'Ik kan er uren naar kijken' auto7 Comfort op het hoogste niveau Alternatief: Toyota Avensis Wagon 1.8 Alternatief: Ford Mondeo 2000 Trend vrijdag 11 maart 2011 KLASSIEKER i^iny Malipaard en zijn Opel Kapitan door Lucas Boot De liefde voor auto's zat er bij Riny Malipaard uit Strij- beek vroeg in. Zo kocht hij op z'n zestiende al zijn eerste auto, een Citroen Traction Avant. Hij verkocht de Fransman en kocht weer een nieuw model, knapte 'm op, verkopen, weer een nieuwe. En zo verder. Honderden auto's zijn er door z'n handen gegaan, waaronder een Mercedes-Benz 220 van trompet tist Louis Armstrong en een wa gen uit de Koninklijke familie. Het paradepaardje uit zijn huidige col lectie is deze Opel Kapitan. Opel lanceerde de eerste Kapitan in 1939 op de autobeurs van Genève. De productie kwam tijdens de oor log stil te liggen en werd in 1948 weer opgepakt. De Opel van Mali paard stamt uit de eerste generatie na de oorlog. Wat dit exemplaar extra bijzonder maakt, is de onge- restaureerde staat van de auto. Op de lak na is de Kapitan helemaal origineel. Riny Malipaard: „In Nederland rij den er geloof ik nog vijf of zes rond. Dat deze zo goed als origi neel is, maakt 'm voor mij nog spe cialer." De' motor mag dan onge veer zestig jaar oud zijn, hij loopt volgens Malipaard als 'een Masera- ti'. Starten en wegrijden. De wens om dit model op de kop te tikken, ontstond in de tienerja ren van Malipaard. Zijn verhaal gaat als volgt. „In de jaren vijftig was ik fan van wielrenner Wout Wagtmans. Hij deed in Breda mee aan een wieler ronde. Hij kwam aanrijden met een Kapitan en parkeerde voor de deur van mijn vaders winkel. Ik raakte met hem aan de praat over zijn auto toen een Belgische ren ner langsreed met ook een Kapitan, een iets nieuwere. Die si tuatie is me altijd bij gebleven. Als ik ooit nog eens aan zo'n auto kan komen, dacht ik, dan koop ik 'm." Al jaren zocht hij vergeefs naar een goede Kapitan, totdat hij vorig jaar dit naoorlogse exemplaar kon aanschaffen. De Strijbeeker roemt 'het zappelinneusje' en het art de- co dashboard van zijn Opel. „Zo mooi. Ik kan er uren naar kijken. Opel heeft hierna nooit meer zo'n mooi dashboard gemaakt." Het echtpaar Malipaard bij zijn Opel Kapitan. foto Edwin Wiekens Heeft u ook een bijzondere au- het contactformulier van de le- to? Laat het ons weten en vul zersredactie in op onze website. OCCASION Citroen C5 Break Exclusive Elke week testen we een occa sion. Hoe goed rijdt-ie nog? Wat zit er allemaal op en aan? En wat is er voor ongeveer hetzelfde be drag nog meer te koop? We zoe ken het voor u uit. Deze week een Citroen C5 Break. door Lucas Boot Wie voor extreem comfort kiest, kan eigenlijk maar bij één merk terecht: Citroen. En na de stugge rit met de Golf GTI van vorige week, stel len we een comfortabele rit zeer op prijs. Een relaxte cruiser zoe ken we, met een zee aan bagage ruimte. Een auto die aan de eisen voldoet is deze Citroen C5 Break, te koop voor net geen veertien mille bij Citroen Van Beek in Vlis- singen. De Break beschikt over ingenieuze hydropneumatische demping die de Fransen Hydracti- ve III noemen. Dit systeem biedt scheepsladingen comfort. Drem pels lijken in het wegdek weg te zakken wanneer we de C5 erover heen sturen. Ongekend. Alsof het veersysteem gevuld is met brie, zo zacht. De auto lijkt boven het as falt te zweven. Het gevoel met de weg is dankzij Hydractive III daar door wel ver te zoeken. Het systeem past de wagenhoogte constant aan het wegdek en de om standigheden aan. We kunnen ook handmatig de wagenhoogte rege len. Handig als u bijvoorbeeld een paar loeizware boodschappentas sen moet inladen. Druk op de knop en de auto 'zoemt' omlaag. Die tassen passen overigens met ge mak achterin; de Break heeft een immense bagageruimte van 560 li ter. De laadruimte is vierkant van vorm, waardoor u geen last hebt van de wielkasten. Slim vorm gege ven. Deze Citroen beschikt over een soepele 2,o-liter benzinemotor met 140 pk. Het blok zit vast een aan viertraps automaat. Niet de meest gunstige combinatie volgens ons. De bak doet niet altijd wat we zou den willen. Hij blijft vaak (te) lang in een versnelling hangen en Prijs: 13.711 euro Bouwjaar: 5-2006 Km-stand: 71.584 Motor: 2,0 liter viercilinder, benzine Vermogen: 145 pk, 190 Nm Transmissie: handgeschakelde vijfbak Afleverkosten: 395 euro, inclusief onderhoudsbeurt, nieuwe APK en 6 maanden garantie Bijzonderheden: dealeronderhouden, trekhaak Verkooppunt: Ford Van de Ree, Roosendaal Site: www.ford-vanderee.nl Prijs: 13.945 euro Bouwjaar: 1-2005 Km-stand: 92.850 Motor: 1,8 liter viercilinder, benzine Vermogen: 129 pk, 170 Nm Transmissie: handgeschakelde vijfbak Afleverkosten: 395 euro, incl. beurt, APK, 6 maanden garantie en 1 jaar EuroCare Bijzonderheden: auto van eer ste eigenaar, trekhaak Verkooppunt: Toyota Wiérikx Bergen op Zoom Site: http://wierikx-bergenopzoom.toyota-dealers.nl De C5 biedt met het Hydractive-lll-systeem scheepsladingen comfort. maakt zodoende veel toeren. Hier door is de bak wat nerveus. Wel al le lof voor de zeer rijke aankleding van de Citroen. Het gaat hier om een C5 Exclusivé-uitvoering met cruise control, xenon-verlichting, climate control, navigatiesysteem (niet de snelste in z'n soort), tele foonvoorbereiding, elektrisch be- dienbare ramen, spiegels en stoe len, parkeersensoren voor en ach ter, een voortreffelijke audioinstal- latie van JBL en tot slot lederen be kleding op de stoelen. Van dat lek kere lobbige leer, en ook nog eens op riante zetels. Past helemaal bij het comfortabele en luxe karakter van de Fransman. Enkele feiten tot foto's Lucas Boot besluit. De C5 behoort tot de Citroën Select-vloot. Dat houdt ondere andere in: 12 maanden BOVAG-garantie, 24-uurs mobiliteitsservice (12 maanden, inclusief vervangend vervoerregeling) en 14 dagen om- ruilgarantie, mocht u zich beden ken. Citroën C5 Citroën C5 Break 2.0 Exclusive Prij?: 13.950 euro Bouwjaar: 8-2006 Km-stand: 88.129 Transmissie: viertraps automaat Motor: 2,0 liter viercilinder benzine Vermogen: 140 pk, 200 Nm 0-100 km/u: 11,8 sec* Topsnelheid: 203 km/h* Gemiddeld verbruik: 1 op 11,6* Afleverkosten: 395 euro, incl. on derhoudsbeurt, APK en 12 maanden garantie. Bijzonderheden: lederen bekleding, auto van eerste eigenaar, viertraps- automaat Verkooppunt: Citroën Van Beek Borchwerf, Vlissingen Website: www.vanbeek.citroen.nl *fabrieksopgave Historie: Citroën lanceerde de C5 in 2001 als opvolger van de Xantia. De Fransman werd uitgerust met een doorontwikkelde hydropneumati sche ophanging waarbij een compu ter de rijhoogte controleert. In 2004 werd de C5 grondig gefacelift, waar na in 2008 de nieuwe C5 op de markt verscheen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 61