Golfspeler heeft eigen lifestyle interview Het golf in Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De klassieke golfer was altijd wat ouder en welgesteld en speelde alleen bij zijn eigen club. Nu ko men er steeds meer jongere golfers die een andere lifestyle hebben en als vrije golfers op meerdere accommodaties spelen. Oosterhouter Paul Wesel is bestuurslid van de Nederlandse Vereniging van Golfaccommodaties en weet alles van het profiel en de wensen van de huidige golfer. Als algemeen manager van Landgoed Bergvliet brengt hij de theorie van de NVG in de praktijk. door Peter de Jong OOSTERHOUT - Het fraaie com plex van Bergvliet in Oosterhout, op de grens met het grondgebied van Breda ligt er schitterend bij, midden in het groen. "De golfbaan is alweer vier jaar in gebruik. Maar, dat wil niet zeggen dat de ontwikkeling stilstaat", vertelt Wesel tijdens een rondleiding over het complex. "We hebben een achttienholesbaan en een par 3 negen- holesbaan. Daarnaast is er een golf- school met drie pro's, een golfshop een eigen businessclub, vergaderruim tes en uitgebreide horecamogelijkhe- den met een restaurant ons nieuwe Koetshuis, dat enkele jaren geleden is gebouwd-Op een van de terrassen komt dit jaar ook nog een buitenkeu ken. We hebben dertig fulltime mede werkers, van wie zo'n 15 medewer kers in het horecagedeelte werkzaam zijn. In de zomer werken hier nog meer mensen. Een belangrijk onder scheid ten opzichte van andere banen is dat wij alles in eigen beheer doen. Wij leggen de lat hoog en hebben dat allemaal in eigen hand." Het complex is buitengewoon fraai. Alles is ruim van opzet en overal zijn hoogwaardige materialen gebruikt. "Bergvliet is een commerciële golf1 baan: Wel huist er hier een club met zo'n zevenhonderd leden. Vanaf 1 maart zijn we gestopt met het systeem van het kopen van participaties. Voor 1100 euro all-in kun je hier het hele jaar door golfen. Je kunt ook per maand betalen. Ook de businessclub maakt een snelle groei door en telt nu al 100 bedrijven die lid zijn." Visie Die verandering toont aan dat Berg vliet meegaat met de tijd, die in het onderzoek Visie 2015 van de NVG uitgebreid is geschetst. Wesel: "Daar in is in beeld gebracht hoe de golf- sport zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. De nieuwe golfbaan moet veel meer een open karakter uit stralen, met behoud van de hoge kwa liteitsstandaard. De sport is flink ge groeid. Er zijn nu in Nederland zo'n 360.000 golfers. Het aantal golfers is de afgelopen 8 jaar met maar liefst 75 procent gegroeid. Maar, de snelle groei is eruit. En het aantal gelopen rondes is met slechts 47 procent ge groeid. 'De golfer' is dus veranderd." Dat blijkt duidelijk uit onderzoek naar de levensstijl van de golfer, legt Wesel uit. "De nieuwe golfer is jon ger, individualistischer en wordt min der vaak lid van een club. Golfers zijn wel nog vaak hoger opgeleid en heb ben gemiddeld nog een hoger inko men. Maar de golfer speelt nu minder vaak. Hij beoefent ook andere spor ten, zoals tennis, voetbal en hockey. Vroeger waren het meer welgestelde ouderen en nu meer sportieve luxe zoekers. De uitdaging is om die nieu we golfer meer aan het golfen te krij gen. Wij doen dat onder andere met onze loyalty-club We Are Bergvliet. Deelnemers krijgen bijvoorbeeld kor ting op de greenfee en wij organise ren golfactiviteiten." Nieuwe mogelijkheden "Het is een ander publiek. Voor golf banen wordt het dus moeilijker om die vrije golfer binnen te krijgen. Je moet dus nieuwe mogelijkheden bie den. Dus geven we spelers hier bij Bergvliet bijvoorbeeld de keuze om negen of achttien holes te lopen. Je kunt ook een strippenkaart kopen, een dalurenkaart of gewoon los green fee betalen om een keer te kunnen golfen. En als je meer gaat spelen, is het aantrekkelijk om lid van de vereni ging te worden met de mogelijkheid om per maand te betalen. En om alle startende golfers goed te kunnen be dienen moet je ook beschikken over een 9 holes par 3 baan", vertelt We sel. "En vanzelfsprekend hebben we veel aandacht geschonken aan het horeca gedeelte. Dat moet van niveau zijn. We werken met verse ingrediënten en we zijn de hele dag open. Veel golfbanen zien de horeca in de exploi tatie als een last terwijl wij dat vanaf het begin als een geweldige kans heb ben gezien. Iedereen is welkom, ook de niet golfer en de combinatie met business maakt dat het voor ons in be langrijke mate bijdraagt aan een ge zonde exploitatie. Bergvliet is ook een fantastische locatie voor feesten, bruiloften, etc.. Omdat wij het hele jaar open zijn, hebben wij ook in de winter extra activiteiten als kookcli- nics en live muziek." Concurrentie De concurrentie is toegenomen. In het centrum van het land, het westen en in Brabant zijn er veel golfbanen. "Er zijn veel banen in dit ge bied, zoals de Oosterhoutse Golf Club, De Haenen en Toxandria. En in de ze regio zijn er nog meer initiatieven. De vergrijzing van de baby boomers was altijd een positieve invloed. Maar de groei is er nu wel af. Er zijn nu ook remmende factoren zoals ruimtege brek 'en het feit dat het nieuwe erafis. Ook de eco nomische crisis heeft gevol gen gehad. Aan de andere kant biedt het zakelijke golf nog steeds grote mogelijkhe den. Veel bedrijven beginnen nog maar net interesse te krij gen. We hebben nu een business club met zo'n honderd bedrijven met gemiddeld 2 tot 3 spelers per bedrijf. Dat kunnen er zeker meer worden. We doen veel aan acquisitie, in eigen regio en ook in de regio Dordrecht. We posi tioneren ons als Landgoed Berg vliet: golf business en culinair ge nieten", zegt de algemeen mana ger. Zo wordt golf in plaats van rondje lopen' en 'een balletje slaan' steeds meer een multifunc tioneel concept. Wesel: "We be kijken voortdurend hoe we dat kunnen uitbreiden. We zijn nu bezig met een onderzoek in sa menwerking met de NHTV Bre da naar de haalbaarheid van de bouw van accommodatie voor verblijfsrecreatie .bij de golfbaan. Dat biedt enorme mogelijkhe den voor wat betreft arrange menten inclusief overnachting, al dan niet in combinatie met golf. Ook de mogelijkhe den voor wellness wor den in dit onderzoek meegenomen. Wat dat betreft, blijven we ac tief op zoek naar mo gelij kheden om het on ze gasten nog meer naar hun zin te maken."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 133