PZC imie15 ANWB bresdt landelijke service autoverkoop uit Bubbels blijven maar stijgen Kritiek op verlopen van cadeaubon Droomreis met de Glacier- en Bernina Express door de Zwitserse Alpen n Nederlanders drinken nog altijd het liefst rode wijn uit Frankrijk Kijken naar vliegtuig Schiphol op de computer is grote hit 9-daagse bus/treinreis Mondial Tours pzc.nl/webwinkel vrijdag 25 maart 2011 m mem DEN HAAG - ANWB-leden in het hele land kunnen voortaan ge bruikmaken van de autoverkoop service. Na de start in de provincie Gelderland werden in vier maan den tijd 2100 auto's verkocht. Nu breidt de ANWB het aantal inle- verpunten uit van vijf naar der tien, naar de Randstad, Noord-Bra bant, Groningen en Friesland. „Het is een succes. Veel Nederlan ders vinden het maar gedoe om van hun oude auto af te komen", aldus een woordvoerder. Clem Dickmann, adviseur voor de automobielsector, is verrast door het grote aantal auto's dat via de ANWB is verkocht. „De auto branche was van tevoren scep tisch. Dit is een vorm van ontzor- gen die aanslaat bij de consument. En vanwege dat gemak neemt hij genoegen met een lage prijs." Vol gens Dickmann is er een groep klanten die niet graag in een showroom komt. Die klanten oriënteren zich niet alleen zoals vrijwel iedereen op internet maar kopen de auto ook via het web. Overigens ontkent de ANWB dat de organisatie zelf ook auto's wil verkopen op internet. Via de web site kunnen leden hun occasion la ten taxeren. Als ze met dat bod in stemmen krijgen ze binnen twee dagen het geld op hun rekening. De verkoper levert zijn oude auto in bij een filiaal van autoverhuur der Hertz, waarna betaling per bank volgt. De taxatie kost 25 eu ro. De ANWB is voor de afhande ling in zee gegaan met het Neder lands Voertuigcentrum, dat de au to's doorverkoopt aan handelaren en dealers. Een deel komt in het buitenland terecht. De verkoop van mousseren de wijn blijft groeien. En als het gaat om de beste dingen aan port, sherry en vermouth, dan zijn de Zeeuwen koplopers De Nederlander grijpt graag naar de bubbel- wijn; in het afgelopen jaar is de verkoop van mousserende wijnen opnieuw met 11 procent gestegen. Absolute uitschieter is de Italiaanse prosec- co, waarvan vorig jaar ruim 5,5 mil joen flessen voor een totaal bedrag vari 23 miljoen euro werden wegge- klokt, tegen 4,4 miljoen in 2009. Dat blijkt uit cijfers van het Pro ductschap Wijn. De stijging van 11 procent was minder spectaculair dan in 2009, toen een plus van 49 procent werd genoteerd. Wijnen uit de nieuwe wereld la ten de Nederlanders zich ook goed smaken. Inmiddels beslaat de om zet aan zogeheten stille wijn, dat wil zeggen wijn zonder bubbels, uit Zuid-Amerikaanse landen, Zuid-Afrika en Australië bijna 45 procent van het geheel. Chili is met een plus van 11 procent de grootste groeier. De gemiddelde prijs van een fles stille wijn van 0,75 liter bedroeg vorig jaar 2,90 eu ro, twee cent meer dan in 2009. Onder de traditionele Europese producenten blijft Frankrijk aan kop staan met als populairste streek de Bordeaux, gevolgd door de Bourgogne en het Rhöne- gebied. In 2010 liep het aandeel ro sé over de hele linie terug. Dit schrijft het Productschap vooral toe aan het slechtere weer vorig jaar tijdens het traditionele 'rosé- seizoen', als bij voorkeur een glas wijn op een caféterras wordt ge nuttigd. Per hoofd van de bevolking dronk de Nederlander vorig jaar gemid deld 21,8 liter wijn, maar het pro ductschap ziet grote regionale ver schillen. Zo besteedde de consu ment in Noord-Holland, Amster dam niet meegerekend, in de su permarkt circa 72,70 euro aan stille wijn, terwijl de Limburger er maar 43,70 per persoon aan uitgaf Ook de supermarktbestedingen aan port, sherry en vermouth ver schillen sterk. Zeeland is koploper met 9,60 euro per persoon per jaar, tegen 3,80 euro in Noord-Hol land. mem DEN HAAG - Bedrijven die cadeau bonnen uitgeven, verdienen flink aan consumenten die de bonnen niet inleveren. Het gaat jaarlijks om een bedrag van ongeveer 5 mil joen euro, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Consumenten worden opgeroe pen om verlopen cadeaubonnen naar de bond op te sturen. De Con sumentenbond wil het openstaan de bedrag alsnog claimen bij de be drijven. Elke euro die door actie vrijkomt, wordt geschonken aan een goed doel. „We willen ongeldi ge bonnen verzamelen om de bon- nenbedrijven daarmee te confron teren", zei directeur Bart Combée. De uitgever van een cadeaubon mag een geldigheidsduur hanteren van minimaal één jaar. Een bon met uitgiftedatum is wettelijk vijf jaar geldig. Bonnen zonder verval datum of geldigheidsduur zijn vol gens de wet onbeperkt geldig. De bond vind dat alle cadeaubon nen onbeperkt geldig moeten zijn. HAARLEM - Op je computer kijken naar landende en stijgende vlieg tuigen - deze uitvinding van het Haarlemse bedrijf Frontier is een internationale hit. Een groep inves teerders (Schiphol, KLM, TU Delft en Rabobank) steekt geld in het bedrijf voor een wereldwijde ex pansie. De website casperflights.com is in Nederland al twee jaar een hit. Van de verschillende start- en lan dingsbanen van Schiphol zie je toe stellen komen en gaan. Met een klik op een toestel zie je meteen om welke vlucht het gaat, van wel ke maatschappij die is en welk type toestel het is. Beleef met uw krant en Mondial Tours de schoonheid van het Zwitserse berglandschap tijdens deze bijzondere lezersreis! De legendarische Glacier Express, de bekend ste van de Zwitserse treinen, is een mythe in de moderne spoorweggeschiedenis. Deze nostalgische trein brengt u in 4,5 uur via een schitterende route van Brig naar Chur. De rit voert langs ijle bergtoppen, weelderige alpenweiden en een overdadige kleurenpracht. De Bernina Express is op haar beurt ook een hoogtepunt voor de ware treinliefheb- ber. U passeert alle vegetatiezones tussen de gletsjers van de Piz Bernina (4049 m) en de palmen van Tirano (429 m). Daarnaast is de 'Centovalli Express' nieuw aan deze reis toegevoegd. Een prachtig traject door de zogenaamde honderd valleien, die het noorden van Italië met het zuiden van Zwitserland verbinden. Mondial Tours heeft meer dan 25 jaar ervaring met treinreizen in Zwitserland, zodat u met een vertrouwd gevoel op reis gaat. Deze prachtige reis is inclusief: Reis per comfortabele touringcar van uw opstapplaats naar Zwitserland en terug 8 overnachtingen op basis van logies en ontbijtbuffet in comfortabele hotels Kamers met bad en/of douche, toilet en TV Stadswandeling Liechtenstein Tocht met de Bernina Express Tocht met de Glacier Express (panoramawagon) 2e klas Stadswandeling Zürich Deskundige Nederlandstalige reisleiding Informatiemateriaal en reisgids Zwitserland Vertrekdata: 21 t/m 29 april 20 t/m 28 augustus 21 t/m 29 mei 10 t/m 18 september 16 t/m 24 juli Lezersprijs: 995,- p.p.* *Prijs o.b.v. tweepersoonskamer. Toeslag eenpersoonskamer 200,- Opstapplaatsen: Almelo, Apeldoorn, Arnhem, Den Bosch, Eindhoven, Enschede, Goes, Nijmegen, Roosendaal, Tilburg, Zwolle Informatie reserveren Vraag vrijblijvend het uitgebreide dagprogramma aan! U kunt contact opnemen met mondial-tours.nl, tel. (053) 484 25 26 van maandag t/m vrijdag 10.00 -17.00 uur of per e-mail: lezersreizen@mondial-tours.nl Bon LEZERSREIZEN - GLACIER EXPRESS Ja, stuur mij vrijblijvend het Mondial Informatiepakket en boekings formulier aan: VOORLETTERS NAAM O M O V POSTCODE PLAATS MOBIEL Stuur deze bon naar: Lezersreizen, Postbus 500,7500 AM Enschede categorie reizen rondreizen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 15