auto 13 Honda Jazz hekelt zware voet Golf Cabriolet voorzien van veiligheidsbeugels Van Lancia Ypsilon tot Fiat 500 by Gucci Kia kiest de aanval via de showroom HYBRID Japanse auto biedt veel ruimte dankzij flexibele stoelen Honda activeert kijker commercial vrijdag 18 maart 2011 Gebrek aan toekomstvisie kan Honda niet worden verweten. De Japanners hebben in 2008 al rekening gehouden met de komst van een Jazz Hybrid. Toen werd met veel tamtam nadruk gelegd de flinke opbergruimte onder de bodemplaat in het bagagecorm partiment van de conventionele Jazz. Nu past in dat 'gat' haarfijn het batterijpakket. door Tony Vos Samen met de elektromo tor hebben ook een an der bumperdesign, een aangepaste grille en nieuw gestyleerde lam pen hun intrede gedaan. Wat op valt is de donkere tint van het dashboard dat contrasteert met de blauwe achtergrondverlichting. In de klokkenwinkel geeft een grafiek aan hoe zuinig (of niet) er wordt gereden. Zuinig rijden wordt 'be loond' met een groene kleur ach ter de meters. Leuk, speels maar niet schokkend. Dat is de techniek inmiddels ook niet meer. Immers de Civic en Insight gingen in de Honda-lijn de Jazz als hybrid met een 1.3 liter voor. De techniek ont leent de Jazz Hybrid voornamelijk aan de Insight, die deels op dezelf de bodemgroep staat. Een 1.3 liter i-VTEC viercilinder benzinemotor (88 pk/121 Nm) vormt een duo met de 14 pk/78 Nm sterke maar 'slanke' elektromotor waardoor die gemakkelijk kon worden ge plaatst. Gecombineerd maakt dat 98 pk. De COï-uitstoot is op A-la- belniveau en dat zorgt eveneens voor vrijstelling van BPM en mo torrijtuigenbelasting en 14 procent bijtelling bij zakelijk gebruik. Het brandstofverbruik bedraagt op pa pier gecombineerd 4,5 l/ioo km. Met een zware voet kwamen we boven de acht liter uit maar in het tweede gedeelte van de testrit heb ben we het milieu proberen te spa ren met net geen 6 l/ioo km als re sultaat. Misschien hadden we toch de Econ-schakelaar moeten aan spreken. Daardoor komt de Jazz in een zuinigere stand maar dan leve ren we in op vermogen en koppel, als we niet te hard het gaspedaal intrappen. In de Econ-modus wordt de Continu Variabele Trans missie elektronisch anders aange stuurd. Ook wordt er meer energie terug gewonnen tijdens het rem men en gaat de ^irco vaker in recir culatie. De [azz heeft daarnaast ook een Sport-modus en die spreekt ons meer aan. Nu is de lazz absoluut geen racertje, maar je kunt er aardig mee uit de voe ten. Bovendien is de auto comfor tabel stil, als je tenminste niet het uiterste van de motor vraagt en uit de hoge toerenregionen blijft waar de CVT zo graag naar toe gaat. Het ruimteaanbod is prima zeker om dat de zogenaamde magic seats ten opzichte van de bestaande Jazz be houden zijn gebleven. De flexibili teit van de stoelen biedt tal van mogelijkheden zodat er aardig wat bagage mee kan. Honda heeft met de Jazz Hybrid vijf Euro NCAP-sterren gescoord zodat de veiligheidsvoorzieningen op orde zijn. De Jazz Hybrid Com fort staat voor 19.200 euro in de showroom en dat is 4300 euro duurder dan de 1.2 liter benzinever sie. De meest complete in de Jazz Hybrid-lijn is de Exclusive, met leer in het interieur, voor 22.700 euro. 9 Zitten we vaak nog apathisch te kij ken naar televisiecommercials! Daarin komt met schermhoppen verandering als het aan Honda ligt. Het Japanse merk komt met een in teractieve commercial voor de Jazz Hybrid. De bedoeling is om de fi guurtjes in de commercial 'te van gen' op je Apple iPhone of iPod. Nu komen die figuurtjes echt niet uit het scherm. De werking van het spel is gebaseerd op audioherken- ning. Tijdens de persconferentie de den jongen oud alle moeite om zo snel mogelijk te scoren.-De 'Applet- jes' vlogen nog net niet door de zaal. Er werd zelfs gevraagd of de commercial nog een keer kon wor den opgestart. Hoe gaat het in zijn werk? Down load de gratis Jazz app. Door de herkenningstechnologie kan er a la minuut worden gereageerd op wat er in de reclameboodschap ge beurt. De bedoeling is om alle fi guurtjes 'te vangen'. Eenmaal volle dig rijdt de Jazz Hybrid weg. Klik je de figuurtjes afzonderlijk aan dan springen en dansen ze. Een demo is te zien op www.honda.nl. De nieuwe Volkswagen Golf Cabriolet. Na bijna tien jaar is de Volks wagen Golf Cabriolet weer terug in het programma. De daklijn is tien centimeter lager dan bij de 'gewone' versie. Een stoffen kap bepaalt het beeld als er 'gesloten' wordt gereden. Eenmaal open, ontbreekt de rollbar. Dat vei ligheidselement zit opgesloten in beugels die bij nood razendsnel te voorschijn komen. Volkswagen le vert de Cabriolet met een keur aan krachtige, zuinige motoren, alle met directe inspuiting en turbo. De Golf Cabriolet is standaard uit gerust met een audioinstallatie in clusief vier luidsprekers, cruise con trol, boordcomputer .'plus', aircon ditioning en een klein lederpak ket. Half augustus staat de nieuwe ling, die volgens Volkswagen stil ler is dan soortgelijke auto's met een stalen kap, bij de dealer. De vanafprijs bedraagt 27.290 euro. Het samengaan van Fiat, Lan cia, Dodge en Chrysler mondt uit in modellen die het pre- dicaat nieuw krijgen maar voort borduren op een vorig leven. Neem de zevenpersoons Fiat Free- mont die voorheen als Dodge Jour ney door het leven ging. Wel hele maal nieuw is de Lancia Ypsilon. Die heeft voortaan vijf in plaats van drie deuren en maakt halver wege juni zijn opwachting. Er is dan een keuze uit twee benzine motoren (1.2 en 0,9 liter), een tur bodiesel (1.3) en een bi-fuel-versie. Verder is Fiat een samenwerking aangegaan met modemerk Gucci. Onder de naam 500 by Gucci is dat ver doorgevoerd, van hand schoenen tot luxe plaids. De spe ciaal ontworpen accessoires slui ten naadloos aan bij het interieur van de compacte 500 by Gucci, die vooralsnog exclusief online te be stellen is. Kia kiest met twee hagelnieu we modellen de aanval. Zo wel de nieuwe Picanto als de nieuwe Rio is productieklaar. Die staan respectievelijk in mei en augustus van dit jaar bij de dealer. Qua design hebben beide Kia's overduidelijk een Europese snit. De Koreanen gaan de Picanto on der andere leveren met een 1,0 li ter driecilinder en er komt een aardgasversie. De Rio krijgt onder meer een 1,1 liter driecilinder tur bodiesel van 70 pk onder de leden, goed voor een C02-uitstoot van 85 g/km. Schoon en zuinig vor men de rode draad in de motoren- strategie. Beide modellen komen als drie- en vijfdeurs versie op de markt. Groei (lengte en wielbasis) is op zowel de Picanto als de Rio van toepassing en vooral de inzitten den gaan dat ondervinden. De Kia Rio. Kleine aanpassingen aan het exterieur geven de Jazz Hybrid een wat ander gezicht. foto's Automedia

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 71