Het golfpark moet mee met de tijd interview 19 'U ROPE GO LP OUTLET De Golfspeciaalzaak van Zuid-West Nederland. laatu. adv-isèfp&n door-professionals Golf ballen met Bedrijfslogo of tekst 240 st Pinnade met 2 kleuren logo 275.00 ex Btw. Choorhoekseweg 10 4424 NW Wemeldinge Tel: 0113-622061 www.europegolfoutlet.nlego@zeelandnet.nl Elke golfer wil een perfecte green. Maar ook de rest van de accom modatie moet in orde zijn. Het hele plaatje, inclusief het parkeer terrein, moet kloppen. Golfers spelen niet meer automatisch wekelijks bij hun eigen club. Ze gaan veel meer 'shoppen' en zoeken andere, uit dagende banen. "Dat betekent dat baaneigenaren veel meer moeten doen aan hun golfpark", vertelt Oosterhouter Gerard van der Werf, be drijfsleider van Heijmans Sport en Groen. door Peter de Jong OOSTERHOUT - Eigenlijk kan hij ér niks aan doen. Gerard van der Werf was als zoon van de green- keeper van Toxandria in Molenschot wel voorbestemd om ook in dé golf- sport terecht te komen. "Als kind ging ik mee om ballen te rapen bij de driving range. Na de middelbare school ben ik zelf terechtgekomen bij de Oosterhoutse Golf Club. Eerst als greenkeeper, daarna hoofdgreen- keeper en na enkele studies ben ik me gaan bezighouden met de professiona lisering van het management van de club. Na een studie bedrijfskunde aan de Radboud Universiteit ben ik bij Heijmans Sport en Groen gaan wer ken als bedrijfsleider." In Nederland is Heijmans marktleider op het gebied van het onderhoud van golfbanen. Ook bij aanleg en beheer behoort Heijmans tot de top drie. In deze regio legde Heijmans golfpark De Turfvaert aan en onderhoudt deze net als golfbaan Prise d'Eau in Til burg. "Met zo'n honderd medewer kers in de zomer en een machine- vloot ter waarde van enkele miljoe nen hebben we zeventien banen in onderhoud. Je moet de werkwijze vergelijken met het outsourcen van bijvoorbeeld de catering. Wij nemen de mensen en machines over van de golfbaan of -club en maken afspraken met de klant. Uitbesteden is niet per definitie goedkoper, maar voordeel is dat je als baaneigenaar géén zorgen hebt over personeelmanagement, pro fessionals in huis haalt die onderhoud van golfbanen als core business heb ben, investeringen en onderhoud aan machines en de daarbij horende finan ciële consequenties. Het grootste voordeel is misschien wel dat wij ge garandeerd de afgesproken kwaliteit leveren terwijl in eigen beheer maar de vraag is of de overeengekomen of voorstaande kwaliteit behaald wordt. Daarbij geldt ook nog dat we onder deel zijn van een grote, beursgeno teerde organisatie, dus continuïteit is gewaarborgd. We leveren kwaliteit en kunnen onze klanten ook op ande re fronten ondersteunen, denk aan ge bouwen, installaties en inffawerken.v Professionalisering Zoals indertijd bij de Oosterhoutse Golf Club ziet Van der Werf steeds •meer professionalisering in het golf. "De meeste nieuwe banen zijn com merciële ondernemingen waar een vereniging speelt. Met regelmaat zijn ze het initiatief van een agrariër die zijn bedrijf beëindigt of een commer ciële partij. Daarnaast is er een ont wikkeling gaande bij de golfers zelf: vijftien jaar geleden werden golfers lid van een club en speelden ze altijd daar. Nu zie je veel meer 'vrije' gol fers. Zij halen het golfvaardigheidsbe- wijs maar worden geen lid van een club. Zij spelen bij wijze van spreken iedere week ergens anders." Die veranderingen hebben een aantal gevolgen voor de golfbanen, stelt de Oosterhouter. "De spelers gaan meer eisen stellen. In de toekomst zul je dus banen krijgen in het toplevel die veel geld kosten en aan hoge kwali teitseisen voldoen. Aan de andere kant houd je ook golfers die het leuk vinden om buiten rond te lopen en wie het niets uitmaakt of het gras vier millimeter is of vijf millimeter. En tus sen die uitersten zitten dan nog heel veel schalen." Beeldkwaliteitssysteem "De baaneigenaar moet zich dus goed afvragen wat hij wil en welke groep hij wil bedienen. Wij hebben daar een speciaal systeem voor ontwik keld. We zijn sinds 1973 actiefin het onderhoud van golfbanen en hebben enonn veel kennis opgebouwd. Daar mee hebben we een nieuw beeldkwa liteitssysteem ohtwièkeki met sterren. We maken een onderscheid tussen greens, tees, bunkers, enzovoorts. Door middel van foto's en een korte omschrijving kan de klant vaststellen welke graad van onderhoud hij wil hebben. Een eigenaar moet dus van uit zijn eigen visie aangeven wat hij wil. Wie wil hij als klant en welke ma te van onderhoud past daarbij?" Goed of fout bestaat daarin niet, stelt Van der Werf. "Dat besef moeten mensen nog krijgen. Het is maar net wat je wilt. Sommigen willen terug naar de natuur met bomen en heide. Anderen willen het veel strakker. Ik ben vorig najaar in Engeland geweest bij Hodgkin, de baan die nummer 47 is op de wereldranglijst. Daar liepen de greens over in heide. Die trend zie je in Nederland ook weer. Vroeger lag een golfbaan in de natuur. Nu ligt de natuur in de golfbaan." Snelst groeiende sport De aanleg van nieuwe banen is nu wat geremd na een periode waarin er tientallen golfbanen uit de grond wer den-gestampt. Het accent bij Heij mans ligt nu dan ook op pnderhoud en beheer. Bedrijfsleider Van der Werf: "Golf is al drie jaar op rij de snelst groeiende sport in Nederland. Duizenden mensen halen jaarlijks hun golfvaardigheidsbewijs. Vroeger liepen spelers jaarlijks veertig rondjes bij hun eigen club. Met 800 leden had je als baan dus al zeker de green fee van zo'n 30.000 rondjes. Nu lo pen veel golfers jaarlijks vijf of tien keer, maar dan elke keer ergens an ders. Dat betekent dus dat je als club of eigenaar veel meer mensen naar je baan moet zien te trekken om hetzelf de aantal rondjes te halen. Dus moet je baan op orde zijn en uitdagend blij ven door bijvoorbeeld renovatie. Je moet als eigenaar meer doen aan pu blic relations en positionering. Wij kunnen als experts een toegevoegde waarde bieden. Samen met onze klan ten zoeken we een gezonde bedrijfs voering en continuïteit voor ons en hun bedrijf." Meer informatie: mmKheijmamsportetijiroen. nl Gerard van der Werf: 'Baaneigenaren moeten veel meer doen aan hun park.' Foto: Kees Bennema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 137