mode 113
asmon
EEN CHANEL-REIS NAAR PARIJS
25.000AAN CADEAUS!
woensdag 16 maart 2011
•wc HOUDEN DIT KINDJE
r~.~ ENOAARMEf UIT'
Mode is er altijd. Niet alleen wanneer je aan het
bent of wanneer je deze leest. Maar
ook wanneer je in je joggingbroek op de bank ligt met
je favoriete Want ieder blad besteedt op
zijn eigen manier aan de laatste «ode.
MEER STIEKEM !f ff*'
OKIE ZUSJES
ÉÉN SLOPENDE ZIEKTE
door Janie van de Pas
'Ellen'steelt
in de modebladen verwacht je niets anders, maar ook andere vrou
wenbladen houden de laatste trends op klédinggebied bij. Mar
griet van der Linden, hoofdredactrice van Opzij, was gastconserva
tor bij de tentoonstelling Uncovering Woman in het nationale Grap
hic Design Museum in Breda. Hiervoor heeft ze duizenden nationa
le èn internationale damesbladen bekeken. „Mode en persoonlijke
verzorging zijn altijd belangrijk geweest in vrouwenbladen", vertelt
Van der Linden. „Vanaf de eerste bladen werd er over geschre
ven."
Modebewust
Voor de trendvolgende vrouw zijn er de modebladen, zoals Avant
Garde. „De naam zegt het natuurlijk al, we zijn vooruitstrevend en
signalerend", zegt Robert van der Sanden, hoofdredacteur van
AvantGarde „Dat proberen wij door de mode in het nummer en op
de cover duidelijk te laten zien."Styling director Roel Schagen gaat
voor AvantGarde regelmatig naar modeshows om inspiratie op te
doen. Zodoende komen alle laatste trends in het blad. „Voor een
modeshóot wordt de halve wereld afgebeld om kleding op te vra
gen", vervolgt Van der Sanden. „We bellen echt van Milaan en Pa
rijs naar New York. De kleding wordt opgestuurd en dan worden de
stylings bedacht die passen in een thema en waarin ook nog de mo
de van dat moment terug te zien is. We kijken naar de mode en es
thetiek in een foto, we zijn een high-end modeblad en daar hoort
een bepaalde uitstraling bij."
Zelfbewust
Bij opinieblad Opzij is mode niet één van de pijlers, maar toch ook
niet onbelangrijk. Hoofdredactrice Margriet van dér Linden: „We
schrijven regelmatig over mode vanuit een Opzij-invalshoek. Zo
hebben we geschreven over hoe het dragen van hakken bijdraagt
aan het zelfbewustzijn van vrouwen."
De Opzij-lezeres wil er goed uitzien en geeft daar haaf eigen draai
aan. Van der Linden: „Ik let erop hoe ik er uitzie. Dat is belangrijk in
mijn functie, maar ik vind het zelf ook belangrijk. En leuk."
Wat de vrouw op de cover aan heeft, wordt bepaald door de artdi
rector, stylist, hoofdredactrice en de persoon zélf. „Ik probeer er
wel voor te zorgen dat, met respect voor degene die de cover siert,
er een beeld ontstaat dat aansluit bij Opzij en waarvan lezers den
ken: Ha, fijnI, Opzij is er", aldus Van der Linden.
Vrouwenblad Vriendin bestaat vooral uit humaninterestverhalen,
mode is dan ook niet het belangrijkste. „Maar mochten we de mo
de eruit halen, dan zullen mensen het zeker wel missen," zegt Irma
Gouwswaard, artdirector Vriendin. De mode in het blad is modern
en betaalbaar. Gouwswaard: „Heel soms staan er duurdere kleding
stukken in. Het is niet dat de lezers die dan meteen gaan kopen,
maar het brengt ze wel op ideeën."
Omdat het in Vriendin om de lezeres draait, staat er op de cover
altijd één van de lezeressen. „De styliste gaat kleding shoppen met
de juiste uitstraling voor dat nummer. Op de fotoshoot kiezen stylis
te en artdirector de kleding uit. We vragen meestal wel of de leze
res zich fijn voelt in de kleding die we uitgekozen hebben, want dat
zie je op de foto."
Bewust of niet, ieder vrouwenblad houdt zich toch met de mode be
zig. Het belangrijkste bij alle bladen is dat de lezeres zich er in kan
vinden, of die persoon nu mode- of zelfbewust is.
EXTRA
JUBILEUMICMMER
29 kilo, 1.55meter, 18jaar
'En nog wilde ik afvallen' m
DAGDROMEN?/
LEKKER DOEN!
het MOOI:
CADEAU
ALS JE KIND HELDERVOEIENO
Open, eerlijk, echt
TATjANA
SEHONDJES
Uncovering Woman t/m 29 mei.
Graphic Design Museum te Breda