Ze zitten goed
donderdag 24 maart 2011
Irene van den Bos: Charlotte
Het portret is een oud
genre in de schilder
kunst Het is deels
overgenomen door de
fotografie. Die kan immers snel
ler en daardoor goedkoper voor
zien in het afbeelden van men
sen. Of het nu gaat om schilde
ren of fotografie, een portret
moet meer zijn dan een plaatje.
Het moet iets onthullen wat ver
der gaat dan de buitenkant of
het moet die buitenkant zo
boeiend neerzetten dat daarmee
het beeld zijn bestaansrecht
waarmaakt. Vaker gaat het sa
men. Als het meezit. Deze week
drie exposities met portretten.
Het oude postkantoor is afgebro
ken, maar Post Art in Hulst is er
op vooruitgegaan. In het lichte
winkelpand van de stichting toont
de in Walsoorden wonende Marjo
lein Innemée (1969) haar serie
'Scheldeportretten', een hommage
aan de rivier via mensen die er
iets mee van doen hebben. De
ruim twintig meestal grote (bij
voorbeeld 160 bij 100 cm) acryl-
schilderijen tonen de koppen van
schippers, onderhoudsmensen, in
genieurs, bestuurders enzovoorts.
Met ieder van hen maakte ze een
afspraak waarop ze met hen sprak
en foto's maakte als basis voor
hun portret. Dat begint met de
keuze voor een achtergrondkleur
die uit een groot aantal subtiel aan
gebrachte verflagen bestaat, die In
nemée met een paletmes aan
brengt. Haar fonds zijn anders dan
ik wel eens zie, levendige, rijk ge
schakeerde oppervlakken en geen
voorspelbare kloddervelden. Met
stevige donkere lijnen karakteri
seert zij haar modellen raak. De lij
nen zijn krachtig en hebben toch
ook iets levendigs, tastends. Inne
mée toont zich vooral tekenaar. El
ke kop heeft iets eigens, de een
toont stuurs, een ander naden
kend, een derde dromerig en er
zijn ook vrolijke gezichten. Inne
mée lijkt een goede hand te heb
ben voor de keuze van de foto die
ze gebruikt. Dat moet ook wel om
dat zij zich beperkt tot dat beeld
en de achtergrondkleur. Zij ziet af
van andere expressiemiddelen als
bijvoorbeeld variaties in lijnen.
Haar aanpak maakt de koppen
goed vergelijkbaar en daarmee een
staalkaart van gelaatstrekken, varia
ties op het fenomeen mens. Zo
weerspiegelt haar project indirect
ook de rivier die de personages
bindt. Elk van hen heeft een eigen
kijk op de rivier en is in meerdere
of mindere mate mede door de
Schelde gevormd.
Naast de 'Scheldeportretten' toont
Innemée nog meer. Via haar pro
jecten weet zij veel mensen bij
haar werk te betrekken. Zo maakte
zij wekelijks een tekening van een
plekje in Zeeuws-Vlaanderen dat
in het advertentieblad werd afge
drukt. Lezers konden de locatie ra
den en zo mee loten voor de teke
ning. Het sterkst is Marjolein Inne
mée echter als zij vrijer werkt en
haar fantasie loslaat op haar onder
werp. Daarvan getuigt een serie
kleine werken met de geschiede
nis van de luchtvaart als startpunt.
Een lust voor het oog.
Stichting Arduin staat voor een
creatieve en ondernemende aan
pak die erop is gericht mensen
met een verstandelijke beperking
te helpen deel uit te maken van de
samenleving. Zelfbepaling en ont
plooiing zijn daarbij kernbegrip
pen. Sinds 2004 geven Margriet
Woltering en Marjan Roling vrou
wencursussen op de 'Academie
voor Kwaliteit van Bestaan', voor
cliënten van Arduin onder wie
ook vrouwen die door het leven
nogal beschadigd zijn. Roling nam
het initiatief om de Middelburgse
fotografe Mieke Wijnen (1959) een
aantal van hen te laten portrette
ren. Om hun kracht te tonen aan
anderen en aan henzelf De reeks
slaagt daar uitstekend in en is mo
menteel te zien in Terra Groda in
Graauw. Wijnen heeft met elk van
haar modellen een situatie of plek
opgezocht die typerend voor hen
is, waar ze het meest zichzelf is of
waarin ze iets tonen dat gewoon
lijk verborgen blijft. Zo is er een
portret van een vrouw als sprook
jesprinses en zien we iemand ge
lukzalig djembé spelen. Andere
vrouwen zijn aan het werk en een
van hen is gefotografeerd met haar
dochter op de schouders. Het
knappe van Wijnen is dat zij via
pose, plek en licht je het gevoel
geeft dat de vrouwen in kwestie je
even in hun leven toelaten en je
vertellen dat ze goed in hun vel zit
ten. Van één van de geportretteer-
den blijft dat een vraag. In een
donkere foto strijkt het licht langs
het gezicht van een vrouw waar
van de blik lijkt te rusten op het
lichtste stukje in de foto: een ring
om haar vinger. Een schitterend
beeld waarin kracht en ingetogen
melancholie samenkomen. Wat
een contrast met de dove Roepsa-
na die als serveerster in Arduin
luchroom 'Dus Toch' werkt. Wij
nen'heeft het moment gezien en
weten vast te leggen waarop zij
met alles wat zij is vreugde en le
venslust uitstraalt. Een mooie
Mieke Wijnen: Roepsana
Rik Vandewege
Rik Vandewege schildert met acryl
verf op papier dat hij overbrengt
op hout. Zijn abstracte werk roept
met sporen van grafische elemen
ten, abstracte vormen, tekens,
..luiers van transparante lagen een
ingetogen, contemplatieve sfeer
op. Mede door het bescheiden for
maat ademt zijn werk intimiteit.
T/m 1/4: Passerelle, Stadhuis,
Stadhuisplein 1, Terneuzen. Ma. t/m
do. 8.30-16.30 uur. Vr. 8.30-20 u.
Roeland Zijlstra
Roeland Zijlstra is geboeid door de
banaliteit van het alledaagse men
selijk bestaan en geeft daaraan
vorm in kleurrijke, soms groteske
taferelen die tevens een onderzoek
zijn naar schilderkunstige moge
lijkheden. Zo gaan gaan het lelijke
en het schone een spannende en
soms melancholieke dialoog aan.
T/m 6/4: Pand 3, Gentsebreedstraat 3
Philippine. Do. en vr. 13.00 - 16.30 uur
en op afspraak.
Bob Pingen
Bob Pingen toont abstracte uitzich
ten op en inzichten vanuit Arca
dia, het paradijselijk gebied waarin
winstbejag, politiek en geweld zijn
uitgebannen. Pingen schept een
wereld waarin vorm en kleur zich
steeds opnieuw tot elkaar verhou
den en voegt daar een snufje illu
sionisme aan toe.
T/m 9/4: Zeeuwse Bibliotheek,
Kousteensedijk 7, Middelburg. Di. t/m
vr. 10-21 uur, za. 10-16 uur.
Jan van der Ploeg
Jan van der Ploeg schildert geome
trische composities in de traditie
van de pop art. De composities
drukken ook de drang uit tot het
ordenen van een steeds complexe
re werkelijkheid. Duo-expositie
met Ab van Hanegem die een wer
kelijkheid toont waarin klein en
oneindig groot samenkomen.
T/m 24/4: Dick de Bruijn
Contemporary Art, Singelstraat 13,
Middelburg. Do t/m zo. 13-17 uur.
Sieberen-Henk De Jong
Sieberen-Henk De Jong verbeeldt
in zijn schilderijenreeks 'Blue Ica
rus' een visie op de werkelijkheid,
die de idee ondergraaft dat wij die
kunnen kennen, laat staan dat we
haar kunnen beheersen. Vliegtui
gen worden door oerwoud over
woekerd of liggen onder de water
spiegel, wegzakkend in de mod
der.
T/m 8/5: DeWillem3, Oranjestraat 4,
Vlissingen. Wo. t/m zo. 11-17 uur.
Nico Out gaat elke week op
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft