mode 113 asmon EEN CHANEL-REIS NAAR PARIJS 25.000AAN CADEAUS! woensdag 16 maart 2011 •wc HOUDEN DIT KINDJE r~.~ ENOAARMEf UIT' Mode is er altijd. Niet alleen wanneer je aan het bent of wanneer je deze leest. Maar ook wanneer je in je joggingbroek op de bank ligt met je favoriete Want ieder blad besteedt op zijn eigen manier aan de laatste «ode. MEER STIEKEM !f ff*' OKIE ZUSJES ÉÉN SLOPENDE ZIEKTE door Janie van de Pas 'Ellen'steelt in de modebladen verwacht je niets anders, maar ook andere vrou wenbladen houden de laatste trends op klédinggebied bij. Mar griet van der Linden, hoofdredactrice van Opzij, was gastconserva tor bij de tentoonstelling Uncovering Woman in het nationale Grap hic Design Museum in Breda. Hiervoor heeft ze duizenden nationa le èn internationale damesbladen bekeken. „Mode en persoonlijke verzorging zijn altijd belangrijk geweest in vrouwenbladen", vertelt Van der Linden. „Vanaf de eerste bladen werd er over geschre ven." Modebewust Voor de trendvolgende vrouw zijn er de modebladen, zoals Avant Garde. „De naam zegt het natuurlijk al, we zijn vooruitstrevend en signalerend", zegt Robert van der Sanden, hoofdredacteur van AvantGarde „Dat proberen wij door de mode in het nummer en op de cover duidelijk te laten zien."Styling director Roel Schagen gaat voor AvantGarde regelmatig naar modeshows om inspiratie op te doen. Zodoende komen alle laatste trends in het blad. „Voor een modeshóot wordt de halve wereld afgebeld om kleding op te vra gen", vervolgt Van der Sanden. „We bellen echt van Milaan en Pa rijs naar New York. De kleding wordt opgestuurd en dan worden de stylings bedacht die passen in een thema en waarin ook nog de mo de van dat moment terug te zien is. We kijken naar de mode en es thetiek in een foto, we zijn een high-end modeblad en daar hoort een bepaalde uitstraling bij." Zelfbewust Bij opinieblad Opzij is mode niet één van de pijlers, maar toch ook niet onbelangrijk. Hoofdredactrice Margriet van dér Linden: „We schrijven regelmatig over mode vanuit een Opzij-invalshoek. Zo hebben we geschreven over hoe het dragen van hakken bijdraagt aan het zelfbewustzijn van vrouwen." De Opzij-lezeres wil er goed uitzien en geeft daar haaf eigen draai aan. Van der Linden: „Ik let erop hoe ik er uitzie. Dat is belangrijk in mijn functie, maar ik vind het zelf ook belangrijk. En leuk." Wat de vrouw op de cover aan heeft, wordt bepaald door de artdi rector, stylist, hoofdredactrice en de persoon zélf. „Ik probeer er wel voor te zorgen dat, met respect voor degene die de cover siert, er een beeld ontstaat dat aansluit bij Opzij en waarvan lezers den ken: Ha, fijnI, Opzij is er", aldus Van der Linden. Vrouwenblad Vriendin bestaat vooral uit humaninterestverhalen, mode is dan ook niet het belangrijkste. „Maar mochten we de mo de eruit halen, dan zullen mensen het zeker wel missen," zegt Irma Gouwswaard, artdirector Vriendin. De mode in het blad is modern en betaalbaar. Gouwswaard: „Heel soms staan er duurdere kleding stukken in. Het is niet dat de lezers die dan meteen gaan kopen, maar het brengt ze wel op ideeën." Omdat het in Vriendin om de lezeres draait, staat er op de cover altijd één van de lezeressen. „De styliste gaat kleding shoppen met de juiste uitstraling voor dat nummer. Op de fotoshoot kiezen stylis te en artdirector de kleding uit. We vragen meestal wel of de leze res zich fijn voelt in de kleding die we uitgekozen hebben, want dat zie je op de foto." Bewust of niet, ieder vrouwenblad houdt zich toch met de mode be zig. Het belangrijkste bij alle bladen is dat de lezeres zich er in kan vinden, of die persoon nu mode- of zelfbewust is. EXTRA JUBILEUMICMMER 29 kilo, 1.55meter, 18jaar 'En nog wilde ik afvallen' m DAGDROMEN?/ LEKKER DOEN! het MOOI: CADEAU ALS JE KIND HELDERVOEIENO Open, eerlijk, echt TATjANA SEHONDJES Uncovering Woman t/m 29 mei. Graphic Design Museum te Breda

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 79