cultuur 113
Geluid van Brian May is uniek
Soms speelt Ray Anderson gewoon geluiden
agenda
Voorpremière
van Hereafter bij
Film by the Sea
Volg de totstandkoming van de Blof-biografie
Auteur Ernst jan Rozendaal blogt op www.pzc.nl/blof
dinsdag 8 maart 2011
Meer agendanieuws en de
complete bioscoopagenda
zijn te vinden op
de website van deze krant.
OP PAD
Burgh-Haamstede
Themamiddag Vrouwen van Schouwen
over palliatieve terminale zorg.
Dorpshuis De Schutse, 14.00 uur.
's-Heer Abtskerke
Vliegvisvereniging Lure and Emerger
houdt een ruilbeurs van hengelspullen.
Dorpshuis Versvliet, 19.30 uur.
Goes
Kinder-doe-dagen.
Ambachtscentrum, Kattendijksedijk 27,
13.00-16.30 uur.
PODIUM
Goes
Anne van Veen probeert in de voorstel
ling Wilde Lucht zingend en dansend
licht te krijgen op de grilligheid van het
mensdom. Piano: Jasper Slijderink.
Podium 't Beest, 20.30 uur.
Middelburg
Hans Liberg licht in zijn show 'lek Hans Li-
berg' een tip van de sluier op over zijn
privéleven. Uitverkocht
Stadsschouwburg, 20.00 uur.
VLISSINGEN - Hereafter, de nieuwe
film van Clint Eastwood, is deze
week als voorpremière te zien bij
'Film by the Sea door het jaar'. De
voorstellingen zijn vanavond om
t9.30 uur in CineCity Vlissingen
en morgen om 20.00 uur in Cine
City Temeuzen.
Hereafter vertelt het verhaal van
drie mensen die op verschillende
manieren door de sterfelijkheid
worden achtervolgd. Een hoofdrol
is weggelegd voor Matt Damon.
Hij speelt de rol van George, een
Amerikaanse arbeider die een spe
ciale band met het hiernamaals
heeft.
EDDY CHRISTIANI AWARD Jury: Een van de invloedrijkste gitaristen van zijn generatic
door Rolf Bosboom
VLISSINGEN - Het virtuoze gitaarge
luid van Brian May, die zaterdag 23
april in Vlissingen de Eddy Christi-
ani Award krijgt, is herkenbaar uit
duizenden. „Binnen vijf seconden
hoor je dat hij het is", schrijft
Jean-Paul Heck in het juryrapport.
„De toon, de timing, het allemaal
even uniek."
Behalve die 'verbluffende herken
baarheid' is Brian May ook 'een on
gelooflijk begenadigd songschrij
ver', aldus de jury. „Samen met
Jimmy Page en Eddie van Halen
hoort May tot de meest invloedrij
ke gitaristen van zijn generatie. Hij
beïnvloedde duizenden gitaristen
over de gehele wereld en veel su
persterren van nu zijn gitaar gaan
spelen door hem."
De inmiddels 63-jarige May kreeg
vanaf begin jaren zeventig grote be
kendheid met de band Queen. Sa
men met zanger Freddie Mercury
schreef hij de meeste nummers.
Na het overlijden van Mercury in
1991 begon May ook een solocar
rière, die diverse albums heeft op
geleverd. Queen werd in 2004
nieuw leven ingeblazen door de sa
menwerking met zanger Paul Rod-
gers.
Queen staat dit jaar extra in de be
langstelling vanwege het 40-jarig
jubileum. Dit voorjaar komen de
eerste vijf albums van de groep in
een nieuw jasje uit. De rest volgt
later dit jaar. In Londen is de ten
toonstelling Stormtroopers in Stillet-
tos te zien en er is een Hol-
lywood-film over het leven van
Freddie Mercury in aantocht.
May komt 23 april naar Vlissingen
om in het Arsenaaltheater de Ed
dy Christiani Award persoonlijk in
ontvangst te nemen. VanVelzen
en zijn band treden die avond op.
In hoeverre May zal (mee)spelen
is nog onduidelijk.
Christiani Award
De Eddy Christiani Award wordt dit
jaar voor de zesde keer uitgereikt.
De prijs is vernoemd naar de inmid
dels 93-jarige Eddy Christiani, eind
jaren dertig de eerste Nederlandse
artiest met een elektrische gitaar.
De eerdere winnaars van de prijs
zijn:
2006: Leendert Haaksma
2007: Dany Lademacher
2008: Adrian Vandenberg
2009: Jan Akkerman
2010: Steve Lukather
Brian May tijdens een optreden met Queen. Links: Paul Rodgers.
foto Andreas Terlaak
v mma m - a «as bkk mssm
m ss m ss gas rmm
door Mischa Beckers
T azztrombonist Ray Anderson
I is een wereldtopper. Hij won
1 vijfjaar op rij de titel beste
trombonist in de Down Beat
Critics Poll en de Penguin Guide
to Jazz noemt hem de meest op
windende trombonespeler van
zijn generatie.
Donderdag speelt het Ray Ander
son /Marty Ehrlich Quartet, op uit
nodiging van Muziekpodium Zee
land, in 't Schuttershof in Middel-
burg.
De veelzijdige Anderson speelt en
combineert stijlen zoals jazz, funk,
rhythm and blues maar ook
avant-garde. Onder meer bij Char
lie Haden, David Murray, Dr. John
en John Scofield, en natuurlijk
met zijn eigen ensembles. Ander
halfjaar terug vormde hij een
nieuw kwartet met zijn kameraad
Marty Ehrlich, ook al zo'n muzi
kant met een enorme staat van
dienst. Vorig jaar kwam hun al
bum Hear you say uit.
„In de herfst van 2008 begonnen
Marty en ik elkaar regelmatig te
ontmoeten en als duo te spelen",
zegt Anderson. „Volgens mij is het
idee voor dit kwartet toen ook ge
boren. Natuurlijk kenden we el
kaar al sinds 1979 en bespraken
een samenwerking regelmatig.
Klaarblijkelijk was de tijd voor het
vormen van dit kwartet pas rijp in
2009."
Zowel Anderson als Ehrlich droeg-
stukken voor Hear you say aan. In
het algemeen komt voor Ander
son de muziek eerst. Dan bekijkt
hij met welke groep het zou kun
nen werken. In dit geval bewerkte
hij die muziek speciaal voor het
kwartet. Op de plaat en zeker live
laten de heren horen hoe zeer ze
ervan genieten om innovatief be
zig te zijn met jazz.
Media refereren daarbij regelmatig
aan de onlosmakelijke relatie met
Ray Anderson
die belangrijke bron van heden
daagse jazz: New Orleans. „Ik ben
het daar niet mee oneens. Maar,
New Orleans is zeker niet de enige
bron. Onze muziek is beweeglijk
en heeft de vrijheid te refereren
aan alle muziek in de wereld. Dit
concept is aanwezig in de hele jazz
geschiedenis maar het werd bril
jant ontwikkeld door groepen als
The Art Ensemble of Chicago en
The Black Artists Group uit St.
Louis eind jaren zestig en begin ja
ren zeventig van de vorige eeuw.
Ik kom uit Chicago en Marty uit
St. Louis dus dit zijn natuurlijk be
langrijke invloeden in onze mu
ziek."
Naast een extreme kennis en be
heersing van muziekstijlen wordt
Anderson geroemd om zijn instru-
mentbeheersing. Warm, melo
disch en lyrisch spel gaan bij de
trombonist samen met het toepas
sen van een zeer uitgebreid voca
bulaire. „Soms speel ik gewoon ge
luiden, geen noten: vogels, bijen,
cementwagens, afvoersystemen et
cetera. Texturen, worden die vaak
genoemd. Het maken van deze ge
luiden vereist andere technieken
dan die men gebruikelijk toepast
op een trombone. Voor weer ande
re dingen die niet vaak op een
trombone te horen zijn, zoals uit
zonderlijk zacht of hard spelen,
zijn onorthodoxe speel technieken
nodig. Maar, veel muzikanten
doen dit en men noemt het wel
'extended techniques'."
Voorlopig staat de uitgebreide pro
motietournee voor Hear you say
voorop maar Anderson denkt al
weer vooruit. In mei komt de nieu
we cd The other parade van zijn
trio BassDrumBone uit. Later dit
jaar verschijnt het album Sweet
Chicago Suite van Pocket Brass,
zijn kleine versie van een klassieke
marching-band. „En een plaat met
alleen ballads en een duo met Ste
ve Salerno dat Love notes gaat he
ten. Dus ja, ik ben druk bezig."
Ray Anderson/Marty Ehrlich Quartet,
donderdag, 't Schuttershof, Middel
burg. Aanvang 21.30 uur.