijn C02-uitstoot die 10 gram lager ligt, valt de Grand C4 Picasso nog steeds niet binnen de normen voor 20 procent bijtelling. Daarom kies je gewoon de handgeschakel- de versie die prettiger rijdt. Het comfort van de Picasso wordt met hoofdletters geschreven. Wel licht iets te comfortabel voor som migen, maar die hebben een rui me keuze aan 'straffe bakken' van niet-Franse komaf De Citroën is een heerlijke auto voor lange af standen waarbij opvalt dat de die selmotor eigenlijk nauwelijks hoor baar is, ook niet bij lage snelhe den. De Citroën Grand C4 Picasso e-HDi is er vanaf 32.140 euro. Drie stoelen en klaptafeltjes op de tweede zitrij. De indeling van het dashboard is op vele details afwijkend.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 73