Nu nog snellaadpunten in de provincie
Op fluwelen sokjes door Goes
20
Kyotolease uit Goes zet met de Mitsubishi I MiEV
naar eigen zeggen de eerste, in serie gebouwde
elektrische auto op de weg in Zeeland.
dinsdag 8 maart 2011
ELEKTRISCHE AUTO
Hans Braamse van Kyoto
lease hoopt dat overheden
zorgen voor meer oplaad-
punten voor elektrische au
to's.
door Frank Balkenende
Nee, de Mitsubishi I
MiEV is niet de eer
ste elektrische auto
in Zeeland. Een aan
tal particulieren rijdt
al puur op stroom door de Zeeuw
se dreven. Directeur Hans Braam-
se van Kyotolease in Goes zegt dat
zijn bedrijf wel de eerste, in serie
gebouwde, elektrische auto op de
weg zet in Zeeland. Reden voor
taart én een proefrit door de Goe-
se wethouder Jo-Annes de Bat.
Kyotolease is een Goes' bedrijf dat
al sinds 2001 autolease verzorgt.
Met dit verschil dat Braamses be
drijf'groen' werkt, voor zover dat
voor auto's opgaat. „We proberen
duurzaam en maatschappelijk ver
antwoord te ondernemen. Om die
reden doen wij alleen hybride au
to's en auto's die rijden op aard
gas, ethanol en biodiesel. Aan dat
pakket is nu de elektrische auto
toegevoegd."
Braamse weet best dat er meer
Zeeuwen zijn die al elektrisch
door Zeeland suizen. „Maar dat
zijn dan gewone auto's die zijn
omgebouwd tot elektrische. De
Mitsubishi die we vandaag hebben
opgehaald bij de dealer in Goes, is
in serie gebouwd en daardoor zo
veilig als elke nieuwe auto."
Volgens Braamse kan ombouw
knap gevaarlijk zijn. „Als je de kof
ferbak vol accu's gooit, heeft dat ge
volgen voor de gewichtsverdeling
en dus het weggedrag van de auto.
Er is een verhaal bekend van een
tot elektrische auto omgebouwde
Volkswagen die op een rotonde al
leen nog maar rechtuit wilde. Dat
zal je bij de 'Mits' niet gebeuren."
Kyotolease voegt de Mitsubishi I
MiEV aan haar wagenpark toe om
de Zeeuwen (de rest van Neder
land mag ook) warm te maken
voor 'groen transport'. Onder con
sumenten is huiver voor een com
pleet elektrische auto, erkent
Braamse. „Mensen zijn bang dat
ze onderweg stilvallen. De oplaad-
tijd baart hen soms ook zorgen.
Steek je thuis de stekker in het
stopcontact, dan duurt het zes uur
eer de Mitsubishi vol is 'getankt'.
Via een snellaadpunt duurt dat
maar 20 tot 30 minuten. Kijk, om
de elektrische auto ruim baan te
geven, zullen overheden moeten
investeren in snellaadpunten. Zee
land telt er nog maar één, in Tho-
len-stad. Ik heb begrepen dat een
snellaadpunt een investering vergt
van 100.000 euro. Dat betekent dat
de overheid een duwtje tegen de
kar zal moeten geven." Een Zierik-
zees bedrijf heeft inmiddels ook
twee I MiEV's besteld, zegt tech
nisch directeur Ruud Kole van
Mitsubishi-dealer Tramper in
Goes. Je kunt er 100 tot 200 kilo
meter mee rijden. Op de snelweg
doet hij een alleszins redelijke 130
kilometer per uur. Braamse: „Voor
ritten in de regio en in de stad is
deze elektrische auto uitermate ge
schikt. Je moet wel jezelf aanwen
nen hem tussentijds steeds op te
laden. Da's beter dan helemaal
leeg rijden." De prijs is vaak nog
een struikelblok. De Mits kost
32.000 euro. „De prijzen zijn al ge
zakt en ze zullen verder zakken."
Hoe rijdt dat nou, zo'n elektrische auto? Net
als een gewone, alleen hoor je geen motor.
De onder de kofferbak verstopte accu's doen
hun werk geruisloos. De automaat in D en karren
maar. Wethouder Jo-Annes de Bat zet de fluwelen
sokjes erin. De Mitsubishi suist geruisloos door Goes.
Het autootje is behoorlijk vlot omdat al het koppel
(Newtonmeters) direct beschikbaar is.
„Kun je hem ook met een handgeschakelde versnel
lingsbak krijgen?", vraagt De Bat aan Hans Braamse
van Kyotolease die de elektrische 'Mits' heeft aange
schaft. „Uh, nee, alleen met automaat." Hij slaat dus
nooit af bij een verkeerslicht. „Een vrouwenauto
dus", grijnst Braamse. „Oei, wordt dat gequoot?"
De witte I MiEV, die als print rondom een grasveld
met zich meetorst, wordt geparkeerd bij de Agri-
markt. Sommigen kijken er naar, maar niemand aait
het sympathieke autootje. „Het is mijn stijl niet", rea
geert Mercedes-rijder Jan-Willem van Schaik. „Boven
dien zijn elektrische auto's nog behoorlijk duur." Als
ze een ander model uitbrengen - binnen afzienbare
tijd komen er meer modellen van diverse fabrikanten
op de markt - en de prijs daalt, dan wil Van Schaik er
nog wel eens over nadenken. „Het is wel beter voor
het milieu."
Dat doet ook Noud van der Laak uit Goes. „Ik rijd nu
een grote auto om onze caravan te kunnen trekken.
Daar rijd je dus een heel jaar in om één keer met va
kantie te kunnen. Ik kan me voorstellen dat zo'n elek
trische auto vroeg of laat aantrekkelijk wordt."
Hans Braamse van Kyotolease: „Mensen zijn bang dat ze onderweg stilval
len. De oplaadtijd baart hen soms ook zorgen."
De Mitsubishi I MiEV: de eerste in seriè gebouwde elektrische auto in Zeeland.
foto's Willem Mieras