Een binnenlopen De eerste spectrum 6 De ene crisisdienst is de andere niet Zaterdag 19 maart 2011 HET ZENUWCENTRUM De Crisisdienst kan niet zomaar door particulieren gebeld worden. Alleen officiële verwijzers mogen dat, zoals huisartsen, maatschappelijk wer kers of de politie. En niet de officiële ver- wijzers, maar de Crisisdienst zelf oordeelt over de situatie. Secretaresse Wilma 't Jong neemt een sleu telpositie in. Hier komen telefoontjes bin nen van verschillende afdelingen. „Als ik 's morgens binnenkom, is het meestal gelijk raak.Op drukke dagen zit ik continu aan de telefoon, dan doe je verder weinig. Sorry, even de telefoon opnemen." Rustig hoort ze de beller aan, ondertussen notities makend. „Vindt u het goed als ik het even overleg en daarna terugbel? Om welke meneer gaat het, dan kan ik alvast de naam noteren...geboortedatum..." Ze stopt met schrijven. „O, dat is iemand voor de ouderenpsychiatrie...dat maakt het weer anders...U spreekt nu met de volwas- senenzorg. Ik verbind u even door." Dat zijn dan nog de makkelijke telefoon tjes. „Ja, die kan ik doorschuiven. Ik scheep niemand af, maar het is wel mijn taak om ervoor te zorgen dat alleen echte crisis-ge- vallen bij de Crisisdienst terecht komen." Aan de andere kant van de telefoon kan het er soms heftig aan toegaan. „Het vari eert van mensen die heel bedaard iets ver tellen tot direct betrokkenen die helemaal over hun toeren opbellen. Dat kan, als ze hier al bekend zijn. Wat er ook gebeurt: ik blijf kalm en vriendelijk. Dat moet." Telefoon: de huisarts van mevrouw K., die gebeld heeft om te vragen of De Lands heer naar haar achttienjarige zoon wil ko men kijken. Die is weer in zijn oude ge drag vervallen, waarschijnlijk omdat hij de medicijnen die hem tijdens zijn laatste psy chose voorgeschreven zijn, niet meer wil nemen. De jongen zit op zijn kamer onder een deken. Hij heeft al drie dagen niets ge geten en is voortdurend tegen zichzelf aan het praten, of maakt geluiden. „Ik wil nü overleg met de psychiater", zegt de huis arts tegen Wilma 't Jong. „Goed. Ik ver bind u door", zegt de secretaresse. „Mensen willen altijd dat het nü opgelost wordt. Niet morgen, maar nü. In de prak tijk is dat zelden mogelijk. Stel dat het gaat om iemand die uit een andere provincie komt en in Zeeland nergens bekend is. Dan duurt het even voor de medische ge gevens opgevraagd zijn. Maar het kan ook zijn dat alle psychiaters net ergens anders druk mee zijn." Ze werkt nu 22 jaar in de Zeeuwse GGZ-wereld. „Dan weet je op een gegeven moment precies bij wie je voor wat moet zijn. Je weet waar je naar moet vragen: belt iemand voor het aanmel dingsbureau, voor opname? Of voor de cri sisdienst? Is het wel of niet acuut? Hoe oud is de persoon? Ik weet de weg inmid dels wel. Maar voor iemand die hier nog maar net werkt, is het moeilijk. Ik krijg veel mensen aan de telefoon die klagen dat ze al voor de zoveelste keer doorver bonden zijn. Eén deur voor mensen in nood is er niet. Ik denk wel eens dat die er zou moeten zijn. Zelfs professionals heb ben er moeite mee. Ik heb vaak genoeg huisartsen aan de telefoon die naar de Cri sisdienst vragen terwijl ze bellen voor een gewone poliklinische behandeling bij de psycholoog." Weer telefoon: een familielid van iemand die net opgenomen is. „Die komen er óók nog bij. Op een drukke dag met veel crisis- gevallen horen we vaak dat we moeilijk te bereiken zijn." EEN BINNENLOPER De portier belt: een binnenlopen Aan de balie staat een verwarde man. „Het gaat niet zo goed met hem", zegt de portier eufemistisch. De man heeft verklaard dat hij het niet meer ziet zitten en opgenomen wil worden. „Kan er iemand komen kijken?", vraagt de portier. Wilma belt de crisisdienst. „We hebben een binnenlopen" „Deze week hebben we die nog niet ge had. Binnenlopers zijn verwarde mensen die zich spontaan aan de balie melden om hulp te zoeken. Strikt genomen is dat niet Als iemand zo ontregeld is door psychiatrische en/of versla vingsproblematiek, dat onmiddellijke hulp van professionals nodig is, is er sprake van een acute crisis. De Crisisdienst van Emergis grijpt in als de eerstelijns hulpver lening met de situatie geen raad meer weet. Met eerstelijns help wordt bedoeld: hulpverleners waar men zonder verwijzing gebruik van kan maken (zoals huisarts, maat schappelijk werk, eerstelijns psycholoog). De Crisisdienst voor Volwassenenzorg van Emergis is alleen voor cliënten tussen de 18 en 65 jaar, uit het gebied boven de Westerschelde. Ook Verslavingszorg is er ondergebracht. Tijdens kantooruren zijn er aparte crisisdiensten voor Oude- renpsychiatrie, Kind- en Jeugdpsychiatrie, Langdurige Zorg en Wónen. Buiten kantoortijd neemt Volwassenenzorg waar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 76