'Zeeland moet
blijven groeien'
bzw- brief
39
In de komende jaren zullen de
provincies, door bezuinigin
gen van het Rijk, veel minder te
besteden hebben. Zij zullen dus
keuzes moeten maken en priori
teiten moeten stellen. Wat betreft
de Brabants Zeeuwse Werkge
versvereniging BZW zal een van
die prioriteiten moeten zijn de
economische groei van Zeeland.
Want alleen met groei kun je
overleven.
door Ron Gregoor
SAS VAN GENT - Zo vindt de
Zeeuwse afdeling van de BZW dat de
provincie de komende jaren in ieder
geval de infrastructuur verbeterd moe
ten worden. Daar mag hoe dan ook
niet op bezuinigd worden. Andere
zeer belangrijke kwesties die niet de
dupe mogen worden van de bezuini
gingsdrift zijn: milieu en natuur, ener
gie, onderwijs en arbeidsmarkt, indus
trie en havens en recreatie en toeris
me. In een uitgebreide brief aan het
nieuwe provinciebestuur laat de
BZW weten waar haar prioriteiten lig
gen en wat er de komende jaren
moet gebeuren.
Zeeland moet de ambitie hebben om
economische groei te blijven realise
ren. De provincie moet zich tot het
uiterste inspannen om de toekomstige
ontwikkelingen op het gebied van mi
lieu en duurzaamheid, zorg en huis
vesting gefinancierd worden. "In de
komende jaren kan de groei uitko
men op een percentage van 2 a 2,5
procent. Daarbij zal de nadruk moe
ten liggen op het stimuleren van secto
ren waar Zeeland goed in is: procesin
dustrie met maintenance, logistiek,
toerisme en zorg, energie en de agrari
sche sector. Als dat al geen 'centers of
excellence' zijn, moeten ze dat toch
worden", aldus de brief van de BZW.
Voor nieuwe ontwikkelingen is ruim
te nodig, geeft BZW aan. Dat zou
best eens kunnen betekenen dat er
nieuwe bedrijventerreinen gewenst
zijn. Zeer belangrijk is de verbetering
van de infrastructuur, de verbindin
gen over water, weg en spoor moeten
beter. Er moet nauw worden samen
gewerkt tussen de havenbedrijven in
de Westerschelde delta. En tegelijker
tijd zal het noodzakelijk zijn om aan
trekkelijke woongebieden met opti
male voorzieningen te creëren.
Infrastructuur ontzien
Hoe dan ook, bij de bezuinigingen
zal de infrastructuur ontzien moeten
worden omdat een goede infrastruc
tuur nu juist een basisvoorwaarde is
voor de verdere economische ontwik
keling. Volgens BZW is het van het
grootste belang 'dat verbeteringen
van de noord-zuidverbindingen in
Zeeland de komende periode gereali
seerd worden.' Het gaat dan om een
verdubbeling van de Sloeweg, verdub
beling van de Tractaatweg en de aan
leg van een tunnel bij Sluiskil. BZW-
secretaris Wies Sainan gaat ervan uit
dat in 2014/2015 deze verbeteringen
zullen zijn gerealiseerd, (vierbaans au
toweg Goes-Zelzate). Voor het aan
trekken van nieuwe industriële en lo
gistieke bedrijven in het Sloegebied
en de Kanaalzone zijn deze voorzie
ningen van levensbelang.
Foto: Mare Neelemans
daarvoor in balans ontwikkeld wor
den.
Bedrijfslevenbrief
De BZW doet een dringend beroep
op het nieuwe provinciebestuur om
Zeeland bij de topgebieden te breng
en op gebieden van chemie, mainte
nance, logistiek, water, energie en ag-
rofood. Zeeland dreigt buiten de
boot te vallen omdat programma's als
Pieken in de Delta worden afgeschaft.
Daarvoor in de plaats komt het zoge
naamde topgebieden en
mainports/brainport beleid. Zeeland
moet zeker op de eerder genoemde
gebieden absoluut tot de topgebieden
in Nederland behoren. In samenwer
king met het bedrijfsleven en de ken
nisinstellingen moet de provincie daar
op korte termijn op inspelen met con
crete initiatieven. Gebeurt dat niet,
dan gaat alle aandacht van 'Den Haag'
naar mainports als Schiphol en Rotter
dam en Brainport Eindhoven.
In de brief vraagt de BZW verder
nog aandacht voor:
Zorg. Hoewel de provincie daar
voor geen directe verantwoordelijk
heid heeft, kan ze toch als steun voor
deze sector fungeren. Daarbij is het
van belang zich te realiseren dat de
zorg niet alleen een kostenpost is,
maar ook een bron van grote werkge
legenheid.
Recreatie en toerisme. Horen alle
bei bij het DNA van Zeeland. Zee
land moet een forse inspanning doen
om zijn positie te behouden. Projec
ten als Waterdunen en Perkpolder
moeten een stimulans zijn voor onder--
nemers. Er is verder nog een wereld
te winnen in het segment watersport.
En wat vooral van belang is en waar
de provincie wel een grote rol in kan
spelen: de promotie van de provincie.
Laat de rest van Nederland en West-
Europa zien hoe mooi de provincie
is.
Het grootste deel van de Zeeuwse
beroepsbevolking werkt in het MKB.
Voor een goed functionerend bedrijfs
leven is verlaging van de regeldruk
van groot belang.
Ook vindt de BZW de verbreding op
termijn van de A58, we rijksweg van
Vlissingen naar Eindhoven, van groot
belang.
Verder moet de provincie zich sterk
maken voor de realisering van verbe
tering van de toegang tot het Kanaal
Gent- Terneuzen en de aanleg van de
Seine Nord verbinding tussen Wester
schelde en Parijs. Sam'an: "Daar zit
toekomst in als het verkeer over de
weg vaststaat. Deze verbindingen ope
nen ongekende, milieuvriendelijke
mogelijkheden voor de binnenvaart,
die het verkeer over de weg aanzien
lijk kunnen ontlasten."
En ook de spoorverbindingen zullen
moeten verbeteren. 'De provincie
moet ervoor gaan zorgen dat de aan
leg van de spoorlijnen van Zeeland
naar Antwerpen (aftakking bij Ril
land) en van Axel naar Zelzate gereali
seerd worden.'
den dan nu al het geval is. Biobased
Europe in de Kanaalzone is een uitge
lezen kans om dit beleid gestalte te ge
ven.
Het beleid van de provincie moet er
ook op gericht zijn al die grote indus
triële bedrijven, die energie-intensief
zijn, te behouden. Dat is van eminent
belang omdat zij tot de wereldtop be
horen als het gaat om energie- effi
ciency en technologie. Het energiebe
leid van het vorige college van Gede
puteerde Staten zal daarom moeten
worden voortgezet met verlegging
van accenten naar haalbare projecten
en waar mogelijk structurele verande
ringen in bestaande processen.
Onderwijs
Heel erg belangrijk is ook de aan
dacht voor onderwijs en de arbeids
markt. Als gevolg van de krimpende
bevolking zal het extra inspanning
gaan vergen om in de vacaturevraag
te voorzien. Met name in de techni
sche sector zijn er straks heel veel
mensen nodig in Zeeland. Een taak
voor het onderwijs om via goede op
leidingen studenten te trekken en van
de overheid en het bedrijfsleven om
goede arbeidskrachten van buitenaf
naar Zeeland te halen.
De BZW vraagt de provincie om een
integraal beleid aangaande industrie
en havens, van zeer grote betekenis
voor een provincie als Zeeland. De
Zeeuwse havens hebben de potentie
te groeien naar een overslag van
50/60 miljoen ton in 2020. Daarvoor
is een passend, vooral ruimtelijk orde
ningsbeleid nodig. Dat geldt ook
voor de industriesector. Onderwijs,
woningbouw, landschapsontwikke
ling, een passend milieu handhavings-
en vergunningenbeleid, ontwikkeling
van bedrijventerreinen, alles moet
Milieu
Milieu en natuur is nog Zo'n belang
rijk item, dat de BZW veiliggesteld
wil zien. 'Uitgangspunt van beleid
moet zijn dat duurzaamheid geen
doel op zichzelf is, maar een uitkomst
van zorgvuldig handelen. Dat bete
kent dat veeleer sprake moet zijn van
stimuleren van ondernemerschap in
plaats van het afremmen daarvan met
allerlei verbodsbepalingen. Het is
voor de provincie een uitdaging om
aan een dergelijk beleid vorm te ge
ven.'
Dat betekent volgens de BZW dat
duurzaamheid in producten en proces
sen nog meer bevorderd moeten wor
Vaarwegen moeten verbeterd worden. Foto Mare Neelemans
Havens en industrie, van eminent belang voor de Zeeuwse economie.