auto 13
Honda Jazz hekelt zware voet
Golf Cabriolet voorzien
van veiligheidsbeugels
Van Lancia
Ypsilon tot
Fiat 500
by Gucci
Kia kiest de aanval
via de showroom
HYBRID Japanse auto biedt veel ruimte dankzij flexibele stoelen
Honda activeert kijker commercial
vrijdag 18 maart 2011
Gebrek aan toekomstvisie kan Honda niet worden verweten. De
Japanners hebben in 2008 al rekening gehouden met de komst
van een Jazz Hybrid. Toen werd met veel tamtam nadruk gelegd
de flinke opbergruimte onder de bodemplaat in het bagagecorm
partiment van de conventionele Jazz. Nu past in dat 'gat' haarfijn
het batterijpakket.
door Tony Vos
Samen met de elektromo
tor hebben ook een an
der bumperdesign, een
aangepaste grille en
nieuw gestyleerde lam
pen hun intrede gedaan. Wat op
valt is de donkere tint van het
dashboard dat contrasteert met de
blauwe achtergrondverlichting. In
de klokkenwinkel geeft een grafiek
aan hoe zuinig (of niet) er wordt
gereden. Zuinig rijden wordt 'be
loond' met een groene kleur ach
ter de meters. Leuk, speels maar
niet schokkend. Dat is de techniek
inmiddels ook niet meer. Immers
de Civic en Insight gingen in de
Honda-lijn de Jazz als hybrid met
een 1.3 liter voor. De techniek ont
leent de Jazz Hybrid voornamelijk
aan de Insight, die deels op dezelf
de bodemgroep staat. Een 1.3 liter
i-VTEC viercilinder benzinemotor
(88 pk/121 Nm) vormt een duo
met de 14 pk/78 Nm sterke maar
'slanke' elektromotor waardoor
die gemakkelijk kon worden ge
plaatst. Gecombineerd maakt dat
98 pk. De COï-uitstoot is op A-la-
belniveau en dat zorgt eveneens
voor vrijstelling van BPM en mo
torrijtuigenbelasting en 14 procent
bijtelling bij zakelijk gebruik. Het
brandstofverbruik bedraagt op pa
pier gecombineerd 4,5 l/ioo km.
Met een zware voet kwamen we
boven de acht liter uit maar in het
tweede gedeelte van de testrit heb
ben we het milieu proberen te spa
ren met net geen 6 l/ioo km als re
sultaat. Misschien hadden we toch
de Econ-schakelaar moeten aan
spreken. Daardoor komt de Jazz in
een zuinigere stand maar dan leve
ren we in op vermogen en koppel,
als we niet te hard het gaspedaal
intrappen. In de Econ-modus
wordt de Continu Variabele Trans
missie elektronisch anders aange
stuurd. Ook wordt er meer energie
terug gewonnen tijdens het rem
men en gaat de ^irco vaker in recir
culatie. De [azz heeft daarnaast
ook een Sport-modus en die
spreekt ons meer aan. Nu is de
lazz absoluut geen racertje, maar
je kunt er aardig mee uit de voe
ten. Bovendien is de auto comfor
tabel stil, als je tenminste niet het
uiterste van de motor vraagt en uit
de hoge toerenregionen blijft waar
de CVT zo graag naar toe gaat. Het
ruimteaanbod is prima zeker om
dat de zogenaamde magic seats ten
opzichte van de bestaande Jazz be
houden zijn gebleven. De flexibili
teit van de stoelen biedt tal van
mogelijkheden zodat er aardig wat
bagage mee kan.
Honda heeft met de Jazz Hybrid
vijf Euro NCAP-sterren gescoord
zodat de veiligheidsvoorzieningen
op orde zijn. De Jazz Hybrid Com
fort staat voor 19.200 euro in de
showroom en dat is 4300 euro
duurder dan de 1.2 liter benzinever
sie. De meest complete in de Jazz
Hybrid-lijn is de Exclusive, met
leer in het interieur, voor 22.700
euro.
9 Zitten we vaak nog apathisch te kij
ken naar televisiecommercials!
Daarin komt met schermhoppen
verandering als het aan Honda ligt.
Het Japanse merk komt met een in
teractieve commercial voor de Jazz
Hybrid. De bedoeling is om de fi
guurtjes in de commercial 'te van
gen' op je Apple iPhone of iPod.
Nu komen die figuurtjes echt niet
uit het scherm. De werking van het
spel is gebaseerd op audioherken-
ning. Tijdens de persconferentie de
den jongen oud alle moeite om zo
snel mogelijk te scoren.-De 'Applet-
jes' vlogen nog net niet door de
zaal. Er werd zelfs gevraagd of de
commercial nog een keer kon wor
den opgestart.
Hoe gaat het in zijn werk? Down
load de gratis Jazz app. Door de
herkenningstechnologie kan er a la
minuut worden gereageerd op wat
er in de reclameboodschap ge
beurt. De bedoeling is om alle fi
guurtjes 'te vangen'. Eenmaal volle
dig rijdt de Jazz Hybrid weg. Klik je
de figuurtjes afzonderlijk aan dan
springen en dansen ze. Een demo
is te zien op www.honda.nl.
De nieuwe Volkswagen Golf Cabriolet.
Na bijna tien jaar is de Volks
wagen Golf Cabriolet weer
terug in het programma.
De daklijn is tien centimeter lager
dan bij de 'gewone' versie. Een
stoffen kap bepaalt het beeld als er
'gesloten' wordt gereden. Eenmaal
open, ontbreekt de rollbar. Dat vei
ligheidselement zit opgesloten in
beugels die bij nood razendsnel te
voorschijn komen. Volkswagen le
vert de Cabriolet met een keur aan
krachtige, zuinige motoren, alle
met directe inspuiting en turbo.
De Golf Cabriolet is standaard uit
gerust met een audioinstallatie in
clusief vier luidsprekers, cruise con
trol, boordcomputer .'plus', aircon
ditioning en een klein lederpak
ket. Half augustus staat de nieuwe
ling, die volgens Volkswagen stil
ler is dan soortgelijke auto's met
een stalen kap, bij de dealer. De
vanafprijs bedraagt 27.290 euro.
Het samengaan van Fiat, Lan
cia, Dodge en Chrysler
mondt uit in modellen die het pre-
dicaat nieuw krijgen maar voort
borduren op een vorig leven.
Neem de zevenpersoons Fiat Free-
mont die voorheen als Dodge Jour
ney door het leven ging. Wel hele
maal nieuw is de Lancia Ypsilon.
Die heeft voortaan vijf in plaats
van drie deuren en maakt halver
wege juni zijn opwachting. Er is
dan een keuze uit twee benzine
motoren (1.2 en 0,9 liter), een tur
bodiesel (1.3) en een bi-fuel-versie.
Verder is Fiat een samenwerking
aangegaan met modemerk Gucci.
Onder de naam 500 by Gucci is
dat ver doorgevoerd, van hand
schoenen tot luxe plaids. De spe
ciaal ontworpen accessoires slui
ten naadloos aan bij het interieur
van de compacte 500 by Gucci, die
vooralsnog exclusief online te be
stellen is.
Kia kiest met twee hagelnieu
we modellen de aanval. Zo
wel de nieuwe Picanto als
de nieuwe Rio is productieklaar.
Die staan respectievelijk in mei en
augustus van dit jaar bij de dealer.
Qua design hebben beide Kia's
overduidelijk een Europese snit.
De Koreanen gaan de Picanto on
der andere leveren met een 1,0 li
ter driecilinder en er komt een
aardgasversie. De Rio krijgt onder
meer een 1,1 liter driecilinder tur
bodiesel van 70 pk onder de leden,
goed voor een C02-uitstoot van
85 g/km. Schoon en zuinig vor
men de rode draad in de motoren-
strategie.
Beide modellen komen als drie-
en vijfdeurs versie op de markt.
Groei (lengte en wielbasis) is op
zowel de Picanto als de Rio van
toepassing en vooral de inzitten
den gaan dat ondervinden.
De Kia Rio.
Kleine aanpassingen aan het exterieur geven de Jazz Hybrid een wat ander gezicht.
foto's Automedia