21 zeeland Zeeuwen zijn in geval van Uitgaan moet leuk blijven Land van de Rijzende Zon PZC vrijdag De krant 8 weken voor 24 euro! De Arbeidsinspectie en de Voedsel en Warenauto riteit gaan controleren of horeca-ondernemers genoeg doen tegen geweld en agressie in hun zaak. vrijdag 18 maart 2011 door Ondine van der Vleuten Zondag kwam de verlos sende e-mail: 'Dear On dine san! Hello from Ja pan! We are all fine here in Osaka. Domo arigato gozaima- su for your e-mails. Ichiro 8c Yuka Wada, Kimono Flea Market Ichi- roya." Ichiro en Yuka hadden tot in Osa ka, op 6oo kilometer van het epi centrum, de aardbeving gevoeld. Over de kerncentrales maakten ze zich nu nog het meest zorgen, schreef Yuka. Ichiroya is mijn favoriete webwin kel: een digitale vlooienmarkt waar je uren kunt wegdromen bij de prachtigste traditionele Japan se kledingstukken. Van vintage zij den kimono's voor een euro of dertig, tot antieke bruidsjassen van duizenden euro's. Zoals je van Japanners mag ver wachten, wordt de webverkoop perfectionistisch aangepakt. Elk kledingstuk is van alle kanten ge fotografeerd. Vlekken en slijtplek ken staan netjes aangegeven. Een korte beschrijving brengt ze tot le ven. Zo weet ik dat mijn vijftiger jaren-kimono nostalgische gevoe lens oproept bij oudere Japanse dames. Laatst bestelde ik iets voor mijn dochter. 'Omdat ze jarig is', schreef ik erbij. Het pakket arri veerde in feestelijke geschenkver pakking, met een aardig briefje er bij. In Japan is de klant pas écht koning. Wist u wat het Japanse woord voor opblaaspop is? Datchi waijü, een verbastering van Dutch wife. De Japanse taal en cultuur blijven me verbazen. Ooit gehoord van een land waar mensen uit beleefd heid niet ontslagen worden, maar met hun bureau bij het raam ge parkeerd worden tot ze de eer aan zichzelf houden? Madogiwazoku, worden ze genoemd: 'het volk bij het raam'. Japan is het enige land met een woord voor zelfmoord door burn-out karo-jisatsuen voor dood door overwerk karos- hi). Een lot dat weinig Nederlan ders zal treffen. Met zo'n arbeidsethos kan Japan veel bereiken. Maar tegen een nu cleaire ramp kan zelfs het Land van de Rijzende Zon niet op. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Uitgever/directeur Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91,4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162,4460 AD Goes T: 0113-31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145,4530 AC Temeuzen T: 0115- 64 5740 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80,4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteamZeeland T: 0118-43 4070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed T: 076- 531 2277 E: segmentteam@bndestem-pzc.nl Familieberichten: 088-0139 999 Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088-013 99 10 Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabézorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie'over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 25,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 71,95 (acceptgiro €74,95) Jaar €274,95 (acceptgiro €277,95) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst Oeze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 4 weken gratis en neem aansluitend: een doorlopend abonnement met automatische betaling van 71,95 per kwartaal <na28) een doorlopend abonnement met betaling per accept van 74,95 per kwartaal (na28) ik neem een proefabonnement van 8 weken voor 24,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (p8) Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050,5004 VB Tilburg. Bellen kan ook: 088 - 013 9910 Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtigde PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaal zorgvuldig om met persoonsgegevens, in het colofon treil u nadere Informatie aan. Koos Schouwenaar. BORSSELE - Wie bij een (kern)ramp in Zeeland acuut wil weten wat hij of zij moet doen als de noodsirenes klinken, moet heel goed de weg weten op het inter net of blindelings vertrouwen op de informatie van de noodzender Omroep Zeeland, informatie over wat te doen in bepaalde gebieden rond de Borsselse kerncentrale is niet of moeilijk te vinden. De laatste dagen hebben verschil lende Zeeuwen zich gemeld bij de GGD, de Zeeuwse Veiligheidsre gio, EPZ en een aantal gemeenten met vragen over kernenergie en de kerncentrale. Ook de internetsite van de provincie Zeeland, waarop de risicokaart te vinden is, is bedui dend vaker bezocht, laat een mede werker van de provincie weten. Op die site staat wel algemene in formatie voor als de noodsirenes klinken, maar niet wat er moet ge beuren in specifieke noodsituaties. Alleen wie de weg weet kan er iets AGRESSIE door Marcel Modde en Ondine van der Vleuten Een disco vol jongeren, er gens in Zeeland. Alle in grediënten voor rottig heid zijn aanwezig: een paar honderd man (en vrouwen, om ruzie over te ma ken), drank, drugs wellicht. Marty Kooman van El Toro in Goes: „Het gaat meestal nergens over. Iemand stoot per ongeluk te gen een ander aan, of zo. Sommi ge mensen kunnen veel hebben: als je daar 'lui' tegen zegt, draaien ze zich gewoon om. Een ander rea geert snel." Zijn personeel is overal op voorbe reid: „Wij hebben vier man beveili ging rondlopen, met oortjes in voor de onderlinge communicatie en een kogel- en steekvrij vest aan. Niet dat het ooit nodig is geweest, maar de veiligheid van ons perso neel én onze" klanten staat voor op." Margreet Moison van De Pompe in Goes heeft afspraken gemaakt met de gemeente: lastige klanten krijgen een brief thuis waarin hen voor drie maanden de toegang ont zegd wordt. „Komen ze alsnog bin nen, dan is het huisvredebreuk en kan ik de politie bellen. Vroeger, toen ik nog zeven zaken dreef, had zo'n ontzegging nog meer impact. Maar het is nog steeds een redelij ke stok achter de deur." De over- lastplegers vallen vaak in herha ling. „Het zijn echte sfeerbeder vers. Andere klanten gaan ervoor op de vlucht. Ze komen dronken binnen, krijgen geen drank en gaan dan stennis schoppen." Een klant met een slok op moet heel anders benaderd worden dan iemand onder invloed van drugs, heeft Moison wel gemerkt: „Al mijn personeel heeft een cursus ge volgd waarop dat soort dingen ge leerd wordt." Erwin van der Linde heeft in Re- nesse twee disco's en een feestcafé. „Er gebeurt altijd wel iets", zegt hij. „Kleine opstootjes, duw- en trekwerk, wat scheldwerk. Voor 99 procent kunnen we het oplossen zonder politie. Wij hebben mobie le detectiepoortjes en al het perso- Duidelijke afspraken over waar de grenzen liggen in een uitgaansgebied kunnen escalatie van agressie en geweld in de horeca voorkomen, foto ANP neel staat met elkaar in contact. Er zijn strakke protocols, iedereen weet wat hij moet doen als zich iets voordoet. Als iemand iedere week uit de zaak moet worden ge zet, niet wil luisteren naar aanwij zingen, krijgt hij een rode kaart. Dan wordt hij een jaar lang collec tief geweigerd door de horeca in Renesse." Bovendien lopen op straat 'sus- teams' rond. „We proberen een vei lig uitgaansgebied te creëren." Kees Petiet van Bar American in Middelburg moet het van de socia le controle hebben. „Dit is het eni ge hardrockcafé op Walcheren. Als je hier buitengeknikkerd wordt, is er geen alternatief" Opruiende be zoekers worden snel door 'de groep' tot de orde geroepen: „Het is hun huiskamer. In Bar Ameri can wordt niet gevochten. Dan krijg je het vriendelijke verzoek, een deur verder te gaan."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 2