I Stilzitten geen optie bij muziek van Diesel uit ii n iti jilTljj i 2 selectie mt wm wm donderdag 24 maart 2011 1953 De Musical Op februari ging in Middel burg 1953 De Musical in premiè re. Sindsdien reist de productie over de watersnoodramp door het land, om nu weer even te rug te keren naar Zeeland. Met o.a. Ben Cramer, Joke de Kruijff. Vrijdag 25 maart, Scheldetheater, Terneuzen, 20.00 uur. Lunapark Ensemble Philip Glass, in mei zeifin Mid delburg te zien, schreef eind ja ren zestig een serie stukken. Lu napark laat horen dat de jonge Glass na 40 jaar nog steeds bui tengewoon verfrissend klinkt. Oud-Middelburger Arnold Mari- nissen speelt ook mee. Vrijdag 25 maart, Zeeuwse Concertzaal, Middelburg, 20.00 uur. Westkappels Koor Het Westkappels Koor geeft zijn jaarlijkse uitvoeringen, onder lei ding van Annemarie Simonse. De Wasschappelse Toneelvereni ging voert de klucht Een maand voorwaardelijk op. Vrijdag 25 en zaterdag 26 maart, Westkapelle Herrijst, Westkapelle, 19.30 uur. COLOFON UitGids: elke donderdag als bijlage bij de PZC en BN/De Stem. Informatie over voorstellingen, restau rants, exposities, winkels, evenementen en films. U kunt ons informeren: E-mail: redsec@pzc.nl Website: www.pzc.nl/uit - op de si te is een formulier beschikbaar, waar u alle gegevens over voorstel ling of evenement kunt invuHen. PZC-redactiesecretariaat, Postbus 91, 4330 AB Middelburg. Telefoon: 0118 434010 Redactie: Jan van Damme: 0118 434014, j.vandamme@pzc.nl Rolf Bosboom: 0118 434006, r.bosboom@pzc.nl Advertenties: Verkoopteam Zeeland: 0118 434070, teamzeeland@bndestem-pzc.nl ■rai |H door Rolf Bosboom Het komt niet vaak voor dat Het Zeeuws Orkest een saxofonist als solist heeft. Tij dens de voorjaarsserie, die van avond begint, heeft het orkest een van de beste van Nederland als gast: Arno Bornkamp, een even veelzijdige als drukbezette saxofonist. En dat terwijl hij pas op zijn achttiende zijn liefde voor het instrument vond. Als jongen koos hij voor de klari net, al was het niet uit volle over tuiging. „Ik zat op de volksmuziek school en in het derde jaar word je dan geacht een instrument geko zen te hebben. Bij mij was het vooral een kwestie van afvinken. Piano was te duur, een strijkinstru ment leek me niets, dus werd het een blaasinstrument. Het was dus niet een heel erg positieve keuze. Ik herinner me dat ik een keer naar muziekles fietste en dacht: ik kan eigenlijk ook gewoon omke ren. Dat heb ik toch maar niet ge daan, omdat de klarinet nog niet was afbetaald." De ommekeer kwam pas later. „Toen ik een jaar of zestien, zeven tien was ging ik op eigen initiatief naar jazzmuziek luisteren. Vanaf dat moment kwam ook de saxo foon bovendrijven. Dat instru ment deed me veel meer dan de klarinet. Daar ging ik van dromen. Op mijn achttiende verjaardag kreeg ik de tenorsaxofoon die ik had gevraagd." Na een moeizaam jaar op de uni versiteit in Amsterdam besloot hij alsnog voor de muziek te kiezen en meldde zich aan bij het conser vatorium. Vanaf dat moment ging het hard met Bornkamp. „Het is wel een feit dat ik een soort inhaal slag heb gemaakt. Dat komt ook doordat ik voordien nogal moeite had met noten lezen. Door het be zig zijn met jazz werd me de orga nisatie en de structuur van de no ten duidelijk. Ik had ineens door waaróm de noten er op die ma nier stonden." Hoewel het de jazz was die hem op het goede spoor zette, kwam hij uiteindelijk ook bij de klassieke muziek uit. „Ik wilde jazzmuzi kant worden, maar toen ik op de vooropleiding van het conservato rium werd aangenomen, was de glgjpg ItSf WÊ fiU ItóÉ Hl ISSs 1 Arno Bornkamp: „Ook al speel je maar één noot, ik vind dat het altijd binnen moet komen bij de mensen.' lichte-muziekafdeling er nog niet tot volle wasdom gekomen. Ik kwam dus terecht bij een klassieke leraar. Van het klassieke repertoire en de klassieke speelwijze van de saxofoon had ik eigenlijk geen sjoe ge. Dat werd me pas duidelijk op het conservatorium. Dat bleek echt een eye-opener voor me, of be ter: ear-opener. Daarna ging het ei genlijk vanzelf" Hij treedt nu veelvuldig op in bin nen- en buitenland, maakt regel matig cd's ('Ik vind het belangrijk om vast te leggen wat ik doe') en is volop actief als docent Born kamp afficheert zich graag als 'lyri cus met veel gevoel voor perfor mance'. „Voor mij is het podium nu eenmaal een belangrijke plek. Daar breng je het over op het pu- door René de Dreu Met vette geluidslagen door synthesizers, aange vuld met ronkende gita ren en strakke drumbeats, heeft Diesel Disko op de EP New York weer een stap gezet in hun electro- pop- en dance-ontwikkeling. Mor gen treedt de groep op in De Spot in Middelburg. Het trio maakt muziek met een duidelijke verwijzing naar de dans vloeren van de jaren tachtig, maar dan wel met de ambachtelijke in vulling die past bij een nieuwe rockband. „Het is geen computer die het werk doet', vertelt de Zeeuwse frontman Martijn Dool aard. „We zijn vooral een li ve-band om de statische muziek die bij electro dreigt, juist te ont wijken. Verder weg dus van acts als Kraftwerk, dichterbij de indie rockbands. Het geeft de electro die in onze muziek zit iets mense lijks." De schare fans en het aantal optre dens van Diesel Disko groeien ge staag sinds de vorige EP en de sin gle Sweet Dreams, een cover van The Eurythmics. De opname van Do They Know It's Christmas Time met veel bevriende muzikanten van The Hot Stewards, Kensing ton en Only Seven Left bleek zelfs een nieuw publiek aan te spreken. „Je moet steeds iets van je laten ho ren. We merken het voordeel van een groep fans bij het zetten van nieuwe stappen. Het stimuleert, maar geeft ook richting en hou vast aan de muzikale ideeën waar we mee bezig zijn. Daarnaast zijn optredens en het experimenteren met geluiden voor ons belangrijke inspiratiebronnen om muzikaal vooruit te komen." Martijn Doolaard begon Diesel Dis ko nadat er achter de Zeeuwse band Outsmarted in 2008 een punt was gezet. In Utrecht vond hij muzikanten om een nieuwe weg in te slaan. Sander Swiep uit Kapelle was als medeleverancier van tekst en muziek aanvankelijk nauw bij de ontwikkeling van die band betrokken. Martijn: Gaan deweg bleken de visie van Sander en mij uiteen te drijven. Sander verliet Diesel Disko en met Dirk jan van Oord en Hanz Lasthuis vormen we nu een hecht trio dat op één lijn zit. Ik kom met teksten en muzikale ideeën en die werken we samen uit." Outsmarted leverde als laatste wa penfeit een hoogstandje met het al bum Yellow Era af. De invloeden van bands als Muse en The Veils en de britpop was daarop in gere- stylde versies duidelijk hoorbaar. Martijn bracht dat voor een belang rijk deel ook mee naar Diesel Dis ko. De rol van de synthesizer in electro en disco komen weliswaar bovendrijven, maar nog steeds is de britpop in zanglijnen, gitaar- en drumpartijen herkenbaar aan wezig. De jaren tachtig herleven bij Die sel Disko. Muziek gaat bij het trio terug naar de dansvloer. Stilzitten is geen optie, dansen maar ook

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 70