Verwijderingsbijdrage moet sloop bevorderen
II
Het zou goed zijn als de nutteloosheid sneller wordt erkend. Dan
kun je veel eerder overgaan tot sloop'
'ói iSPi m tttirtiP
lm m I m 'm*; m mm
mmw
/-'M
vrijdag 11 maart 2011
Hoogleraar planologie Tejo Spit
Twee viaducten naast elkaar
over de A50 bij Hoenderloo.
Een ervan is nooit gebruikt.
Het nooit afgebouwde sta
tion in de polder bij Lely
stad.
foto's Jeroen Jumelet/GPD
Mf
■SSWSKKEW
Vastgoedontwikkelaars
die een nieuw bedrijfs
pand willen bouwen
moeten vooraf een ver
wijderingsbijdrage gaan betalen.
Daarvoor pleit Erwin van der
Krabben, hoogleraar Planologie
van de Radboud Universiteit in
Nijmegen. De bijdrage moet voor
komen dat vastgoedeigenaren de
sloopkosten van een in onbruik ge
raakt bedrijfspand niet kunnen of
willen betalen. Zulke situaties
doen zich vaak voor bij leegstaan
de kantoorpanden.
Ontwikkelaars van infrastructure
le bouwwerken, zoals wegen en
spoor, zouden op dezelfde wijze
een verwijderingsbijdrage kunnen
betalen.
In onbruik geraakte viaducten,
bruggen en tunnels blijven nu
soms jarenlang staan omdat het te
duur is om ze af te breken.
Vastgoedeigenaren staan niet te
springen om geld te steken in de
sloop van een pand dat al verliesge
vend is. Soms kunnen ze de sloop
kosten niet betalen. In beide geval
len blijft een leeg kantoorpand
dus staan. De verwijderingsbijdra
ge voorkomt dergelijke situaties,
stelt Van der Krabben.
„Doordat de eigenaar vooraf al
geld opzij heeft gezet is er sowieso
geld voor de sloop. Dat geld kan
overigens ook worden gebruikt
voor renovatie of het geschikt
maken van het pand voor wonin
gen."
Gemeenten kunnen de eigenaar
op grond van de Woningwet dwin
gen om een leegstaand kantoor op
te knappen of te slopen. Maar dat
gebeurt in praktijk nauwelijks,
stelt de hoogleraar vast. Van der
Krabben wijt het overschot op de
kantorenmarkt deels aan het feit
dat gebouwen steeds sneller wor
den afgeschreven. „Bedrijven wil
len gebouwen die voldoen aan de
modernste eisen waardoor be
staande gebouwen sneller 'verou
deren'."
Vastgoedontwikkelaars bouwen
daarom voortdurend nieuwe kan
toren die aan hun wensen vol
doen. Door de verwijderingsbijdra
ge gaat de huur omhoog en wordt
het pand minder aantrekkelijk
voor nieuwe huurders. De vraag
naar nieuwe kantoren zal daar
door afnemen.
Minister Melanie Schultz van Hae-
gen van Infrastructuur gaat de
leegstand van kantoren aanpak
ken. Ze wil dat ontwikkelaars te
rughoudend zijn met de
nieuwbouw. Zo moet er weer
evenwicht ontstaan tussen vraag
en aanbod.
Ook wil ze kantoren anders gebrui
ken, bijvoorbeeld voor studenten
huisvesting. In sommige gevallen
kan sloop de beste optie zijn.