'Ik kan er uren naar kijken'
auto7
Comfort op het hoogste niveau
Alternatief: Toyota Avensis Wagon 1.8
Alternatief: Ford Mondeo 2000 Trend
vrijdag 11 maart 2011
KLASSIEKER i^iny Malipaard en zijn Opel Kapitan
door Lucas Boot
De liefde voor auto's zat er
bij Riny Malipaard uit Strij-
beek vroeg in. Zo kocht hij
op z'n zestiende al zijn eerste auto,
een Citroen Traction Avant. Hij
verkocht de Fransman en kocht
weer een nieuw model, knapte 'm
op, verkopen, weer een nieuwe.
En zo verder.
Honderden auto's zijn er door z'n
handen gegaan, waaronder een
Mercedes-Benz 220 van trompet
tist Louis Armstrong en een wa
gen uit de Koninklijke familie. Het
paradepaardje uit zijn huidige col
lectie is deze Opel Kapitan. Opel
lanceerde de eerste Kapitan in
1939 op de autobeurs van Genève.
De productie kwam tijdens de oor
log stil te liggen en werd in 1948
weer opgepakt. De Opel van Mali
paard stamt uit de eerste generatie
na de oorlog. Wat dit exemplaar
extra bijzonder maakt, is de onge-
restaureerde staat van de auto. Op
de lak na is de Kapitan helemaal
origineel.
Riny Malipaard: „In Nederland rij
den er geloof ik nog vijf of zes
rond. Dat deze zo goed als origi
neel is, maakt 'm voor mij nog spe
cialer." De' motor mag dan onge
veer zestig jaar oud zijn, hij loopt
volgens Malipaard als 'een Masera-
ti'. Starten en wegrijden.
De wens om dit model op de kop
te tikken, ontstond in de tienerja
ren van Malipaard. Zijn verhaal
gaat als volgt.
„In de jaren vijftig was ik fan van
wielrenner Wout Wagtmans. Hij
deed in Breda mee aan een wieler
ronde. Hij kwam aanrijden met
een Kapitan en parkeerde voor de
deur van mijn vaders winkel. Ik
raakte met hem aan de praat over
zijn auto toen een Belgische ren
ner langsreed met ook een
Kapitan, een iets nieuwere. Die si
tuatie is me altijd bij gebleven. Als
ik ooit nog eens aan zo'n auto kan
komen, dacht ik, dan koop ik 'm."
Al jaren zocht hij vergeefs naar
een goede Kapitan, totdat hij vorig
jaar dit naoorlogse exemplaar kon
aanschaffen. De Strijbeeker roemt
'het zappelinneusje' en het art de-
co dashboard van zijn Opel. „Zo
mooi. Ik kan er uren naar kijken.
Opel heeft hierna nooit meer zo'n
mooi dashboard gemaakt."
Het echtpaar Malipaard bij zijn Opel Kapitan. foto Edwin Wiekens
Heeft u ook een bijzondere au- het contactformulier van de le-
to? Laat het ons weten en vul zersredactie in op onze website.
OCCASION Citroen C5 Break Exclusive
Elke week testen we een occa
sion. Hoe goed rijdt-ie nog? Wat
zit er allemaal op en aan? En wat
is er voor ongeveer hetzelfde be
drag nog meer te koop? We zoe
ken het voor u uit. Deze week
een Citroen C5 Break.
door Lucas Boot
Wie voor extreem
comfort kiest, kan
eigenlijk maar bij
één merk terecht:
Citroen. En na de stugge rit met
de Golf GTI van vorige week, stel
len we een comfortabele rit zeer
op prijs. Een relaxte cruiser zoe
ken we, met een zee aan bagage
ruimte. Een auto die aan de eisen
voldoet is deze Citroen C5 Break,
te koop voor net geen veertien
mille bij Citroen Van Beek in Vlis-
singen. De Break beschikt over
ingenieuze hydropneumatische
demping die de Fransen Hydracti-
ve III noemen. Dit systeem biedt
scheepsladingen comfort. Drem
pels lijken in het wegdek weg te
zakken wanneer we de C5 erover
heen sturen. Ongekend. Alsof het
veersysteem gevuld is met brie, zo
zacht. De auto lijkt boven het as
falt te zweven. Het gevoel met de
weg is dankzij Hydractive III daar
door wel ver te zoeken.
Het systeem past de wagenhoogte
constant aan het wegdek en de om
standigheden aan. We kunnen ook
handmatig de wagenhoogte rege
len. Handig als u bijvoorbeeld een
paar loeizware boodschappentas
sen moet inladen. Druk op de
knop en de auto 'zoemt' omlaag.
Die tassen passen overigens met ge
mak achterin; de Break heeft een
immense bagageruimte van 560 li
ter. De laadruimte is vierkant van
vorm, waardoor u geen last hebt
van de wielkasten. Slim vorm gege
ven.
Deze Citroen beschikt over een
soepele 2,o-liter benzinemotor met
140 pk. Het blok zit vast een aan
viertraps automaat. Niet de meest
gunstige combinatie volgens ons.
De bak doet niet altijd wat we zou
den willen. Hij blijft vaak (te) lang
in een versnelling hangen en
Prijs: 13.711 euro Bouwjaar: 5-2006 Km-stand: 71.584
Motor: 2,0 liter viercilinder, benzine
Vermogen: 145 pk, 190 Nm Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Afleverkosten: 395 euro, inclusief onderhoudsbeurt, nieuwe APK en 6
maanden garantie Bijzonderheden: dealeronderhouden, trekhaak
Verkooppunt: Ford Van de Ree, Roosendaal Site: www.ford-vanderee.nl
Prijs: 13.945 euro Bouwjaar: 1-2005 Km-stand: 92.850
Motor: 1,8 liter viercilinder, benzine Vermogen: 129 pk, 170 Nm
Transmissie: handgeschakelde vijfbak Afleverkosten: 395 euro, incl. beurt,
APK, 6 maanden garantie en 1 jaar EuroCare Bijzonderheden: auto van eer
ste eigenaar, trekhaak Verkooppunt: Toyota Wiérikx Bergen op Zoom Site:
http://wierikx-bergenopzoom.toyota-dealers.nl
De C5 biedt met het Hydractive-lll-systeem scheepsladingen comfort.
maakt zodoende veel toeren. Hier
door is de bak wat nerveus. Wel al
le lof voor de zeer rijke aankleding
van de Citroen. Het gaat hier om
een C5 Exclusivé-uitvoering met
cruise control, xenon-verlichting,
climate control, navigatiesysteem
(niet de snelste in z'n soort), tele
foonvoorbereiding, elektrisch be-
dienbare ramen, spiegels en stoe
len, parkeersensoren voor en ach
ter, een voortreffelijke audioinstal-
latie van JBL en tot slot lederen be
kleding op de stoelen. Van dat lek
kere lobbige leer, en ook nog eens
op riante zetels. Past helemaal bij
het comfortabele en luxe karakter
van de Fransman. Enkele feiten tot
foto's Lucas Boot
besluit. De C5 behoort tot de
Citroën Select-vloot.
Dat houdt ondere andere in: 12
maanden BOVAG-garantie,
24-uurs mobiliteitsservice (12
maanden, inclusief vervangend
vervoerregeling) en 14 dagen om-
ruilgarantie, mocht u zich beden
ken.
Citroën C5
Citroën C5 Break 2.0 Exclusive
Prij?: 13.950 euro
Bouwjaar: 8-2006
Km-stand: 88.129
Transmissie: viertraps automaat
Motor: 2,0 liter viercilinder benzine
Vermogen: 140 pk, 200 Nm
0-100 km/u: 11,8 sec*
Topsnelheid: 203 km/h*
Gemiddeld verbruik: 1 op 11,6*
Afleverkosten: 395 euro, incl. on
derhoudsbeurt, APK en 12 maanden
garantie.
Bijzonderheden: lederen bekleding,
auto van eerste eigenaar, viertraps-
automaat
Verkooppunt: Citroën Van Beek
Borchwerf, Vlissingen
Website: www.vanbeek.citroen.nl
*fabrieksopgave
Historie: Citroën lanceerde de C5 in
2001 als opvolger van de Xantia. De
Fransman werd uitgerust met een
doorontwikkelde hydropneumati
sche ophanging waarbij een compu
ter de rijhoogte controleert. In 2004
werd de C5 grondig gefacelift, waar
na in 2008 de nieuwe C5 op de
markt verscheen.