41 binnenland Voorwaarden aan hogere Zware kritiek op Hillen Protest tegen straf illegaliteit asielzoeker 'Keuring oudere chauffeur van 70 naar 75 jaar' ILLEGALEN Het kabinet wil illegaliteit bij asielzoekers strafbaar stellen. Maatschappelijke organisaties protesteren tegen het plan dat volgens hen een aantasting van mensenrechten is. PAUL KUSTERS donderdag 10 maart 2011 den haag - Minister Hans Hillen van Defensie kwam gisteren zwaar onder vuur van de TWeede Kamer te liggen na onthullingen over wangedrag bij de materieelorgani- satie van Defensie (DMO). Hillen wist de gemoederen bij WD, CDA en gedoogpattij PW te bedaren. De linkse oppositie denkt echter nog na over een mo tie van wantrouwen. De Kamer toonde zich geschokt over een affaire bij de software-af- deling van de marine in Den Hel der en verweet Hillen dat hij dat niet had gemeld toen hij begin fe bruari aan de tand werd gevoeld over de DMO. Maar Hillen wist het zelf niet, zei hij. De hoofddirecteur van de DMO en Ton Annink, de hoogste ambte naar van het departement, wisten van de kwestie maar zeiden niets. Dat was 'een beoordelingsfout' van de DMO-ditecteur, vond Hil len. Die had wel actie onderno men, maar had dat niet terugge koppeld aan Annink. Het ging bij het marineonderdeel om zelfverrijking, diefstal, machts misbruik en intimidatie. De PvdA, SP, D66 en GroenLinks bleven er gisteren bij dat de minister de Ka mer onjuist en onvolledig had in gelicht en eisten excuses. Hillen peinst daar niet over DEN HAAG - Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) voelt et wel wat voor om automobilisten pas vanaf hun 75ste verplicht te la ten keuren. Nu gebeurt dat als ze 70 jaar worden. Dat zei de be windsvrouw gisteren in een over leg in de Tweede Kamer over de werkwijze van het Centraal Bu reau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). De WD-bewindsvrouw reageerde op een plan van Kamerleden Sharon Dijksma (PvdA) en Char lie Aptroot (WD). utrecht - Maatschappelijke organi saties, kerken en gemeenten heb ben gisteren in Utrecht een verkla ring gepresenteerd tegen het voor nemen van het kabinet illegaal ver blijf in Nederland strafbaar te stel len. De verklaring is inmiddels door tienduizend mensen onderte kend. Volgens de betrokken organisaties is het strafbaar stellen van illegali teit een buitenproportionele maat regel. Dzsingisz Gabor, bestuursvoorzit ter van Vluchtelingenorganisaties Nederland, wil niet dat illegalen als crimineel worden behandeld. „Illegalen gaan ondergronds en dit zal desastreuze en heel nare gevol gen hebben voor deze mensen", zegt Gabor. Volgens de opstellers van de verkla ring meent de regering door de strafbaarstelling illegale criminelen sneller het land te kunnen uitzet ten. „Op deze manier wordt een il legaal juist de criminaliteit inge duwd", aldus Gabor. Ook de FNV heeft zich aangeslo ten bij het Platform tegen Straf baarstelling Illegaal Verblijf Als illegaal verblijf in Nederland strafbaar wordt, bemoeilijkt dat het werk van de vakbeweging. „Het aanpakken van uitbuiting van illegale werknemers zal lasti ger worden", legt Catelene Pas- schier van de FNV uit. Volgens de FNV kunnen er allerlei redenen zijn waarom mensen zon der papieren in ons land zijn. „De ze mensen zijn niet crimineel, maar hebben simpelweg hun pa pieren nog niet op orde", aldus Passchier. De betrokken organisa ties stellen in hun verklaring ook dat strafbaarstelling van een ille gaal verblijf in strijd is met interna tionale verdragen. Uitgeprocedeerde asielzoekers wachten in het vertrekcentrum in Ter Apel op hun uitzetting. foto Inge van Mill/HH door Jeffrey Kutterink DEN HAAG - Minister Melanie Schultz van Haegen (Verkeer, WD) laat in juni meten hoe hard het verkeer rijdt over de A58 en A17. Ook wordt gemeten hoeveel lawaai het maakt en hoeveel CO2 het uitstoot. De gegevens zijn van belang om later te kunnen beoor delen of de verhoging van de maxi mum snelheid van 120 naar 130 verantwoord is of niet. Dat zei de minister gisteren in de TWeede Kamer. Vanaf juli kan van Vlissingen tot aan Moerdijk (A58 en A17) 130 kilometer per uur wor den gereden. De Kamer drong eerder aan op het houden van zogenoemde o-metingen op de trajecten waar de maximumsnelheid wordt ver hoogd. Alleen dan is te bepalen of de verkeersveiligheid of de situatie voor de omgeving verslechtert. De minister zei dat elk wegvak apart in de gaten wordt gehouden. „We meten niet alleen de snel heid, maar ook de variatie daarin. Een experiment stopt niet als er een ongeval gebeurt. Wel willen we weten wat de exacte oorzaak is. Bij de evaluatie krijgt de Kamer per wegvak een overzicht van het aantal slachtoffers." De minister benadrukte dat het extra lawaai en de extra uitstoot van CO2 binnen de wettelijke nor men moet blijven. Net als een groot deel van de TWeede Kamer, wil ook minister Schultz van Hae gen dat de flitsmarges bij snelheids overtredingen kleiner worden. Omdat apparatuur technische af wijkingen kan hebben, hanteert de politie een 'flitsmarge'. Per snel heidsmaximum wordt vastgesteld wanneer wordt geflitst. Als vanaf juli 130 op de A58 mag worden ge reden, flitst de politie pas bij 139. Dat is de Kamer te gortig. „Als we hard gaan rijden, gaan we ook hard handhaven", waarschuwde CDA-Kamerlid Sander de Rouwe. „130 is 130 en niet via een achter deur 140." Ook WD en SP zijn voorstander van een kleinere mar ge- Er zal altijd een marge zijn, stelde minister Schultz van Haegen. Maar in overleg met minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) wil ze komen tot een lagere marge.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 4