uit 15 Nog een keer herrijst maestro van levensgeluk m ill Hl Vanderbuyst selectie donderdag 24 maart 2011 M «iiiPp m 'sm wê iiï Ijjjg iff' 1 Steel Magnolias Het Middelburgs Minitheater speelt Steel Magnolias. Het stuk gaat over zes vrouwen in een klein stadje in het zuiden van de Ver enigde Staten in het begin van de jaren tachtig. Wegens ziekte van een van de actrices speelt regisseu se Anke Tanihatu ook mee. Zaterdag 26 (20.30 uur) en zondag 27 maart (14.30 uur), Minitheater, Middelburg. 't Beest presenteert een avond gi taarrock met drie aansprekende bands: het deels in Zeeland gewor telde Vanderbuyst (foto), dat inter nationaal naam aan het maken is, Gingerpig (de (nieuwe band van voormalig Gorefest-gitarist Boude- wijn Bonebakker) en The Lords of Skull Island. Zaterdag 26 maart, 't Beest, Goes, 20.30 uur. The Deaf The Deaf is een nieuwe band opge richt Spike (Di-rect), Janneke (Re- Belle) en Kit (Absent Minded), aangevuld met Magere Mau op or gel. hij neemt het orgel voor zijn rekening. Hun debuutplaat is net gereed. In het voorprogramma speelt de Zeeuwse band The Nu clear Brother. Zaterdag 26 maart, De Spot, Middelburg, 21.30 uur. Brautigam/Van Keulen Twee muzikale zwaargewichten zijn samen te gast bij Muziekpo- dium Zeeland: pianist Ronald Brautigam en violiste Isabelle van Keulen. Als duo werken ze al ruim twintig jaar succesvol samen. Op het programma staan deze middag werken van Beethoven, Brahms en Prokofiev. Zondag 27 maart, Zeeuwse Concertzaal, Middelburg, 15.30 uur. Cantorij Dirigent Anton de Kort van de Cantorij der Basiliek Hulst voert met zijn koor en het Zeeuwse ka merorkest TY een speciaal concert uit: Les sept paroles du Christ sur la Croix van César Franck. Zondag 27 maart, Willibrordus- basiliek, Hulst, 15.00 uur. Vrijdag 8 april, Grote Kerk, Terneuzen, 20.00 uur. Woensdag 20 april, Eligiuskerk, Oostburg, 20.00 uur. Alex Klaasen als Toon Hermans in Toon, de Musical. hij toen door volslagen niets te doen toch het publiek aan het da veren bracht, is nog altijd een feno meen. Als er trouwens één ie mand is, die zelf op het toneel de slappe lach kon krijgen, dan is Toon het wel. Dit soort sketches moet je nu niet verwachten. Het is per slot van re kening een musical, dus overheer sen de liedjes. Liedjes waarin op poëtische wijze het leven bezon gen wordt, of die op hun beurt uit bundig kolderiek zijn. (De carna- valshit-per-ongeluk Mien waar is m'n feestneus is een mooi voor beeld van de laatste.) Vakbe kwaam gezongen door'Alex Klaasen, waar nodig compleet met het karakteristieke Toon-tremolo waar we altijd van dachten dat ook dat uniek was. En uiteraard is een musical met één man op de planken per definitie géén musi cal. Dus wat extra volk, dat moet u er wel bij nemen, om deze mae stro van het levensgeluk nog één keer te zien herrijzen. Een hulde aan een groot ar tiest. Er wordt in dit re- tro-tijdperk nog wel meer 'gehommeerd'. Afgelopen week was er in Oostburg en Vlissingen ook één te zien - aan Paul Vlaande ren. Of was het eerder een homma ge aan het hoorspel? Voor mij slaat de balans door naar het laatste. Als het een eerbetoon aan Paul Vlaanderen had moeten zijn, zou het verhaal volgens mij wel iets beter in elkaar gestoken zijn. Dat maakte op mij nogal een vlug- vlug-indruk, met een plot dat veel te snel in de fase van de naderende ontknoping kwam en daar dan te lang bleef hangen. Maar wat er ondertussen allemaal nog meer gebeurde op het toneel was eigenlijk veel belangrijker. Van nabij kregen we een beeld van het maken van zo'n hoorspel. Hoewel ik daar nooit bij geweest ben, weet ik zeker dat niet alles in het echt er zó aan toe ging. Zo wei nig betrokkenheid bij de tekst als hier vertoond werd, zo zal het wel niet gegaan zijn. Natuurlijk, de spe lers hoeven alleen maar een tekst te lezen. Maar dat ze ondertussen een aansteker zoeken in hun jas zak aan de kapstok, of met elkaar aan het flirten zijn, dat is vast en zeker bedoeld als een overdrijving om dat grote verschil zichtbaar te maken. Het verschil tussen realiteit en fic tie. Vermoedelijk is dat nergens zo groot als bij het hoorspel, waar je foto Roy Beusker bijvoorbeeld in een warme studio heel dramatisch kunt 'verbeelden' dat je op de Noordpool in een gie rende sneeuwstorm bent beland. En dat verschil werd hier op die manier nog eens extra in de verf gezet. Wel knap hoe dat zichtbaar maak te, dat het bij de productie van een hoorspel heel erg om timing gaat. Dat was dé grote pret, te zien hoe al die geluidseffecten op precies het juiste moment gemaakt wer den. En hoe dat gebeurt! Of zou kunnen gebeuren, want historisch correct was het volgens mij niet al lemaal. Maar wel héél komisch. Toon, de Musical', do. 31 maart in De Maagd in Bergen op Zoom, zo. 3 april in Stadsschouwburg Middelburg en vr. 22 april in Scheldetheater in Terneuzen. Aanvang: 20.00 uur. Willem Nijssen blikt elke week vooruit - en terug - op bijzondere toneelvoorstellingen in het Zeeuwse podiumaanbod. Eerst was er hoogstwaar schijnlijk niemand die het anders zag: Toon Hermans op de planken laten herleven, dat kan niet. Die man was zo uniek, in zijn stem, zijn gebaren, zijn humor, zijn le venskunst. Uitgesloten. En dan moet er toch één iemand ge weest zijn, die dacht dat het wél kon. En nu is er Toon, de Musical. Die komt naar Bergen Op Zoom, Mid delburg en Terneuzen. En volgens ooggetuigen is de man die hem speelt (Alex Klaasen) soms zelfs nog beter dan de meester zelf. En dat zijn dan nota bene ooggetui gen die Toon zelf ook nog hebben zien optreden. Voor al die bewonderaars dus niet te missen. Maar één citaat uit het gastenboek haal ik speciaal aan ter aanmoediging van de jongeren. Die Toon Hermans toch ook zou den moeten leren kennen: „Ik had zo mijn twijfels toen ik als 15-jari ge plaatsnam tussen voornamelijk grijze koppies, maar het was echt een prachtige show!" Toon Hermans is de 'bedenker' van de onemanshow. Hij was de eerste in het Nederlandse taalge bied, Wim Sonneveld en Wim Kan zijn hem gevolgd. En na hén kwam de meute. Toon Hermans wordt meestal gerekend tot de ca baretiers, maar dat was hij abso luut niet. Hij beschouwde zichzelf als een clown, en inderdaad be stond een groot deel van zijn op tredens uit pure kolder. Een van de toppunten op dat vlak komt uit 1980, toen hij in zijn show minutenlang wachtte tot ie mand een tennisracket voor hem gehaald had. De manier waarop

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 73