Geen garantie met
de naam Gordini
auto 15
Maserati GranTurismo
MC Stradale: kippenvel
Wederopstanding van de
driewieler van Morgan
vrijdag 11 maart 2011
Renault Twingo Gordini
Met plankhard Cup-onderstel als optie. Bagage 230-
951 liter. Gewicht 1.024 kg. Benzine 1.6 1,133 pk.
Vanaf 18.990 euro.
Plus: uitrusting, motorkarakter, sportiviteit.
Min: hardheid Cup-chassis.
De kleinste Gordini is de Twingo. De com
pacte driedeurs bestaat al enige jaren in een
verrassend leuke RS-uitvoering. Die levert,
voorzien van een 133 pk sterke 1.6 liter
16-klepper, volop vermogen. Zeker afgezet
tegen het bescheiden gewicht van de auto.
De motor heeft een lekkere sound, vooral
bij hogere toeren. Dat is ook aan te raden
omdat de krachtbron dan optimaal van zich
laat profiteren. Zo ligt het koppel, 160 Nm,
pas bij 4.400 toeren per minuut volledig
open voor maximale benutting. De voorwie
len worden aangedreven via de handgescha-
kelde vijfbak, waarvan een schakelschema
op de speciale Gordini-pook ontbreekt.
Even gissen dus waar de achteruit zit.
De Twingo RS is verkrijgbaar met twee on
derstelafstellingen: het zogenaamde Sport-
chassis of het 4 millimeter verlaagde Cup-
chassis. De 17 inch lichtmetalen wielen ma
Vanaf 19.100 euro, 1.4 Turbo 21.200 euro.
Vanaf 17.650 euro.
De historische naam Gordini is weer helemaal terug bij Renault. Maar wie
zich nog de vroegere Gordini-modellen herinnert, vraagt zich af wat de
toegevoegde waarde is.
Plus: uitstraling, onderstel. Plus: stoere details, motor, uitrusting. Plus: compactheid, uitrusting, leuke details.
Min: ruimte achterin. Min: prijs, neem niet de robotbak. Min: binnenruimte.
door Tony Vos
De Italiaan Amedée Gordini toonde
al ruim voor de Tweede Wereld
oorlog zijn kunsten als tuner, voor
onder meer Simca. Hij ontwikkel
de niet alleen, maar zat ook achter het stuur
van de Formule i-bolides die hij creëerde.
Eind jaren vijftig verbond hij zich aan
Renault en zorgde eerst voor een paar pk's
meer bij de verder modale Dauphine. Om
een aantal jaren later helemaal los te gaan,
met de snelle Renault 8 Gordini als abso
luut hoogtepunt.
Renault is bewust bezig haar rijke historie
aan de huidige modelserie te verbinden en
de terugkeer van Gordini past binnen die
opzet. Er is echter een groot verschil met
het verleden: de toevoeging Gordini stond
altijd voor duidelijk opgewaardeerd vermo
gen en rijgedrag, maar de nieuwe Gordini's
zijn slechts een uitrustingsvariant op de
technisch identieke modellen van Renault
Sport. Daar komt niemand aan tekort, het
was alleen aardig geweest als er technisch
net een paar verschillen waren om de bege
renswaardigheid van een echte Gordini op
een hoger niveau te tillen.
Met blauwe lakkleur en witte accenten wordt de Twingo RS een Gordini. foto's Automedia
ken vanzelf deel uit van de Gordini-uitvoe-
ring. Wie gaat voor de meest straffe vering,
moet zich realiseren wat die keuze betekent
voor het dagelijks gebruik. Verkeersdrem
pels worden volledige bergkammen, waar je
knetterhard op gaat en op gelijke wijze af
komt. Wie op bochtige asfaltwegen met de
Gordini mag spelen, zal er beslist de voorde
len van zien. De auto plakt aan het wegdek
en snijdt nog veel scherper een bocht aan.
Maar wie tegelijk comfort wenst, kan beter
bij het standaard Sport-chassis blijven, dat
bij normaal gebruik ook aardig sportief is.
Blauw met witte strepen is hét kenmerk
van een Gordini. De dubbele streep loopt
niet alleen over de carrosserie, maar is ook
bovenop het stuur te vinden. Witte elemen
ten zorgen voor extra contrast, zoals de spie-
gelkappen, de dakspoiler en de omlijsting
van de mistlampen. De Twingo Gordini
heeft twee uitstekend zittende en ondersteu
nende stoelen, die met leer bekleed zijn.
Ook hier worden blauwe accenten toege
past, net als op de portierpanelen en bij de
toerenteller. Uiteraard koppelt Renault aan
haar toppertje een rijke standaarduitrusting,
met automatische airco en een radio met be
dieningssatelliet.
De Twingo is een compact model, maar met
een verrassende binnenruimte. Het bagage
volume is groter dan gemiddeld en omdat
de twee zitplaatsen achterin afzonderlijk
verschuifbaar zijn, kan de beenruimte wor
den gevarieerd van uiterst krap tot mini
maal middenklasse. Het bedrag dat Renault
verlangt, 18.990 euro, betekent een meer
prijs van 2.300 euro ten opzichte van de
'gewone' RS-versie. Dat is stevig!
WENT#Fiat Abarth 500 1.4 16V T-Jet
De enige echte concurr
met een vergelijkbaar vf
gen uit de turbomotor,
hoog fungehalte tegen
stevige prijs. Bagage 18.
610 liter. Gewicht 905 I
Benzine 1.4 I, 135 pk.
CONCURRENTToyota \Q 1.3 VVT-i Dynamic
Een compacte 3+1-zitter die
niet is afgestemd op sportivi
teit, ondanks de flinke mo
tor. Veel binnenruimte voor
twee personen. Bagage 32-
292 liter. Gewicht 905 kg.
Benzine 1.3 I, 98 pk.
Een klasse hoger dan de
Twingo, maar met nauwelijks
meer binnenruimte. Rijdt
volwassen en ziet er origi
neel uit. Bagage 270-950 li
ter. Gewicht 1.090 kg.
Benzine 1.4 1,105 pk.
door Roel van Gils
Maserati komt met een uit
geklede versie van de
GranTurismo. De MC
Stradale is een hardcore sportwa
gen, met geüpdate V8 en meer
spoilers. Maserati bespaart 110 kilo
door gebruik van carbonfiber, kera
mische remmen, een pak minder
geluidsisolatie en een ander uitlaat
systeem. In racemodus staan alle
kleppen in het uitlaattraject pet-
manent open en komt er een kip-
penvelopwekkend geluid uit belde
eindpijpen. In het interieur blijft
het nog relatief rustig, maar achter
de auto lijkt het geluid exponen
tieel toe te nemen. Op een drukke
snelweg kleeft menig automobilist
aan de bumper om het machtige
geluid op te vangen.
Maserati schrijft geschiedenis met
de GranTurismo MC Stradale. Het
is de eerste productie-Maserati die
de barrière van 300 kilometer per
uur doorbreekt, zij het minimaal
met een top van 301. De accelera
tie naar 100 duurt 4,6 seconden,
0,3 seconde korter dan de GT S.
Het gemak waarmee de Stradale
versnelt, is misschien indrukwek
kend, nog meer lof verdienen de
keramische remmen. Echt een ver
betering ten opzichte van de stop
pers in de GT S, die tijdens een ste
vig potje sturen moeite hebben
met het (over)gewicht.
Het transaxle-concept met de mo
tor voorin en een gerobotiseerde
zestraps transmissie met limited
slipdifferentieel op de achteras,
bezorgt de MC Stradale een nage
noeg ideale gewichtsverdeling van
48:52. De uitgeklede GranTurismo
laat zich uitstekend van bocht naar
bocht dirigeren, de besturing is
daarbij messcherp. Van het Gran
Turismo-concept blijft weinig
meer over: de MC Stradale nodigt
voortdurend uit om op de limiet
te rijden. Daarvoor is-ie ook be
doeld. Missie geslaagd!
door Tony Vos
De enige nog zelfstandige
Britse autofabrikant is het
historische Morgan, dat
nog steeds volgens traditie auto's
bouwt. Sterker nog, de driewieler
is er weer. Met dit type voertuig
gaat Morgan terug naar haar wor
tels. Want tussen 1909 en 1953 wer
den er zo'n 30.000 driewielers
door het merk gemaakt. Die wer
den gebouwd in het Engelse Mal
vern, terwijl' er nog een aanzien
lijk aantal door Darmont Morgan
in Frankrijk zijn geassembleerd.
Zelfs op sportief vlak wist Morgan
met de driewieler te scoren. Zo
werd de Franse Grand Prix in 1913
gewonnen en omschreef coureur
Stirling Moss zijn exemplaar als
J
Machtig scheurijzer. foto Maserati De driewieler: koddig, foto Morgan
een echte vrouwenmagneet. Kort
om, een icoon voor het merk en
dat dient men te koesteren.
De hang naar historie is op het
ogenblik groot en in dat kader
past de herintroductie van de drie-
wielige Morgan, een voertuig dat
volgens het merk prima past bin
nen het kader van downsizing. De
opbouw lijkt als twee druppels wa
ter op het origineel. De motor, een
luchtgekoelde 1.8 liter V-Twin uit
een motorfiets, hangt boven de
brede vooras nog voor een surro
gaat grille. Daarachter begint pas
de carrosserie, die twee zitplaatsen
biedt. Het enkelvoudige achterwiel
zit volledig ingekapseld.
Het gewicht van zo'n 500 kilo
zorgt mede voor vlotte prestaties.
Een topsnelheid van 184 kilometer
per uur lijkt bijna eng, ronduit in
drukwekkend is de acceleratie
naar 100 in slechts 4,5 seconden.
Oog in oog met deze nieuwe Mor
gan op de autosalon van Genève
word je direct verliefd. Het lijkt
veel meer op een prachtig gerestau
reerd exemplaar dan op een daad
werkelijk nieuwe auto. Volgens de
fabrikant kan het model als motor
fiets op kenteken worden gezet.
Met Bristol weer Brits
hoofdstuk afgesloten
Het merk Bristol is failliet, waar
door er weer een kleine Britse fa
brikant minder is. Bristol bouwde
modellen volledig met de hand
en verkocht ze vanuit een Londen-
se showroom. Het programma be
stond uit twee ouderwets krachti
ge sportwagens. Gebrek aan ont
wikkeling deed Bristol de das om.
Volkswagen Go visie op
compacte ruimtewagen
De beroemde Italiaanse studio
van Bertone liet tijdens de autosa
lon van Genève de Volkswagen
Go zien. Het is een visie op een
compacte (3,99 meter) ruimtewa
gen, met een ongekend lange wiel
basis. De Go heeft veel glas, volop
binnenruimte en een elektrische
aandrijving.
Jaguar krijgt al een
cadeautje met de B99
Bertone bestaat 99 jaar en loopt
op het eeuwfeest vooruit met de
Jaguar B99 Concept Deze concept
auto is qua formaat een opvolger
van het X-type, maar dan met vol
op elementen van de klassieke
XJ-modellen. Kortom, een Jaguar
zoals de puristen graag zien.