181 boekenweek Onbekenden krijgen naam en een tweede stem, leven maandag 14 maart 2011 Met het traditionele Boekenbal wordt morgenavond de 76e Boekenweek ingeluid. Deze staat, onder de noemer Geschreven portretten, in het teken van biografieën. Drie dagen achtereen belicht deze krant auteurs en boeken die een belangrijke rol spelen in de Boekenweek, zowel landelijk als in Zeeland. Vandaag de eerste aflevering. Boekenweek ZOU 26 26 maart door Nico de Boer Wie als lezer een nieuw boek openslaat en zijn neus begerig tus sen de bladzijden drukt, kent de sensatie. Het boek ademt de geur van vers papier, lijm en inkt en roept de spanning op van een nog onbetreden wereld. In het geval van het Boekenweekessay Good Luck kan daar nog iets extra's bijkomen, namelijk de geur van een krachtig parfum met een tegelijk onzijdig karak ter omdat het volgens de parfu meurs zowel de mannelijke als vrouwelijke lezer past. De bijzondere combinatie van woord, beeld en geur van Good Luck is bedacht door schrijfster Christine Otten en kunstenaar reclamemaker Erik Kessels, de makers van dit Boekenweekes say. Al is het woord essay hier nauwelijks van toepassing, aange zien er meer sprake is van fictie dan essay. De foto's in het boek zijn afkom stig uit fotoalbums vol naamloze mensen in uiteenlopende om standigheden die Kessels aantrof op rommelmarkten. Niet duide lijk is wie erop staan en wat voor soort levens ze hebben geleid. Maar we kunnen er wel naar gis sen. Hoe doorsnee of gemiddeld was het leven dat deze mensen heb ben geleid? Misschien was het wel buitengewoon gelukkig, saai, tragisch of juist enerverend. De foto's geven geen uitsluitsel. Je kunt er alle kanten mee op. Dat maakt deze levens net zo span nend als je zou wensen. De foto's inspireerden Christine Otten. Ze gaf de naamlozen een naam, een stem en een tweede leven, en haar personages vol doende achtergrond en karakter om ze tot leven te laten komen. De twee meest gefotografeerde fi guren doopte ze in Betty en Pier re Vincent, een Vlaams echtpaar, woonachtig in Belgisch Limburg. Er staan geen kinderen op de fo to's, wel veel poppen, waarvan Otten een soort surrogaatkinde ren maakt om een groot gemis bij de vrouw te compenseren. Ot ten geeft de vrouw weliswaar een dochter, een zekere Claire, maar die moest zij al op jeugdige leeftijd ter adoptie afstaan. Een schimmige foto met een baby in couveuse zou daarop kunnen wij zen. In Ottens verhaal heeft Claire juist kanker overwonnen. Ze pro beert contact te zoeken met haar moeder die ze nooit gekend heeft. Aan de hand van foto's en brieven probeert ze het leven van haar moeder Betty en haar man, garagehouder Pierre, te re construeren. Het is een tamelijk gelukkig huwelijk, vooral dankzij Betty's geheime amoureuze avon turen met Martin, Pierre's hulp in de garage, die ze de Ameri kaan noemden omdat hij 'don ker was en van die wilde jazzmu ziek hield'. Claire besluit ten slot te om samen met haar dochter haar oude moeder in een verzor gingshuis op te zoeken, zodat moeder en dochter na meer dan zestig jaar met elkaar herenigd kunnen worden. In hoeverre Ottens verhaal recht doet aan 'de waarheid' doet dan allang niet meer ter zake. Het klinkt aannemelijk genoeg om er in te kunnen geloven. ]e krijgt al lezend en bladerend vanzelf een indruk van deze levens. En dat is de verdienste van Otten, die het allemaal mooi en subtiel op schrijft. Zij maakte eerder naam met re portages vermengd met literaire fictie, zoals in haar roman De laatste dichters, met verhalen van Afro-Amerikaanse dichters en musici met wie ze in Harlem en Detroit sprak over hun levens. In Good Luck lopen werkelijkheid en fictie evenzeer door elkaar. Het boek is mede dankzij zijn krachtige geur een ode aan de liefde en door de combinatie van fotografie en taal vooral aan de verbeelding. 'Good Luck' door Christine Otten en Erik Kessels, 144 blz. Uitgave: CPNB. Prijs: €6,- of (luxe uitgave met parfum) €24,95. Christine Otten en Erik Kessels foto Merlijn Doomernik In hei Boekenweekgeschenk 2011 mixt Kader Abdolah de eeuwenou de literaire erfenis van zijn geboor teland met de literatuur van zijn nieuwe vaderland. „Dit is mijn mo ment van overwinning. De ayatol- lah's willen ons niet hebben, maar zie wat we kunnen." door Evelien Baks Ruim twintig jaar nadat Kader Abdolah, oudste zoon van een doof stomme tapijtrestaura teur uit de Perzische stad Arak en telg, van een gegoede familie, in Nederland aanklopte voor asiel, heeft hij beide culturen in zijn hart gesloten. Het oude sprookjesachtige Perzië als zijn vaderland, het vrije Nederland als zijn nieuwe moederland. In zijn novelle De kraai, het Boeken weekgeschenk, brengt hij die we relden samen. „Perzië en Nederland zitten bei de in mij", zegt de in 195.4 als Hossein Sadjadi Ghaemmaghami Farahani geboren auteur.Hij voelt zich thuis in dit land zon der hoge bergen, wilde rivieren en woestijnen, maar Perzië .stroomt door zijn aderen. Hij was een man van 33 toen hij na zijn vlucht via Turkije in een asielzoekerscentrum in Apel doorn belandde. Door zijn tan den in de liedjes van Annie M.G. Schmidt en de Kronkels van Car- miggeit te zetten, niet veel later gevolgd door de romans van Har ry Mulisch en Jan Wolkers, maak te Abdolah zich langzaam maar zekerde nieuwe vreemde taal ei gen. Nu is het 2011, vele romans en een aantal onderscheidingen la ter, en heeft hij het vermaarde Boekenweekgeschenk mogen schrijven. De kraai, een novelle over een uit Perzië afkomstige makelaar in koffie, net als in Mul- tatuli's Max Havelaar gevestigd aan de Amsterdamse Laurier grachtnummer 37. „Ultieme erkenning? Ja, mis schien wel, maar voor mij is het veel meer. Voor mij is hei een moment van overwinning. Te gen wie? Tegen de dictatuur van Iran, tegen de ayatollahs van Iran. Kijk, wil ik naar ze roepen, kijk naar de mannén en dé vrou wen dié jullie niet willen heb ben, zie wat ze kunnen en wat ze gepresteerd hebber, op een ande re plek.. Het Boekenweekge schenk is mijn ultieme literaire verzet." .Het idee voor het geschenk, dat net als de Boekenweek het levens verhaal als thema heeft, deed Ab dolah opmerkelijk genoeg op aan de andere kant van de Atlan tische Oceaan. De gastdocent uit Nederland, die naar de Verenig de: Staten was afgereisd om les te geven aan een aantal universitei ten, stond daar op een stoffig zol-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 18