Citroën: zuinige Zakenauto van het Jaar
Peugeot 308niet alleen optisch vernieuwd
Mercedes-Benz Coupé: vers gesneden C-klasse
onderweg
47
Zuinigheid heeft veel gezich
ten. Dat de Zakenauto van
het Jaar 2011 met gloednieuwe
e-HDi-motor weinig verbruikt,
staat als een paal boven water.
Maar wie zuinigheid verwart met
knieperigheid wordt bij deze
MPV op het verkeerde been ge
zet.
Maar wie zuinigheid verwart met
knieperigheid in het interieur en op
het gebied van rij eigenschappen
wordt bij deze forse MPV op het ver
keerde been gezet. De auto verbruikt
weinig, inderdaad, maar geeft er bui
tengewoon veel voor terug. Of je nu
kijkt naar ruimte, rij comfort en/of
veiligheid, de Grand C4 Picasso
e-HDI springt er eigenlijk op heel
veel punten als een winnaar bovenuit.
In het kort komt het eigenlijk hier op
neer. Citroën heeft twee MPV's in
het C/D-segment. De C4 Picasso,
met vijf zitplaatsen, en de Grand C4
Picasso met tot zeven zitplaatsen. Bei
de auto's hebben een totaal andere
vormgeving. De Grand C4 Picasso
ziet er het stoerste uit. Met zijn adem
benemend grote panoramische voor
ruit, zijn gestrekte lijn en zijn robuus
te achterkant, is het bijna een school
voorbeeld van hoe een. moderne
MPV er uit kan, of misschien zelfs
wel, moét zien. De verchroomde in
zetten op voor- en achterbumper en
onder de zijruiten accentueren op ge
raffineerde wijze het uiterlijk van de
auto en geven hem een luxueuze uit
straling.
Wie zich in het interieur van deze
luxe zevenzitter waagt zal verbaasd
zijn over de zee van licht en ruimte.
Prettige stoelen, een enorm glazen
dak en handige opklapbare armsteu-
nen voor de voorstoelen maken het
verblijf tot een klein feestje. De bin
nenruimte is overweldigend, het aan
tal opbergvakken is dat eveneens.
Echt- een auto voor wie veel heeft
mee te sjouwen. In zijn normale
doen is de auto voorzien van vijf apar
te stoelen, maar min of meer verbor
gen in de achterruimte liggen nog
twee klapstoelen opgeborgen. Min
der comfortabel dan de andere vijf,
maar voor niet al te lange afstanden is
het toch goed te doen. Wie in het
donker de weg op gaat komt al snel
achter de fijne sfeerverlichting die de
ontwerpers in de auto hebben aange
bracht. Het geeft een diffuus licht en
een luxe uitstraling.
De Zakenauto 2011 heeft een ruime
motorkeuze maar- De Ondernemer
koos voor de meest economische ver
sie: de e-HDi motor met een cilinde
rinhoud van 1580 cc. Wie zich af
vraagt of de beperkte cilinderinhoud
deze forse auto fatsoenlijk van zijn
plaats krijgt kan gerust zijn. Hoewel
de auto natuurlijk geen scheurijzer is,
kan hij voldoende met het verkeer
meekomen. Je gaat gewoonweg wat
anders rijden in deze auto die toch
voornamelijk is afgestemd op comfor
tabel vervoer. Daarin excelleert de au
to dan ook. De vering, zonder veer-
bollen maar met conventionele ve
ren, is boven elke twijfel verheven.
Comfortabel zonder deinerig te wor-
den al helt de auto in lange bochten
natuurlijk wel behoorlijk over.
Dan is natuurlijk belangrijk dat de
Grand C4 Picasso e-HDi erg spaar
zaam met brandstof omgaat. Wij haal
den in de praktijk een gemiddelde
van rond de 1:17 wat gezien de hoge
opbouw van de koets, en het formaat
van de auto bepaald netjes te noemen
is.
Deze Grand C4 is voorzien van een
A-label en kan worden gereden in
het fiscale 20 procenttarief.
De Grand C4 Picasso e-HDi is ver
krijgbaar met een vanafprijs van bijna
30 mille, inclusief belastingen.
Van oudsher heeft Peugeot
heel wat in de melk te brok
kelen als het om auto's in de mid
denklasse gaat. De 307 was - met
name met de SW-versie - een
klapper van jewelste. De 308
heeft het in dit zwaarbevochten
segment wat moelijker; mis
schien ook wel omdat de SW een
veel meer omstreden design
heeft.
Hoe het ook zij, Peugeot heeft beslo
ten de 308 grondig op de schop te ne
men. Et voila: er is een vernieuwde
308 die niet alleen uiterlijk flink is bij
gepunt, maar ook onder de huid be
hoorlijk is aangepast zodat hij er weer
een paar jaar tegen kan. Tot de 309
op het toneel verschijnt, maar dan
zijn we zeker twee tot drie jaar ver
der. De nieuwe Peugeot werd vorige
maand op de Autosalon van Geneve
voor het eerst aan het publiek ge
toond.
De 308 streeft ernaar een voorbeeld
te zijn qua verbruik en milieuvriende
lijkheid. Met z'n nieuwe design sluit
de auto prima aan op de nieuwe sty-
lingkenmerken van het merk. De au
to is er in drie varianten (Berline, CC
en SW), alle drie met een elegante
hightech uitstraling, mede dankzij de
LED dagrijverlichting. De 308 heeft
dynamiek en passie in z'n genen en
vooral de GTi heeft met zijn titanium-
kleurige xenonverlichting een zelfver
zekerde blik. Daarom is, na de 508,
nu ook de nieuwe Peugeot 308 ver
krijgbaar als e HDi, met een
Stop&Start-systeem van de nieuwste
generatie op de. 1.6 1 HDi 112 pk Eu
ro 5. Deze krachtige en soepele mo
tor is gekoppeld aan ofwel een elek
tronisch bediende, handgeschakelde
versnellingsbak, ofwel, en dat is
nieuw, aan een standaard handgescha
kelde versnellingsbak.
Er zijn vier benzinemotoren leverbaar
met vermogens van 98 tot 200 pk
(laatste alleen voor de GTi) en drie
diesels met vermogens van 92, 112 en
150 pk. De motoren werden op
nieuw onder handen genomen om ze
nog schoner en zuiniger te maken.
Zo heeft de 92pk Berline 1.6 1 HDi
met een handgeschakelde versnellings
bak een uitstoot van slechts 110 g/km
C02.
Voor wat betreft zijn afmetingen en
uitrusting is de nieuwe 308 gelijk aan
zijn voorganger, die bekend staat als
een ruime en comfortabele reisauto.
Datzelfde geldt ook voor primaire, se
cundaire en tertiaire veiligheid.
De Peugeot 308 zal leverbaar worden
als vijfdeurs, SW en CC. Net als bij
de 508 heten de uitrustingsniveaus bij
308 Berline en SW voortaan Access,
Active en Allure. De top van het gam
ma is de vijfdeurs GTI met een oer-
sterk 1.6 THP-blok dat maar liefst
200 pk levert.
De vanafprijs van de vernieuwde 308
bedraagt 20.850 euro, inclusief belas
tingen. Hij wordt vanaf deze maand
door de dealers uitgeleverd.
met gunstige verbruikscijfers. Voor
de C 220 CDI worden zelfs verbruiks
cijfers opgegeven van 4,4 liter diesel
olie per honderd kilometer. Nu zal
de soep wel heter worden gegeten
dan hij wordt opgediend, want derge
lijke fabriekscijfers zijn doorgaans niet
zo heel betrouwbaar, maar dat de au
to in zijn klasse tot de zuinigste zal be
horen, staat wel vast. Daarmee heeft
Das Haus natuurlijk, in de 125 jaar
van haar bestaan, een enorme naam
opgebouwd. Mercedes zelf rept van
de meest efficiënte coupé uit dit seg
ment. Het (voorlopige) topmodel ver
bruikt zelfs ook nog maar 6,8 liter per
honderd kilometer. Voor een auto
met een beul van een zescilindermo-
tor is dat voorwaar niet veel. Gezien
de huidige brandstofprijzen is een der
gelijke zuinigheid absoluut van levens
belang. Het gamma motoren omvat
verder een C 180 BlueEfficiency
blok, een C250 en een C250 CDI
motor, alle met de al genoemde
BlueEfficiency techniek wat de moto- r
ren zuiniger maakt en_voor minder
uitstoot zorgt. Behalve op het topmo
del C 350 zijn de bekende - en uitste
kende - 7-G TRONIC automatische
versnellingsbakken als optie verkrijg
baar.
Zoals te verwachten valt is de lijst
met veiligheidstechnieken erg lang en
de lijst met (soms kostbare) opties nog
veel langer. Heel veel veiligheids- en
comfortverhogende zaken zijn stan
daard of worden tegen meerprijs aan
geboden. Een greep: Distronic plus,
Agility control die de rijstijl herkent
en de demping daarop aanpast en - bij
voorbeeld -active blind spot assist die
de bestuurder waarschuwt voor moge
lijk gevaarlijke situaties bij rijbaanwis
seling. De nieuwe C-klasse coupé is m
op de AutoRAI (13-23 april) voor
het eerst in ons land te bezichtigen.
Prijzen zijn vastgesteld vanaf 38.950
euro, inclusief belastingen. De offi-
ciële marktintroducties is dan in juni.
Vanaf juni staat de kakelverse
C-klasse Coupé bij de vader
landse dealers. Deze doorontwik
keling van de bekende zakense-
dan moet nog meer mensen de
C-klasse intrekken dan tot nu toe
al het geval is. Mercedes-Benz
heeft er wel slag van om op basis
van sedans prachtige coupés en
cabriolets te maken.
De hoger gesitueerde E-klasse is daar
van wel een uitstekend voorbeeld. Zo
wel de coupé- als cabrioletversie zie
je regelmatig rijden. De C-klasse
Coupé wordt, uiteraard, lager in de
markt gezet en heeft een iets minder
voluptueus voorkomen. De merk
waarden comfort, vooruitstrevend
heid en veiligheid blijven overigens
ook bij dit nieuwe C=:model volop
overeind.
De nieuwe C-klasse Coupé beleefde
vorige maand zijn première op dê au
zijn vier aparte zitplaatsen in plaats
van een achterbank. Het nieuw vorm
gegeven dashboard heeft trekken van
de ook onlangs geïntroduceerde vier-
deurs coupé CLS. Met behulp van di
recte brandstofinspuiting, turbotech
niek en de ECP start-stopautomaat
worden hoge prestaties gecombineerd
totentoonstelling van Geneve. Het
merk heeft er een - voor Mercedesbe-
grippen - compacte coupé van ge
maakt met een sportief-elegant, maar
vooral ook tijdloos design. De ont
werpers zijn erin geslaagd de koets
een zekere dynamiek mee te geven.
Ook'het interieur springt er uit met