Othello als Hamlet in 30 seconden uit 15 urmim.jrEE^^iEiiLiL filmscan donderdag 10 maart 2011 Op de kop af precies een jaar geleden was ik op woensdag 24 februari 2010 in het Arsenaaltheater bij De Infiltrant van De Varkensfabriek. Op donderdag 24 februari 2011 was ik er wéér bij, nu in 't Beest in Goes. Was ik het vergeten? Ja en nee. Ik houd wel van dit soort 'toeval'. Want ik heb weer veel bijgeleerd. In het Arsenaaltheater kijk je om hoog (of van ver) naar het po dium, de klassieke opstelling, het lijsttheater. In 't Beest kijk je neer op de speelvloer, het zogenaamde vlakke-vloerprincipe. En natuurlijk weet ik theoretisch waar het verschil (in betrokken heid) zou moeten zitten. Maar in de praktijk werkt dat dus soms heel anders. Omdat de magie een andere is. In het lijsttheater kan die gemakkelijker opgewekt wor den. Op de vlakke vloer is de be trokkenheid bij de personages dan weer groter. Maar die personages zijn in De Infiltrant vooral karika tuur. En daar verbind je je nou juist niet mee. In De Infiltrant -'een Noord-Afri kaanse gangstermovie maar dan op toneel'- worden twaalf rollen door twee acteurs op de planken brachten, in razendsnelle wisselin gen. Een hoed op, een sjaal om, een stem anders en hopla, daar heeft wéér iemand anders een plaats in het stuk. Het blijft wel boeiend om te zien hoe daarmee de grenzen van het 'make belief opgerekt kunnen worden. Vooral dankzij humor (en tempo), in dit geval. Morbide humor, soms. Maar ik had nu toch minder te doen met de twee tienervrienden Hassanova en Mimoun, en met hoe zij onvermijdelijk wegzinken in het moeras van de kleine (en daardoor steeds groter wordende) criminaliteit. Maar ook: hoe vriendschap nu wél of juist niet sterker is dan het kwaad. Eigenlijk zitten er best wel véél thema's in deze voorstelling. En dat is knap! The Reduced Shakespeare Company, vrijdag 25 maart in Stadsschouwburg Middelburg. Aanvang: 20.00 uur. Willem Nijssen blikt elke week vooruit - en terug - op bijzondere toneelvoorstellingen in he Zeeuwse podiumaanbod. In mijn herinnering heb ik ze al eens gezien, The Redu ced Shakespeare Company. Graven in mijn archief geeft me half gelijk. Totally Hol lywood, waarin in hoog tempo grappen worden gelanceerd over zo'n 100 (Hollywood) fïlms-aller-tijden, dat heb ik in derdaad van ze gezien. Maar dat ik The Complete Works of William Shakespeare (abridged) al eens gezien zou hebben, dat is dus een 'correctie' van mijn verlan gend geheugen. Want wie wil dat nu niet eens meemaken, alle 37 to neelstukken van Shakespeare in ruim anderhalf uur erdoor ge jaagd. Het kan nu, op 25 maart in de Stadsschouwburg van Middel burg. Onder de dubbelzinnige vlag I love my Willy. Yes! Eén waarschuwing vooraf aan de eerbiedige Shakespeare-aanbidder. Als hij/zij al zou durven komen kij ken, gaat die zich misschien bont en blauw ergeren. Othello gepre senteerd als gangsta-rap, het bloe dige drama Coriolanus als een kookprogramma (onder de leuze 'Koken met Romeinen') en Ham let uitgekleed tot exact dertig se conden en als klap op de vuurpijl ook nog eens achterstevoren ge speeld. Daar moet je wel tegen kunnen. Maar vrees niet voor het Engels, Shakespeare wordt vooral met (woordenarme) slapstick aan gru zelementen gespeeld. Het begon allemaal in 1981 in Ame rika, toen Daniel Singer, Jess Borge- son and Adam Long in de zomer maanden een 20-minuten versie van Hamlet begonnen spelen op weekend-braderieën. Ze leerden snel de trucjes om het rondwande lende publiek aan zich te binden. Dat deden ze tot 1987. In 1983 was er al een ingekorte Romeo and Ju liet bijgekomen. De doorbraak kwam in 1990, toen ze op het Edinburgh Fringe Festival voor het eerst een complete ingekorte Sha kespeare speelden. Sindsdien is het succes geëxplo deerd. Onder het ironische motto 'reducing expectations since 1981' volgden dan in 1993 The Complete History of America (abridged) en in 1995 The Bible: The Complete Word of God (abridged). Ondertus sen zijn er zeven van die 'ingekor te' toppers. En natuurlijk zijn er ondertussen veel meer dan drie medewerkers, want er lopen verschillende shows tegelijk, in verschillende wereldde len. Maar nog altijd zijn er maar drie comedians per show. Ter troost en aanmoediging van aarze lende Shakespeare-aanbidders wil ik nog melden, dat twee van die drie acteurs in de Nederlandse tournee (Tiger Reel en Jeff Mar- low) rasechte Shakespeare-acteurs zijn, die jarenlang in volledige ver sies schitterden. En zij vinden het fantastisch om Shakespeare eens anders te spelen. The Reduced Shakespeare Company. Chinees Circus Bij deze nieuwe show van het Chi nees Nationaal Circus komt het pu bliek ogen te kort. Het is een com binatie van het temperament van een moderne dansshow, de perfec tie van Olympische turners, de mentale kracht van de oosterse vechtkunst en de poëzie van het klassieke ballet. Vrijdag 11 maart, Scheldetheater, Terneuzen, 20.00 uur. Carmen Comes Zangeres Carmen Gomes balan ceert al een kleine vijftien jaar op de grens van jazz, blues en soul. In het theaterconcert Forbidden fruit brengt ze een ode aan Nina Simo- ne, die voor Gomes altijd het grote voorbeeld is geweest. Zij wil laten horen dat zij een zelfde sensuali teit en bezieling bezit. Zaterdag 12 maart, Spiegeltheater, Middelburg, 20.00 uur. King Jack King Jack, een van de nieuwe Ne derlandse popsensaties in wor ding, komt naar De Stulp. De band speelt indierock met echo's van Beatles, Oasis, Kings of Leon en de Staat. Daarnaast treedt de Zeeuwse band Zaniac op, die zich inmiddels landelijk in de kijker heeft weten te spelen. Zaterdag 12 maart, café De Stulp, Renesse, 23.00 uur. Crieg Pianoduo Het Grieg Pianoduo is te gast in de serie Open Haard Concerten. Het duo bestaat uit EUes van der Hei den en Siebert Nix. Zij voeren het programma A la carte uit, met wer ken van Debussy, Brahms en Bi- zet. Na de pauze is er een 'muzi kaal verrassingsmenu naar keuze van het publiek'. Zondag 13 maart, Porgy en Bess, Terneuzen, 15.00 uur. Het Triller Theater brengt Paul Vlaanderen en het mysterie van de verzonnen dood. Het is een toneel ode aan het radiospel. De spannen de avonturen van detective Paul Vlaanderen uit de jaren vijftig wor den opnieuw tot leven gewekt door Sander de Heer, Hymke de Vries en Lex Passchier. Woensdag 16 maart, Ledeltheater, Oostburg, 20.15 uur. Triller Theater

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 65