auto 17 'Het geluid klinkt fantastisch' Stella: Stoer, Spaans en sportief Alternatief: Ford Focus 1.8 Trend Alternatief: BMW 316i Compact vrijdag 18 maart 2011 ggga$883!38ssB88sg@ urn mmmmmmmemmsmmi KLASSIEKER Ronny van Houte en zijn Kever Cabriolet Karmann door Lucas Boot De Kever Cabriolet Kar mann van Ronny van Houte uit Schoondijke doet flower powertijden herleven. Liefst 2t bloemenstickers schitte ren op zijn knalgroene Volkswa gen. Ónder u bevinden zich onge twijfeld lezers die er jeuk van krij- gen. Waarom die bestikkering? „In een zotte bui heb ik ze er een paar jaar geleden op laten plakken. Ik zag de stikkers een keer op een auto in Cadzand. Het leek me leuk om mijn Kever er ook mee te beplak ken. Je moest eens weten hoe vaak mijn auto gefotografeerd wordt. Misschien raak ik de stikkers wel een keer beu binnenkort. Dan haal ik ze er weer af', vertelt Van Hou te lachend. De Zeeuws-Vlaming kocht zijn Volkswagen Kever begin deze eeuw op een oldtimerbeurs in Goes. De groene kleur viel hem erg op. „Het is een originele kleur." Van Houte liet zijn 'love bug' van top tot teen restaureren en er kwam een nieuwe motor in te liggen. De Kever verkeert nu in concoursstaat. Van Houte had al eens een Kever in zijn bezit, maar dat was een om bouw. Een originele stond nog op zijn lijstje. Deze 'échte' stamt uit 1973 en werd vanaf midden jaren vijftig ge produceerd door de Duitse carros seriebouwer Karmann (ook be kend van de Karmann Ghia). Ook concurrent Hebmüller ont wikkelde in die tijd een cabriover- sie van de Kever. Door een brand in de fabriek moest het bedrijf de deuren uiteindelijk sluiten en was de weg vrij voor Karmann. De productie van de Kever Cabriolet Karmann stopte in 1979. De teller stond toen op ruim 330.000 exem plaren. Ronny van Houte is erg gechar meerd van de simpele techniek en vormgeving van de Kever. En na tuurlijk van het cabriodak. De grootste attractie is vooor hem echter het geluid van de boxermo tor. „Het geluid klinkt fantastisch. Het beste ritje is met het dak naar beneden door de Westerschel- detunnel. Die is bijna zeven kilometer lang. Het geluid galmt dan door de tunnel heen, prach tig-" Heeft u ook een bijzondere au to? Laat het ons weten en vul het contactformulier van de le zersredactie in op onze website. Ronny van Houte met zijn Kever Cabriolet. foto Mark Neelemans OCCASION Occasion Seat Leon 1.6 Stella Elke week testen we een occa sion. Hoe goed rijdt-ie nog? Wat zit er allemaal op en aan? En wat is voor ongeveer hetzelfde be drag nog meer te koop? We zoe ken het voor u uit. Deze week een Seat Leon. door door Lucas Boot Je bent jong. Je hebt vijfdui zend euro's gespaard en je zoekt een kekke kar om goed mee voor de dag te komen. Een afgetrapte GTI wil je met, je zoekt iets gedistingeerders. Een Seat Leon bijvoorbeeld. Bij Seat-dealer Arnold de Rijk in Roosendaal vonden we er eentje voor net geen vijf mille. Het gaat hier om een Stella-uitvoering, de instapper destijds. De uitrusting is toch behoorlijk compleet. We zit- ten op dikke sportstoelen, bijvoor beeld. Lekker hard, veel steun en in hoogte verstelbaar. Airco zit aan bo.ord, elektrisch bedienbare ra men, een infoscherm op de boord computer waarop je de radioaf stemming kunt aflezen, lederen versnellingspook en dito sport stuur en twee airbags. Een cd-spe- ler ontbreekt jammer genoeg. Extra's aan de buitenkant zijn de 17-inch lichtmetalen wielen en een dakspoilertje. Door deze acces soires oogt de Leon lekker vlot. En zo rijdt-ie dankzij de 1.6 (achtklep- per) met 100 pk ook. Het snelste jongetje van de klas is deze 1.6 niet, maar hij behoort dus zeker niet tot de sloomste duikelaars in het verkeer. Het onderstel van de Leon voelt so lide aan en richt zich meer op 'sportiviteit dan op comfort. Komt bij dat de Seat op behoorlijk platte banden met zeventien inchers er in staat. Hierdoor merk je duide lijk wat er onder de wielen gaande is. Dat voel je met achterste en je heupen, niet met je handen. Het stuur levert namelijk niet al te veel feedback. Het pakt wel heerlijk beet en laat zich prettig zwaar be dienen. Op de buitenrand van het stuurwiel zitten flinke slijtageplek- ken, net als op de versnellings Het snelste jongetje van de klas is deze 1.6 niet, maar hij hoort ook niet tot de sloomste duikelaars, foto Lucas Boot pook en de handgrepen van de voorste portieren Dit zijn dan ook meteen de enige noemenswaardi- ge gebruiksporen in het interieur. De rest van het binnenwerk ziet er netjes en verzorgd uit. Het exteri eur vertoont ook geen zorgwek kende littekens. Slechts een krasje hier en wat steenslag daar. Wel staan de lichtmetalen wielen er niet allemaal meer even fris bij. Die vervloekte stoepranden altijd! De Leon is in 2000 door dealer De Rijk nieuw geleverd en daar altijd in onderhoud geweest. De comple te historie van de auto is derhalve bekend en het onderhoudsboekje is aanwezig en netjes gestempeld. Hierin staat niet wat wij het groot ste minpunt van deze Leon vin den: de koppeling. Die 'pakt' heel laat (hij slipt niet, gelukkig). Oké, op zich is dat geen heel vreemde klacht met bijna 170.000 op de tel ler. Laat er voor de zekerheid toch even naar kijken. Seat Leon 1.6 Stella Prijs: 4950 euro Bouwjaar: 8-2000 Km-stand: 167.734 Transmissie: handgeschakelde vijf- bak Motor: 1,6 liter viercilinder, benzi ne Vermogen: 100 pk, 140 Nm 0-100 km/u: 11,3 sec* Topsnelheid: 188 km/u* Gemiddeld verbruik: 1 op 12,8* Afleverkosten: 350 euro, incl. on derhoudsbeurt, APK en 3 maanden garantie. Bijzonderheden: dealer onderhou den, sportstoelen voor, airco Verkooppunt: Autobedrijf Arnold de Rijk, Roosendaal Website: www.arnoldderijk.nl *fabrieksopgave Historie: De eerste Seat Leon rol de in 1999 van de fabrieksband. De Spanjaard stond op het onder stel van de Golf IV, maar was sportiever afgesteld dan de Volks wagen. De eerste generatie Leon liep mee tot begin 2006. Eind 2005 werd de nieuwe generatie Leon geïntroduceerd. Prijs: 4950 euro Bouwjaar: 6-2001 Km-stand: 132.489 Motor: 1,8 liter vier cilinder, benzine Vermogen: 115 pk, 160 Nm Transmissie: handgeschakel de vijfbak Afleverkosten: 396 euro, incl. afleverbeurt, APK en zes maanden garantie Bijzonderheden: dealeronderhouden, sportonderstel Verkooppunt: Toyota De Jonge, Goes Website: www.toyota-dejonge.nl Prijs: 4950 euro Bouwjaar: 9-1999 Km-stand: 87.259 Motor: 1,6 liter vierci linder, benzine Vermogen: 102 pk, 150 Nm Transmissie: handgeschakelde vijfbak Afleverkosten: 395 euro, incl. afleverbeurt, APK en drie maanden garantie Bijzonderheden: lage kilometerstand, airco Verkooppunt: Cappendijk Auto's, Terneuzen Website: www.cappendijk.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 75