auto 17
'Het geluid klinkt fantastisch'
Stella: Stoer, Spaans en sportief
Alternatief: Ford Focus 1.8 Trend
Alternatief: BMW 316i Compact
vrijdag 18 maart 2011
ggga$883!38ssB88sg@ urn mmmmmmmemmsmmi
KLASSIEKER Ronny van Houte en zijn Kever Cabriolet Karmann
door Lucas Boot
De Kever Cabriolet Kar
mann van Ronny van
Houte uit Schoondijke
doet flower powertijden herleven.
Liefst 2t bloemenstickers schitte
ren op zijn knalgroene Volkswa
gen. Ónder u bevinden zich onge
twijfeld lezers die er jeuk van krij-
gen.
Waarom die bestikkering? „In een
zotte bui heb ik ze er een paar jaar
geleden op laten plakken. Ik zag
de stikkers een keer op een auto in
Cadzand. Het leek me leuk om
mijn Kever er ook mee te beplak
ken. Je moest eens weten hoe vaak
mijn auto gefotografeerd wordt.
Misschien raak ik de stikkers wel
een keer beu binnenkort. Dan haal
ik ze er weer af', vertelt Van Hou
te lachend.
De Zeeuws-Vlaming kocht zijn
Volkswagen Kever begin deze
eeuw op een oldtimerbeurs in
Goes. De groene kleur viel hem
erg op. „Het is een originele
kleur." Van Houte liet zijn 'love
bug' van top tot teen restaureren
en er kwam een nieuwe motor in
te liggen. De Kever verkeert nu in
concoursstaat.
Van Houte had al eens een Kever
in zijn bezit, maar dat was een om
bouw. Een originele stond nog op
zijn lijstje.
Deze 'échte' stamt uit 1973 en
werd vanaf midden jaren vijftig ge
produceerd door de Duitse carros
seriebouwer Karmann (ook be
kend van de Karmann Ghia).
Ook concurrent Hebmüller ont
wikkelde in die tijd een cabriover-
sie van de Kever. Door een brand
in de fabriek moest het bedrijf de
deuren uiteindelijk sluiten en was
de weg vrij voor Karmann. De
productie van de Kever Cabriolet
Karmann stopte in 1979. De teller
stond toen op ruim 330.000 exem
plaren.
Ronny van Houte is erg gechar
meerd van de simpele techniek en
vormgeving van de Kever. En na
tuurlijk van het cabriodak. De
grootste attractie is vooor hem
echter het geluid van de boxermo
tor. „Het geluid klinkt fantastisch.
Het beste ritje is met het dak naar
beneden door de Westerschel-
detunnel. Die is bijna zeven
kilometer lang. Het geluid galmt
dan door de tunnel heen, prach
tig-"
Heeft u ook een bijzondere au
to? Laat het ons weten en vul
het contactformulier van de le
zersredactie in op onze website.
Ronny van Houte met zijn Kever Cabriolet.
foto Mark Neelemans
OCCASION Occasion Seat Leon 1.6 Stella
Elke week testen we een occa
sion. Hoe goed rijdt-ie nog? Wat
zit er allemaal op en aan? En wat
is voor ongeveer hetzelfde be
drag nog meer te koop? We zoe
ken het voor u uit. Deze week
een Seat Leon.
door door Lucas Boot
Je bent jong. Je hebt vijfdui
zend euro's gespaard en je
zoekt een kekke kar om goed
mee voor de dag te komen.
Een afgetrapte GTI wil je
met, je zoekt iets gedistingeerders.
Een Seat Leon bijvoorbeeld.
Bij Seat-dealer Arnold de Rijk in
Roosendaal vonden we er eentje
voor net geen vijf mille. Het gaat
hier om een Stella-uitvoering, de
instapper destijds. De uitrusting is
toch behoorlijk compleet. We zit-
ten op dikke sportstoelen, bijvoor
beeld. Lekker hard, veel steun en
in hoogte verstelbaar. Airco zit aan
bo.ord, elektrisch bedienbare ra
men, een infoscherm op de boord
computer waarop je de radioaf
stemming kunt aflezen, lederen
versnellingspook en dito sport
stuur en twee airbags. Een cd-spe-
ler ontbreekt jammer genoeg.
Extra's aan de buitenkant zijn de
17-inch lichtmetalen wielen en
een dakspoilertje. Door deze acces
soires oogt de Leon lekker vlot. En
zo rijdt-ie dankzij de 1.6 (achtklep-
per) met 100 pk ook. Het snelste
jongetje van de klas is deze 1.6
niet, maar hij behoort dus zeker
niet tot de sloomste duikelaars in
het verkeer.
Het onderstel van de Leon voelt so
lide aan en richt zich meer op
'sportiviteit dan op comfort. Komt
bij dat de Seat op behoorlijk platte
banden met zeventien inchers er
in staat. Hierdoor merk je duide
lijk wat er onder de wielen gaande
is. Dat voel je met achterste en je
heupen, niet met je handen. Het
stuur levert namelijk niet al te veel
feedback. Het pakt wel heerlijk
beet en laat zich prettig zwaar be
dienen. Op de buitenrand van het
stuurwiel zitten flinke slijtageplek-
ken, net als op de versnellings
Het snelste jongetje van de klas is deze 1.6 niet, maar hij hoort ook niet tot de sloomste duikelaars, foto Lucas Boot
pook en de handgrepen van de
voorste portieren Dit zijn dan ook
meteen de enige noemenswaardi-
ge gebruiksporen in het interieur.
De rest van het binnenwerk ziet er
netjes en verzorgd uit. Het exteri
eur vertoont ook geen zorgwek
kende littekens. Slechts een krasje
hier en wat steenslag daar. Wel
staan de lichtmetalen wielen er
niet allemaal meer even fris bij.
Die vervloekte stoepranden altijd!
De Leon is in 2000 door dealer De
Rijk nieuw geleverd en daar altijd
in onderhoud geweest. De comple
te historie van de auto is derhalve
bekend en het onderhoudsboekje
is aanwezig en netjes gestempeld.
Hierin staat niet wat wij het groot
ste minpunt van deze Leon vin
den: de koppeling. Die 'pakt' heel
laat (hij slipt niet, gelukkig). Oké,
op zich is dat geen heel vreemde
klacht met bijna 170.000 op de tel
ler. Laat er voor de zekerheid toch
even naar kijken.
Seat Leon 1.6 Stella
Prijs: 4950 euro
Bouwjaar: 8-2000
Km-stand: 167.734
Transmissie: handgeschakelde vijf-
bak
Motor: 1,6 liter viercilinder, benzi
ne
Vermogen: 100 pk, 140 Nm
0-100 km/u: 11,3 sec*
Topsnelheid: 188 km/u*
Gemiddeld verbruik: 1 op 12,8*
Afleverkosten: 350 euro, incl. on
derhoudsbeurt, APK en 3 maanden
garantie.
Bijzonderheden: dealer onderhou
den, sportstoelen voor, airco
Verkooppunt: Autobedrijf Arnold
de Rijk, Roosendaal
Website: www.arnoldderijk.nl
*fabrieksopgave
Historie: De eerste Seat Leon rol
de in 1999 van de fabrieksband.
De Spanjaard stond op het onder
stel van de Golf IV, maar was
sportiever afgesteld dan de Volks
wagen. De eerste generatie Leon
liep mee tot begin 2006. Eind
2005 werd de nieuwe generatie
Leon geïntroduceerd.
Prijs: 4950 euro Bouwjaar: 6-2001 Km-stand: 132.489 Motor: 1,8 liter vier
cilinder, benzine Vermogen: 115 pk, 160 Nm Transmissie: handgeschakel
de vijfbak Afleverkosten: 396 euro, incl. afleverbeurt, APK en zes maanden
garantie Bijzonderheden: dealeronderhouden, sportonderstel
Verkooppunt: Toyota De Jonge, Goes
Website: www.toyota-dejonge.nl
Prijs: 4950 euro Bouwjaar: 9-1999 Km-stand: 87.259 Motor: 1,6 liter vierci
linder, benzine Vermogen: 102 pk, 150 Nm Transmissie: handgeschakelde
vijfbak Afleverkosten: 395 euro, incl. afleverbeurt, APK en drie maanden
garantie Bijzonderheden: lage kilometerstand, airco
Verkooppunt: Cappendijk Auto's, Terneuzen
Website: www.cappendijk.nl