mode 117 is OPEN DAGEN VRIJDAG 1 EN ZATERDAG 2 APRIL woensdag 16 maart 2011 doorCintha Rood Het heeft nogal wat voeten in de aarde voordat haartrends tot stand komen en - als laatste stap in het proces - in het straatbeeld terecht. Wat begint als een extreme Marie Antoinette-achtige uit spatting in alle kleuren van de regen boog loopt u uiteindelijk op straat voor bij als een losjes opgestoken kapsel met subtiel gekleurde gloed. Mandy Berger, trendexpert voor Wella Professionals (onderdeel van Procter Gamble): „De basis van onze haarlijn ligt bij internationale trendwatchers. Zij pikken trends op van onder andere inter net, televisie of gewoon rechtstreeks van straat. Het is mijn taak om deze naar de Nederlandse markt te vertalen." Natasja Keijzer creative director van het merk L'Anza. Keijzer: „Beroemdheden spelen een belangrijke rol in het creë- ren van trends. Door Syivie van der Vaart en Leontine Borsato willen veel vrouwen ineens allemaal kort haar. Trendsetters als Victoria Koblenko zor gen ervoor dat er meer met kleur wordt geëxperimenteerd. Hoe bizar of uitbundig de trends ook mogen zijn, achter elk ontwerp zit een wee maal bedenken v r cjevc: geesten met welk kapsel u gezien kunt worden. basiskapsel. Farouks artistic director Pa trick Kalle. „Uiteindelijk komt het neer op een variatie op één van de vier basis vormen. Heel grof. gezegd zijn dat vier kante, ronde, rechthoekige of driehoeki ge kapsels. Bij vierkant moet je denken aan een kapsel waar alles op één lijn is geknipt. Rond betekent ié gelijke lagen, parallel aan het hoofd. Draagbaar Die duidelijk afgebakende technieken zijn essentieel: zo weten kappers hoe ze te werk moeten gaan. Nadat de haar- trends zijn onderbouwd, onderzocht, ge test en verwerkt tot een draagbare look wordt het mediacircus ingezet. Campagnes omvattenvaak live haar- shows, waar het neüsjë van de zalm' ter plekke laat zien welke vlecht-, knip-, snij-, kleur-, en stijltechnieken onont beerlijk zijn voor het nieuwe seizoen. Deze shows zijn bedoeld ter inspiratie. Uiteindelijk moet het allemaal in de kap-. salon gebeuren. Mandy Berger: „Nu ontstaan kapseis veel meer in overleg met de klant dan vroeger. Mensen ha len hun inspiratie vaak van internet, kap pers geven hoogstens advies of wijzen de trends aan." Patrick Kalle: „Het draait deze zomer om ronde en harmonieuze vormen. Daar mag een lok of pony bij, als er maar beweging in het kapsel zit. Omdat de vorm rustig is mag de kleur knallen," Berger: „Elke zomer en elk voorjaar is blond een terug komende hit. Ditmaal niet met op vallende highlights, maar met ver schillende tinten. En rood komt weer helemaal terug in diepe tinten als aubergine." De VS hebben - gezien de populari teit van Hollywood - waarschijnlijk de grootste invloed op het Wester se kapsel. Natasja Keijzer: „Jon gens tot een jaar of 1S* vroegen ineens allemaal om het kapsel van popidool Justin "Bieber: alles naar voren ge kamd." Een trend die al weer is ingehaald door de tijd omdat Jus- tin wat anders, wilde. Keijzer: „Die kaalgé- schoren hoofden bij mannen kunnen in elk geval niet meer. Het haar moet langer, voor al aan de zijkanten." Lange Zelke 48. 4381 GA Vlissingen T. 0118 412119 r VOORJAAR STAAT VOOR DE DEUR EN DAT BETEKENT A.NDERING. BU STEKETEE IS DE NIEUWSTE VOORJAARS- i)DE AL BINNEN. KOM DUS NAAR DE OPENHUISDAGEN EN IAAT U INSPIREREN DOOR DE WERVELENDE MODESHOWS! MODESHOWS OP VRUDAG 1 APRIL AANVANG 11.00 EN 14.00 UUR ZATERDAG 2 APRIL AANVANG 11.00 EN 14.00 UUR U bent van harte uitgenodigd! Kleine Markt 3, tel. 0118-413166, Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 83