Aan schone elektrische 'Wij kijken terug op een mooie tijd met elkaar' Op fluwelen sokjes door de stad Zeebrugge draaischijf van elektrische wagens 22 Éijjf til AAS MODES If almanak 13gp"Nv Taifun Modeflitsén Kotszakje Kyotolease uit Goes zet met de Mitsubishi I MiEV, zegt het be drijf, de eerste, in serie gebouwde elektrische auto op de weg in Zeeland. De Mits rijdt schoon. Nu nog snellaadpunten. Nine O'Clock-festival Hulst populair Oplaadpunten in Goes en Sluis woensdag 9 maart 2011 Manus Dieleman en Jenny Goethals zijn 60 jaar getrouwd, foto Peter Nicolai door Eugène Verstraeten AXEL - Hij was 'meteen verkocht' na die ontmoeting op de kermis in Sas van Gent, maar bij haar duur de het wat langer. Ze zagen elkaar regelmatig in Axel, schreven over en weer brieven, maar het duurde nog drie jaar voor de vonk echt over sprong. Dat was toen ze samen vanuit Axel naar Hulst gingen om naar het voetballen te kijken. Een jaar later stapten ze in het huwelijks bootje. Gisteren waren Manus Dieleman (84) en Jenny Goethals (82) zestig jaar getrouwd. Voor Jenny was haar trouwdag altijd bijzonder, want ze trouwde op haar verjaar dag. Het echtpaar heeft: drie doch ters, zes kleinkinderen en het zes de achterkleinkind is op komst. Manus heeft een groot deel van zijn leven gewerkt op de toenmali ge NSM en later bij constructiebe drijf Du Puy in Sluiskil, jenny run de het huishouden. Samen had den ze één grote hobby, de cam ping. „We hebben 45 jaar op cam ping Groede gestaan." Manus mocht er graag een zeehen geltje uitgooien. Vorig jaar kwam er door gezondheidsproblemen noodgedwongen een eind aan het kamperen. De conclusie na zestig jaar huwelijk: „We kijken terug op een hele mooie tijd met elkaar." HULST - Het eerste Nine O'Clock- dancefestival in Hulst begint te lo pen. Volgens organisator Phil Ver hei j is al de helft van de kaartjes verkocht. Het festival is zaterdag 9 juli van 11.00 tot 1.00 uur. Het programma krijgt ook steeds - n 0 f lo" Vrijdag 18 maart m Het voorjaar is in aantocht... Wij nodigen '^InPfllpY M u daarorn 9raa9 uit voor onze Taifun MÖdeflitsen op vrijdag 18 maart. Professionele mannequins tonen u de nieuwste voorjaarscollectie van al onze merken en geven u tussen 10.00 en 17.00 uur stylingadviezen. d c '3 -g' www.maasmodes.com C"' Gentsestraat 5, Sas van Gent Tel. +31 (0)115 - 453895 Tip? redactie@pzc.nl Carnaval is een leuk feest, tenminste als je een liefhebber bent van het leu feest. De stoet denderde langs het huis van de Hulstenaar en de carna valskrakers klonken van alle kanten. Daar viel niet aan te ontkomen. He lemaal niet erg. Maar soms stonden zijn voeten letterlijk in de restanten van een avondje leut, achtergelaten door dronken droppies die hun drank niet binnen konden houden. Ach, als binnenstadbewoner haal je je schouders op. Hij pakte de bezem en een emmer sop om zijn stoepje schoon te vegen. Een gedachte kwam bij hem op. Als hondenbezitter ben je verplicht een poepzakje bij je te hebben. Geef de feestgangers een kotszakje. Kunnen ze tenminste hun eigen rommel opruimen. ELEKTRISCHE AUTO door Frank Balkenende meer vorm. Dj Hardwell is pas ge boekt. Verder komen in elk geval Inna, Roog, The Partysquad, Erick E., Jeugd van Tegenwoordig, Gela zer!, Jordy Lishious, Lasgo, David Deejay, Annagrace, Djumbo, Zir- kus Zirkus en NVB and Tigo. ee, de Mitsubishi I MiEV is niet de eer ste elektrische auto in Zeeland. Een aan tal particulieren rijdt al puur op stroom door de Zeeuw se dreven. Directeur Hans Braam- se van Kyotolease in Goes zegt dat zijn bedrijf wel de eerste, in serie gebouwde, elektrische auto op de weg zet in Zeeland. Reden voor taart én een proefrit met de Goese wethouder Jo-Annes de Bat. Kyotolease is een Goes' bedrijf dat al sinds 2001 autolease verzorgt. Met dit verschil dat Braamses on derneming 'groen' werkt, voor zo ver dat voor auto's opgaat. „We proberen duurzaam en maatschap pelijk verantwoord te onderne men. Om die reden verhuren wij alleen hybride auto's en auto's die rijden op aardgas, ethanol en bio diesel. Aan dat pakket is nu de elektrische auto toegevoegd." Braamse weet dat er meer Zeeuw en zijn die al elektrisch door Zee land suizen. „Maar dat zijn dan ge wone auto's die zijn omgebouwd tot elektrische. Deze Mitsubishi is in serie gebouwd en daardoor zo veilig als elke nieuwe auto." Volgens Braamse kan ombouw knap gevaarlijk zijn. „Als je de kof ferbak vol accu's gooit, heeft dat ge volgen voor de gewichtsverdeling en dus het weggedrag van de auto. Er is een verhaal bekend van een tot elektrische auto omgebouwde Volkswagen die op een rotonde al leen nog maar rechtuit wilde. Dat zal je bij de 'Mits' niet gebeuren." Kyotolease voegt de Mitsubishi I MiEV aan haar wagenpark toe om de Zeeuwen (de rest van Neder land mag ook) warm te maken voor 'groen transport'. Veel consu menten staan nog wat huiverach tig tegenover een compleet elektri sche auto, onderkent Braamse. In Goes komen, net als in Sluis, dit voorjaar vijf oplaadpunten voor elektrische auto's. Goes zet onder meer oplaadpalen bij het zieken huis, het station en het Molen plein. Voor automobilisten die in de stad werken of de trein nemen. Sluis denkt ook aan toeristen door oplaadpalen te plaatsen bij onder meer het VW-kantoor in Sluis en de parkeeronthaalkamer bij het strand in Nieuwvliet-Bad. In een paar uur tijd is de auto redelijk vol geladen. Goes denkt zelfs aan een snellaadpaal, al kost die een ton. „Mensen zijn bang dat ze onder weg stilvallen, terwijl er eigenlijk niks aan kapot kan gaan. De op- laadtijd baart hen soms ook zor gen. Steek je thuis de stekker in het stopcontact, dan duurt het zes uur eer de Mitsubishi vol is 'ge tankt'. Via een snellaadpunt duurt dat maar 20 tot 30 minuten." Kijk, om de elektrische auto ruim baan te geven, moe ten overheden investeren in snellaadpunten. Zeeland telt er nog maar één, in Tholen-stad. „Ik heb begrepen dat een snellaad punt een investering vergt van 100.000 euro. Dat betekent dat de overheid een duwtje tegen de kar moet geven." Een Zierikzees bedrijf heeft inmid dels twee I MiEV's besteld, zegt technisch directeur Ruud Kole van Mitsubishi-dealer Tramper in Goes. Je kunt er 100 tot 200 kilo meter mee rijden. Op de snelweg doet hij een alleszins redelijke 130 kilometer per uur. Braamse: „Voor ritten in de regio en in de stad is deze elektrische au to zeer geschikt. Je moet je wel aan wennen hem steeds tussentijds op te laden. Da's beter dan helemaal leeg rijden." De prijs is nog een struikelblok. De Mits kost 32.000 euro. „De prijzen zijn al gezakt en dat gaat nog door." Hoe rijdt dat nou, zo'n elektrische auto? Net als een gewone, alleen hoor je geen motor. De onder de kofferbak verstopte accu's doen hun werk geruisloos. De automaat in D en karren maar. Wethouder Jo-Annes de Bat zet de fluwelen sokjes erin. De Mitsubishi suist geruisloos door Goes. Het autootje is behoorlijk vlot omdat er niet gescha keld hoeft te worden. „Kun je hem ook met een handgeschakelde versnel lingsbak krijgen?", vraagt De Bat aan Hans Braamse van Kyotolease die de elektrische 'Mits' heeft aange schaft. „Uh, nee, alleen met automaat." Hij slaat dus nooit af bij een verkeerslicht. „Een vrouwenauto dus", grijnst Braamse. „Oei, wordt dat gequoot?" De witte I MiEV, getooid met een print van een fris grasveld in het voorjaar, wordt geparkeerd bij de Agri- markt. Sommigen kijken er naar, maar niemand aait het sympathieke autootje. „Het is mijn stijl niet", rea geert Mercedes-rijder Jan-Willem van Schaik. „Boven dien zijn elektrische auto's nog behoorlijk duur." Als ze een ander model uitbrengen - binnen afzienbare tijd komen er meer modellen van diverse fabrikanten op de markt - en de prijs daalt, dan wil Van Schaik er nog wel eens over nadenken. „Het is wel beter voor het milieu." Dat doet ook Noud van der Laak uit Goes. „Ik rijd nu een grote auto om onze caravan te kunnen trekken. Daar rijd je dus een heel jaar in om één keer met va kantie te kunnen. Ik kan me voorstellen dat zo'n elek trische auto vroeg of laat aantrekkelijk wordt." door Wout Bareman zeebrugge - De haven van Zee- brugge moet de komende jaren uit groeien tot de Europese draaischijf voor de aan- en doorvoer van elek trische wagens. Zeebrugge is nu al, met vorig jaar de aan- en doorvoer van 1,6 miljoen 'gewone' auto's, één van de belangrijkste autoha vens ter wereld. De eerste elektrische wagens van PSA Peugeot-Citroën werden vo rig jaar vanuit Japan per schip aan gevoerd. Toen ging het nog om tientallen exemplaren van de Peu geot Ion en de Citroen C-Zéro. In middels groeit dat aantal snel naar tienduizenden. Ook Mitsubishi voert wagens aan via Zeebrugge. De distributie is in handen van de Franse logistieke dienstverlener Gefco. Het vervoer vindt plaats via de weg, het spoor en per schip. In Zeebrugge zorgt Gefco vooral voor de douaneformaliteiten en de no dige formulieren in de taal van het land van bestemming van de au to's. Op de terminal in Zeebrugge maakt de firma International Car Operators auto's rijklaar. Havendi recteur Joachim Coens: „We ha ken snel aan bij de de ontwikkelin gen in de auto-industrie. Het ver stevigt onze status als belangrijk ste Europese autohaven." VIDEO'S Kijk naar video's van de carnavalsop tocht in Kloosterzande op www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen MEEST CELEZEN 1. Jongens bekennen mishandeling 2. Politiek verbreekt belofte 3. André Rieu echte Sassenaar TIPS NAAR zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Zet uw foto in het album www.pzc.nl/foto

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 42