Terug van weggeweest
auto3
vrijdag 11 maart 2011
AUTOTEST SsangYong Korando oogt stoer op een vriendelijke manier
De kleinste Koreaanse autofabrikant, SsangYong, is te
rug van weggeweest en komt meteen met een com
pleet nieuw model.
De nieuwste SsangYong luistert naar de inmiddels ver
trouwde naam Korando.
der omdat je netjes rechtop kunt
zitten. Het dashboard omvat drie
displays, een klok, uitlezing van de
radio en eentje tussen de toerentel-
ler en snelheidsmeter.
Een ingebouwd navigatiesysteem
behoort (nog) niet tot de mogelijk
heden.
Gelukkig is de knoppenhoeveel-
heid bescheiden gehouden, zodat
alle functies vrijwel direct duide-
lijk zijn.
SsangYong maakte al eerder ge
bruik van een 2 liter dieselmotor
die in nauwe samenwerking met
het Oostenrijkse ALV werd ont
wikkeld.
Ondanks.dat de motor in de Ko
rando van dezelfde basis gebruik
maakt, zijn zoveel onderdelen ge
wijzigd dat er feitelijk van een
nieuwe motor kan worden gespro
ken. Op dit moment levert het
merk alleen de meest krachtige
versie met maar liefst 175 pk en
een koppel van 360 Nm.
Niet vreemd dat goed presteren
daarmee geen probleem vormt.
De krachtbron sleurt er stevig aan
en is op de achtergrond duidelijk
als diesel herkenbaar.
De wielen worden aangedreven
via een handgeschakelde zesbak
die met name op de snelweg het
toerental beperkt.
Ondanks dat het merk een gemid
deld verbruik belooft van rond de
1 op 15, lijkt 1 op 11 veel realisti
scher. Het rijgedrag lijkt het meest
op dat van een terreinwagen.
De vering en demping zijn behoor
lijk stug, waardoor oneffenheden
lang niet altijd worden uitgefilterd.
De onafhankelijke ophanging met
McPherson veerpoten voor en een
multilink contructie achter is mo
dern en wordt door voorzieningen
als ESP en een wegrijhulp elek
trisch bijgestaan.
De prijsstelling van de Korando
lijkt stevig, maar dat is snel ver
klaard omdat er op dit moment al
leen de meest krachtige diesel is
vanaf 30.990 euro tot 37.990 euro
voor de duurste versie met 4WD.
Een domper op de feestvreugde
vormt de meerprijs voor de zes-
traps automaat, afhankelijk van
het uitrustingsniveau 8.000 tot
9.500 euro.
En dat is voor een belangrijk deel
te verklaren door de forse
BPM-heffing in verband met een
hogere C02-uitstoot ten opzichte
van de handgeschakelde versie van
de Korando.
door Tony Vos
Hoeveel pech kun je als
automerk hebben. Al
weer bijna twee jaar
geleden ging de Ne
derlandse Ssan-
gYong-importeur als onderdeel
van de Kroymans groep failliet en
braken kort daarna ook in de fa
briek onlusten uit.
De wederopstanding leek lange
tijd onzeker. In de tussentijd is het
merk overgenomen door Mahin-
dra uit India en dat bedrijf wil de
productie laten waar het is, in Ko
rea.
Aansluitend op deze positieve ont
wikkeling is er ook weer een im
porteur aangesteld en zijn al weer
een paar dealers opgestart.
Kortom, SsangYong is weer terug.
De naam Korando stond altijd al
voor het 'instapmodel' van het
merk en dat is nu wederom het ge-
Korando
Ssangyong Korando Sapphire 4WD
Volledig nieuwe SUV van een com
pact formaat met ongekend krach
tige dieselmotor en voldoende bin
nenruimte.
Bagage 486-1.312 liter.
Gewicht 1.672 kg.
Diesel 2,0 I, 17-5 pk.
Vanaf 30.990 euro, Sapphire 4WD
37.990 euro.
Plus: vormgeving, krachtige motor,
ruimte.
Min: materiaalgebruik, dure auto
maat.
val. De 4,41 meter lange vijfdeurs
neemt een plaats in tussen de zo
populaire crossovers die veelal uit
Aziatische hoek komen.
Op dit moment start SsangYong al
leen met de diesel en de keuze uit
twee- of vierwielaandrijving.
Eind dit jaar komt er nog een ben
zinemotor bij die zal zorgen voor
een meer aangename prijsstelling.
De vormgeving van de Korando
werd jaren geleden al op tentoon
stellingen getoond als concept en
de uiteindelijke auto wijkt hier
nauwelijks van af.
Door zijn flinke hoogte komt het
model fors over, maar de bodem
plaatafmetingen zijn redelijk be
scheiden.
De Koreaan oogt op een vriendelij
ke manier stoer mede dankzij de
metaalkleurige dakrails, kunststof
randen langs de spatborden en het
chroomgebruik op het front.
Binnen de niet overdreven afme
tingen hebben de ontwerpers een
flink interieur weten te creëren
met volop ruimte voor passagiers
en bagage.
De materialen zijn typisch Kore-
aans, ogen hier en daar wel erg
plastic, maar qua vormgeving past
de SsangYong beslist in deze tijd.
Metaalkleurige accenten fleuren
het geheel lekker op en de duurste
Sapphire-uitvoering wordt boven
dien gesierd door lederen bekle
ding. Maar ook hier, typisch dun
Koreaans leer.
De stoelen bieden een goede zit
en ondersteunen behoorlijk aan
de randen. De zitting is aan de kor
te kant, maar dat geeft weinig hin
De nieuwe SsangYong Korando is direct afgeleid van een jaren geleden getoonde conceptstudie.
foto's Automedia