41 binnenland
Voorwaarden aan hogere
Zware
kritiek
op Hillen
Protest
tegen straf
illegaliteit
asielzoeker
'Keuring oudere
chauffeur van 70
naar 75 jaar'
ILLEGALEN
Het kabinet wil illegaliteit bij asielzoekers strafbaar stellen.
Maatschappelijke organisaties protesteren tegen het plan
dat volgens hen een aantasting van mensenrechten is.
PAUL KUSTERS
donderdag 10 maart 2011
den haag - Minister Hans Hillen
van Defensie kwam gisteren zwaar
onder vuur van de TWeede Kamer
te liggen na onthullingen over
wangedrag bij de materieelorgani-
satie van Defensie (DMO).
Hillen wist de gemoederen bij
WD, CDA en gedoogpattij PW
te bedaren. De linkse oppositie
denkt echter nog na over een mo
tie van wantrouwen.
De Kamer toonde zich geschokt
over een affaire bij de software-af-
deling van de marine in Den Hel
der en verweet Hillen dat hij dat
niet had gemeld toen hij begin fe
bruari aan de tand werd gevoeld
over de DMO. Maar Hillen wist
het zelf niet, zei hij.
De hoofddirecteur van de DMO
en Ton Annink, de hoogste ambte
naar van het departement, wisten
van de kwestie maar zeiden niets.
Dat was 'een beoordelingsfout'
van de DMO-ditecteur, vond Hil
len. Die had wel actie onderno
men, maar had dat niet terugge
koppeld aan Annink.
Het ging bij het marineonderdeel
om zelfverrijking, diefstal, machts
misbruik en intimidatie. De PvdA,
SP, D66 en GroenLinks bleven er
gisteren bij dat de minister de Ka
mer onjuist en onvolledig had in
gelicht en eisten excuses. Hillen
peinst daar niet over
DEN HAAG - Minister Schultz van
Haegen (Infrastructuur) voelt et
wel wat voor om automobilisten
pas vanaf hun 75ste verplicht te la
ten keuren. Nu gebeurt dat als ze
70 jaar worden. Dat zei de be
windsvrouw gisteren in een over
leg in de Tweede Kamer over de
werkwijze van het Centraal Bu
reau Rijvaardigheidsbewijzen
(CBR).
De WD-bewindsvrouw reageerde
op een plan van Kamerleden
Sharon Dijksma (PvdA) en Char
lie Aptroot (WD).
utrecht - Maatschappelijke organi
saties, kerken en gemeenten heb
ben gisteren in Utrecht een verkla
ring gepresenteerd tegen het voor
nemen van het kabinet illegaal ver
blijf in Nederland strafbaar te stel
len. De verklaring is inmiddels
door tienduizend mensen onderte
kend.
Volgens de betrokken organisaties
is het strafbaar stellen van illegali
teit een buitenproportionele maat
regel.
Dzsingisz Gabor, bestuursvoorzit
ter van Vluchtelingenorganisaties
Nederland, wil niet dat illegalen
als crimineel worden behandeld.
„Illegalen gaan ondergronds en dit
zal desastreuze en heel nare gevol
gen hebben voor deze mensen",
zegt Gabor.
Volgens de opstellers van de verkla
ring meent de regering door de
strafbaarstelling illegale criminelen
sneller het land te kunnen uitzet
ten. „Op deze manier wordt een il
legaal juist de criminaliteit inge
duwd", aldus Gabor.
Ook de FNV heeft zich aangeslo
ten bij het Platform tegen Straf
baarstelling Illegaal Verblijf
Als illegaal verblijf in Nederland
strafbaar wordt, bemoeilijkt dat
het werk van de vakbeweging.
„Het aanpakken van uitbuiting
van illegale werknemers zal lasti
ger worden", legt Catelene Pas-
schier van de FNV uit.
Volgens de FNV kunnen er allerlei
redenen zijn waarom mensen zon
der papieren in ons land zijn. „De
ze mensen zijn niet crimineel,
maar hebben simpelweg hun pa
pieren nog niet op orde", aldus
Passchier. De betrokken organisa
ties stellen in hun verklaring ook
dat strafbaarstelling van een ille
gaal verblijf in strijd is met interna
tionale verdragen.
Uitgeprocedeerde asielzoekers wachten in het vertrekcentrum in Ter Apel op hun uitzetting.
foto Inge van Mill/HH
door Jeffrey Kutterink
DEN HAAG - Minister Melanie
Schultz van Haegen (Verkeer,
WD) laat in juni meten hoe hard
het verkeer rijdt over de A58 en
A17. Ook wordt gemeten hoeveel
lawaai het maakt en hoeveel CO2
het uitstoot. De gegevens zijn van
belang om later te kunnen beoor
delen of de verhoging van de maxi
mum snelheid van 120 naar 130
verantwoord is of niet.
Dat zei de minister gisteren in de
TWeede Kamer. Vanaf juli kan van
Vlissingen tot aan Moerdijk (A58
en A17) 130 kilometer per uur wor
den gereden.
De Kamer drong eerder aan op
het houden van zogenoemde
o-metingen op de trajecten waar
de maximumsnelheid wordt ver
hoogd. Alleen dan is te bepalen of
de verkeersveiligheid of de situatie
voor de omgeving verslechtert.
De minister zei dat elk wegvak
apart in de gaten wordt gehouden.
„We meten niet alleen de snel
heid, maar ook de variatie daarin.
Een experiment stopt niet als er
een ongeval gebeurt. Wel willen
we weten wat de exacte oorzaak
is. Bij de evaluatie krijgt de Kamer
per wegvak een overzicht van het
aantal slachtoffers."
De minister benadrukte dat het
extra lawaai en de extra uitstoot
van CO2 binnen de wettelijke nor
men moet blijven. Net als een
groot deel van de TWeede Kamer,
wil ook minister Schultz van Hae
gen dat de flitsmarges bij snelheids
overtredingen kleiner worden.
Omdat apparatuur technische af
wijkingen kan hebben, hanteert
de politie een 'flitsmarge'. Per snel
heidsmaximum wordt vastgesteld
wanneer wordt geflitst. Als vanaf
juli 130 op de A58 mag worden ge
reden, flitst de politie pas bij 139.
Dat is de Kamer te gortig. „Als we
hard gaan rijden, gaan we ook
hard handhaven", waarschuwde
CDA-Kamerlid Sander de Rouwe.
„130 is 130 en niet via een achter
deur 140." Ook WD en SP zijn
voorstander van een kleinere mar
ge-
Er zal altijd een marge zijn, stelde
minister Schultz van Haegen.
Maar in overleg met minister Ivo
Opstelten (Veiligheid en Justitie)
wil ze komen tot een lagere marge.