c J social netwerk 31 Petra de Boevere: 'Ook ik was in het begin wat huiverig. Foto: Mark Neeleman; Al tien jaar houdt Petra de Boevere uit Breskens zich bezig met social media. De 2.0 technieken zet zij met succes in voor zich zelf, maar ook voor haar slijterij. Daarmee heeft zij inmiddels grote bekendheid verworven als het 'Meisje van de Slijterij'. Haar inspireren de lezingen over de werking en het nut van social media trekken in heel Nederland volle zalen. door Loes van der Hoeven BRESKENS - 'Mijn belangstelling voor de nieuwe media is al in 1999 ge wekt door een project van Syntens, dat met (inter)nationale subsidies het mkb stimuleerde om het internet in tensiever te gaan gebruiken. Daar door zou de 'P' van 'plaats' uit de mar- ketingmix minder belangrijk worden, omdat iedereen er toegang mee heeft tot een veel grotere wereld- dan het deel, waarin men dagelijks vertoeft. Dit project was de voorloper van het Syntens initiatief'Nederland gaat digi taal'. Voor mij was het direct duide lijk dat sociale media, zoals wij ze nu noemen, dé toekomst hadden. Ik had al een website voor mijn Slijte rij-Wijnhandel de Vuurtoren en werkte ook al met e-mail. Daarom ben ik op de uitnodiging van Syntens ingegaan en ben het internet intensief gaan gebruiken. Dat heeft erin gere sulteerd dat ik in 2003 met mijn web- log ben gestart onder de naam Meisje van de Slijterij en sinds begin 2007 ac tief twitter als @Slijterijmeisje. Het heeft mijzelf en mijn bedrijf geen windeieren gelegd.mijn online om zet stijgt sindsdien jaarlijks", verzekert Petra de Boevere. In 2009 won Petra de Social Media Star Award, een prijs voor de kleine ondernemer die het best social media inzet ten gunste van zijn/haar bedrijf. Datzelfde jaar volgde de aanmoedi gingsprijs innovatie Provincie Zee land voor haar Zeeuwieijenever, die mede dankzij veel twitteraars tot stand kwam. Petra schrijft inmiddels columns voor diverse vakbladen, ver zorgt overal lezingen en heeft afgelo pen najaar haar boek 'Het Meisje van de Slijterij' uitgebracht, waarin zij be schrijft hoe zij zelf de techniek inzet om dingen die zij altijd al deed, nog beter te doen. Durven delen Bij sociale media draait alles om rela ties in plaats van transacties. Dat is niet nieuw, want mensen doen al eeu wen zaken op basis van relaties. Wat wel nieuw én nuttig is, is dat door de technieken van 2011 gelijktijdig veel meer relaties worden aangegaan. Vir tueel contact is toegevoegd aan de fy sieke contacten die nog steeds zeer be langrijk zijn. Er vinden zelfs sneller en meer fysieke contacten plaats, waar van de basis is gelegd als digitaal con tact. Dat heeft als voordeel dat bij de eerste fysieke ontmoeting veel sneller tot zaken kan worden overgegaan, de kennismakingsronde is immers over bodig geworden. Je weet al dat het be drijf interessant is om zaken mee te doen. Om van een contact een relatie te ma ken, moet je echter durven delen. "Toen de nieuwe media nog in de kinderschoenen stonden, was ook ik wat huiverig om mij met naam en toe naam op het internet te begeven. Voor je het weet, ben je immers be kender dan je zelf denkt.", vervolgt Petra de Boevere. "Vandaar dat ik blogde als het Meisje van de Slijterij. Op een gegeven mo ment was het medium zo vertrouwd geworden en had ik zulke intensieve contacten met mijn mede-bloggers dat ik onder mijn eigen naam verder wilde gaan. Toen bleek, dat het Meis je van de Slijterij al een begrip was ge worden in de digitale wereld, mijn 'handelsmerk' dus. Dat heb ik aange grepen om de succesvolle Meisjes doos en Meisjesbus te introduceren. Wel ben ik vanaf dat moment in de 'ik'-vorm, gaan communiceren, want als je durft te delen, dan doe je dat na mens jezelf en niet namens een meis je, zoals ik dat voordien deed. Om het vertrouwen van je relaties te winnen, is het erg belangrijk, dat je professionaliteit uitstraalt.. Whisky's en wijnen zijn mijn specialismen. In wezen doe ik op het internet hetzelf- de als fysiek achter de toonbank: ik help en adviseer klanten. Mijn berich ten zorgen voor interactie. Zo ver kocht ik onlangs via twitter binnen een mum van tijd 400 flessen super- mooie wijn. Mijn relaties wisten dat ze er blindelings op konden vertrou wen dat het topkwaliteit was. Andersom geldt natuurlijk hetzelfde, ik deel ook in .de expertise van ande ren. Een mooi voorbeeld is onze Zeeuwierjenever, die zich overigens perfect laat combineren met de Zeeuwse zilte zaligheden. Het etiket met daarop de afbeelding van een vrouw, was het idee van een me- de-twitteraar. Het verhoogt de 'bele vingswaarde' van de fles. Iedereen die over de Zeeuwierjenever heeft mee gedacht, heb ik benoemd tot ambassa deur ervan. Inmiddels staat het pro duct op toonbanken in heel Neder- land." Toekomst Haar persoonlijke ontwikkeling op het internet vergelijkt Petra met een trap, waarvan zij elke trede heeft ge nomen om bovenaan te komen. "Ik verwacht niet dat er nog meer so ciale media zullen bijkomen, wel dat p men zal leren, er bewuster mee om te gaan door de inhoud te filteren. Waar schijnlijk breng ik een tweede boek uit, waarin ik dieper inga op de uit werking van de social media." www. meisjevandeslijterijtil De Golfspeciaalzaak van Zuid-West Nederland. y' Dealer en Fittingcentrum van alle topmerken. Professionele Clubfitting, Door gecertificeerd Clubfitter. Computergestuurde swinganalyser. Reparatie en Regripping service. Ruim Assortiment. Servicekwaliteit en de beste prijs. Compleet starters set vanaf 299.- Bij EGO vindt u alles voor uw golfuitrus.ti.hg: van golfclubs (o,a Callaway, Ping, Mizuno, Taylor Made, King Cobra, Titleist, Top Flite, etc.) tot Schoenen,Kleding, Tassen, Trolleys, Accessoires en Kinderclubs. Choorhoekseweg 10 4424 NW Wemeldinge Tel: 0113-622061 www.europegolfoutlet.nlego@zeelandnet.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 149