221 zeeland 'Je moet je route vooraf plannen, maar 'Ambtenaar zal nooit denken Fietsersbond springt in de bres voor behoud van ANWB-routebordjes ROUTEBORDJES Fietsknooppuntensysteem vervangt wit-rode wegwijzers ANWB route^ö Rammekens woensdag 9 maart 2011 door Rutger Snijder Tiny van Asten en Roos Weterings, toeristen uit Udenhout, zijn wel te spre ken over de nieuwe routebordjes. De Fietsersbond Vlissingen/- Souburg is niet blij met het verdwijnen van de ver trouwde ANWB-routebordjes. De zeshoekige bordjes die fietsers langs alle bezienswaardigheden op Walcheren voeren, verdwijnen per 1 mei uit het straatbeeld. Er is sinds 2006 namelijk een nieuw systeem: het Fietsknoop puntensysteem. Bij dit systeem zijn de kruisingen van wegen en fietspaden gemarkeerd als knoop punten. Deze knooppunten heb ben op hun beurt weer een num mer gekregen. De nieuwe bordjes verwijzen dus niet meer naar de Valkenisse-, Rammekens-, Mante- linge- of Dorpenroute maar naar nummers. Onhandig, vindt de Fietsersbond. „Wij krijgen heel veel klachten binnen over het ver dwijnen van de ANWB-routebord jes", laat de bond weten. „Veel mensen hebben moeite met het le zen van de knooppunten. Bij elk knooppunt moet men stilstaan om de weg te verkennen. Flet vol gen van een duidelijk fietsroute- bord is veel eenvoudiger en met het oog op de vergrijzing moeten we juist daarmee rekening te hou den." Patrick Polie, interim-directeur van Promotie Zeeland Delta, her kent de klachten niet. „Ik kan me daar helemaal niets bij voorstellen. Ik stond vorig weekend op de Fiets-en Wandelbeurs. Daar ko men 20.000 mensen, ook heel veel ouderen, en die waren veelal laaiend enthousiast. Mensen vin den het heel makkelijk, omdat je zelf je eigen route kun uitstippe len. Als je vooraf de nummers even opschrijft, kun je precies uit stippelen hoe lang en hoe ver je gaat fietsen. Ook kun je de tocht af breken als je moe wordt, dan stop je gewoon bij een knooppunt. Dat kan niet als je een route rijdt die 50 kilometer lang is." De ophef rond de rou tebordjes op Walche ren nodigt uit tot een onderzoek. Een rondje met de fiets langs Middelburg, Veere, Vrouwen polder en Gapinge is het resul taat... en het valt allerminst tegen. De oude ANWB-routebordjes ver dwijnen per 1 mei en worden ver vangen door de bordjes van het Fietsknooppuntensysteem. Vol gens de Fietsersbond is het nieuwe systeem moeilijk te begrijpen. In de praktijk is hier weinig van te merken. „Het is echt hartstikke makkelijk", vinden ook twee Vlaamse toeris ten die een tochtje maken op de zonovergoten Veerse Dam. „Altijd als we ergens naartoe gaan printen we eerst een kaart met knooppun ten. We hebben dit systeem in Bel gië ook dus dat is makkelijk." De dames vinden het geen probleem dat ze eerst op internet moeten op zoeken langs welke knooppunten ze moeten fietsen. „Ach, dat duurt toch maar vijf minuutjes?" De snelste route van Middelburg naar Veere gaat eerst langs knoop punt 62 en dan naar 34. Langs de ze route staan de nieuwe wit-groe- ne bordjes op elk kruispunt opge steld om te voorkomen dat de en thousiaste fietser per ongeluk een verkeerde afslag neemt. De route bordjes staan soms ook langs lange rechte wegen om je te verzekeren dat je nog op het goede pad zit. Als fietser voelt dit als een bevesti ging dat je goed bezig bent en dat is fijn: hoefje tenminste niet bang te zijn dat je verdwaalt. Bij aankomst in het centrum van Veere blijkt al meteen dat verdwa len daar vrijwel onmogelijk is. In het stadje staan zowel de oude als de nieuwe bordjes langs de weg. -„Dat vind ik wel erg rommelig, daarom is nu ook dat nieuwe sys teem bedacht natuurlijk", zegt Ti ny van Asten, die in plaats van te carnavallen in Zeeland vakantie viert. „We fietsen nu zomaar er gens heen, maar we gebruiken de bordjes ook wel eens. Met het Fietsknooppuntensysteem kan je makkelijk je eigen route bepalen. Dan kies je gewoon een route van 50 kilometer; die fietsen we dan zo lang we willen en als we terug willen stoppen we gewoon op een knooppunt." De oude bordjes in Veere zijn een uitzondering; op de rest van de route zijn ze bijna overal verwij derd. Het echtpaar Hillebrand, dat op deze zonnige morgen zijn dage lijkse rondje in de buurt van Schel lach fietst, is daar wel blij mee. „Van die oude bordjes stonden er veel te veel. Dan stond er een aan kondiging dat er een kruispunt aan komt: dat is toch helemaal niet nodig?" Hoewel het echtpaar niet volgens de bordjes fietst („Ik fiets deze route met m'n ogen De wit-rode ANWB-routebordjes zul len snel verdwijnen. dicht") heeft meneer Hillebrand wel een mening over het nieuwe systeem. „Het lijkt me voor begin ners een heel makkelijk systeem. En ja, je moet van tevoren plan nen wat je gaat doen, maar dat doe je als je op vakantie gaat ook." Natuurlijk is niet iedereen tevre den over het nieuwe systeem. „De oude bordjes waren net iets handi ger", vindt een echtpaar dat een tochtje richting Veere aan het ma ken is. „Als je hier niet vandaan komt wil je toch weten waar je naartoe fietst? Dan heb je dus na men nodig en die staan er nu niet op." Fietsers moeten voortaan de wit groene FIKS-bordjes volgen. Deze Vlaamse toeristen kennen het fietsknooppuntensysteem al: het be staat ook in België. Dick van de Velde bij zijn aantreden in 2009: „Ik kan zorgen dat de contac ten tussen ambtenaar en ondernemer beter verlopen." foto Ruben Oreel door Maurits Sep DOMBURG - Twee jaar geleden trad hij aan, maar wat de ondernemers manager Veere in de tussentijd al lemaal heeft gedaan is niet zo be kend. Precies zoals het hoort, vindt Dick van de Velde: „Een groot deel van mijn werk móet niet op straat liggen. Masseren doe je niet in het openbaar." Hij is er immers niet voor de bui tenwacht, maar voor de onderlin ge contacten tussen ondernemers enerzijds en ambtenaren en be stuurders (wethouders, burgemees ter) anderzijds. Die contacten moe ten beter en hij kan daarvoor zor gen, beloofde hij in 2009. „Ik moet er voor zorgen dat ik regelgeving duidelijk kan maken, dat een on dernemer weet bij wie hij terecht kan en dat een ambtenaar begrijpt wat er speelt en leeft bij de onder nemers." Hij heeft zijn werk na anderhalf jaar geëvalueerd. Conclusie: „Er is een structureel cultuurverschil. Ondernemers hebben andere ka rakters en stellen andere prioritei ten dan ambtenaren en bestuur ders. Het gaat nooit lukken ze als elkaar te laten denken. Ze zullen steeds opnieuw hun eigen rol spe len. Het is vooral belangrijk elkaar op tijd en adequaat te informeren. Daarom ben ik ervan overtuigd dat mijn functie als bruggenbou wer en smeerolie het waard is om te behouden." Van de Velde wijst om zich heen om zijn conclusie te staven. „Over al zie je zulke functies ontstaan: ondernemersmanagers, binnen stadsmanagers, citymanagers." Bovendien heeft hij duidelijk ge merkt dat zijn werk vruchten af werpt. Een mooi-voorbeeld is Jazz by the Sea in Domburg. Het popu laire festival voorzag voor 2010 gro te problemen door gebrek aan be stuursleden en aan geld. Van de Velde legde contacten met de loka le ondernemersvereniging en zie: zij legden geld op tafel. Ook polste hij enkele mensen voor bestuurs functies. „We hebben gezamenlijk de schouders eronder gezet en nu is het opgelost: Jazz by the Sea blijft bestaan."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 22