I
Stilzitten geen optie bij muziek van Diesel
uit
ii
n
iti
jilTljj
i
2
selectie
mt
wm
wm
donderdag 24 maart 2011
1953 De Musical
Op februari ging in Middel
burg 1953 De Musical in premiè
re. Sindsdien reist de productie
over de watersnoodramp door
het land, om nu weer even te
rug te keren naar Zeeland. Met
o.a. Ben Cramer, Joke de Kruijff.
Vrijdag 25 maart, Scheldetheater,
Terneuzen, 20.00 uur.
Lunapark Ensemble
Philip Glass, in mei zeifin Mid
delburg te zien, schreef eind ja
ren zestig een serie stukken. Lu
napark laat horen dat de jonge
Glass na 40 jaar nog steeds bui
tengewoon verfrissend klinkt.
Oud-Middelburger Arnold Mari-
nissen speelt ook mee.
Vrijdag 25 maart, Zeeuwse
Concertzaal, Middelburg, 20.00 uur.
Westkappels Koor
Het Westkappels Koor geeft zijn
jaarlijkse uitvoeringen, onder lei
ding van Annemarie Simonse.
De Wasschappelse Toneelvereni
ging voert de klucht Een maand
voorwaardelijk op.
Vrijdag 25 en zaterdag 26 maart,
Westkapelle Herrijst, Westkapelle,
19.30 uur.
COLOFON
UitGids: elke donderdag als bijlage
bij de PZC en BN/De Stem.
Informatie over voorstellingen, restau
rants, exposities, winkels, evenementen
en films.
U kunt ons informeren:
E-mail: redsec@pzc.nl
Website: www.pzc.nl/uit - op de si
te is een formulier beschikbaar,
waar u alle gegevens over voorstel
ling of evenement kunt invuHen.
PZC-redactiesecretariaat,
Postbus 91, 4330 AB Middelburg.
Telefoon: 0118 434010
Redactie:
Jan van Damme: 0118 434014,
j.vandamme@pzc.nl
Rolf Bosboom: 0118 434006,
r.bosboom@pzc.nl
Advertenties:
Verkoopteam Zeeland:
0118 434070,
teamzeeland@bndestem-pzc.nl
■rai
|H
door Rolf Bosboom
Het komt niet vaak
voor dat Het Zeeuws
Orkest een saxofonist
als solist heeft. Tij
dens de voorjaarsserie, die van
avond begint, heeft het orkest
een van de beste van Nederland
als gast: Arno Bornkamp, een
even veelzijdige als drukbezette
saxofonist. En dat terwijl hij pas
op zijn achttiende zijn liefde
voor het instrument vond.
Als jongen koos hij voor de klari
net, al was het niet uit volle over
tuiging. „Ik zat op de volksmuziek
school en in het derde jaar word je
dan geacht een instrument geko
zen te hebben. Bij mij was het
vooral een kwestie van afvinken.
Piano was te duur, een strijkinstru
ment leek me niets, dus werd het
een blaasinstrument. Het was dus
niet een heel erg positieve keuze.
Ik herinner me dat ik een keer
naar muziekles fietste en dacht: ik
kan eigenlijk ook gewoon omke
ren. Dat heb ik toch maar niet ge
daan, omdat de klarinet nog niet
was afbetaald."
De ommekeer kwam pas later.
„Toen ik een jaar of zestien, zeven
tien was ging ik op eigen initiatief
naar jazzmuziek luisteren. Vanaf
dat moment kwam ook de saxo
foon bovendrijven. Dat instru
ment deed me veel meer dan de
klarinet. Daar ging ik van dromen.
Op mijn achttiende verjaardag
kreeg ik de tenorsaxofoon die ik
had gevraagd."
Na een moeizaam jaar op de uni
versiteit in Amsterdam besloot hij
alsnog voor de muziek te kiezen
en meldde zich aan bij het conser
vatorium. Vanaf dat moment ging
het hard met Bornkamp. „Het is
wel een feit dat ik een soort inhaal
slag heb gemaakt. Dat komt ook
doordat ik voordien nogal moeite
had met noten lezen. Door het be
zig zijn met jazz werd me de orga
nisatie en de structuur van de no
ten duidelijk. Ik had ineens door
waaróm de noten er op die ma
nier stonden."
Hoewel het de jazz was die hem
op het goede spoor zette, kwam
hij uiteindelijk ook bij de klassieke
muziek uit. „Ik wilde jazzmuzi
kant worden, maar toen ik op de
vooropleiding van het conservato
rium werd aangenomen, was de
glgjpg
ItSf
WÊ fiU
ItóÉ
Hl
ISSs 1
Arno Bornkamp: „Ook al speel je maar één noot, ik vind dat het altijd binnen moet komen bij de mensen.'
lichte-muziekafdeling er nog niet
tot volle wasdom gekomen. Ik
kwam dus terecht bij een klassieke
leraar. Van het klassieke repertoire
en de klassieke speelwijze van de
saxofoon had ik eigenlijk geen sjoe
ge. Dat werd me pas duidelijk op
het conservatorium. Dat bleek
echt een eye-opener voor me, of be
ter: ear-opener. Daarna ging het ei
genlijk vanzelf"
Hij treedt nu veelvuldig op in bin
nen- en buitenland, maakt regel
matig cd's ('Ik vind het belangrijk
om vast te leggen wat ik doe') en
is volop actief als docent Born
kamp afficheert zich graag als 'lyri
cus met veel gevoel voor perfor
mance'. „Voor mij is het podium
nu eenmaal een belangrijke plek.
Daar breng je het over op het pu-
door René de Dreu
Met vette geluidslagen
door synthesizers, aange
vuld met ronkende gita
ren en strakke drumbeats, heeft
Diesel Disko op de EP New York
weer een stap gezet in hun electro-
pop- en dance-ontwikkeling. Mor
gen treedt de groep op in De Spot
in Middelburg.
Het trio maakt muziek met een
duidelijke verwijzing naar de dans
vloeren van de jaren tachtig, maar
dan wel met de ambachtelijke in
vulling die past bij een nieuwe
rockband. „Het is geen computer
die het werk doet', vertelt de
Zeeuwse frontman Martijn Dool
aard. „We zijn vooral een li
ve-band om de statische muziek
die bij electro dreigt, juist te ont
wijken. Verder weg dus van acts
als Kraftwerk, dichterbij de indie
rockbands. Het geeft de electro die
in onze muziek zit iets mense
lijks."
De schare fans en het aantal optre
dens van Diesel Disko groeien ge
staag sinds de vorige EP en de sin
gle Sweet Dreams, een cover van
The Eurythmics. De opname van
Do They Know It's Christmas Time
met veel bevriende muzikanten
van The Hot Stewards, Kensing
ton en Only Seven Left bleek zelfs
een nieuw publiek aan te spreken.
„Je moet steeds iets van je laten ho
ren. We merken het voordeel van
een groep fans bij het zetten van
nieuwe stappen. Het stimuleert,
maar geeft ook richting en hou
vast aan de muzikale ideeën waar
we mee bezig zijn. Daarnaast zijn
optredens en het experimenteren
met geluiden voor ons belangrijke
inspiratiebronnen om muzikaal
vooruit te komen."
Martijn Doolaard begon Diesel Dis
ko nadat er achter de Zeeuwse
band Outsmarted in 2008 een
punt was gezet. In Utrecht vond
hij muzikanten om een nieuwe
weg in te slaan. Sander Swiep uit
Kapelle was als medeleverancier
van tekst en muziek aanvankelijk
nauw bij de ontwikkeling van die
band betrokken. Martijn: Gaan
deweg bleken de visie van Sander
en mij uiteen te drijven. Sander
verliet Diesel Disko en met Dirk
jan van Oord en Hanz Lasthuis
vormen we nu een hecht trio dat
op één lijn zit. Ik kom met teksten
en muzikale ideeën en die werken
we samen uit."
Outsmarted leverde als laatste wa
penfeit een hoogstandje met het al
bum Yellow Era af. De invloeden
van bands als Muse en The Veils
en de britpop was daarop in gere-
stylde versies duidelijk hoorbaar.
Martijn bracht dat voor een belang
rijk deel ook mee naar Diesel Dis
ko. De rol van de synthesizer in
electro en disco komen weliswaar
bovendrijven, maar nog steeds is
de britpop in zanglijnen, gitaar-
en drumpartijen herkenbaar aan
wezig.
De jaren tachtig herleven bij Die
sel Disko. Muziek gaat bij het trio
terug naar de dansvloer. Stilzitten
is geen optie, dansen maar ook