Ze zitten goed donderdag 24 maart 2011 Irene van den Bos: Charlotte Het portret is een oud genre in de schilder kunst Het is deels overgenomen door de fotografie. Die kan immers snel ler en daardoor goedkoper voor zien in het afbeelden van men sen. Of het nu gaat om schilde ren of fotografie, een portret moet meer zijn dan een plaatje. Het moet iets onthullen wat ver der gaat dan de buitenkant of het moet die buitenkant zo boeiend neerzetten dat daarmee het beeld zijn bestaansrecht waarmaakt. Vaker gaat het sa men. Als het meezit. Deze week drie exposities met portretten. Het oude postkantoor is afgebro ken, maar Post Art in Hulst is er op vooruitgegaan. In het lichte winkelpand van de stichting toont de in Walsoorden wonende Marjo lein Innemée (1969) haar serie 'Scheldeportretten', een hommage aan de rivier via mensen die er iets mee van doen hebben. De ruim twintig meestal grote (bij voorbeeld 160 bij 100 cm) acryl- schilderijen tonen de koppen van schippers, onderhoudsmensen, in genieurs, bestuurders enzovoorts. Met ieder van hen maakte ze een afspraak waarop ze met hen sprak en foto's maakte als basis voor hun portret. Dat begint met de keuze voor een achtergrondkleur die uit een groot aantal subtiel aan gebrachte verflagen bestaat, die In nemée met een paletmes aan brengt. Haar fonds zijn anders dan ik wel eens zie, levendige, rijk ge schakeerde oppervlakken en geen voorspelbare kloddervelden. Met stevige donkere lijnen karakteri seert zij haar modellen raak. De lij nen zijn krachtig en hebben toch ook iets levendigs, tastends. Inne mée toont zich vooral tekenaar. El ke kop heeft iets eigens, de een toont stuurs, een ander naden kend, een derde dromerig en er zijn ook vrolijke gezichten. Inne mée lijkt een goede hand te heb ben voor de keuze van de foto die ze gebruikt. Dat moet ook wel om dat zij zich beperkt tot dat beeld en de achtergrondkleur. Zij ziet af van andere expressiemiddelen als bijvoorbeeld variaties in lijnen. Haar aanpak maakt de koppen goed vergelijkbaar en daarmee een staalkaart van gelaatstrekken, varia ties op het fenomeen mens. Zo weerspiegelt haar project indirect ook de rivier die de personages bindt. Elk van hen heeft een eigen kijk op de rivier en is in meerdere of mindere mate mede door de Schelde gevormd. Naast de 'Scheldeportretten' toont Innemée nog meer. Via haar pro jecten weet zij veel mensen bij haar werk te betrekken. Zo maakte zij wekelijks een tekening van een plekje in Zeeuws-Vlaanderen dat in het advertentieblad werd afge drukt. Lezers konden de locatie ra den en zo mee loten voor de teke ning. Het sterkst is Marjolein Inne mée echter als zij vrijer werkt en haar fantasie loslaat op haar onder werp. Daarvan getuigt een serie kleine werken met de geschiede nis van de luchtvaart als startpunt. Een lust voor het oog. Stichting Arduin staat voor een creatieve en ondernemende aan pak die erop is gericht mensen met een verstandelijke beperking te helpen deel uit te maken van de samenleving. Zelfbepaling en ont plooiing zijn daarbij kernbegrip pen. Sinds 2004 geven Margriet Woltering en Marjan Roling vrou wencursussen op de 'Academie voor Kwaliteit van Bestaan', voor cliënten van Arduin onder wie ook vrouwen die door het leven nogal beschadigd zijn. Roling nam het initiatief om de Middelburgse fotografe Mieke Wijnen (1959) een aantal van hen te laten portrette ren. Om hun kracht te tonen aan anderen en aan henzelf De reeks slaagt daar uitstekend in en is mo menteel te zien in Terra Groda in Graauw. Wijnen heeft met elk van haar modellen een situatie of plek opgezocht die typerend voor hen is, waar ze het meest zichzelf is of waarin ze iets tonen dat gewoon lijk verborgen blijft. Zo is er een portret van een vrouw als sprook jesprinses en zien we iemand ge lukzalig djembé spelen. Andere vrouwen zijn aan het werk en een van hen is gefotografeerd met haar dochter op de schouders. Het knappe van Wijnen is dat zij via pose, plek en licht je het gevoel geeft dat de vrouwen in kwestie je even in hun leven toelaten en je vertellen dat ze goed in hun vel zit ten. Van één van de geportretteer- den blijft dat een vraag. In een donkere foto strijkt het licht langs het gezicht van een vrouw waar van de blik lijkt te rusten op het lichtste stukje in de foto: een ring om haar vinger. Een schitterend beeld waarin kracht en ingetogen melancholie samenkomen. Wat een contrast met de dove Roepsa- na die als serveerster in Arduin luchroom 'Dus Toch' werkt. Wij nen'heeft het moment gezien en weten vast te leggen waarop zij met alles wat zij is vreugde en le venslust uitstraalt. Een mooie Mieke Wijnen: Roepsana Rik Vandewege Rik Vandewege schildert met acryl verf op papier dat hij overbrengt op hout. Zijn abstracte werk roept met sporen van grafische elemen ten, abstracte vormen, tekens, ..luiers van transparante lagen een ingetogen, contemplatieve sfeer op. Mede door het bescheiden for maat ademt zijn werk intimiteit. T/m 1/4: Passerelle, Stadhuis, Stadhuisplein 1, Terneuzen. Ma. t/m do. 8.30-16.30 uur. Vr. 8.30-20 u. Roeland Zijlstra Roeland Zijlstra is geboeid door de banaliteit van het alledaagse men selijk bestaan en geeft daaraan vorm in kleurrijke, soms groteske taferelen die tevens een onderzoek zijn naar schilderkunstige moge lijkheden. Zo gaan gaan het lelijke en het schone een spannende en soms melancholieke dialoog aan. T/m 6/4: Pand 3, Gentsebreedstraat 3 Philippine. Do. en vr. 13.00 - 16.30 uur en op afspraak. Bob Pingen Bob Pingen toont abstracte uitzich ten op en inzichten vanuit Arca dia, het paradijselijk gebied waarin winstbejag, politiek en geweld zijn uitgebannen. Pingen schept een wereld waarin vorm en kleur zich steeds opnieuw tot elkaar verhou den en voegt daar een snufje illu sionisme aan toe. T/m 9/4: Zeeuwse Bibliotheek, Kousteensedijk 7, Middelburg. Di. t/m vr. 10-21 uur, za. 10-16 uur. Jan van der Ploeg Jan van der Ploeg schildert geome trische composities in de traditie van de pop art. De composities drukken ook de drang uit tot het ordenen van een steeds complexe re werkelijkheid. Duo-expositie met Ab van Hanegem die een wer kelijkheid toont waarin klein en oneindig groot samenkomen. T/m 24/4: Dick de Bruijn Contemporary Art, Singelstraat 13, Middelburg. Do t/m zo. 13-17 uur. Sieberen-Henk De Jong Sieberen-Henk De Jong verbeeldt in zijn schilderijenreeks 'Blue Ica rus' een visie op de werkelijkheid, die de idee ondergraaft dat wij die kunnen kennen, laat staan dat we haar kunnen beheersen. Vliegtui gen worden door oerwoud over woekerd of liggen onder de water spiegel, wegzakkend in de mod der. T/m 8/5: DeWillem3, Oranjestraat 4, Vlissingen. Wo. t/m zo. 11-17 uur. Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 78