Nu nog snellaadpunten in de provincie Op fluwelen sokjes door Goes 20 Kyotolease uit Goes zet met de Mitsubishi I MiEV naar eigen zeggen de eerste, in serie gebouwde elektrische auto op de weg in Zeeland. dinsdag 8 maart 2011 ELEKTRISCHE AUTO Hans Braamse van Kyoto lease hoopt dat overheden zorgen voor meer oplaad- punten voor elektrische au to's. door Frank Balkenende Nee, de Mitsubishi I MiEV is niet de eer ste elektrische auto in Zeeland. Een aan tal particulieren rijdt al puur op stroom door de Zeeuw se dreven. Directeur Hans Braam- se van Kyotolease in Goes zegt dat zijn bedrijf wel de eerste, in serie gebouwde, elektrische auto op de weg zet in Zeeland. Reden voor taart én een proefrit door de Goe- se wethouder Jo-Annes de Bat. Kyotolease is een Goes' bedrijf dat al sinds 2001 autolease verzorgt. Met dit verschil dat Braamses be drijf'groen' werkt, voor zover dat voor auto's opgaat. „We proberen duurzaam en maatschappelijk ver antwoord te ondernemen. Om die reden doen wij alleen hybride au to's en auto's die rijden op aard gas, ethanol en biodiesel. Aan dat pakket is nu de elektrische auto toegevoegd." Braamse weet best dat er meer Zeeuwen zijn die al elektrisch door Zeeland suizen. „Maar dat zijn dan gewone auto's die zijn omgebouwd tot elektrische. De Mitsubishi die we vandaag hebben opgehaald bij de dealer in Goes, is in serie gebouwd en daardoor zo veilig als elke nieuwe auto." Volgens Braamse kan ombouw knap gevaarlijk zijn. „Als je de kof ferbak vol accu's gooit, heeft dat ge volgen voor de gewichtsverdeling en dus het weggedrag van de auto. Er is een verhaal bekend van een tot elektrische auto omgebouwde Volkswagen die op een rotonde al leen nog maar rechtuit wilde. Dat zal je bij de 'Mits' niet gebeuren." Kyotolease voegt de Mitsubishi I MiEV aan haar wagenpark toe om de Zeeuwen (de rest van Neder land mag ook) warm te maken voor 'groen transport'. Onder con sumenten is huiver voor een com pleet elektrische auto, erkent Braamse. „Mensen zijn bang dat ze onderweg stilvallen. De oplaad- tijd baart hen soms ook zorgen. Steek je thuis de stekker in het stopcontact, dan duurt het zes uur eer de Mitsubishi vol is 'getankt'. Via een snellaadpunt duurt dat maar 20 tot 30 minuten. Kijk, om de elektrische auto ruim baan te geven, zullen overheden moeten investeren in snellaadpunten. Zee land telt er nog maar één, in Tho- len-stad. Ik heb begrepen dat een snellaadpunt een investering vergt van 100.000 euro. Dat betekent dat de overheid een duwtje tegen de kar zal moeten geven." Een Zierik- zees bedrijf heeft inmiddels ook twee I MiEV's besteld, zegt tech nisch directeur Ruud Kole van Mitsubishi-dealer Tramper in Goes. Je kunt er 100 tot 200 kilo meter mee rijden. Op de snelweg doet hij een alleszins redelijke 130 kilometer per uur. Braamse: „Voor ritten in de regio en in de stad is deze elektrische auto uitermate ge schikt. Je moet wel jezelf aanwen nen hem tussentijds steeds op te laden. Da's beter dan helemaal leeg rijden." De prijs is vaak nog een struikelblok. De Mits kost 32.000 euro. „De prijzen zijn al ge zakt en ze zullen verder zakken." Hoe rijdt dat nou, zo'n elektrische auto? Net als een gewone, alleen hoor je geen motor. De onder de kofferbak verstopte accu's doen hun werk geruisloos. De automaat in D en karren maar. Wethouder Jo-Annes de Bat zet de fluwelen sokjes erin. De Mitsubishi suist geruisloos door Goes. Het autootje is behoorlijk vlot omdat al het koppel (Newtonmeters) direct beschikbaar is. „Kun je hem ook met een handgeschakelde versnel lingsbak krijgen?", vraagt De Bat aan Hans Braamse van Kyotolease die de elektrische 'Mits' heeft aange schaft. „Uh, nee, alleen met automaat." Hij slaat dus nooit af bij een verkeerslicht. „Een vrouwenauto dus", grijnst Braamse. „Oei, wordt dat gequoot?" De witte I MiEV, die als print rondom een grasveld met zich meetorst, wordt geparkeerd bij de Agri- markt. Sommigen kijken er naar, maar niemand aait het sympathieke autootje. „Het is mijn stijl niet", rea geert Mercedes-rijder Jan-Willem van Schaik. „Boven dien zijn elektrische auto's nog behoorlijk duur." Als ze een ander model uitbrengen - binnen afzienbare tijd komen er meer modellen van diverse fabrikanten op de markt - en de prijs daalt, dan wil Van Schaik er nog wel eens over nadenken. „Het is wel beter voor het milieu." Dat doet ook Noud van der Laak uit Goes. „Ik rijd nu een grote auto om onze caravan te kunnen trekken. Daar rijd je dus een heel jaar in om één keer met va kantie te kunnen. Ik kan me voorstellen dat zo'n elek trische auto vroeg of laat aantrekkelijk wordt." Hans Braamse van Kyotolease: „Mensen zijn bang dat ze onderweg stilval len. De oplaadtijd baart hen soms ook zorgen." De Mitsubishi I MiEV: de eerste in seriè gebouwde elektrische auto in Zeeland. foto's Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 20