Aan schone elektrische
'Wij kijken terug op een
mooie tijd met elkaar'
Op fluwelen sokjes door de stad
Zeebrugge draaischijf
van elektrische wagens
22
Éijjf
til AAS MODES
If
almanak
13gp"Nv Taifun Modeflitsén
Kotszakje
Kyotolease uit Goes zet met de Mitsubishi I MiEV, zegt het be
drijf, de eerste, in serie gebouwde elektrische auto op de weg
in Zeeland. De Mits rijdt schoon. Nu nog snellaadpunten.
Nine O'Clock-festival Hulst populair
Oplaadpunten in
Goes en Sluis
woensdag 9 maart 2011
Manus Dieleman en Jenny Goethals zijn 60 jaar getrouwd, foto Peter Nicolai
door Eugène Verstraeten
AXEL - Hij was 'meteen verkocht'
na die ontmoeting op de kermis in
Sas van Gent, maar bij haar duur
de het wat langer.
Ze zagen elkaar regelmatig in Axel,
schreven over en weer brieven,
maar het duurde nog drie jaar
voor de vonk echt over sprong.
Dat was toen ze samen vanuit
Axel naar Hulst gingen om naar
het voetballen te kijken. Een jaar
later stapten ze in het huwelijks
bootje.
Gisteren waren Manus Dieleman
(84) en Jenny Goethals (82) zestig
jaar getrouwd. Voor Jenny was
haar trouwdag altijd bijzonder,
want ze trouwde op haar verjaar
dag. Het echtpaar heeft: drie doch
ters, zes kleinkinderen en het zes
de achterkleinkind is op komst.
Manus heeft een groot deel van
zijn leven gewerkt op de toenmali
ge NSM en later bij constructiebe
drijf Du Puy in Sluiskil, jenny run
de het huishouden. Samen had
den ze één grote hobby, de cam
ping. „We hebben 45 jaar op cam
ping Groede gestaan."
Manus mocht er graag een zeehen
geltje uitgooien. Vorig jaar kwam
er door gezondheidsproblemen
noodgedwongen een eind aan het
kamperen. De conclusie na zestig
jaar huwelijk: „We kijken terug op
een hele mooie tijd met elkaar."
HULST - Het eerste Nine O'Clock-
dancefestival in Hulst begint te lo
pen. Volgens organisator Phil Ver
hei j is al de helft van de kaartjes
verkocht. Het festival is zaterdag 9
juli van 11.00 tot 1.00 uur.
Het programma krijgt ook steeds
- n
0 f
lo"
Vrijdag 18 maart
m Het voorjaar is in aantocht... Wij nodigen
'^InPfllpY M u daarorn 9raa9 uit voor onze Taifun
MÖdeflitsen op vrijdag 18 maart.
Professionele mannequins tonen u de
nieuwste voorjaarscollectie van al onze
merken en geven u tussen 10.00 en
17.00 uur stylingadviezen.
d c '3 -g'
www.maasmodes.com
C"'
Gentsestraat 5, Sas van Gent Tel. +31 (0)115 - 453895
Tip? redactie@pzc.nl
Carnaval is een leuk feest, tenminste
als je een liefhebber bent van het
leu feest. De stoet denderde langs het
huis van de Hulstenaar en de carna
valskrakers klonken van alle kanten.
Daar viel niet aan te ontkomen. He
lemaal niet erg. Maar soms stonden
zijn voeten letterlijk in de restanten
van een avondje leut, achtergelaten
door dronken droppies die hun
drank niet binnen konden houden.
Ach, als binnenstadbewoner haal je
je schouders op. Hij pakte de bezem
en een emmer sop om zijn stoepje
schoon te vegen. Een gedachte kwam
bij hem op. Als hondenbezitter ben
je verplicht een poepzakje bij je te
hebben. Geef de feestgangers een
kotszakje. Kunnen ze tenminste hun
eigen rommel opruimen.
ELEKTRISCHE AUTO
door Frank Balkenende
meer vorm. Dj Hardwell is pas ge
boekt. Verder komen in elk geval
Inna, Roog, The Partysquad, Erick
E., Jeugd van Tegenwoordig, Gela
zer!, Jordy Lishious, Lasgo, David
Deejay, Annagrace, Djumbo, Zir-
kus Zirkus en NVB and Tigo.
ee, de Mitsubishi I
MiEV is niet de eer
ste elektrische auto
in Zeeland. Een aan
tal particulieren rijdt
al puur op stroom door de Zeeuw
se dreven. Directeur Hans Braam-
se van Kyotolease in Goes zegt dat
zijn bedrijf wel de eerste, in serie
gebouwde, elektrische auto op de
weg zet in Zeeland. Reden voor
taart én een proefrit met de Goese
wethouder Jo-Annes de Bat.
Kyotolease is een Goes' bedrijf dat
al sinds 2001 autolease verzorgt.
Met dit verschil dat Braamses on
derneming 'groen' werkt, voor zo
ver dat voor auto's opgaat. „We
proberen duurzaam en maatschap
pelijk verantwoord te onderne
men. Om die reden verhuren wij
alleen hybride auto's en auto's die
rijden op aardgas, ethanol en bio
diesel. Aan dat pakket is nu de
elektrische auto toegevoegd."
Braamse weet dat er meer Zeeuw
en zijn die al elektrisch door Zee
land suizen. „Maar dat zijn dan ge
wone auto's die zijn omgebouwd
tot elektrische. Deze Mitsubishi is
in serie gebouwd en daardoor zo
veilig als elke nieuwe auto."
Volgens Braamse kan ombouw
knap gevaarlijk zijn. „Als je de kof
ferbak vol accu's gooit, heeft dat ge
volgen voor de gewichtsverdeling
en dus het weggedrag van de auto.
Er is een verhaal bekend van een
tot elektrische auto omgebouwde
Volkswagen die op een rotonde al
leen nog maar rechtuit wilde. Dat
zal je bij de 'Mits' niet gebeuren."
Kyotolease voegt de Mitsubishi I
MiEV aan haar wagenpark toe om
de Zeeuwen (de rest van Neder
land mag ook) warm te maken
voor 'groen transport'. Veel consu
menten staan nog wat huiverach
tig tegenover een compleet elektri
sche auto, onderkent Braamse.
In Goes komen, net als in Sluis, dit
voorjaar vijf oplaadpunten voor
elektrische auto's. Goes zet onder
meer oplaadpalen bij het zieken
huis, het station en het Molen
plein. Voor automobilisten die in
de stad werken of de trein nemen.
Sluis denkt ook aan toeristen door
oplaadpalen te plaatsen bij onder
meer het VW-kantoor in Sluis en
de parkeeronthaalkamer bij het
strand in Nieuwvliet-Bad. In een
paar uur tijd is de auto redelijk vol
geladen. Goes denkt zelfs aan een
snellaadpaal, al kost die een ton.
„Mensen zijn bang dat ze onder
weg stilvallen, terwijl er eigenlijk
niks aan kapot kan gaan. De op-
laadtijd baart hen soms ook zor
gen. Steek je thuis de stekker in
het stopcontact, dan duurt het zes
uur eer de Mitsubishi vol is 'ge
tankt'. Via een snellaadpunt duurt
dat maar 20 tot 30 minuten."
Kijk, om de elektrische auto
ruim baan te geven, moe
ten overheden investeren
in snellaadpunten. Zeeland telt er
nog maar één, in Tholen-stad. „Ik
heb begrepen dat een snellaad
punt een investering vergt van
100.000 euro. Dat betekent dat de
overheid een duwtje tegen de kar
moet geven."
Een Zierikzees bedrijf heeft inmid
dels twee I MiEV's besteld, zegt
technisch directeur Ruud Kole van
Mitsubishi-dealer Tramper in
Goes. Je kunt er 100 tot 200 kilo
meter mee rijden. Op de snelweg
doet hij een alleszins redelijke 130
kilometer per uur.
Braamse: „Voor ritten in de regio
en in de stad is deze elektrische au
to zeer geschikt. Je moet je wel aan
wennen hem steeds tussentijds op
te laden. Da's beter dan helemaal
leeg rijden." De prijs is nog een
struikelblok. De Mits kost 32.000
euro. „De prijzen zijn al gezakt en
dat gaat nog door."
Hoe rijdt dat nou, zo'n elektrische auto? Net
als een gewone, alleen hoor je geen motor.
De onder de kofferbak verstopte accu's doen
hun werk geruisloos. De automaat in D en karren
maar. Wethouder Jo-Annes de Bat zet de fluwelen
sokjes erin. De Mitsubishi suist geruisloos door Goes.
Het autootje is behoorlijk vlot omdat er niet gescha
keld hoeft te worden.
„Kun je hem ook met een handgeschakelde versnel
lingsbak krijgen?", vraagt De Bat aan Hans Braamse
van Kyotolease die de elektrische 'Mits' heeft aange
schaft. „Uh, nee, alleen met automaat." Hij slaat dus
nooit af bij een verkeerslicht. „Een vrouwenauto
dus", grijnst Braamse. „Oei, wordt dat gequoot?"
De witte I MiEV, getooid met een print van een fris
grasveld in het voorjaar, wordt geparkeerd bij de Agri-
markt. Sommigen kijken er naar, maar niemand aait
het sympathieke autootje. „Het is mijn stijl niet", rea
geert Mercedes-rijder Jan-Willem van Schaik. „Boven
dien zijn elektrische auto's nog behoorlijk duur." Als
ze een ander model uitbrengen - binnen afzienbare
tijd komen er meer modellen van diverse fabrikanten
op de markt - en de prijs daalt, dan wil Van Schaik er
nog wel eens over nadenken. „Het is wel beter voor
het milieu."
Dat doet ook Noud van der Laak uit Goes. „Ik rijd nu
een grote auto om onze caravan te kunnen trekken.
Daar rijd je dus een heel jaar in om één keer met va
kantie te kunnen. Ik kan me voorstellen dat zo'n elek
trische auto vroeg of laat aantrekkelijk wordt."
door Wout Bareman
zeebrugge - De haven van Zee-
brugge moet de komende jaren uit
groeien tot de Europese draaischijf
voor de aan- en doorvoer van elek
trische wagens. Zeebrugge is nu al,
met vorig jaar de aan- en doorvoer
van 1,6 miljoen 'gewone' auto's,
één van de belangrijkste autoha
vens ter wereld.
De eerste elektrische wagens van
PSA Peugeot-Citroën werden vo
rig jaar vanuit Japan per schip aan
gevoerd. Toen ging het nog om
tientallen exemplaren van de Peu
geot Ion en de Citroen C-Zéro. In
middels groeit dat aantal snel naar
tienduizenden. Ook Mitsubishi
voert wagens aan via Zeebrugge.
De distributie is in handen van de
Franse logistieke dienstverlener
Gefco. Het vervoer vindt plaats via
de weg, het spoor en per schip. In
Zeebrugge zorgt Gefco vooral voor
de douaneformaliteiten en de no
dige formulieren in de taal van het
land van bestemming van de au
to's. Op de terminal in Zeebrugge
maakt de firma International Car
Operators auto's rijklaar. Havendi
recteur Joachim Coens: „We ha
ken snel aan bij de de ontwikkelin
gen in de auto-industrie. Het ver
stevigt onze status als belangrijk
ste Europese autohaven."
VIDEO'S
Kijk naar video's van de carnavalsop
tocht in Kloosterzande op
www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen
MEEST CELEZEN
1. Jongens bekennen mishandeling
2. Politiek verbreekt belofte
3. André Rieu echte Sassenaar
TIPS NAAR zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Zet uw foto in het album
www.pzc.nl/foto