Citroën: zuinige Zakenauto van het Jaar Peugeot 308niet alleen optisch vernieuwd Mercedes-Benz Coupé: vers gesneden C-klasse onderweg 47 Zuinigheid heeft veel gezich ten. Dat de Zakenauto van het Jaar 2011 met gloednieuwe e-HDi-motor weinig verbruikt, staat als een paal boven water. Maar wie zuinigheid verwart met knieperigheid wordt bij deze MPV op het verkeerde been ge zet. Maar wie zuinigheid verwart met knieperigheid in het interieur en op het gebied van rij eigenschappen wordt bij deze forse MPV op het ver keerde been gezet. De auto verbruikt weinig, inderdaad, maar geeft er bui tengewoon veel voor terug. Of je nu kijkt naar ruimte, rij comfort en/of veiligheid, de Grand C4 Picasso e-HDI springt er eigenlijk op heel veel punten als een winnaar bovenuit. In het kort komt het eigenlijk hier op neer. Citroën heeft twee MPV's in het C/D-segment. De C4 Picasso, met vijf zitplaatsen, en de Grand C4 Picasso met tot zeven zitplaatsen. Bei de auto's hebben een totaal andere vormgeving. De Grand C4 Picasso ziet er het stoerste uit. Met zijn adem benemend grote panoramische voor ruit, zijn gestrekte lijn en zijn robuus te achterkant, is het bijna een school voorbeeld van hoe een. moderne MPV er uit kan, of misschien zelfs wel, moét zien. De verchroomde in zetten op voor- en achterbumper en onder de zijruiten accentueren op ge raffineerde wijze het uiterlijk van de auto en geven hem een luxueuze uit straling. Wie zich in het interieur van deze luxe zevenzitter waagt zal verbaasd zijn over de zee van licht en ruimte. Prettige stoelen, een enorm glazen dak en handige opklapbare armsteu- nen voor de voorstoelen maken het verblijf tot een klein feestje. De bin nenruimte is overweldigend, het aan tal opbergvakken is dat eveneens. Echt- een auto voor wie veel heeft mee te sjouwen. In zijn normale doen is de auto voorzien van vijf apar te stoelen, maar min of meer verbor gen in de achterruimte liggen nog twee klapstoelen opgeborgen. Min der comfortabel dan de andere vijf, maar voor niet al te lange afstanden is het toch goed te doen. Wie in het donker de weg op gaat komt al snel achter de fijne sfeerverlichting die de ontwerpers in de auto hebben aange bracht. Het geeft een diffuus licht en een luxe uitstraling. De Zakenauto 2011 heeft een ruime motorkeuze maar- De Ondernemer koos voor de meest economische ver sie: de e-HDi motor met een cilinde rinhoud van 1580 cc. Wie zich af vraagt of de beperkte cilinderinhoud deze forse auto fatsoenlijk van zijn plaats krijgt kan gerust zijn. Hoewel de auto natuurlijk geen scheurijzer is, kan hij voldoende met het verkeer meekomen. Je gaat gewoonweg wat anders rijden in deze auto die toch voornamelijk is afgestemd op comfor tabel vervoer. Daarin excelleert de au to dan ook. De vering, zonder veer- bollen maar met conventionele ve ren, is boven elke twijfel verheven. Comfortabel zonder deinerig te wor- den al helt de auto in lange bochten natuurlijk wel behoorlijk over. Dan is natuurlijk belangrijk dat de Grand C4 Picasso e-HDi erg spaar zaam met brandstof omgaat. Wij haal den in de praktijk een gemiddelde van rond de 1:17 wat gezien de hoge opbouw van de koets, en het formaat van de auto bepaald netjes te noemen is. Deze Grand C4 is voorzien van een A-label en kan worden gereden in het fiscale 20 procenttarief. De Grand C4 Picasso e-HDi is ver krijgbaar met een vanafprijs van bijna 30 mille, inclusief belastingen. Van oudsher heeft Peugeot heel wat in de melk te brok kelen als het om auto's in de mid denklasse gaat. De 307 was - met name met de SW-versie - een klapper van jewelste. De 308 heeft het in dit zwaarbevochten segment wat moelijker; mis schien ook wel omdat de SW een veel meer omstreden design heeft. Hoe het ook zij, Peugeot heeft beslo ten de 308 grondig op de schop te ne men. Et voila: er is een vernieuwde 308 die niet alleen uiterlijk flink is bij gepunt, maar ook onder de huid be hoorlijk is aangepast zodat hij er weer een paar jaar tegen kan. Tot de 309 op het toneel verschijnt, maar dan zijn we zeker twee tot drie jaar ver der. De nieuwe Peugeot werd vorige maand op de Autosalon van Geneve voor het eerst aan het publiek ge toond. De 308 streeft ernaar een voorbeeld te zijn qua verbruik en milieuvriende lijkheid. Met z'n nieuwe design sluit de auto prima aan op de nieuwe sty- lingkenmerken van het merk. De au to is er in drie varianten (Berline, CC en SW), alle drie met een elegante hightech uitstraling, mede dankzij de LED dagrijverlichting. De 308 heeft dynamiek en passie in z'n genen en vooral de GTi heeft met zijn titanium- kleurige xenonverlichting een zelfver zekerde blik. Daarom is, na de 508, nu ook de nieuwe Peugeot 308 ver krijgbaar als e HDi, met een Stop&Start-systeem van de nieuwste generatie op de. 1.6 1 HDi 112 pk Eu ro 5. Deze krachtige en soepele mo tor is gekoppeld aan ofwel een elek tronisch bediende, handgeschakelde versnellingsbak, ofwel, en dat is nieuw, aan een standaard handgescha kelde versnellingsbak. Er zijn vier benzinemotoren leverbaar met vermogens van 98 tot 200 pk (laatste alleen voor de GTi) en drie diesels met vermogens van 92, 112 en 150 pk. De motoren werden op nieuw onder handen genomen om ze nog schoner en zuiniger te maken. Zo heeft de 92pk Berline 1.6 1 HDi met een handgeschakelde versnellings bak een uitstoot van slechts 110 g/km C02. Voor wat betreft zijn afmetingen en uitrusting is de nieuwe 308 gelijk aan zijn voorganger, die bekend staat als een ruime en comfortabele reisauto. Datzelfde geldt ook voor primaire, se cundaire en tertiaire veiligheid. De Peugeot 308 zal leverbaar worden als vijfdeurs, SW en CC. Net als bij de 508 heten de uitrustingsniveaus bij 308 Berline en SW voortaan Access, Active en Allure. De top van het gam ma is de vijfdeurs GTI met een oer- sterk 1.6 THP-blok dat maar liefst 200 pk levert. De vanafprijs van de vernieuwde 308 bedraagt 20.850 euro, inclusief belas tingen. Hij wordt vanaf deze maand door de dealers uitgeleverd. met gunstige verbruikscijfers. Voor de C 220 CDI worden zelfs verbruiks cijfers opgegeven van 4,4 liter diesel olie per honderd kilometer. Nu zal de soep wel heter worden gegeten dan hij wordt opgediend, want derge lijke fabriekscijfers zijn doorgaans niet zo heel betrouwbaar, maar dat de au to in zijn klasse tot de zuinigste zal be horen, staat wel vast. Daarmee heeft Das Haus natuurlijk, in de 125 jaar van haar bestaan, een enorme naam opgebouwd. Mercedes zelf rept van de meest efficiënte coupé uit dit seg ment. Het (voorlopige) topmodel ver bruikt zelfs ook nog maar 6,8 liter per honderd kilometer. Voor een auto met een beul van een zescilindermo- tor is dat voorwaar niet veel. Gezien de huidige brandstofprijzen is een der gelijke zuinigheid absoluut van levens belang. Het gamma motoren omvat verder een C 180 BlueEfficiency blok, een C250 en een C250 CDI motor, alle met de al genoemde BlueEfficiency techniek wat de moto- r ren zuiniger maakt en_voor minder uitstoot zorgt. Behalve op het topmo del C 350 zijn de bekende - en uitste kende - 7-G TRONIC automatische versnellingsbakken als optie verkrijg baar. Zoals te verwachten valt is de lijst met veiligheidstechnieken erg lang en de lijst met (soms kostbare) opties nog veel langer. Heel veel veiligheids- en comfortverhogende zaken zijn stan daard of worden tegen meerprijs aan geboden. Een greep: Distronic plus, Agility control die de rijstijl herkent en de demping daarop aanpast en - bij voorbeeld -active blind spot assist die de bestuurder waarschuwt voor moge lijk gevaarlijke situaties bij rijbaanwis seling. De nieuwe C-klasse coupé is m op de AutoRAI (13-23 april) voor het eerst in ons land te bezichtigen. Prijzen zijn vastgesteld vanaf 38.950 euro, inclusief belastingen. De offi- ciële marktintroducties is dan in juni. Vanaf juni staat de kakelverse C-klasse Coupé bij de vader landse dealers. Deze doorontwik keling van de bekende zakense- dan moet nog meer mensen de C-klasse intrekken dan tot nu toe al het geval is. Mercedes-Benz heeft er wel slag van om op basis van sedans prachtige coupés en cabriolets te maken. De hoger gesitueerde E-klasse is daar van wel een uitstekend voorbeeld. Zo wel de coupé- als cabrioletversie zie je regelmatig rijden. De C-klasse Coupé wordt, uiteraard, lager in de markt gezet en heeft een iets minder voluptueus voorkomen. De merk waarden comfort, vooruitstrevend heid en veiligheid blijven overigens ook bij dit nieuwe C=:model volop overeind. De nieuwe C-klasse Coupé beleefde vorige maand zijn première op dê au zijn vier aparte zitplaatsen in plaats van een achterbank. Het nieuw vorm gegeven dashboard heeft trekken van de ook onlangs geïntroduceerde vier- deurs coupé CLS. Met behulp van di recte brandstofinspuiting, turbotech niek en de ECP start-stopautomaat worden hoge prestaties gecombineerd totentoonstelling van Geneve. Het merk heeft er een - voor Mercedesbe- grippen - compacte coupé van ge maakt met een sportief-elegant, maar vooral ook tijdloos design. De ont werpers zijn erin geslaagd de koets een zekere dynamiek mee te geven. Ook'het interieur springt er uit met

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 165