binnenland5 Leren rijden met een paar ervaren ogen ernaast Nederland wil EU-lijst van slechte artsen Conducteur verzwijgt vaak treinvertragingen 15:45 wwzjum m Swiss Sense* vrijdag 11 maart 2011 zie onze website:binnenland Het laatste nieuws over de vrij lating van de drie militairen door Hans de Gram Minister van Defensie Hans Hillen meldt dat de militairen in goede conditie verkeren en goed worden behandeld. DEN HAAG - Minister Edith Schip pers (Volksgezondheid) wil kijken of Nederland vast met enkele ande re landen kan werken met een Eu ropese zwarte lijst voor artsen die hun werk slecht doen. Schippers kondigde dat gisteren in de Twee de Kamer aan. „Wij willen een zwarte lijst, maar dat geldt niet voor alle andere lan den. Tot nu toe hebben we gepro beerd tot een gezamenlijke Europe se zwarte lijst te komen, maar Duitsland heeft bijvoorbeeld niet eens zo'n lijst. Ik blijf het probe ren, maar ik kijk ook of er een tus senweg is door met de voorhoede vast aan het werk te gaan." Recent ontstond onder meer op hef over een Nederlandse vaatchi- rurg die in Schotland aan de slag ging terwijl hij in Nederland bij twee ziekenhuizen was wegge stuurd. Een neuroloog die niet Ik kan best wel een paar erva ren ogen gebruiken als ik straks autorijd", vertelt Minke van Lenthe die in Rijswijk rij lessen volgt. „Het is toch best wel moeilijk om bij een hoge snelheid alles in het verkeer te kunnen zien. Dan is het prettig als er ie mand meekijkt en tips geeft." Ze vindt het daarom een goed idee dat 17-jarigen binnenkort on der begeleiding van een ervaren bestuurder auto mogen rijden. Voor haarzelf komt de proef te laat. „Maar ik heb zat vrienden van 17 jaar die staan te trappelen om hun rijbewijs te halen." Vanaf november begint de proef met begeleid autorijden. Jongeren kunnen dan al halverwege hun 16de jaar rijlessen nemen en hun theorie-examen halen. Vanaf hun 17de verjaardag mogen ze hun rij bewijs halen. Daarmee mogen ze tot hun 18de onder ervaren bege leiding rijden. Als ze 18 jaar zijn mogen ze alleen de weg op. De Stichting Wetenschappelijk On derzoek Verkeersveiligheid (SWOV) rekende voor dat leren rij den onder begeleiding zestien ver keersdoden per jaar scheelt en dat het aantal verkeersovertredingen zal afnemen. Ervaring uit het bui tenland leert dat de kans op een ongeluk daalt na 4000 kilometer rijervaring. Willem Vlakveld, on derzoeker bij de SWOV, adviseert begeleiders om de jonge bestuur der te laten rijden onder verschil lende omstandigheden. „Maak bij voorbeeld ook eens een rit in het donker." Begeleiders moeten min stens tien jaar een rijbewijs heb ben en mogen niet zijn veroor deeld voor verkeersovertredingen. Als bewijs krijgen ze een 'begelei derspas'. Rijschoolhouders vragen zich af of tien jaar ervaring vol doende is. „Kan een oma van 84 die al dertig jaar niet heeft gereden ook begeleider zijn?", aldus Jan Ruiten, directeur van een ANWB-rijopleiding. „Het lijkt mij dat de begeleider ook een proeve van bekwaamheid moet afleggen." Ook verkeersdeskundigen plaatsen kanttekeningen bij begeleid rijden. „Je kunt niet uitsluiten dat een 17-jarige zonder begeleider in de auto stapt", meent verkeerspsycho- loog William Verschuur. „Die denkt: ik kan rijden dus waarom zou ik niet alleen gaan?" Rijschoolhouder Ruiten vindt het verlagen van de leeftijd gevaarlijk. „17-jarigen zijn té jong om die ver antwoordelijkheid en beslissingen in het verkeer te nemen." Strenge straffen moeten voorko men dat jonge bestuurders in de fout gaan tijdens de proef Een be stuurder die alcohol of drugs ge bruikt mag niet meer meedoen aan de proef en kan na zijn 18de jaar pas examen doen. UTRECHT - Treinconducteurs beslui ten vaak op eigen houtje om ver tragingen niet door te geven aan de reizigers. Veel conducteurs zien een vertragingsbericht als iets nega tiefs wat ze 'liever niet zeggen', bij voorbeeld omdat ze bang zijn voor de boze reacties van reizigers. Dat concludeert het onderzoeksbu reau Horvath 8c Partners dat in op dracht van het ministerie van In frastructuur de informatievoorzie ning in de trein bekeek. Het rap port is gisteren naar de Tweede Ka mer gestuurd. Conducteurs moe ten iedere vertraging van drie mi nuten of langer melden, maar dit gebeurt slechts in 40 procent van de gevallen, aldus de onderzoe kers. Een belangrijke factor is vol gens hen de bedrijfscultuur bij de NS. Conducteurs hebben veel be slissingsvrijheid en stellen andere prioriteiten. Kleine vertragingen worden niet als ernstig gezien en daarom niet gemeld. 'Klanten wor den onrustig van het omroepen van een vertrekvertraging' en 'vlak voor aankomst weten klanten al lang dat ze te laat aankomen.'Het rijdend personeel is zich ervan be wust dat de principes veiligheid en punctualiteit bovenaan staan. Daarna zou informatievoorziening moeten komen, maar daarover be staat veel onduidelijkheid De Libische staatstelevisie en Saif al-lslam, een zoon van de Libische leider Muammar Kaddafi, melden dat de drie Nederlandse militairen direct vrijkomen. Een vliegtuig van de Griekse luchtmacht haalt de militairen op in Tripoli. meer in Nederland mocht werken, ging in Duitsland aan de slag. Om patiënten te beschermen, wil Schippers dat er een Europese lijst komt van beroepsbeoefenaren aan wie een.beroepsbeperkende maat regel is opgelegd. CDA en PvdA vroegen eerder op heldering over de Twentse neuro loog die ondanks de bestaande Ne derlandse zwarte lijst toch in Duitsland aan het werk kon. Schip pers antwoordde dat zij niet wist dat de neuroloog in Duitsland werkte en dat haar Duitse collega haar hierover ook niet heeft ge beld. Maar: „Een goed werkgever controleert hier als hij een Neder landse arts aanneemt of het wel goed zit. Bij ons staan alleen de mensen die mogen werken in het register. Deze man staat daar niet, dus mag hij niet als neuroloog wer ken." Swiss Sense Preventum 750 -27207- vlakke uitvoering 160x200cm -338?;- elektrische uitvoering 160x200cm BOXSPRINGS MATRASSEN www.swiss sense.nl Middelburg: Mortiereboulevard 18a, tel: (0118) 6065 94 KOOPZONDAG 13 maart a.s. 11.00-17.00 uur Actie geldig t/m zondag 13 maart a.s. Kijk op de website voor de openingstijden. Prijswijzigingen en/o? zetfouten voorbehouden. Week 10

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 5