Geen garantie met de naam Gordini auto 15 Maserati GranTurismo MC Stradale: kippenvel Wederopstanding van de driewieler van Morgan vrijdag 11 maart 2011 Renault Twingo Gordini Met plankhard Cup-onderstel als optie. Bagage 230- 951 liter. Gewicht 1.024 kg. Benzine 1.6 1,133 pk. Vanaf 18.990 euro. Plus: uitrusting, motorkarakter, sportiviteit. Min: hardheid Cup-chassis. De kleinste Gordini is de Twingo. De com pacte driedeurs bestaat al enige jaren in een verrassend leuke RS-uitvoering. Die levert, voorzien van een 133 pk sterke 1.6 liter 16-klepper, volop vermogen. Zeker afgezet tegen het bescheiden gewicht van de auto. De motor heeft een lekkere sound, vooral bij hogere toeren. Dat is ook aan te raden omdat de krachtbron dan optimaal van zich laat profiteren. Zo ligt het koppel, 160 Nm, pas bij 4.400 toeren per minuut volledig open voor maximale benutting. De voorwie len worden aangedreven via de handgescha- kelde vijfbak, waarvan een schakelschema op de speciale Gordini-pook ontbreekt. Even gissen dus waar de achteruit zit. De Twingo RS is verkrijgbaar met twee on derstelafstellingen: het zogenaamde Sport- chassis of het 4 millimeter verlaagde Cup- chassis. De 17 inch lichtmetalen wielen ma Vanaf 19.100 euro, 1.4 Turbo 21.200 euro. Vanaf 17.650 euro. De historische naam Gordini is weer helemaal terug bij Renault. Maar wie zich nog de vroegere Gordini-modellen herinnert, vraagt zich af wat de toegevoegde waarde is. Plus: uitstraling, onderstel. Plus: stoere details, motor, uitrusting. Plus: compactheid, uitrusting, leuke details. Min: ruimte achterin. Min: prijs, neem niet de robotbak. Min: binnenruimte. door Tony Vos De Italiaan Amedée Gordini toonde al ruim voor de Tweede Wereld oorlog zijn kunsten als tuner, voor onder meer Simca. Hij ontwikkel de niet alleen, maar zat ook achter het stuur van de Formule i-bolides die hij creëerde. Eind jaren vijftig verbond hij zich aan Renault en zorgde eerst voor een paar pk's meer bij de verder modale Dauphine. Om een aantal jaren later helemaal los te gaan, met de snelle Renault 8 Gordini als abso luut hoogtepunt. Renault is bewust bezig haar rijke historie aan de huidige modelserie te verbinden en de terugkeer van Gordini past binnen die opzet. Er is echter een groot verschil met het verleden: de toevoeging Gordini stond altijd voor duidelijk opgewaardeerd vermo gen en rijgedrag, maar de nieuwe Gordini's zijn slechts een uitrustingsvariant op de technisch identieke modellen van Renault Sport. Daar komt niemand aan tekort, het was alleen aardig geweest als er technisch net een paar verschillen waren om de bege renswaardigheid van een echte Gordini op een hoger niveau te tillen. Met blauwe lakkleur en witte accenten wordt de Twingo RS een Gordini. foto's Automedia ken vanzelf deel uit van de Gordini-uitvoe- ring. Wie gaat voor de meest straffe vering, moet zich realiseren wat die keuze betekent voor het dagelijks gebruik. Verkeersdrem pels worden volledige bergkammen, waar je knetterhard op gaat en op gelijke wijze af komt. Wie op bochtige asfaltwegen met de Gordini mag spelen, zal er beslist de voorde len van zien. De auto plakt aan het wegdek en snijdt nog veel scherper een bocht aan. Maar wie tegelijk comfort wenst, kan beter bij het standaard Sport-chassis blijven, dat bij normaal gebruik ook aardig sportief is. Blauw met witte strepen is hét kenmerk van een Gordini. De dubbele streep loopt niet alleen over de carrosserie, maar is ook bovenop het stuur te vinden. Witte elemen ten zorgen voor extra contrast, zoals de spie- gelkappen, de dakspoiler en de omlijsting van de mistlampen. De Twingo Gordini heeft twee uitstekend zittende en ondersteu nende stoelen, die met leer bekleed zijn. Ook hier worden blauwe accenten toege past, net als op de portierpanelen en bij de toerenteller. Uiteraard koppelt Renault aan haar toppertje een rijke standaarduitrusting, met automatische airco en een radio met be dieningssatelliet. De Twingo is een compact model, maar met een verrassende binnenruimte. Het bagage volume is groter dan gemiddeld en omdat de twee zitplaatsen achterin afzonderlijk verschuifbaar zijn, kan de beenruimte wor den gevarieerd van uiterst krap tot mini maal middenklasse. Het bedrag dat Renault verlangt, 18.990 euro, betekent een meer prijs van 2.300 euro ten opzichte van de 'gewone' RS-versie. Dat is stevig! WENT#Fiat Abarth 500 1.4 16V T-Jet De enige echte concurr met een vergelijkbaar vf gen uit de turbomotor, hoog fungehalte tegen stevige prijs. Bagage 18. 610 liter. Gewicht 905 I Benzine 1.4 I, 135 pk. CONCURRENTToyota \Q 1.3 VVT-i Dynamic Een compacte 3+1-zitter die niet is afgestemd op sportivi teit, ondanks de flinke mo tor. Veel binnenruimte voor twee personen. Bagage 32- 292 liter. Gewicht 905 kg. Benzine 1.3 I, 98 pk. Een klasse hoger dan de Twingo, maar met nauwelijks meer binnenruimte. Rijdt volwassen en ziet er origi neel uit. Bagage 270-950 li ter. Gewicht 1.090 kg. Benzine 1.4 1,105 pk. door Roel van Gils Maserati komt met een uit geklede versie van de GranTurismo. De MC Stradale is een hardcore sportwa gen, met geüpdate V8 en meer spoilers. Maserati bespaart 110 kilo door gebruik van carbonfiber, kera mische remmen, een pak minder geluidsisolatie en een ander uitlaat systeem. In racemodus staan alle kleppen in het uitlaattraject pet- manent open en komt er een kip- penvelopwekkend geluid uit belde eindpijpen. In het interieur blijft het nog relatief rustig, maar achter de auto lijkt het geluid exponen tieel toe te nemen. Op een drukke snelweg kleeft menig automobilist aan de bumper om het machtige geluid op te vangen. Maserati schrijft geschiedenis met de GranTurismo MC Stradale. Het is de eerste productie-Maserati die de barrière van 300 kilometer per uur doorbreekt, zij het minimaal met een top van 301. De accelera tie naar 100 duurt 4,6 seconden, 0,3 seconde korter dan de GT S. Het gemak waarmee de Stradale versnelt, is misschien indrukwek kend, nog meer lof verdienen de keramische remmen. Echt een ver betering ten opzichte van de stop pers in de GT S, die tijdens een ste vig potje sturen moeite hebben met het (over)gewicht. Het transaxle-concept met de mo tor voorin en een gerobotiseerde zestraps transmissie met limited slipdifferentieel op de achteras, bezorgt de MC Stradale een nage noeg ideale gewichtsverdeling van 48:52. De uitgeklede GranTurismo laat zich uitstekend van bocht naar bocht dirigeren, de besturing is daarbij messcherp. Van het Gran Turismo-concept blijft weinig meer over: de MC Stradale nodigt voortdurend uit om op de limiet te rijden. Daarvoor is-ie ook be doeld. Missie geslaagd! door Tony Vos De enige nog zelfstandige Britse autofabrikant is het historische Morgan, dat nog steeds volgens traditie auto's bouwt. Sterker nog, de driewieler is er weer. Met dit type voertuig gaat Morgan terug naar haar wor tels. Want tussen 1909 en 1953 wer den er zo'n 30.000 driewielers door het merk gemaakt. Die wer den gebouwd in het Engelse Mal vern, terwijl' er nog een aanzien lijk aantal door Darmont Morgan in Frankrijk zijn geassembleerd. Zelfs op sportief vlak wist Morgan met de driewieler te scoren. Zo werd de Franse Grand Prix in 1913 gewonnen en omschreef coureur Stirling Moss zijn exemplaar als J Machtig scheurijzer. foto Maserati De driewieler: koddig, foto Morgan een echte vrouwenmagneet. Kort om, een icoon voor het merk en dat dient men te koesteren. De hang naar historie is op het ogenblik groot en in dat kader past de herintroductie van de drie- wielige Morgan, een voertuig dat volgens het merk prima past bin nen het kader van downsizing. De opbouw lijkt als twee druppels wa ter op het origineel. De motor, een luchtgekoelde 1.8 liter V-Twin uit een motorfiets, hangt boven de brede vooras nog voor een surro gaat grille. Daarachter begint pas de carrosserie, die twee zitplaatsen biedt. Het enkelvoudige achterwiel zit volledig ingekapseld. Het gewicht van zo'n 500 kilo zorgt mede voor vlotte prestaties. Een topsnelheid van 184 kilometer per uur lijkt bijna eng, ronduit in drukwekkend is de acceleratie naar 100 in slechts 4,5 seconden. Oog in oog met deze nieuwe Mor gan op de autosalon van Genève word je direct verliefd. Het lijkt veel meer op een prachtig gerestau reerd exemplaar dan op een daad werkelijk nieuwe auto. Volgens de fabrikant kan het model als motor fiets op kenteken worden gezet. Met Bristol weer Brits hoofdstuk afgesloten Het merk Bristol is failliet, waar door er weer een kleine Britse fa brikant minder is. Bristol bouwde modellen volledig met de hand en verkocht ze vanuit een Londen- se showroom. Het programma be stond uit twee ouderwets krachti ge sportwagens. Gebrek aan ont wikkeling deed Bristol de das om. Volkswagen Go visie op compacte ruimtewagen De beroemde Italiaanse studio van Bertone liet tijdens de autosa lon van Genève de Volkswagen Go zien. Het is een visie op een compacte (3,99 meter) ruimtewa gen, met een ongekend lange wiel basis. De Go heeft veel glas, volop binnenruimte en een elektrische aandrijving. Jaguar krijgt al een cadeautje met de B99 Bertone bestaat 99 jaar en loopt op het eeuwfeest vooruit met de Jaguar B99 Concept Deze concept auto is qua formaat een opvolger van het X-type, maar dan met vol op elementen van de klassieke XJ-modellen. Kortom, een Jaguar zoals de puristen graag zien.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 59