Terug van weggeweest auto3 vrijdag 11 maart 2011 AUTOTEST SsangYong Korando oogt stoer op een vriendelijke manier De kleinste Koreaanse autofabrikant, SsangYong, is te rug van weggeweest en komt meteen met een com pleet nieuw model. De nieuwste SsangYong luistert naar de inmiddels ver trouwde naam Korando. der omdat je netjes rechtop kunt zitten. Het dashboard omvat drie displays, een klok, uitlezing van de radio en eentje tussen de toerentel- ler en snelheidsmeter. Een ingebouwd navigatiesysteem behoort (nog) niet tot de mogelijk heden. Gelukkig is de knoppenhoeveel- heid bescheiden gehouden, zodat alle functies vrijwel direct duide- lijk zijn. SsangYong maakte al eerder ge bruik van een 2 liter dieselmotor die in nauwe samenwerking met het Oostenrijkse ALV werd ont wikkeld. Ondanks.dat de motor in de Ko rando van dezelfde basis gebruik maakt, zijn zoveel onderdelen ge wijzigd dat er feitelijk van een nieuwe motor kan worden gespro ken. Op dit moment levert het merk alleen de meest krachtige versie met maar liefst 175 pk en een koppel van 360 Nm. Niet vreemd dat goed presteren daarmee geen probleem vormt. De krachtbron sleurt er stevig aan en is op de achtergrond duidelijk als diesel herkenbaar. De wielen worden aangedreven via een handgeschakelde zesbak die met name op de snelweg het toerental beperkt. Ondanks dat het merk een gemid deld verbruik belooft van rond de 1 op 15, lijkt 1 op 11 veel realisti scher. Het rijgedrag lijkt het meest op dat van een terreinwagen. De vering en demping zijn behoor lijk stug, waardoor oneffenheden lang niet altijd worden uitgefilterd. De onafhankelijke ophanging met McPherson veerpoten voor en een multilink contructie achter is mo dern en wordt door voorzieningen als ESP en een wegrijhulp elek trisch bijgestaan. De prijsstelling van de Korando lijkt stevig, maar dat is snel ver klaard omdat er op dit moment al leen de meest krachtige diesel is vanaf 30.990 euro tot 37.990 euro voor de duurste versie met 4WD. Een domper op de feestvreugde vormt de meerprijs voor de zes- traps automaat, afhankelijk van het uitrustingsniveau 8.000 tot 9.500 euro. En dat is voor een belangrijk deel te verklaren door de forse BPM-heffing in verband met een hogere C02-uitstoot ten opzichte van de handgeschakelde versie van de Korando. door Tony Vos Hoeveel pech kun je als automerk hebben. Al weer bijna twee jaar geleden ging de Ne derlandse Ssan- gYong-importeur als onderdeel van de Kroymans groep failliet en braken kort daarna ook in de fa briek onlusten uit. De wederopstanding leek lange tijd onzeker. In de tussentijd is het merk overgenomen door Mahin- dra uit India en dat bedrijf wil de productie laten waar het is, in Ko rea. Aansluitend op deze positieve ont wikkeling is er ook weer een im porteur aangesteld en zijn al weer een paar dealers opgestart. Kortom, SsangYong is weer terug. De naam Korando stond altijd al voor het 'instapmodel' van het merk en dat is nu wederom het ge- Korando Ssangyong Korando Sapphire 4WD Volledig nieuwe SUV van een com pact formaat met ongekend krach tige dieselmotor en voldoende bin nenruimte. Bagage 486-1.312 liter. Gewicht 1.672 kg. Diesel 2,0 I, 17-5 pk. Vanaf 30.990 euro, Sapphire 4WD 37.990 euro. Plus: vormgeving, krachtige motor, ruimte. Min: materiaalgebruik, dure auto maat. val. De 4,41 meter lange vijfdeurs neemt een plaats in tussen de zo populaire crossovers die veelal uit Aziatische hoek komen. Op dit moment start SsangYong al leen met de diesel en de keuze uit twee- of vierwielaandrijving. Eind dit jaar komt er nog een ben zinemotor bij die zal zorgen voor een meer aangename prijsstelling. De vormgeving van de Korando werd jaren geleden al op tentoon stellingen getoond als concept en de uiteindelijke auto wijkt hier nauwelijks van af. Door zijn flinke hoogte komt het model fors over, maar de bodem plaatafmetingen zijn redelijk be scheiden. De Koreaan oogt op een vriendelij ke manier stoer mede dankzij de metaalkleurige dakrails, kunststof randen langs de spatborden en het chroomgebruik op het front. Binnen de niet overdreven afme tingen hebben de ontwerpers een flink interieur weten te creëren met volop ruimte voor passagiers en bagage. De materialen zijn typisch Kore- aans, ogen hier en daar wel erg plastic, maar qua vormgeving past de SsangYong beslist in deze tijd. Metaalkleurige accenten fleuren het geheel lekker op en de duurste Sapphire-uitvoering wordt boven dien gesierd door lederen bekle ding. Maar ook hier, typisch dun Koreaans leer. De stoelen bieden een goede zit en ondersteunen behoorlijk aan de randen. De zitting is aan de kor te kant, maar dat geeft weinig hin De nieuwe SsangYong Korando is direct afgeleid van een jaren geleden getoonde conceptstudie. foto's Automedia

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 57