Gebulder barst in Melbourne weer los
341 sport
FORMULE 1 Nieuwigheden moeten zorgen voor meer spanning
vrijdag 25 maart 2011
De coureurs in de Formule 1 rijden vanaf dit seizoen op banden van Pirelli. foto Vincent Thian
door Hans Leber
MELBOURNE - Het heeft iets grap
pigs en het gebeurt ieder jaar op
nieuw: de teams in de Formule 1
rollen over elkaar heen in hun po
gingen de verwachtingen voor het
nieuwe seizoen naar beneden te
duwen. Want met een grote mond
naar de start gaan en er vervolgens
in de tace afgereden worden, da's
niet stoer natuurlijk.
En dus wordt er vooral over de on
zekerheden gesproken, over de
technische en reglementaire veran
deringen van dit jaar. Zoals daar
zijn KERS, de remenergie die
wordt opgeslagen in een accu die
vervolgens extra pk's aan de motor
ter beschikking stelt. En de be
weegbare achtervleugel die bij in
halen op het rechte eind een aëro
dynamisch voordeel moet opleve
ren. En natuurlijk over die nieuwe
band van Pirelli, die zo veel sneller
slijt dan zijn voorgangers.
De Formule r blijft zoeken naar
meer spanning, naar meer inhaal
acties, naar meer dynamiek om de
kijker iets te bieden. KERS (Kine
tic Energy Recovery System) en de
beweegbare achtervleugel moeten
extra snelheid opleveren, maar on
der de coureurs bestaat grote twij
fel of dat wel het geval is. Neem
KERS, dat gedurende zes secon
den tachtig pk extra op het asfalt
brengt. Op een gemiddeld rondje
maakt dat zo'n 0,3 seconde uit.
„Niet genoeg om in te halen, want
daar heb je zo'n 1,5 seconde extra
snelheid nodig," weet Mark Web
ber van Red Buil.
Webber is ook terughoudend over
de effecten van de beweegbare ach
tervleugel. Die mag eigenlijk al
leen op het rechte eind worden ge
bruikt en dan ook nog alleen als er
een andere auto vlak voor rijdt.
Het effect van de andere vleugels
tand (minder neerwaartse druk,
'downforce') levert zo'n zeven tot
dertien kilometers extra snelheid.
Een wagen die uit de slipstream
van een voorligger komt, kan die
snelheid goed gebruiken als die
met de neus plots vol in de lucht-
weerstand duikt.
Maar Webber snapt niet waarom
de beweegbare vleugel tijdens kwa
lificaties en trainingen altijd ge
bruikt mag worden en in de wed
strijd slechts gelimiteerd. Werd de
F-duct (die met de hand, arm of el
leboog in de cockpit werd be
diend) nog als te gevaarlijk gezien
omdat de coureur even zijn hand
van het stuur had, volgens Web
ber kan de beweegbare achtervleu
gel meer gevaar opleveren. Niet al
leen omdat er tijdens trainingen
en kwalificaties misschien op ver
keerde momenten met te weinig
downforce wordt gereden, maar
vooral omdat de coureur het te
druk heeft in zijn cockpit.
Zondag zal blijken wie de nieuwe
technische hulpmiddelen het bes
te heeft geadopteerd. Zoals ook in
Melbourne zal blijken wie zich het
beste heeft aangepast aan de nieu
we Pirelli-band. Ook daarover heb
ben coureurs verschillende visies.
Jarno Trulli (Team Lotus) ver
wacht onrust door de extra stops
(minimaal drie) en onduidelijk
heid voor het publiek: „Wie moet
er nog stoppen, wie zit waar?"
Maar Felipe Massa denkt er anders
over: „De races worden interessant
omdat de coureur nu echt invloed
op de strategie kan uitoefenen
door de manier waarop hij met
zijn banden omgaat."
Zondag zal dus ook blijken hoe de
Pirelli's zich houden. Bij het Itali
aanse bandenmerk hebben ze al
wel laten weten dat de baantempe-
raturen in Melbourne, en ook tij
dens de rest van het seizoen, dus
danig hoger zullen liggen dan tij
dens het testen in Valencia, Jerez
en Barcelona, dat de slijtage van de
banden veel dichter in de buurt
van de bedoelde waarden komt te
liggen.
Wereldkampioen Sebastian Vettel
maakt zich er niet druk om voorlo
pig. „We gaan drie of misschien
vier keer stoppen, spannend. Bo
vendien hebben we allemaal de
zelfde banden."
Vettel was eigenlijk ook de enige
topper die blijk durfde te geven
van vertrouwen in zijn eigen auto,
de RB7. „We hoeven voor nie
mand bang te zijn."
Hoewel, de enige? Er was afgelo
pen week ook die zevenvoudig we
reldkampioen Michael Schuma
cher, die een jaartje voor spek en
bonen rondjes in zijn Mercedes
reed, maar na de laatste test in Bar
celona plotseling veel vertrouwen
had in zijn auto, de MGP W02:
„We (Schumacher en Nico Ros
berg, red.) gaan voor podiums, ik
denk dat we ook voor zeges kun
nen racen dit jaar."
En dus zullen de Red Bulls, de Fer-
raris's, de McLarens en de Merce-
dessen weer vooraan rijden in
2011. Met misschien een iets bedui-
dender rol voor Renault. Want dat
Ferrari de échte snelheid nog niet
heeft gevonden, bleek tijdens de
testen. Zo erg als bij McLaren,
waar ze toch enigszins in paniek
de auto dezer dagen een update ge
ven zonder die uit te kunnen pro
beren vóór Melbourne, simpelweg
omdat de snelheid en vooral de
wegligging te ver van de top drie
verwijderd was, is het bij Ferrari
niet. Maar dat ze bij de 'roden'
steeds de achterlichten van de
'blauwen' van Red Buil zien, zit ze
in Italië helemaal niet lekker.
En dat Ferrari vooraan rijdt, is ei
genlijk in het belang van de gehele
Formule 1. De zakelijke baas, Ber-
nie Ecclestone, legde het recent
nog eens uit toen hij zijn bezwa
ren tegen de nieuwe motor vanaf
2013 kenbaar maakte. In plaats van
de huidige 2,4 liter V8, is vanaf dat
jaar een 1,6 liter turbomotor de pit
waar het om draait. En dat vinden
óók de Italianen maar niks. Net als
bij het hybride element KERS, spe
len vooral milieutechnische over
wegingen, zoals lagere kosten en
minder benzineverbruik, daarbij
een rol. Bij Ferrari rusten ze hun
consumentenauto's al met veel
zwaardere motoren uit dan een 1.6
turbo - hoezo milieu? Ecclestone
vindt het dan ook een gruwel,
zo'n 'stil' turbootje.
„Als je me vraagt wat belangrijk is
voor de Formule 1, dan zijn dat
Ferrari en het geluid. Vraag maar
eens aan iemand die voor het
eerst naar een race kwam kijken
wat de meeste indruk op hem
maakte. Dat is altijd: het geluid!"
Vanaf zondag is het weer te horen,
op het circuit van Albert Park in
Melbourne, dat geluid.