io privacy Kentekenregistratie f DN A-databank De overheid mag van burgers eisen dat ze hun vingerafdrukken afstaan, oordeelt de rechter. Prima, vindt filosoof Jeroen van den Hoven. Maar dan moet de overheid daar veel beter mee omgaan. vrijdag 25 maart 2011 We houde door Niek Opten beeld Mark Reijntjens en Ruud Willems Nederlanders hechten veel waarde aan pri vacy, maar ze weten eigenlijk niet goed waarom. Er wordt nog steeds onvoldoen de nagedacht over wat het begrip precies inhoudt, door wetenschappers, door po litici. Ondertussen dendert de techniek maar door", zegt Jeroen van den Hoven, hoogleraar filo sofie aan de Technische Universiteit in Delft. Hij ziet het als een belangrijke taak om zijn studenten meer besef van de morele aspecten van techniek bij te brengen - studenten die in de toekomst aan de wieg zul len staan van nieuwe technologieën en toepassingen waarbij privacy een belangrijke rol speelt. Want of het nou gaat om patiëntgegevens, vingerafdruk ken, reisverkeer of camera's in de openbare ruimte - de discussie is nog niet op gang gekomen of het woord 'pri vacy' is al gevallen. Terecht, vindt Van den Hoven, want we kunnen niet voorzichtig genoeg zijn met de opslag van gevoelige infor matie. Maar vaak ontaarden dergelijke discussies in ver hitte debatten waarin de stellingen snel zijn ingenomen: de een heeft 'niets te verbergen', de ander trekt een verge lijking met de jodenvervolging. „Het debat over privacy komt bij elke nieuwe technologi sche vinding weer om de hoek kijken. Het is een schan daal dat wij, wetenschappers, maar vooral ook politici, dat tot nog toe niet serieus hebben genomen", stelt Van den Hoven. „De wetgeving hobbelt achter de techniek aan. Onlangs heeft een rechter bepaald dat het niet straf baar is stiekem gebruik te maken van een beveiligde rou ter (een apparaat voor draadloos internet, red.) van ie mand anders. Want het ging niet om een computer, maar slechts om een communicatiekanaal. De rechter snapt volgens mij niet goed wat de gevolgen kunnen zijn van dit onrechtmatig gebruik." Maar hoe kun je dan wel helder over privacy praten? „Informatie over mensen is kwetsbaar en beschermings- waardig. Zoals dat ook geldt voor bijvoorbeeld kerncen trales, militair materieel, middeleeuwse manuscripten. Op die manier moet je privacy ook benaderen. Ie plaats een hek om persoonsgegevens en bepaalt van tevoren wie er toegang tot heeft en in welke mate. Er zijn allerlei goede morele gronden voor die bescherming: mensen kunnen door het gebruik van hun informatie worden ge schaad op veel verschillende manieren. Maar bescher ming kan ook nodig zijn tegen commerciële belangen rond persoonsgegevens en de naleving van contracten die daarover tussen consumenten en bedrijven worden gesloten. Denk bijvoorbeeld aan klantenkaarten en derge lijke. Door de verschillende belangen goed te ontrafelen, maak je schijnbaar grote problemen overzichtelijk. Neem het EPD (Elektronisch Patiëntendossier, red.). Je kunt een matrix maken van wie welke bevoegdheden heeft bij welke informatie. Zo wordt een grote vraag 'bedreigt het EPD mijn privacy' teruggebracht tot behapbare kwesties als 'mag de apotheker mijn longfoto's inzien'." Een praktische benadering dus. Maar is het niet juist tijd om een principieel debat te voeren over de grenzen van informa tietechnologie? „Zo'n discussie lijkt me heel lastig. De techniek ontwik kelt zich maar door. ]e kunt 'stop' zeggen en bijvoor beeld een moratorium leggen op kernenergie, gezien de ramp in Japan. Zo'n reactie op informatietechnologie is niet realistisch. Net zo min als het realistisch is om over het afschaffen van auto's te praten. Het is beter om over schonefe en zuinigere auto's te praten." We kunnen met z'n allen afspreken dat we geen grote centra le databases aanleggen voor persoonsgegevens. „Menselijke interactie vraagt om goede informatie. Dat is altijd zo geweest, maar vroeger was de wereld overzichte lijk. Tegenwoordig weten we van veel mensen in onze omgeving niet wat we aan ze hebben. De samenleving is mobieler en anoniemer geworden. Een samenleving draait op vertrouwen, dat we zijn wie we zeggen en dat we allemaal eerlijk ons steentje bijdragen. Om dat ver trouwen te kunnen houden hebben we een betrouwbare identiteits-infrastructuur nodig, om de identiteit van bur gers te controleren. De energie die nodig is voor een prin cipiële discussie kun je beter steken in het goed vormge ven van die technologie. Door de belangen van de burger goed te beschermen. De overheid is de beste instantie om die rol op zich te nemen, omdat we met z'n allen de overheid zijn. Die is geen big brother." Worden die belangen nu niet goed beschermd? „Ontwerpers van nieuwe systemen zijn onvoldoende doordrongen van deze morele en sociale aspecten van technologie, zij zijn vooral met de techniek bezig. Maar juist in het goed integreren van die aspecten in techniek zit een enorme uitdaging. Politici hebben uiteraard ook hun rol. Zij denken vaak van tevoren onvoldoende na over alle gevolgen en waarom een bepaald systeem nood zakelijk is. De affaire met de beveiliging van voicemail- boxen van bewindspersonen maakt dat pijnlijk duide lijk." De acceptatie van al die databanken en systemen vraagt om vertrouwen van de burger in de overheid. Dat vertrouwen neemt juist af. „Dat klopt, die afname is moeilijk verklaarbaar. Er gaat heel veel wel goed. Er gebeuren soms rare dingen, neem de klokkenluider Fred Spijkers. Daar kunnen we niet om heen, maar er zijn veel garanties en vangnetten. Zo is er vooruitgang met de klokkenluiderregeling; er is een om budsman; burgers kunnen altijd naar de rechter stap pen." De angst van veel burgers is dat die grote databases worden gekraakt. „Geen enkel systeem is 100 procent veilig, dat moeten we accepteren. Bij het ontwerpen van nieuwe systemen hoort daarom ook het bedenken van oplossingen voor als het misgaat. En hoe lang gegevens mogen worden bewaard. Als de politie bij iemand identiteitsffaude vaststelt, dan moeten agenten zich er meer bewust van zijn dat er misschien een fout in het systeem zit. Is dat het geval, dan moeten er heldere proce dures zijn om deze onschuldige verdachte van al le verdenkingen te zuiveren. Dat is nu niet of slecht geregeld. Dan voorkom je ook dat een heel systeem wordt weggehoond als er kritiek komt op een onderdeel, zoals bij de OV-chipkaart." De Wetenschappelijk Raad voor Regeringsbeleid (WRR) wees vorige week op het verknopen van heel veel databan ken. Daardoor is een systeem ontstaan met een eigen dyna miek. „Ie moet elk systeem goed afbakenen. Het is niet ver keerd om databases te koppelen, maar ook dan moet je van tevoren heel helder hebben wat je er mee wilt berei ken en op welke manier." Al die afspraken; wie gaat dat allemaal controleren? „Het pleidooi van de Wetenschappelijk Raad voor Rege ringsbeleid voor een zogenoemde iAutoriteit vind ik een zinvolle. Ja, dan krijgen we er weer een instituut bij, maar wel een heel nuttig. Daar kan toch niemand tegen zijn." Als je alles goed van tevoren afspreekt, dan kan er ook een databank komen met het DNA van alle Nederlanders? „Ik zie de functionaliteit daarvan, maar heb twijfels over de proportionaliteit: het doel staat denk ik niet in verhou ding tot de nadelen die aan zo'n allesomvattende databa se kunnen kleven. Maar het is zinvol om daar nu al heel goed over na te denken en niet pas op het moment dat een politicus of korpschef er iets over roept." Wat: Het automatisch vastleggen van autogegevens zoals kenteken, locatie, datum, tijdstip. Waarom: Om meer misdrijven op te kunnen lossen Voorstanders: In het regeerakkoord is al afgesproken dat er een kentekenregistratie komt. Minister Opstelten (Vei ligheid en Justitie) wil de gegevens vier weken bewaren Tegenstanders: SP en D66 willen dat kentekengegevens alleen bewaard worden als er een verdenking bestaat. Het College Bescherming Pefsoonsgegevens vond het bij proeven bedenkelijk dat zoveel gegevens werden geregis treerd, terwijl onduidelijk is hoeveel criminelen ermee ge pakt worden. Van Bits of Freedom, een organisatie die opkomt voor digitale burgerrechten, kreeg Opstelten voor het voorstel een Big Brother Award. Stand van zaken: Het wetsvoorstel is in behandeling. Mogelijk kan het voor de zomer naar de ministerraad. Wat: Centrale opslag vingerafdrukken van alle Nederlan ders boven de 12 jaar. Waarom: Om paspoortfraude tegen te gaan. Justitie krijgt ook toegang om de identiteit van verdachten of veroordeelden te kunnen vaststellen. Voorstanders: Een meerderheid van de Tweede Kamer was voor de centrale opslag, maar de WD en PvdA heb ben hun mening herzien. Tegenstanders: De meeste critici hebben principieel be zwaar tegen de database. Het meest ver gaat Louise van Luijk, die naar de rechter is gestapt. Ze wil een pas zon der dat ze daarvoor vingerafdrukken afstaat. Stand van Zaken: De gemeente heeft het volste recht om Van Luijk een paspoort te weigeren, omdat dit bij wet is geregeld. Dat oordeelde de Haagse rechter woens dag in hoger beroep. Wat: Opslag van DNA van alle Nederlanders. Waarom: Oplossen van meer misdrijven. Voorstander: Korpschef Frank Paauw van de politie Rotterdam-Rijnmond. „Als je de wereld veiliger wilt maken, moet je daarvoor een prijs betalen", zei hij vori ge week Tegenstanders: De Tweede Kamer ziet helemaal niets in het voorstel. Ook minister Opstelten van Veiligheid en Justitie reageerde afwijzend, net als het College Be scherming Persoonsgegevens, dat stelde dat het in strijd is met de internationale mensenrechtenverdragen. Ook de politietop is tegen. Stand van zaken: Dit proefballonnetje is dus doorge prikt. Nu zijn alleen mensen die zijn veroordeeld voor een misdrijf waarop een gevangenisstraf staat van maxi maal vier jaar of meer, verplicht DNA af te staan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 10