Bescheidenheid
siert Forester 2.0
auto5
Peugeot 206+ is 'oud',
maar niet 'over datum'
AutoRAI overleeft door
kostenefficiënte aanpak
BMW 6 bewandelt
de omgekeerde weg
Toyota wil veel meer
hybrides produceren
Infiniti maakt G-reeks
een stuk eenvoudiger
vrijdag 18 maart 2011
Subaru blijft trouw aan boxermoto
ren. Sterker, er is inmiddels een to
taal nieuwe generatie ontwikkeld.
Die debuteert in de stoere Forester.
door Tony Vos
Het principe van boxermotoren is al
erg oud. De meest bekende is wel
licht die uit de aloude Volkswagen
Kever. Bij dit type motor staan de
cilinders niet in een rij achter elkaar, maar
liggen ze paarsgewijs vlak tegenover elkaar.
Groot voordeel: de motor is zo plat, dat hij
extreem laag in de motorruimte kan. De au
to krijgt zo een laag zwaartepunt en dat
heeft positieve invloed op het weggedrag.
De benzineboxermotoren van Subaru ston
den niet bekend als zuinig. Daarom was een
nieuwe generatie nodig om deze techniek
trouw te kunnen blijven. De cilinderinhoud
bleef gelijk (2 liter), net als het vermogen
van 150 pk, dat zelfs bij een identiek toeren
tal wordt bereikt (6.000 tr/min). Ook in het
koppel weinig nieuws: 198 Nm, waarvoor
zelfs meer toeren nodig zijn (4.200 tr/min).
Mikt Subaru dan soms op betere prestaties?
Ook dat is niet het geval, de acceleratie naar
100 km/u in 10,7 seconden verloopt fractio-
neel korter, de top van 185 km/u ligt op het
Subaru Forester 2.0
Nieuwe motor, comfortabel, ruim. Bagage 450-
1.660 liter. Gewicht 1.455 kg. Benzine 2,0 1,150 pk.
Vanaf 29.995 euro, Luxury 35.495 euro
Plus: binnenruimte, comfort, 4WD standaard.
Min: weinig kleur in interieur
zelfde niveau. Bij de motor draait alles om
lager brandstofverbruik. Subaru claimt een
winst van bijna 13 procent. In ieder geval le
vert de lagere C02-uitstoot een C- in plaats
van een E-label op en zorgt de lagere CO2-
tax voor een 1.000 euro lagere instapprijs.
Was de Forester voorheen amper op 1 op 10
te krijgen, nu lukt het zonder problemen
om aan de goede kant van 1 op 11 te komen.
Nog steeds geen uitschieter, maar het resul
taat is zichtbaar. Subaru haalt ook niet het
maximale uit de nieuwe krachtbron. Met
een zesbak en een start/stopsysteem zou er
meer winst te behalen zijn. Ook de onder
de testauto gemonteerde winterhanden heb
ben een aandeel in het verbruikscijfer.
De Forester is een prettige auto met een
hoogstaand comfort. Samen met de nieuwe
motor is het onderstel nog eens onder de
loep genomen waardoor de vering en dem
ping wat verder zijn verfijnd. Echt zo'n auto
waar je a la minute instapt en meteen hon
derden kilometers achter elkaar ontspannen
mee aflegt.
Bij de lancering van deze Forester liet Su
Forester 2.0: beschaafd, zonder poespas, maar ook zonder kleur in het interieur, foto Automedia
bara de traditie achter zich. Niet langer
meer een soort van stationwagon die hoog
op de poten staat, maar een rasechte SUV,
waar wereldwijd meer vraag naar is. De au
to heeft een nette, bescheiden uitstraling, is
zeker niet lomp groot en kan in zijn nieuw
ste technische gedaante worden herkend
aan de gewijzigde grille. Ook de 17 inch licht
metalen wielen en de spiegels met inge
bouwde richtingaanwijzers worden pas van
af nu gevoerd.
Dezelfde bescheidenheid als de Forester aan
de buitenkant uitstraalt, overheerst ook in
het interieur. Een keurig geheel met hier en
daar wat verlichtende metaalkleurige accen
ten. De rust die heerst is erg prettig en ook
als nieuwe bestuurder hoefje nauwelijks
naar een knopje te zoeken, omdat ze vrijwel
allemaal op bekende plaatsen zitten. Subaru
zorgde voor andere materialen, het instru
mentarium is aangepast, terwijl de duurde
re varianten bovendien zijn voorzien van
een uitgebreid audiosysteem met kleuren
scherm, achteruitrijcamera en Bluetooth.
De Forester is een volwaardige vijfzitter, die
ook achterin genoeg ruimte biedt voor twee
tot drie passagiers en 450 tot maximaal
1.660 liter bagage. Jammer alleen dat de ach
terkant van de rugleuning met een ultradun
stofje is overtrokken. De prijzen beginnen
bij 29.995"euro voor de 2.0 X Intro, deze
2.0 XS Luxury kost 35.495 euro.
8SB» -
door Tony Vos
Op een of andere manier
lijkt de crisis duidelijk te
hebben gemaakt dat 'oud
en vertrouwd' niet 'over datum'
hoeft te zijn. Dat bewijst ook Peu
geot met de 206+.De opvolger van
de Peugeot 206 is de 207 en van
dat model kennen we alweer de ge-
facelifte versie. Toch staat de ver
trouwde 206 nog steeds in het pro
gramma als drie- en vijfdeurs
hatchback. Sterker, het is nog niet
zo lang geleden dat Peugeot zijn
succesnummer een facelift gaf,
waardoor het model keurig bin
nen het huidige programma past.
Daardoor blijkt de uitstraling nog
steeds van deze tijd.
Peugeot kan de 206 prijstechnisch
interessant in de markt zetten en
brengt het model bij tijd en wijle
in een actie-uitvoering. Er zijn in
het reguliere programma drie uit
rustingsvarianten en de auto kan
worden geleverd met de 1.1 en r.4
liter benzinemotor. Ook is er de
1.4 HDiF, die dankzij de gunstige
prijsstelling kan concurreren met
veel belastingvrije diesels. Alle uit
voeringen vallen binnen de nor
men voor 20 procent bijtelling.
De 60 pk 1,1 liter lijkt op papier
niet bepaald rap met een top van
159 km/u en een 100-sprint in
18,3 seconden. Maar de Peugeot
geeft helemaal niet de indruk
traag te zijn. Wie gaat voor aircon
ditioning, zal wel merken dat de
trekkracht van de motor terug
loopt als deze wordt ingeschakeld.
Het lijkt wel alsof er een klein aan-
hangwagentje aan de 206 wordt ge
hangen. Het rijcomfort van deze
no-nonsense auto is dik in orde,
Frans comfortabel. En hoewel de
spiegels handmatig ingesteld moe
ten worden, is de uitrusting keu
rig, met twee airbags, elektrische
ramen, stuurbekrachtiging en cen
trale vergrendeling. De Peugeot
206+ is er vanaf 10.490 euro.
door Willem de Volder
Hans Bakker van de Amster
dam RAI kijkt uit naar de
58e editie van AutoRAI.
„De voorbije jaren stopten in Euro
pa twintig autobeurzen. Door de
kostenefficiënte aanpak in 2009
heeft AutoRAI het hoofd boven
water kunnen houden. We heb
ben weer de beschikking over het
heringerichte voorterrein, waar
door we nog ruimer kunnen uit
pakken met buitenevenementen."
Bezoekers kunnen er een elektri
sche auto opladen en er mee rij
den, er ligt een offroad parcours
en 'de Bleekemolens' bieden er de
mogelijkheid slippen onder contro
le te krijgen.
Maar liefst 47 automerken presen
De 206+: vertrouwd, foto Automedia Ferrari FF: primeur.
foto WdeV
teren in Amsterdam van 13 tot en
met 23 april hun 102 primeurs. De
kracht van de AutoRAI ligt in het
feit dat een groot aantal modellen
voor het eerst op Nederlandse bo
dem te zien is. Daaronder de Ferra
ri FF, de Volkswagen Golf Cabrio,
de Audi A6, de BMW M Coupé en
de Range Rover Evoque. De mer
ken Fisker, Tesla, Heynsdyk en Infi-
niti debuteren op de beursvloer
van de AutoRAI, dat ook een Klas-
siekerpaviljoen herbergt, waar on
der meer een bijzondere Bugatti
en Morgan worden gepresenteerd.
Op het Hobbyplein staan de crea
ties die in schuur of garage door
liefhebbers in ons land zijn ge
bouwd. Via www.autorai.nl kan
binnenkort op de kandidaten voor
de presentatie worden gestemd.
In RAI Elicium staat Auto 2.0 cen
traal. Het Platform Elektrische Mo
biliteit toont daar samen met het
ministerie van Economische Za
ken, Landbouw en Innovatie een
beeld van alles op het gebied van
elektrisch vervoer. Voor de klein
ste jeugd is er op de AutoRAI een
Telekidsplein. Op de genoemde si
te kunnen kaarten in de voorver
koop worden besteld.
De cabrio van de nieuwe BMW
6-serie staat inmiddels bij de
dealer, terwijl de coupé pas in de
loop van april op de autoshow
van Shanghai wordt onthuld. Wei
nig nieuws onder de zon. De auto
is vrijwel identiek aan het in Pa
rijs getoonde concept, met de pro
gram maopbouw van de cabrio.
Toyota wil de komende jaren de
hybridetechniek nog verder door
voeren. Dat is te zien aan de nieu
we modellen die voor Europa op
stapel staan. Er komt een ruimte
wagen op het Priusonderstel en
de nieuwe in Europa gebouwde
Yaris krijgt een hybride uitvoe
ring. Dat lijkt slechts het begin.
Infiniti maakte de G-reeks eenvou
diger door de handgeschakelde
versnellingsbak te schrappen en
de standaarduitrusting uit te brei
den. Dat laatste levert een kortere
optielijst op. Vanaf 53.730 euro
kan ook uit een arsenaal van nieu
we lakkleuren worden gekozen.
Honda CR-V 2.0 i-VTEC Comfort
Een fraai vormgegeven cross
over, met een hoogwaardige
afwerking en dito rijgedrag,
mede dankzij standaard
4WD. Bagage 524-1.532 li
ter. Gewicht 1.470 kg. Benzi
ne 2.0 1,150 pk.
Plus: rijcomfort, afwerking, uitstraling.
Min: ruimte achterin.
£0MCyItIIEN 7 Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusive
De dagen beginnen te tellen
voor de Suzuki Grand Vitara.
De grote motor is krachtig,
maar 'lust' wel het nodige.
Bagage 398-1.386 liter.
Gewicht 1.527 kg. Benzine
2.4 1,169 pk.
Plus: uitstraling van echte terreinwagen.
Min: brandstofverbruik, gewicht.
Toyota R.AV4 2.0
Een ietwat onopvallende
crossover van Toyota, die
onverwacht veel ruimte
biedt en relatief zuinig is.
Bagage 568-1.752 liter.
Gewicht 1.450 kg. Benzine
2.0 1,158 pk.
Plus: binnenruimte, verbruik, afwerking.
Min: 4WD niet altijd standaard.