81 buitenland 35 miljoen mensen 'Let op plaatselijke omstandigheden bij ontwerp kerncentrales' Stil protest in Middelburg tegen kernenergie woensdag 16 maart 2011 Jan Leen Kloosterman, geflankeerd door Ike Teuling van Greenpeace en Peter Boerma van Delta tijdens het PZC-debat over kernenergie vorig jaar. foto Dirk Jan Gjeltema door Ben Jansen BORSSELE - Bij ontwerp en bouw van kerncentrales moet meer reke ning worden gehouden met om standigheden die zich kunnen voordoen op de plaats waar een nucleaire stroomfabriek wordt ge bouwd. Volgens Jan Leen Klooster man, universitair hoofddocent aan de TU in Delft, is dat een eerste les die uit de gebeurtenissen in de kerncentrale Fukushima kan wor den geleerd. Aan een voorspelling van de gevol gen die de incidenten in Japan kunnen hebben voor de plannen van Delta en ERH bij Borssele elk een nieuwe kerncentrale te bou wen, waagt kernfysicus Klooster man - hij is afkomstig uit Biezelin- ge - zich niet. „Ik kan me voorstel len dat besloten wordt ontwerpen van centrales nog eens goed tegen het licht te houden. Afhankelijk van het ambitieniveau dat je daar bij nastreeft, kan dat enkele maan den tot enkele jaren duren." Hij vindt het veel te vroeg om iets te zeggen over de consequenties voor het streven van Delta om in 2015 met de bouw van de tweede kern centrale te beginnen. Een van de belangrijkste eisen aan een kerncentrale is dat het splij tingsproces onder alle omstandig heden veilig kan worden stilge legd. Kloosterman: „In Fukushima is dat deels gelukt. Na de aardbe ving is de splijting gestopt door de regelstaven in de kern omhoog te brengen. De impact van de tsuna mi was echter zo groot dat de koe ling van de splijtstof in gevaar kwam. Dat kan een eerste les zijn bij het ontwerp van een kerncen trale: kijk niet alleen naar de alge mene regels van het Internationaal Atoom Energie Agentschap, maar zorg dat die naar de regio worden vertaald. Dat betekent dat je in Zwitserland rekening moet hou den met extreem zware sneeuw val, in Nederland met uitzonder lijk hoge stormvloeden en inder daad in Japan met heel zware aard bevingen en de tsunami's die erop kunnen volgen." De stresstest waaraan de Europese Commissie alle 143 kerncentrales in de EU wil onderwerpen is vol gens Kloosterman een goede zaak. „Maar ook-daarvoor geldt dat je geen algemene meetlat langs al die verschillende centrales moet leg gen. Let vooral ook op de lokale omstandigheden." De centrale Fukushima is van de zelfde generatie als die in Borssele. Navrant genoeg zou reactor 1 na een bedrijfsduur van veertig jaar la ter deze maand worden stilgelegd. Fukushima bestaat uit kokendwa- terreactoren; die in Borssele is van het drukwater type. In opdracht van het ministerie van Economische Zaken heeft Kloosterman onderzoek gedaan naar de veiligheid van beide soor ten. Zijn conclusie: ze ontlopen el kaar niet veel. Na de ramp in Tsjemobyl moeten kerncentrales elke tien jaar gron dig worden geïnspecteerd of de vei ligheid nog aan de laatste inzich ten voldoet. Kloosterman: „Je kunt heel veel doen om die veiligheid te vergro ten. Door procedures aan te scher pen, maar ook door bijvoorbeeld de noodkoelvoorziening te verbete ren. Centrales die nu worden ont worpen hebben daarvoor al grote re waterbuftèrs. Het grote verschil is ook dat je meer tijd hebt om de goede beslissing te nemen als een storing of een groter incident zich voordoet." mmsm MIDDELBURG - WISE en het Zeeuws Comité Borssele 2 Nee hebben het definitieve programma rond voor de stille tocht tegen kernenergie die ze vandaag organi seren. Volgens de twee organisa ties wordt de tocht mede gehou den op verzoek van de Japanse mi lieu-organisatie Citizen's Nuclear Information Center (CNIC). Om 12.30 uur verzamelen de demon stranten bij het station van Middel burg. Vanaf die plek gaan ze tien minuten later via de Turfkaai naar het hoofdkantoor van Energiebe drijf Delta waar een 'verklaring van ernstige bezorgdheid' zal wor den overhandigd aan A. van den Heuvel (lid directie Delta). Hierna zal de stille tocht door de binnen stad van Middelburg richting het Abdijcomplex lopen waar éér» mi nuut stilte in acht wordt geno men. Hierbij zijn (Zeeuwse) hoog waardigheidsbekleders uitgeno digd. Daarna gaat de tocht uiteen. Terwijl het risico op een kernramp toeneemt, probe ren mensen Tokio uit te ko men. Volle vliegtuigen, uit vallende treinen en schaarse benzine maken dat lastig. door onze correspondent Remko Tanis Dinsdagavond om drie minuten over half elf lo kale tijd schudt Tokio opnieuw. Lampen zwaaien heen en weer. Verkeers borden trillen. De stad die op deze dag vooral lette op de snel groeien de dreiging van een kernramp, wordt er weer even aan herinnerd dat alle rampspoed begon met een aardbeving. De angst voor een nucleaire nacht merrie groeit. Aan de houding van de Japanners is het niet af te lezen, maar de schrik zit er in. Ze staan massaal op stations waar nog trei nen vertrekken. Alleen die rich ting het zuiden rijden nog - weg van het verwoeste noorden. Beide luchthavens van de Japanse hoofdstad stromen vol met men sen. In een hal kun je twee kanten op: links als je doorreist naar het buitenland, rechts als je verder Ja pan in wilt. Die laatste route, on der het bord 'Welcome to Japan' door, gebruiken slechts enkelen. Ie dereen wil hier weg. Relatief weinigen van de 35 mil joen inwoners van Tokio kunnen weg. Enkele luchtvaartmaatschap pijen, met name Chinese, hebben hun vluchten opgeschort. De vluchten die wel gaan, zitten voor de komende dagen tjokvol. Bij de ene luchtvaartmaatschappij klinkt slechts een continue inge- sprektoon. Bij de ander een einde loos 'al onze medewerkers zijn be zet, nog een ogenblik geduld'. Internetsites laten je ook in de Steek: tickets om Tokio uit te kor zijn bijzonder schaars. Wie op de bonnefooi met de bus naar het vliegveld wil, moet ook maar afwachten of dat lukt. Bij hal tes zijn de dienstregelingen afge plakt. De bus rijdt als die rijdt. Huurauto's waren gisteren nauwe lijks meer te krijgen. Wie wel een auto heeft, komt ook niet zomaar vooruit: benzine begint op te ra ken. In de stad rijdt de metro nog maar op halve kracht, omdat ook de elektriciteit schaars is door de uit gevallen kerncentrales. In één van de vele ondergrondse gangen van trein- en metrostation Shinjuku kijkt een handvol mensen naar een groot scherm, waarop reactor 4 van de kerncentrale in Fukushi ma is te zien. Op een kaart laat een weerman zien dat de wind nu nog nauwelijks radioactieve vervui ling naar de hoofdstad heeft gebla zen. Sommigen gaan er bij zitten. Weinigen lijken nog echt ergens naar op weg te zijn. Ze horen bij de miljoenen die vastzitten in To kio, welke kant de wind ook op waait. Hen rest vooral één ding: hamsteren, zodat ze binnen kun nen blijven als de radioactieve wolk hen bereikt. Maar de supermarkten raken leeg. Water, verpakt voedsel en gezichts maskers zijn moeilijk te krijgen. Wie in Japan Facebook opent, ziet bovenaan het scherm een oproep van de overheid om vooral niet te hamsteren: "Voedsel en andere spullen beginnen op te raken in de winkels van Tokio. Blijf kalm, er is nog genoeg voorraad'. Nie mand lijkt daar gerust op. Diezelfde overheid riep eerder ook al op tot kalmte, nadat premier Naoto Kan had gewaarschuwd dat meerdere radioactieve lekken uit de kerncentrale bij Fukushima zeer waarschijnlijk zijn. Het is precies de reden waarom de 35 miljoen inwoners van Tokio al les aan het inslaan zijn, van zak lampen tot vliegtickets. „Het is eng", zegt een vrouw in een FamilyMart, waar ze haar tas vol koeken stopt. „De ramp komt nu nog dichter bij. Wat het nog en ger maakt, is dat deze ramp on zichtbaar is. We worden bedreigd zonder dat we het zien." Op straat is het inmiddels leeg. De winkels sluiten vroeg. Japanse forenzen in een metrostation in Tokio. Er rijden minder metro's om het elektriciteitsgebruik te beper ken. Door de problemen met kerncentrales is er een groot gebrek aan stroom, foto Everett Kennedy Brown/EPA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 8