Bescheidenheid siert Forester 2.0 auto5 Peugeot 206+ is 'oud', maar niet 'over datum' AutoRAI overleeft door kostenefficiënte aanpak BMW 6 bewandelt de omgekeerde weg Toyota wil veel meer hybrides produceren Infiniti maakt G-reeks een stuk eenvoudiger vrijdag 18 maart 2011 Subaru blijft trouw aan boxermoto ren. Sterker, er is inmiddels een to taal nieuwe generatie ontwikkeld. Die debuteert in de stoere Forester. door Tony Vos Het principe van boxermotoren is al erg oud. De meest bekende is wel licht die uit de aloude Volkswagen Kever. Bij dit type motor staan de cilinders niet in een rij achter elkaar, maar liggen ze paarsgewijs vlak tegenover elkaar. Groot voordeel: de motor is zo plat, dat hij extreem laag in de motorruimte kan. De au to krijgt zo een laag zwaartepunt en dat heeft positieve invloed op het weggedrag. De benzineboxermotoren van Subaru ston den niet bekend als zuinig. Daarom was een nieuwe generatie nodig om deze techniek trouw te kunnen blijven. De cilinderinhoud bleef gelijk (2 liter), net als het vermogen van 150 pk, dat zelfs bij een identiek toeren tal wordt bereikt (6.000 tr/min). Ook in het koppel weinig nieuws: 198 Nm, waarvoor zelfs meer toeren nodig zijn (4.200 tr/min). Mikt Subaru dan soms op betere prestaties? Ook dat is niet het geval, de acceleratie naar 100 km/u in 10,7 seconden verloopt fractio- neel korter, de top van 185 km/u ligt op het Subaru Forester 2.0 Nieuwe motor, comfortabel, ruim. Bagage 450- 1.660 liter. Gewicht 1.455 kg. Benzine 2,0 1,150 pk. Vanaf 29.995 euro, Luxury 35.495 euro Plus: binnenruimte, comfort, 4WD standaard. Min: weinig kleur in interieur zelfde niveau. Bij de motor draait alles om lager brandstofverbruik. Subaru claimt een winst van bijna 13 procent. In ieder geval le vert de lagere C02-uitstoot een C- in plaats van een E-label op en zorgt de lagere CO2- tax voor een 1.000 euro lagere instapprijs. Was de Forester voorheen amper op 1 op 10 te krijgen, nu lukt het zonder problemen om aan de goede kant van 1 op 11 te komen. Nog steeds geen uitschieter, maar het resul taat is zichtbaar. Subaru haalt ook niet het maximale uit de nieuwe krachtbron. Met een zesbak en een start/stopsysteem zou er meer winst te behalen zijn. Ook de onder de testauto gemonteerde winterhanden heb ben een aandeel in het verbruikscijfer. De Forester is een prettige auto met een hoogstaand comfort. Samen met de nieuwe motor is het onderstel nog eens onder de loep genomen waardoor de vering en dem ping wat verder zijn verfijnd. Echt zo'n auto waar je a la minute instapt en meteen hon derden kilometers achter elkaar ontspannen mee aflegt. Bij de lancering van deze Forester liet Su Forester 2.0: beschaafd, zonder poespas, maar ook zonder kleur in het interieur, foto Automedia bara de traditie achter zich. Niet langer meer een soort van stationwagon die hoog op de poten staat, maar een rasechte SUV, waar wereldwijd meer vraag naar is. De au to heeft een nette, bescheiden uitstraling, is zeker niet lomp groot en kan in zijn nieuw ste technische gedaante worden herkend aan de gewijzigde grille. Ook de 17 inch licht metalen wielen en de spiegels met inge bouwde richtingaanwijzers worden pas van af nu gevoerd. Dezelfde bescheidenheid als de Forester aan de buitenkant uitstraalt, overheerst ook in het interieur. Een keurig geheel met hier en daar wat verlichtende metaalkleurige accen ten. De rust die heerst is erg prettig en ook als nieuwe bestuurder hoefje nauwelijks naar een knopje te zoeken, omdat ze vrijwel allemaal op bekende plaatsen zitten. Subaru zorgde voor andere materialen, het instru mentarium is aangepast, terwijl de duurde re varianten bovendien zijn voorzien van een uitgebreid audiosysteem met kleuren scherm, achteruitrijcamera en Bluetooth. De Forester is een volwaardige vijfzitter, die ook achterin genoeg ruimte biedt voor twee tot drie passagiers en 450 tot maximaal 1.660 liter bagage. Jammer alleen dat de ach terkant van de rugleuning met een ultradun stofje is overtrokken. De prijzen beginnen bij 29.995"euro voor de 2.0 X Intro, deze 2.0 XS Luxury kost 35.495 euro. 8SB» - door Tony Vos Op een of andere manier lijkt de crisis duidelijk te hebben gemaakt dat 'oud en vertrouwd' niet 'over datum' hoeft te zijn. Dat bewijst ook Peu geot met de 206+.De opvolger van de Peugeot 206 is de 207 en van dat model kennen we alweer de ge- facelifte versie. Toch staat de ver trouwde 206 nog steeds in het pro gramma als drie- en vijfdeurs hatchback. Sterker, het is nog niet zo lang geleden dat Peugeot zijn succesnummer een facelift gaf, waardoor het model keurig bin nen het huidige programma past. Daardoor blijkt de uitstraling nog steeds van deze tijd. Peugeot kan de 206 prijstechnisch interessant in de markt zetten en brengt het model bij tijd en wijle in een actie-uitvoering. Er zijn in het reguliere programma drie uit rustingsvarianten en de auto kan worden geleverd met de 1.1 en r.4 liter benzinemotor. Ook is er de 1.4 HDiF, die dankzij de gunstige prijsstelling kan concurreren met veel belastingvrije diesels. Alle uit voeringen vallen binnen de nor men voor 20 procent bijtelling. De 60 pk 1,1 liter lijkt op papier niet bepaald rap met een top van 159 km/u en een 100-sprint in 18,3 seconden. Maar de Peugeot geeft helemaal niet de indruk traag te zijn. Wie gaat voor aircon ditioning, zal wel merken dat de trekkracht van de motor terug loopt als deze wordt ingeschakeld. Het lijkt wel alsof er een klein aan- hangwagentje aan de 206 wordt ge hangen. Het rijcomfort van deze no-nonsense auto is dik in orde, Frans comfortabel. En hoewel de spiegels handmatig ingesteld moe ten worden, is de uitrusting keu rig, met twee airbags, elektrische ramen, stuurbekrachtiging en cen trale vergrendeling. De Peugeot 206+ is er vanaf 10.490 euro. door Willem de Volder Hans Bakker van de Amster dam RAI kijkt uit naar de 58e editie van AutoRAI. „De voorbije jaren stopten in Euro pa twintig autobeurzen. Door de kostenefficiënte aanpak in 2009 heeft AutoRAI het hoofd boven water kunnen houden. We heb ben weer de beschikking over het heringerichte voorterrein, waar door we nog ruimer kunnen uit pakken met buitenevenementen." Bezoekers kunnen er een elektri sche auto opladen en er mee rij den, er ligt een offroad parcours en 'de Bleekemolens' bieden er de mogelijkheid slippen onder contro le te krijgen. Maar liefst 47 automerken presen De 206+: vertrouwd, foto Automedia Ferrari FF: primeur. foto WdeV teren in Amsterdam van 13 tot en met 23 april hun 102 primeurs. De kracht van de AutoRAI ligt in het feit dat een groot aantal modellen voor het eerst op Nederlandse bo dem te zien is. Daaronder de Ferra ri FF, de Volkswagen Golf Cabrio, de Audi A6, de BMW M Coupé en de Range Rover Evoque. De mer ken Fisker, Tesla, Heynsdyk en Infi- niti debuteren op de beursvloer van de AutoRAI, dat ook een Klas- siekerpaviljoen herbergt, waar on der meer een bijzondere Bugatti en Morgan worden gepresenteerd. Op het Hobbyplein staan de crea ties die in schuur of garage door liefhebbers in ons land zijn ge bouwd. Via www.autorai.nl kan binnenkort op de kandidaten voor de presentatie worden gestemd. In RAI Elicium staat Auto 2.0 cen traal. Het Platform Elektrische Mo biliteit toont daar samen met het ministerie van Economische Za ken, Landbouw en Innovatie een beeld van alles op het gebied van elektrisch vervoer. Voor de klein ste jeugd is er op de AutoRAI een Telekidsplein. Op de genoemde si te kunnen kaarten in de voorver koop worden besteld. De cabrio van de nieuwe BMW 6-serie staat inmiddels bij de dealer, terwijl de coupé pas in de loop van april op de autoshow van Shanghai wordt onthuld. Wei nig nieuws onder de zon. De auto is vrijwel identiek aan het in Pa rijs getoonde concept, met de pro gram maopbouw van de cabrio. Toyota wil de komende jaren de hybridetechniek nog verder door voeren. Dat is te zien aan de nieu we modellen die voor Europa op stapel staan. Er komt een ruimte wagen op het Priusonderstel en de nieuwe in Europa gebouwde Yaris krijgt een hybride uitvoe ring. Dat lijkt slechts het begin. Infiniti maakte de G-reeks eenvou diger door de handgeschakelde versnellingsbak te schrappen en de standaarduitrusting uit te brei den. Dat laatste levert een kortere optielijst op. Vanaf 53.730 euro kan ook uit een arsenaal van nieu we lakkleuren worden gekozen. Honda CR-V 2.0 i-VTEC Comfort Een fraai vormgegeven cross over, met een hoogwaardige afwerking en dito rijgedrag, mede dankzij standaard 4WD. Bagage 524-1.532 li ter. Gewicht 1.470 kg. Benzi ne 2.0 1,150 pk. Plus: rijcomfort, afwerking, uitstraling. Min: ruimte achterin. £0MCyItIIEN 7 Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusive De dagen beginnen te tellen voor de Suzuki Grand Vitara. De grote motor is krachtig, maar 'lust' wel het nodige. Bagage 398-1.386 liter. Gewicht 1.527 kg. Benzine 2.4 1,169 pk. Plus: uitstraling van echte terreinwagen. Min: brandstofverbruik, gewicht. Toyota R.AV4 2.0 Een ietwat onopvallende crossover van Toyota, die onverwacht veel ruimte biedt en relatief zuinig is. Bagage 568-1.752 liter. Gewicht 1.450 kg. Benzine 2.0 1,158 pk. Plus: binnenruimte, verbruik, afwerking. Min: 4WD niet altijd standaard.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 73