'Zeeland moet blijven groeien' bzw- brief 39 In de komende jaren zullen de provincies, door bezuinigin gen van het Rijk, veel minder te besteden hebben. Zij zullen dus keuzes moeten maken en priori teiten moeten stellen. Wat betreft de Brabants Zeeuwse Werkge versvereniging BZW zal een van die prioriteiten moeten zijn de economische groei van Zeeland. Want alleen met groei kun je overleven. door Ron Gregoor SAS VAN GENT - Zo vindt de Zeeuwse afdeling van de BZW dat de provincie de komende jaren in ieder geval de infrastructuur verbeterd moe ten worden. Daar mag hoe dan ook niet op bezuinigd worden. Andere zeer belangrijke kwesties die niet de dupe mogen worden van de bezuini gingsdrift zijn: milieu en natuur, ener gie, onderwijs en arbeidsmarkt, indus trie en havens en recreatie en toeris me. In een uitgebreide brief aan het nieuwe provinciebestuur laat de BZW weten waar haar prioriteiten lig gen en wat er de komende jaren moet gebeuren. Zeeland moet de ambitie hebben om economische groei te blijven realise ren. De provincie moet zich tot het uiterste inspannen om de toekomstige ontwikkelingen op het gebied van mi lieu en duurzaamheid, zorg en huis vesting gefinancierd worden. "In de komende jaren kan de groei uitko men op een percentage van 2 a 2,5 procent. Daarbij zal de nadruk moe ten liggen op het stimuleren van secto ren waar Zeeland goed in is: procesin dustrie met maintenance, logistiek, toerisme en zorg, energie en de agrari sche sector. Als dat al geen 'centers of excellence' zijn, moeten ze dat toch worden", aldus de brief van de BZW. Voor nieuwe ontwikkelingen is ruim te nodig, geeft BZW aan. Dat zou best eens kunnen betekenen dat er nieuwe bedrijventerreinen gewenst zijn. Zeer belangrijk is de verbetering van de infrastructuur, de verbindin gen over water, weg en spoor moeten beter. Er moet nauw worden samen gewerkt tussen de havenbedrijven in de Westerschelde delta. En tegelijker tijd zal het noodzakelijk zijn om aan trekkelijke woongebieden met opti male voorzieningen te creëren. Infrastructuur ontzien Hoe dan ook, bij de bezuinigingen zal de infrastructuur ontzien moeten worden omdat een goede infrastruc tuur nu juist een basisvoorwaarde is voor de verdere economische ontwik keling. Volgens BZW is het van het grootste belang 'dat verbeteringen van de noord-zuidverbindingen in Zeeland de komende periode gereali seerd worden.' Het gaat dan om een verdubbeling van de Sloeweg, verdub beling van de Tractaatweg en de aan leg van een tunnel bij Sluiskil. BZW- secretaris Wies Sainan gaat ervan uit dat in 2014/2015 deze verbeteringen zullen zijn gerealiseerd, (vierbaans au toweg Goes-Zelzate). Voor het aan trekken van nieuwe industriële en lo gistieke bedrijven in het Sloegebied en de Kanaalzone zijn deze voorzie ningen van levensbelang. Foto: Mare Neelemans daarvoor in balans ontwikkeld wor den. Bedrijfslevenbrief De BZW doet een dringend beroep op het nieuwe provinciebestuur om Zeeland bij de topgebieden te breng en op gebieden van chemie, mainte nance, logistiek, water, energie en ag- rofood. Zeeland dreigt buiten de boot te vallen omdat programma's als Pieken in de Delta worden afgeschaft. Daarvoor in de plaats komt het zoge naamde topgebieden en mainports/brainport beleid. Zeeland moet zeker op de eerder genoemde gebieden absoluut tot de topgebieden in Nederland behoren. In samenwer king met het bedrijfsleven en de ken nisinstellingen moet de provincie daar op korte termijn op inspelen met con crete initiatieven. Gebeurt dat niet, dan gaat alle aandacht van 'Den Haag' naar mainports als Schiphol en Rotter dam en Brainport Eindhoven. In de brief vraagt de BZW verder nog aandacht voor: Zorg. Hoewel de provincie daar voor geen directe verantwoordelijk heid heeft, kan ze toch als steun voor deze sector fungeren. Daarbij is het van belang zich te realiseren dat de zorg niet alleen een kostenpost is, maar ook een bron van grote werkge legenheid. Recreatie en toerisme. Horen alle bei bij het DNA van Zeeland. Zee land moet een forse inspanning doen om zijn positie te behouden. Projec ten als Waterdunen en Perkpolder moeten een stimulans zijn voor onder-- nemers. Er is verder nog een wereld te winnen in het segment watersport. En wat vooral van belang is en waar de provincie wel een grote rol in kan spelen: de promotie van de provincie. Laat de rest van Nederland en West- Europa zien hoe mooi de provincie is. Het grootste deel van de Zeeuwse beroepsbevolking werkt in het MKB. Voor een goed functionerend bedrijfs leven is verlaging van de regeldruk van groot belang. Ook vindt de BZW de verbreding op termijn van de A58, we rijksweg van Vlissingen naar Eindhoven, van groot belang. Verder moet de provincie zich sterk maken voor de realisering van verbe tering van de toegang tot het Kanaal Gent- Terneuzen en de aanleg van de Seine Nord verbinding tussen Wester schelde en Parijs. Sam'an: "Daar zit toekomst in als het verkeer over de weg vaststaat. Deze verbindingen ope nen ongekende, milieuvriendelijke mogelijkheden voor de binnenvaart, die het verkeer over de weg aanzien lijk kunnen ontlasten." En ook de spoorverbindingen zullen moeten verbeteren. 'De provincie moet ervoor gaan zorgen dat de aan leg van de spoorlijnen van Zeeland naar Antwerpen (aftakking bij Ril land) en van Axel naar Zelzate gereali seerd worden.' den dan nu al het geval is. Biobased Europe in de Kanaalzone is een uitge lezen kans om dit beleid gestalte te ge ven. Het beleid van de provincie moet er ook op gericht zijn al die grote indus triële bedrijven, die energie-intensief zijn, te behouden. Dat is van eminent belang omdat zij tot de wereldtop be horen als het gaat om energie- effi ciency en technologie. Het energiebe leid van het vorige college van Gede puteerde Staten zal daarom moeten worden voortgezet met verlegging van accenten naar haalbare projecten en waar mogelijk structurele verande ringen in bestaande processen. Onderwijs Heel erg belangrijk is ook de aan dacht voor onderwijs en de arbeids markt. Als gevolg van de krimpende bevolking zal het extra inspanning gaan vergen om in de vacaturevraag te voorzien. Met name in de techni sche sector zijn er straks heel veel mensen nodig in Zeeland. Een taak voor het onderwijs om via goede op leidingen studenten te trekken en van de overheid en het bedrijfsleven om goede arbeidskrachten van buitenaf naar Zeeland te halen. De BZW vraagt de provincie om een integraal beleid aangaande industrie en havens, van zeer grote betekenis voor een provincie als Zeeland. De Zeeuwse havens hebben de potentie te groeien naar een overslag van 50/60 miljoen ton in 2020. Daarvoor is een passend, vooral ruimtelijk orde ningsbeleid nodig. Dat geldt ook voor de industriesector. Onderwijs, woningbouw, landschapsontwikke ling, een passend milieu handhavings- en vergunningenbeleid, ontwikkeling van bedrijventerreinen, alles moet Milieu Milieu en natuur is nog Zo'n belang rijk item, dat de BZW veiliggesteld wil zien. 'Uitgangspunt van beleid moet zijn dat duurzaamheid geen doel op zichzelf is, maar een uitkomst van zorgvuldig handelen. Dat bete kent dat veeleer sprake moet zijn van stimuleren van ondernemerschap in plaats van het afremmen daarvan met allerlei verbodsbepalingen. Het is voor de provincie een uitdaging om aan een dergelijk beleid vorm te ge ven.' Dat betekent volgens de BZW dat duurzaamheid in producten en proces sen nog meer bevorderd moeten wor Vaarwegen moeten verbeterd worden. Foto Mare Neelemans Havens en industrie, van eminent belang voor de Zeeuwse economie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 157