Gebulder barst in Melbourne weer los 341 sport FORMULE 1 Nieuwigheden moeten zorgen voor meer spanning vrijdag 25 maart 2011 De coureurs in de Formule 1 rijden vanaf dit seizoen op banden van Pirelli. foto Vincent Thian door Hans Leber Melbourne - Het heeft iets grap pigs en het gebeurt ieder jaar op nieuw: de teams in de Formule 1 rollen over elkaar heen in hun po gingen de verwachtingen voor het nieuwe seizoen naar beneden te duwen. Want met een grote mond naar de start gaan en er vervolgens in de race afgereden worden, da's niet stoer natuurlijk. En dus wordt er vooral over de on zekerheden gesproken, over de technische en reglementaire veran deringen van dit jaar. Zoals daar zijn KERS, de remenergie die wordt opgeslagen in een accu die vervolgens extra pk's aan de motor ter beschikking stelt. En de be weegbare achtervleugel die bij in halen op het rechte eind een aëro dynamisch voordeel moet opleve ren. En natuurlijk over die nieuwe band van Pirelli, die zo veel sneller slijt dan zijn voorgangers. De Formule 1 blijft zoeken naar meer spanning, naar meer inhaal acties, naar meer dynamiek om de kijker iets te bieden. KERS (Kine tic Energy Recovery System) en de beweegbare achtervleugel moeten extra snelheid opleveren, maar on der de coureurs bestaat grote twij fel of dat wel het geval is. Neem KERS, dat gedurende zes secon den tachtig pk extra op het asfalt brengt. Op een gemiddeld rondje maakt dat zo'n 0,3 seconde uit. „Niet genoeg om in te halen, want daar heb je zo'n 1,5 seconde extra snelheid nodig," weet Mark Web ber van Red Buil. Webber is ook terughoudend over de effenen van de beweegbare ach tervleugel. Die mag eigenlijk al leen op het rechte eind worden ge bruikt en dan ook nog alleen als er een andere auto vlak voor rijdt. Het effect van de andere vleugels tand (minder neerwaartse druk, 'downforce') levert zo'n zeven tot dertien kilometers extra snelheid. Een wagen die uit de slipstream van een voorligger komt, kan die snelheid goed gebruiken als die met de neus plots vol in de lucht- weerstand duikt. Maar Webber snapt niet waarom de beweegbare vleugel tijdens kwa lificaties en trainingen altijd ge bruikt mag worden en in de wed strijd slechts gelimiteerd. Werd de F-duct (die met de hand, arm of el leboog in de cockpit werd be diend) nog als te gevaarlijk gezien omdat de coureur even zijn hand van het stuur had, volgens Web ber kan de beweegbare achtervleu gel meer gevaar opleveren. Niet al leen omdat er tijdens trainingen en kwalificaties misschien op ver keerde momenten met te weinig downforce wordt gereden, maar vooral omdat de coureur het te druk heeft in zijn cockpit. Zondag zal blijken wie de nieuwe technische hulpmiddelen het bes te heeft geadopteerd. Zoals ook in Melbourne zal blijken wie zich het beste heeft aangepast aan de nieu we Pirelli-band. Ook daarover heb ben coureurs verschillende visies. Jarno Trulli (Team Lotus) ver wacht onrust door de extra stops (minimaal drie) en onduidelijk heid voor het publiek: „Wie moet er nog stoppen, wie zit waar?" Maar Felipe Massa denkt er anders over: „De races worden interessant omdat de coureur nu echt invloed op de strategie kan uitoefenen door de manier waarop hij met zijn banden omgaat." Zondag zal dus ook blijken hoe de Pirelli's zich houden. Bij het Itali aanse bandenmerk hebben ze al wel laten weten dat de baantempe- raturen in Melbourne, en ook tij dens de rest van het seizoen, dus danig hoger zullen liggen dan tij dens het testen in Valencia, Jerez en Barcelona, dat de slijtage van de banden veel dichter in de buurt van de bedoelde waarden komt te liggen. Wereldkampioen Sebastian Vettel maakt zich er niet druk om voorlo pig. „We gaan drie of misschien vier keer stoppen, spannend. Bo vendien hebben we allemaal de zelfde banden." Vettel was eigenlijk ook de enige topper die blijk durfde te geven van vertrouwen in zijn eigen auto, de RB7. „We hoeven voor nie mand bang te zijn." Hoewel, de enige? Er was afgelo pen week ook die zevenvoudig we reldkampioen Michael Schuma cher, die een jaartje voor spek en bonen rondjes in zijn Mercedes reed, maar na de laatste test in Bar celona plotseling veel vertrouwen had in zijn auto, de MGP W02: „We .(Schumacher en Nico Ros berg, red.) gaan voor podiums, ik denk dat we ook voor zeges kun nen racen dit jaar." En dus zullen de Red Bulls, de Fer- raris's, de McLarens en de Merce- dessen weer vooraan rijden in 2011. Met misschien een iets bedui- dender rol voor Renault. Want dat Ferrari de échte snelheid nog niet heeft gevonden, bleek tijdens de testen. Zo erg als bij McLaren, waar ze toch enigszins in paniek de auto dezer dagen een update ge ven zonder die uit te kunnen pro beren vóór Melbourne, simpelweg omdat de snelheid en vooral de wegligging te ver van de top drie verwijderd was, is het bij Ferrari niet. Maar dat ze bij de 'roden' steeds de achterlichten van de 'blauwen' van Red Buil zien, zit ze in Italië helemaal niet lekker. En dat Ferrari vooraan rijdt, is ei genlijk in het belang van de gehele Formule 1. De zakelijke baas, Ber- nie Ecclestone, legde het recent nog eens uit toen hij zijn bezwa ren tegen de nieuwe motor vanaf 2013 kenbaar maakte. In plaats van de huidige 2,4 liter V8, is vanaf dat jaar een 1,6 liter turbomotor de pit waar het om draait. En dat vinden óók de Italianen maar niks. Net als bij het hybride element KERS, spe len vooral milieutechnische over wegingen, zoals lagere kosten en minder benzineverbruik, daarbij een rol. Bij Ferrari rusten ze hun consumentenauto's al met veel zwaardere motoren uit dan een 1.6 turbo - hoezo milieu? Ecclestone vindt het dan ook een gruwel, zo'n 'stil' turbootje. „Als je me vraagt wat belangrijk is voor de Formule 1, dan zijn dat Ferrari en het geluid. Vraag maar eens aan iemand die voor het eerst naar een race kwam kijken wat de meeste indruk op hem maakte. Dat is altijd: het geluid!" - Vanaf zondag is het weer te horen, op het circuit van Albert Park in Melbourne, dat geluid.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 50