Verwijderingsbijdrage moet sloop bevorderen II Het zou goed zijn als de nutteloosheid sneller wordt erkend. Dan kun je veel eerder overgaan tot sloop' 'ói iSPi m tttirtiP lm m I m 'm*; m mm mmw /-'M vrijdag 11 maart 2011 Hoogleraar planologie Tejo Spit Twee viaducten naast elkaar over de A50 bij Hoenderloo. Een ervan is nooit gebruikt. Het nooit afgebouwde sta tion in de polder bij Lely stad. foto's Jeroen Jumelet/GPD Mf ■SSWSKKEW Vastgoedontwikkelaars die een nieuw bedrijfs pand willen bouwen moeten vooraf een ver wijderingsbijdrage gaan betalen. Daarvoor pleit Erwin van der Krabben, hoogleraar Planologie van de Radboud Universiteit in Nijmegen. De bijdrage moet voor komen dat vastgoedeigenaren de sloopkosten van een in onbruik ge raakt bedrijfspand niet kunnen of willen betalen. Zulke situaties doen zich vaak voor bij leegstaan de kantoorpanden. Ontwikkelaars van infrastructure le bouwwerken, zoals wegen en spoor, zouden op dezelfde wijze een verwijderingsbijdrage kunnen betalen. In onbruik geraakte viaducten, bruggen en tunnels blijven nu soms jarenlang staan omdat het te duur is om ze af te breken. Vastgoedeigenaren staan niet te springen om geld te steken in de sloop van een pand dat al verliesge vend is. Soms kunnen ze de sloop kosten niet betalen. In beide geval len blijft een leeg kantoorpand dus staan. De verwijderingsbijdra ge voorkomt dergelijke situaties, stelt Van der Krabben. „Doordat de eigenaar vooraf al geld opzij heeft gezet is er sowieso geld voor de sloop. Dat geld kan overigens ook worden gebruikt voor renovatie of het geschikt maken van het pand voor wonin gen." Gemeenten kunnen de eigenaar op grond van de Woningwet dwin gen om een leegstaand kantoor op te knappen of te slopen. Maar dat gebeurt in praktijk nauwelijks, stelt de hoogleraar vast. Van der Krabben wijt het overschot op de kantorenmarkt deels aan het feit dat gebouwen steeds sneller wor den afgeschreven. „Bedrijven wil len gebouwen die voldoen aan de modernste eisen waardoor be staande gebouwen sneller 'verou deren'." Vastgoedontwikkelaars bouwen daarom voortdurend nieuwe kan toren die aan hun wensen vol doen. Door de verwijderingsbijdra ge gaat de huur omhoog en wordt het pand minder aantrekkelijk voor nieuwe huurders. De vraag naar nieuwe kantoren zal daar door afnemen. Minister Melanie Schultz van Hae- gen van Infrastructuur gaat de leegstand van kantoren aanpak ken. Ze wil dat ontwikkelaars te rughoudend zijn met de nieuwbouw. Zo moet er weer evenwicht ontstaan tussen vraag en aanbod. Ook wil ze kantoren anders gebrui ken, bijvoorbeeld voor studenten huisvesting. In sommige gevallen kan sloop de beste optie zijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 11