binnenland5
Leren rijden met een
paar ervaren ogen ernaast
Nederland wil EU-lijst
van slechte artsen
Conducteur verzwijgt vaak treinvertragingen
15:45
wwzjum
m Swiss Sense*
vrijdag 11 maart 2011
zie onze website:binnenland
Het laatste nieuws over de vrij
lating van de drie militairen
door Hans de Gram
Minister van Defensie Hans Hillen
meldt dat de militairen in goede
conditie verkeren en goed worden
behandeld.
DEN HAAG - Minister Edith Schip
pers (Volksgezondheid) wil kijken
of Nederland vast met enkele ande
re landen kan werken met een Eu
ropese zwarte lijst voor artsen die
hun werk slecht doen. Schippers
kondigde dat gisteren in de Twee
de Kamer aan.
„Wij willen een zwarte lijst, maar
dat geldt niet voor alle andere lan
den. Tot nu toe hebben we gepro
beerd tot een gezamenlijke Europe
se zwarte lijst te komen, maar
Duitsland heeft bijvoorbeeld niet
eens zo'n lijst. Ik blijf het probe
ren, maar ik kijk ook of er een tus
senweg is door met de voorhoede
vast aan het werk te gaan."
Recent ontstond onder meer op
hef over een Nederlandse vaatchi-
rurg die in Schotland aan de slag
ging terwijl hij in Nederland bij
twee ziekenhuizen was wegge
stuurd. Een neuroloog die niet
Ik kan best wel een paar erva
ren ogen gebruiken als ik
straks autorijd", vertelt Minke
van Lenthe die in Rijswijk rij
lessen volgt. „Het is toch best wel
moeilijk om bij een hoge snelheid
alles in het verkeer te kunnen
zien. Dan is het prettig als er ie
mand meekijkt en tips geeft."
Ze vindt het daarom een goed
idee dat 17-jarigen binnenkort on
der begeleiding van een ervaren
bestuurder auto mogen rijden.
Voor haarzelf komt de proef te
laat. „Maar ik heb zat vrienden
van 17 jaar die staan te trappelen
om hun rijbewijs te halen."
Vanaf november begint de proef
met begeleid autorijden. Jongeren
kunnen dan al halverwege hun
16de jaar rijlessen nemen en hun
theorie-examen halen. Vanaf hun
17de verjaardag mogen ze hun rij
bewijs halen. Daarmee mogen ze
tot hun 18de onder ervaren bege
leiding rijden. Als ze 18 jaar zijn
mogen ze alleen de weg op.
De Stichting Wetenschappelijk On
derzoek Verkeersveiligheid
(SWOV) rekende voor dat leren rij
den onder begeleiding zestien ver
keersdoden per jaar scheelt en dat
het aantal verkeersovertredingen
zal afnemen. Ervaring uit het bui
tenland leert dat de kans op een
ongeluk daalt na 4000 kilometer
rijervaring. Willem Vlakveld, on
derzoeker bij de SWOV, adviseert
begeleiders om de jonge bestuur
der te laten rijden onder verschil
lende omstandigheden. „Maak bij
voorbeeld ook eens een rit in het
donker." Begeleiders moeten min
stens tien jaar een rijbewijs heb
ben en mogen niet zijn veroor
deeld voor verkeersovertredingen.
Als bewijs krijgen ze een 'begelei
derspas'. Rijschoolhouders vragen
zich af of tien jaar ervaring vol
doende is. „Kan een oma van 84
die al dertig jaar niet heeft gereden
ook begeleider zijn?", aldus Jan
Ruiten, directeur van een
ANWB-rijopleiding. „Het lijkt mij
dat de begeleider ook een proeve
van bekwaamheid moet afleggen."
Ook verkeersdeskundigen plaatsen
kanttekeningen bij begeleid rijden.
„Je kunt niet uitsluiten dat een
17-jarige zonder begeleider in de
auto stapt", meent verkeerspsycho-
loog William Verschuur. „Die
denkt: ik kan rijden dus waarom
zou ik niet alleen gaan?"
Rijschoolhouder Ruiten vindt het
verlagen van de leeftijd gevaarlijk.
„17-jarigen zijn té jong om die ver
antwoordelijkheid en beslissingen
in het verkeer te nemen."
Strenge straffen moeten voorko
men dat jonge bestuurders in de
fout gaan tijdens de proef Een be
stuurder die alcohol of drugs ge
bruikt mag niet meer meedoen
aan de proef en kan na zijn 18de
jaar pas examen doen.
UTRECHT - Treinconducteurs beslui
ten vaak op eigen houtje om ver
tragingen niet door te geven aan
de reizigers. Veel conducteurs zien
een vertragingsbericht als iets nega
tiefs wat ze 'liever niet zeggen', bij
voorbeeld omdat ze bang zijn voor
de boze reacties van reizigers.
Dat concludeert het onderzoeksbu
reau Horvath 8c Partners dat in op
dracht van het ministerie van In
frastructuur de informatievoorzie
ning in de trein bekeek. Het rap
port is gisteren naar de Tweede Ka
mer gestuurd. Conducteurs moe
ten iedere vertraging van drie mi
nuten of langer melden, maar dit
gebeurt slechts in 40 procent van
de gevallen, aldus de onderzoe
kers. Een belangrijke factor is vol
gens hen de bedrijfscultuur bij de
NS. Conducteurs hebben veel be
slissingsvrijheid en stellen andere
prioriteiten. Kleine vertragingen
worden niet als ernstig gezien en
daarom niet gemeld. 'Klanten wor
den onrustig van het omroepen
van een vertrekvertraging' en 'vlak
voor aankomst weten klanten al
lang dat ze te laat aankomen.'Het
rijdend personeel is zich ervan be
wust dat de principes veiligheid
en punctualiteit bovenaan staan.
Daarna zou informatievoorziening
moeten komen, maar daarover be
staat veel onduidelijkheid
De Libische staatstelevisie en Saif
al-lslam, een zoon van de Libische
leider Muammar Kaddafi, melden dat
de drie Nederlandse militairen direct
vrijkomen. Een vliegtuig van de
Griekse luchtmacht haalt de militairen
op in Tripoli.
meer in Nederland mocht werken,
ging in Duitsland aan de slag.
Om patiënten te beschermen, wil
Schippers dat er een Europese lijst
komt van beroepsbeoefenaren aan
wie een.beroepsbeperkende maat
regel is opgelegd.
CDA en PvdA vroegen eerder op
heldering over de Twentse neuro
loog die ondanks de bestaande Ne
derlandse zwarte lijst toch in
Duitsland aan het werk kon. Schip
pers antwoordde dat zij niet wist
dat de neuroloog in Duitsland
werkte en dat haar Duitse collega
haar hierover ook niet heeft ge
beld. Maar: „Een goed werkgever
controleert hier als hij een Neder
landse arts aanneemt of het wel
goed zit. Bij ons staan alleen de
mensen die mogen werken in het
register. Deze man staat daar niet,
dus mag hij niet als neuroloog wer
ken."
Swiss Sense Preventum 750
-27207-
vlakke uitvoering
160x200cm
-338?;-
elektrische uitvoering
160x200cm
BOXSPRINGS MATRASSEN
www.swiss sense.nl
Middelburg: Mortiereboulevard 18a, tel: (0118) 6065 94
KOOPZONDAG
13 maart a.s.
11.00-17.00 uur
Actie geldig t/m zondag 13 maart a.s. Kijk op de website voor de openingstijden. Prijswijzigingen en/o? zetfouten voorbehouden. Week 10