Achter de zichtbare wereld
zijn ambtenaren almachtig
Vijfhoerig uitgedoste
meiden trekken ten strijde
filmagenda
ÊSi
Emily Blunt en Matt Damon in The adjustement bureau
door Mark Moorman
De romans en de verhalen
van de in 1982 overleden"
Amerikaanse science fic-
tionschrijver Philip K. Dick blij
ven een onuitputtelijke bron
voor verfilmingen. De bekendste
films zijn Blade runner (Ridley
Scott), Minority report (Steven
Spielberg) en Total recall (Paul
Verhoeven), allemaal varianten
op het thema van de worsteling
van de mens met zijn lotsbestem
ming - in een toekomst waar
mens en machine dicht tegen el
kaar zijn aangekropen.
The adjustement bureau, het regie
debuut van scenarist George Nol-
fi The Bourne identityis geba
seerd op Dick's verhaal 'Adjuste
ment team', minder science fic
tion dan we van deze schrijver ge
wend zijn.
In The adjustement bureau komt
een jonge, talentvolle senaatskan
didaat (Matt Damon) erachter
dat er, vlak achter de voor hem
zichbare werkelijkheid, een paral
lel universum bestaat waar ambte
naren van het adjustement bu
reau (aanpassingsbureau) het lot
van mensen in handen nemen.
Meestal merk je weinig van ze,
maar de congresman wijkt van
het voor hem gebaande pad rich
ting het presidentsschap af, als
hij verliefd wordt op een jonge
danseres (Emily Blunt). Het gege
ven dat het leven dat we leiden
gemanipuleerd wordt door een
schimmige organisatie kennen
we natuurlijk ook uit de hardcore
science fictionklassieker The ma
trix.
The adjustement bureau is een
charmante film die het niet moet
hebben van actie of special ef
fects (hoewel poster en trailer an
ders suggeren), maar meer van
de chemie tussen Blunt en Da
mon, die ons uiteindelijk moet
overtuigen van het feit dat liefde
alles overwint.
En wat dat betreft is de Britse ac
trice Blunt een echte ontdekking:
een ster voor de toekomst. Dat is
haar bestemming' er zit niet an
ders op.
The adjustement bureau
Regie: George Nolfi. Met: Matt
Damon, Emily Blunt, Anthony Mackie
Te zien in Vlissingen
door Bart van der Put
De reclameslogan van
Sucker punch richt zich
rechtstreeks tot de fans
van regisseur Zack Snyder: Je
weet niet wat je te wachten staat.
Na een herverfilming, twee strip
verfilmingen en een animatiefilm
naar een kinderboek, kreeg Sny
der de vrije hand om een eigen
scenario tot een pittig spektakel
te bewerken. Het pakt inderdaad
verrassend uit Volstrekt origineel
kan het concept van Sucker punch
niet genoemd worden. De hoofd
attractie bestaat uit een vijftal
Sucker punch
hoerig uitgedoste meiden, die
met ferme trappen en zwaar ge
schut tegen nare kerels, zombie
soldaten en monsters strijden.
Het doet denken aan een popu
lair Japanse filmgenre, waarin
mooie meisjes in te korte rokjes
hun tegenstanders tot bloederige
moes reduceren. Waar de Japan
ners het concept doorgaans aan
genaam absurd, schaamteloos en
rechtlijnig uitwerken, plaatst Sny
der de opmerkelijk bloedeloze ac
tie in een onbegrijpelijke raamver
telling. In de jaren zestig van de
vorige eeuw wordt heldin Baby
Doll door haar boze stiefvader in
een inrichting opgesloten, waar
uit ze met behulp van vier lotge
notes wil ontsnappen.
Sucker punch
Regie: Zack Snyder. Met: Emily
Browning, Abbie Cornish, Jena
Malone, Vanessa Hudgens, Jamie
Chung
Te zien in Vlissingen, Goes, Terneuzen
door Bart van der Put
Het nabij Boston gele
gen Lowell was in de
negentiende eeuw
het centrum van de
Amerikaanse textielindustrie,
maar toen Jack Kerouac er in
1922 geboren werd waren de
meeste fabrieken al gesloten. De
schrijver vertrok, de nakomelin
gen van de Ierse immigranten
die bleven verpauperden.
In 1995 toonde de documentaire
High on crack streef, lost lives in Lo
well een samenleving in verval.
Een van de geportretteerde jun
kies was Dicky Eklund, een bokser
die ooit tegenover Sugar Ray Leo
nard in de ring stond.
The Fighter opent sterk met de in
Lowell nagespeelde opnamen van
de documentaire, waarbij Os
car-winnaar Christian Bale een
fraai nummer van de manische
spraakwaterval maakt. Hij be
weert stellig dat de documentaire
over zijn comeback handelt, zijn
jongere halfbroer Micky Ward
weet beter, maar zwijgt. Micky
wordt vertolkt door Mark Wahl
berg, die zelf afkomstig is uit een
achterbuurt in Boston en zoveel
verwantschap met de bokser voel
de dat hij bergen verzette om
diens leven te verfilmen.
Het merkwaardige aan The Fighter
is dat Micky volledig overscha
duwd wordt door alle andere le
den van de Eklund/Ward clan, die
dermate buitenissig geportretteerd
worden dat de film sterk aan een
reality-soap over proleten doet
denken. Tot het scenario in
het laatste half uur alsnog het pad
van de gangbare sportfilm inslaat.
Het triomfantelijke einde zal er
toe bij hebben gedragen dat de
boksende halfbroers de filmma
kers op handen dragen, ondanks
de naar exploitatie neigende aan
pak van regisseur David O. Rus
sell.
De clan wordt aangevoerd door Os
car-winnares Melissa Leo, die als
bloedlinke matriarch over haar
man, twee zonen en zeven doch-
ters heerst. Leo mag net als
Bale flink uitpakken, en de twee
halen vooral in hun scènes samen
het beste bij elkaar naar boven.
De zeven ongehuwde dochters blij
ven spuuglelijke karikaturen, die
louter een komisch doel dienen.
Dat werkt soms grappig, maar
stemt ook ongemakkelijk: je
vraagt je af wat de dames er zelf
van denken.
Onder de regisseurs die door
Wahlberg voor de film werden be
naderd, bevonden zich Martin
VLISSINGEN
CINECITY
Big Momma' s: do t/m wo 13.45,16.30
en 19.15 uur(zo niet om 16.30 uur);
Black Swan: do, ma, 13.45 uur, vr, di
13.45 en 19.15 uur, zo 19.15 uur; Gno-
meo Sc Juliet (NL): za, wo 14.00 uur, zo
11.00 en 14.00 uur; Gooische Vrouwen:
do 13.45, 16.15, 19.00, 21.15 en 21.45
uur, vr en za 13.45, 16.15, 19.00, 21.15
en 22.00 uur, zo 11.00, 13.45, 16.15,
19.00, 21.15 en 21.45 uur, ma 13.45,
16.15,19.00 en 21.30 uur, di 13.45,
16.15,18.45, 21.15 en 21.45 uur, wo
16.15,19.00, 21.15 en 21.45 uur; Hop
(NL): wo 14.00 en 16.30 uur; I Am Num
ber Four: do, za, ma, wo 16.15 en 19.15
uur, vr, zo, di 19.15 uur; In A Better
World: di 14.00 en 19.30 uur; James Ca
meron's Sanctum (3D): do en zo t/m wo
22.00 uur, vr, za 21.45 uur; Mijn Opa de
Bankrover: za, en wo 14.00 uur, zo 11 en
14.00 uur; Potiche: zo 16.15 uur; Rango
(NL): do, vr, ma 16.30 uur, za en wo
13.45 uur, zo 11.00 en 13.45 uur, di
16.25 uur; Rango (OV): do, vr, ma, di
14.00 uur; Sneak: ma 22.00 uur; Sonny
Boy: do, za,ma, wo 19.00 uur, vr, zo, di
16.15 uur; Sucker Punch: do en zo t/m
wo 16.15,18.45 en 21.45 uur, vr en za
16.15,18.45 en 22.00 uur; The Adjust
ment Bureau: do en zo t/m wo 16.30 en
21.45 uur, vr en za 16.30 en 22.00 uur,
zo ook om 11.00 uur; The Fighter: do
t/m wo 14.00, 19.00 en 21.45 uur, di
niet om 19.00 uur; The hole (3D): do,
ma, di 14.00 uur, za, zo, wo 16.15 uur;
The King's Speech: do 13.45 en 19.15
uur, vr 13.45 en 19.00 uur, za 16.15 en
19 u, zo 11, 16.15 en 19.15 u, ma 13.45
en 19.15 uur, wo 19.15 uur; The Mecha
nic: do t/m wo 22 u; Yogi Beer (3D NL):
do, ma, di 16.15 uur, vr 14 en 16.15 uur,
za en wo 14 uur, zo 11 en 14 u.
GOES
MERRAL
Big Momma's: do vr, ma, di 19.00 en
21.30 ur, za, zo, wo 15.30, 19.00 en
21.30 uur, Black Swan: do t/m wo 19.00
uur; Gooische Vrouwen: do, ma, di
20.00 uur, vr 19.00 en 21.30 uur, za
Barney's Version
15.15, 19 en 21.30 uur, zo en wo 15.15
en 20 uur; I Am Number Four: do, vr,
ma, di 21.15 uur, za, zo, wo 15.15 en
21.15 u; Sucker Punch: do t/m wo 19 en
21.15 u; Gnomeo Sc Juliet (NL): za, zo
13.30 u; Hop (NL): wo 13.45 en 15.45 u;
Mijn Opa de Bankrover: za, zo, wo
13.30 u; Rango (NL): za, zo, wo 13.30 en
15.45 u; Yogi Beer (NL): za, zo 13.45 u.
t BEEST
De Eenzaamheid van de Priemgetallen:
do, di wo 20.30 uur.