io I nutteloze bouwwerken «n— Een doodlopend viaduct of een onafge- bouwd station in niemandsland. Overal in Nederland zijn sporen te vinden van nutteloze bouwwerken. Hoe zijn die er gekomen en waarom worden ze niet ge sloopt? Tunnelbuis als chocoladepretpark Spookstation als opslagplaats Bouwputten als stille getuigen Witte olifanten in Zuid-Afrika vrijdag 11 maart 2011 mmummmmtammmuimmmmamm door Hans de Gram Pal naast Amsterdam CS ligt een ongebruikte tunnelbuis voor de metro die naar IJburg zou gaan. De 170 meter lange tunnel is nooit afgebouwd omdat later besloten werd een bovengrondse tramver binding naar IJburg aan te leg gen. De tunnel wordt nu on derdeel van het Chocolade- museum dat in 2013 haar deu ren opent In de buis komt het chocoladepretpark van het museum. Onder het metrostation Wees- perplein in Amsterdam ligt ei genlijk nóg een metrostation dat nooit in gebruik is geno men. De grote betonnen hal is in de jaren zeventig ge bouwd als metrostation voor de Oost-Westlijn. Deze lijn is echter nooit aangelegd en het station is daarom nooit afge bouwd. Tijdens de Koude Oorlog deed het spookstation dienst als schuilkelder tegen een eventuele nucleaire aan val op Amsterdam. Rondom de stationshal liggen nog schuilkelders die allemaal zijn afgesloten voor publiek. Een deel van de kelders is nu in gebruik voor dataopslag. Bouwputten zijn in Neder land vaak stille getuigen van een ambitieus bouwproject dat nooit is voltooid. In Mid delburg gaapt nog altijd een gat op de plek waar een nieu we schouwburg annex film huis had moeten verrijzen. De bouwput vaii dit A-thea ter, met parkeergarage, bleek tijdens werkzaamheden te lekken waardoor grondwater werd onttrokken aan de om geving en huizen verzakten. Mogelijk worden er dit jaar appartementen gebouwd. De put staat vol water, sinds het mis ging in maart 2005. In de veertig jaar dat station Lelystad Zuid bestaat is er nooit één trein gestopt. Niet zo vreemd als je weet dat het station midden in een polder staat, ver weg van de bewoonde wereld. Bovendien is het niet eens af. Het station is in de jaren zeven tig gebouwd, in de verwachting dat het snel groeiende Lelystad be hoefte zou krijgen aan een station in het zuiden van de stad. Daarom werd destijds alvast een betonnen constructie van perrons met wen teltrappen neergezet. Die hoefde alleen nog maar te worden afge maakt als in de polder nieuwe be woners zouden komen. Maar die kwamen nooit, omdat Lelystad niet zo explosiefis gegroeid als ge dacht. Het station is nooit afge bouwd en trekt in plaats van trein reizigers vooral graffitispuiters. Op veel plekken in Nederland staan onafgemaakte gebouwen en infrastructuur, ook wel grote nutte loze bouwwerken of witte olifan ten genoemd. Bij het dorp Nieuw- kuijk bevinden zich twee viaduc: ten die niet zijn aangesloten op een autoweg. En de spoorbrug bij Zeist, die over de snelweg A28 gaat, loopt aan beide kanten dood in de berm. Ook de autoweg over de A50, bij de afslag Hoenderloo, stuurt de automobilist zo de be groeiing in. De afgedankte bouwsels zijn soms het gevolg van planologische blun ders, zeggen deskundigen. Maar veel vaker zijn ze 'slachtoffer' van de tijdgeest. Het duurt gemiddeld wel vijftien jaar voordat een weg, brug of tunnel is aangelegd. „In die tijd worden oorspronkelij ke bouwplannen door economi sche of politieke veranderingen aangepast of geschrapt", verklaart Tejo Spit, hoogleraar planologie van de Universiteit Utrecht. Zo zijn oorspronkelijke plannen voor de aanleg van snelwegen, die veel al stammen uit de jaren zestig, ge strand of ten dele uitgevoerd door dat in de jaren zeventig het belang van natuur voorrang kreeg. De twee viaducten bij Nieuwkuijk zijn in dat verband exemplarisch. Beide bouwwerken waren ooit on derdeel van een plan om de pro vinciale weg vanuit Aalburg naar het zuiden door te trekken. De weg kwam er niet omdat het tracé door het Nationaal Park De Loon- se en Drunense Duinen zou ko men te lopen. Maar de viaducten waren al gebouwd. Langs de A9 bij Amstelveen ligt een lap grond, ooit aangekocht door het rijk om daar een aanslui ting te maken met de A3. Deze snelweg, die Amsterdam met Rot terdam zou moeten verbinden, is er nooit gekomen omdat het tracé door het Groene Hart loopt. Dat 'witte olifanten' vaak bouw werken zijn zoals tunnels, brug gen en viaducten is geen toeval. Ze worden vanwege hun complexi teit vaak als eerste gebouwd, waar na het dan relatief eenvoudig is om tussen de bouwsels wegen aan te leggen. De werken zijn door gaans zo goed gebouwd dat het duur is om ze te slopen. Hun eige naren, vaak gemeenten en provin cies, zoeken daarom liever naar een alternatieve bestemming voor de bouwsels. Zo is een viaduct in Leiden, dat ooit bedoeld was voor de rondweg van de stad, omge- De term 'witte olifanten' werd de laatste jaren vooral gebruikt door Zuid-Afrikanen die zich verbaas den over de enorme gebouwen die overal in het land verschenen voor het WK voetbal van vorig jaar. Ze voorspelden dat de stadions, de vliegvelden en metrostations na het toernooi binnen de kortste ke ren leeg zouden komen te staan, of in elk geval veel te groot zouden worden voor het land. bouwd tot het clubhuis van voet balvereniging D0C0S. Gemeente Heusden smeedt plannen om de twee in onbruik geraakte viaduc ten alsnog op te nemen in een weg die de dorpen Nieuwkuijk, Elshout en Drunen aansluit op de A59. En in Lelystad wordt nage dacht of het station omgebouwd kan worden tot kunstenaarsatelier. Maar de gemeente sluit nog steeds niet uit dat het station in de toe komst alsnog wordt afgebouwd. Volgens hoogleraar Spit zullen ook in de toekomst nutteloze bouwwerken ontstaan. „Dat is on vermijdelijk. Maar het zou goed zijn als de nutteloosheid sneller wordt erkend. Dan kun je veel eer der overgaan tot sloop." Mè Twee ongebruikte viaducten bij Heusden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 10