Othello als
Hamlet in 30 seconden
uit 15
urmim.jrEE^^iEiiLiL
filmscan
donderdag 10 maart 2011
Op de kop af precies een
jaar geleden was ik op
woensdag 24 februari
2010 in het Arsenaaltheater bij De
Infiltrant van De Varkensfabriek.
Op donderdag 24 februari 2011
was ik er wéér bij, nu in 't Beest in
Goes.
Was ik het vergeten? Ja en nee. Ik
houd wel van dit soort 'toeval'.
Want ik heb weer veel bijgeleerd.
In het Arsenaaltheater kijk je om
hoog (of van ver) naar het po
dium, de klassieke opstelling, het
lijsttheater. In 't Beest kijk je neer
op de speelvloer, het zogenaamde
vlakke-vloerprincipe.
En natuurlijk weet ik theoretisch
waar het verschil (in betrokken
heid) zou moeten zitten. Maar in
de praktijk werkt dat dus soms
heel anders. Omdat de magie een
andere is. In het lijsttheater kan
die gemakkelijker opgewekt wor
den. Op de vlakke vloer is de be
trokkenheid bij de personages dan
weer groter. Maar die personages
zijn in De Infiltrant vooral karika
tuur. En daar verbind je je nou
juist niet mee.
In De Infiltrant -'een Noord-Afri
kaanse gangstermovie maar dan
op toneel'- worden twaalf rollen
door twee acteurs op de planken
brachten, in razendsnelle wisselin
gen. Een hoed op, een sjaal om,
een stem anders en hopla, daar
heeft wéér iemand anders een
plaats in het stuk. Het blijft wel
boeiend om te zien hoe daarmee
de grenzen van het 'make belief
opgerekt kunnen worden. Vooral
dankzij humor (en tempo), in dit
geval. Morbide humor, soms.
Maar ik had nu toch minder te
doen met de twee tienervrienden
Hassanova en Mimoun, en met
hoe zij onvermijdelijk wegzinken
in het moeras van de kleine (en
daardoor steeds groter wordende)
criminaliteit. Maar ook: hoe
vriendschap nu wél of juist niet
sterker is dan het kwaad. Eigenlijk
zitten er best wel véél thema's in
deze voorstelling. En dat is knap!
The Reduced Shakespeare Company,
vrijdag 25 maart in Stadsschouwburg
Middelburg. Aanvang: 20.00 uur.
Willem Nijssen blikt elke
week vooruit - en terug -
op bijzondere
toneelvoorstellingen in he
Zeeuwse podiumaanbod.
In mijn herinnering heb ik
ze al eens gezien, The Redu
ced Shakespeare Company.
Graven in mijn archief
geeft me half gelijk. Totally Hol
lywood, waarin in hoog tempo
grappen worden gelanceerd
over zo'n 100 (Hollywood)
fïlms-aller-tijden, dat heb ik in
derdaad van ze gezien.
Maar dat ik The Complete Works of
William Shakespeare (abridged) al
eens gezien zou hebben, dat is dus
een 'correctie' van mijn verlan
gend geheugen. Want wie wil dat
nu niet eens meemaken, alle 37 to
neelstukken van Shakespeare in
ruim anderhalf uur erdoor ge
jaagd. Het kan nu, op 25 maart in
de Stadsschouwburg van Middel
burg. Onder de dubbelzinnige vlag
I love my Willy. Yes!
Eén waarschuwing vooraf aan de
eerbiedige Shakespeare-aanbidder.
Als hij/zij al zou durven komen kij
ken, gaat die zich misschien bont
en blauw ergeren. Othello gepre
senteerd als gangsta-rap, het bloe
dige drama Coriolanus als een
kookprogramma (onder de leuze
'Koken met Romeinen') en Ham
let uitgekleed tot exact dertig se
conden en als klap op de vuurpijl
ook nog eens achterstevoren ge
speeld.
Daar moet je wel tegen kunnen.
Maar vrees niet voor het Engels,
Shakespeare wordt vooral met
(woordenarme) slapstick aan gru
zelementen gespeeld.
Het begon allemaal in 1981 in Ame
rika, toen Daniel Singer, Jess Borge-
son and Adam Long in de zomer
maanden een 20-minuten versie
van Hamlet begonnen spelen op
weekend-braderieën. Ze leerden
snel de trucjes om het rondwande
lende publiek aan zich te binden.
Dat deden ze tot 1987. In 1983 was
er al een ingekorte Romeo and Ju
liet bijgekomen. De doorbraak
kwam in 1990, toen ze op het
Edinburgh Fringe Festival voor het
eerst een complete ingekorte Sha
kespeare speelden.
Sindsdien is het succes geëxplo
deerd. Onder het ironische motto
'reducing expectations since 1981'
volgden dan in 1993 The Complete
History of America (abridged) en in
1995 The Bible: The Complete
Word of God (abridged). Ondertus
sen zijn er zeven van die 'ingekor
te' toppers.
En natuurlijk zijn er ondertussen
veel meer dan drie medewerkers,
want er lopen verschillende shows
tegelijk, in verschillende wereldde
len. Maar nog altijd zijn er maar
drie comedians per show. Ter
troost en aanmoediging van aarze
lende Shakespeare-aanbidders wil
ik nog melden, dat twee van die
drie acteurs in de Nederlandse
tournee (Tiger Reel en Jeff Mar-
low) rasechte Shakespeare-acteurs
zijn, die jarenlang in volledige ver
sies schitterden. En zij vinden het
fantastisch om Shakespeare eens
anders te spelen.
The Reduced Shakespeare Company.
Chinees Circus
Bij deze nieuwe show van het Chi
nees Nationaal Circus komt het pu
bliek ogen te kort. Het is een com
binatie van het temperament van
een moderne dansshow, de perfec
tie van Olympische turners, de
mentale kracht van de oosterse
vechtkunst en de poëzie van het
klassieke ballet.
Vrijdag 11 maart, Scheldetheater,
Terneuzen, 20.00 uur.
Carmen Comes
Zangeres Carmen Gomes balan
ceert al een kleine vijftien jaar op
de grens van jazz, blues en soul. In
het theaterconcert Forbidden fruit
brengt ze een ode aan Nina Simo-
ne, die voor Gomes altijd het grote
voorbeeld is geweest. Zij wil laten
horen dat zij een zelfde sensuali
teit en bezieling bezit.
Zaterdag 12 maart, Spiegeltheater,
Middelburg, 20.00 uur.
King Jack
King Jack, een van de nieuwe Ne
derlandse popsensaties in wor
ding, komt naar De Stulp. De
band speelt indierock met echo's
van Beatles, Oasis, Kings of Leon
en de Staat. Daarnaast treedt de
Zeeuwse band Zaniac op, die zich
inmiddels landelijk in de kijker
heeft weten te spelen.
Zaterdag 12 maart, café De Stulp,
Renesse, 23.00 uur.
Crieg Pianoduo
Het Grieg Pianoduo is te gast in de
serie Open Haard Concerten. Het
duo bestaat uit EUes van der Hei
den en Siebert Nix. Zij voeren het
programma A la carte uit, met wer
ken van Debussy, Brahms en Bi-
zet. Na de pauze is er een 'muzi
kaal verrassingsmenu naar keuze
van het publiek'.
Zondag 13 maart, Porgy en Bess,
Terneuzen, 15.00 uur.
Het Triller Theater brengt Paul
Vlaanderen en het mysterie van de
verzonnen dood. Het is een toneel
ode aan het radiospel. De spannen
de avonturen van detective Paul
Vlaanderen uit de jaren vijftig wor
den opnieuw tot leven gewekt
door Sander de Heer, Hymke de
Vries en Lex Passchier.
Woensdag 16 maart, Ledeltheater,
Oostburg, 20.15 uur.
Triller Theater