cultuur 113 Geluid van Brian May is uniek Soms speelt Ray Anderson gewoon geluiden agenda Voorpremière van Hereafter bij Film by the Sea Volg de totstandkoming van de Blof-biografie Auteur Ernst jan Rozendaal blogt op www.pzc.nl/blof dinsdag 8 maart 2011 Meer agendanieuws en de complete bioscoopagenda zijn te vinden op de website van deze krant. OP PAD Burgh-Haamstede Themamiddag Vrouwen van Schouwen over palliatieve terminale zorg. Dorpshuis De Schutse, 14.00 uur. 's-Heer Abtskerke Vliegvisvereniging Lure and Emerger houdt een ruilbeurs van hengelspullen. Dorpshuis Versvliet, 19.30 uur. Goes Kinder-doe-dagen. Ambachtscentrum, Kattendijksedijk 27, 13.00-16.30 uur. PODIUM Goes Anne van Veen probeert in de voorstel ling Wilde Lucht zingend en dansend licht te krijgen op de grilligheid van het mensdom. Piano: Jasper Slijderink. Podium 't Beest, 20.30 uur. Middelburg Hans Liberg licht in zijn show 'lek Hans Li- berg' een tip van de sluier op over zijn privéleven. Uitverkocht Stadsschouwburg, 20.00 uur. VLISSINGEN - Hereafter, de nieuwe film van Clint Eastwood, is deze week als voorpremière te zien bij 'Film by the Sea door het jaar'. De voorstellingen zijn vanavond om t9.30 uur in CineCity Vlissingen en morgen om 20.00 uur in Cine City Temeuzen. Hereafter vertelt het verhaal van drie mensen die op verschillende manieren door de sterfelijkheid worden achtervolgd. Een hoofdrol is weggelegd voor Matt Damon. Hij speelt de rol van George, een Amerikaanse arbeider die een spe ciale band met het hiernamaals heeft. EDDY CHRISTIANI AWARD Jury: Een van de invloedrijkste gitaristen van zijn generatic door Rolf Bosboom VLISSINGEN - Het virtuoze gitaarge luid van Brian May, die zaterdag 23 april in Vlissingen de Eddy Christi- ani Award krijgt, is herkenbaar uit duizenden. „Binnen vijf seconden hoor je dat hij het is", schrijft Jean-Paul Heck in het juryrapport. „De toon, de timing, het allemaal even uniek." Behalve die 'verbluffende herken baarheid' is Brian May ook 'een on gelooflijk begenadigd songschrij ver', aldus de jury. „Samen met Jimmy Page en Eddie van Halen hoort May tot de meest invloedrij ke gitaristen van zijn generatie. Hij beïnvloedde duizenden gitaristen over de gehele wereld en veel su persterren van nu zijn gitaar gaan spelen door hem." De inmiddels 63-jarige May kreeg vanaf begin jaren zeventig grote be kendheid met de band Queen. Sa men met zanger Freddie Mercury schreef hij de meeste nummers. Na het overlijden van Mercury in 1991 begon May ook een solocar rière, die diverse albums heeft op geleverd. Queen werd in 2004 nieuw leven ingeblazen door de sa menwerking met zanger Paul Rod- gers. Queen staat dit jaar extra in de be langstelling vanwege het 40-jarig jubileum. Dit voorjaar komen de eerste vijf albums van de groep in een nieuw jasje uit. De rest volgt later dit jaar. In Londen is de ten toonstelling Stormtroopers in Stillet- tos te zien en er is een Hol- lywood-film over het leven van Freddie Mercury in aantocht. May komt 23 april naar Vlissingen om in het Arsenaaltheater de Ed dy Christiani Award persoonlijk in ontvangst te nemen. VanVelzen en zijn band treden die avond op. In hoeverre May zal (mee)spelen is nog onduidelijk. Christiani Award De Eddy Christiani Award wordt dit jaar voor de zesde keer uitgereikt. De prijs is vernoemd naar de inmid dels 93-jarige Eddy Christiani, eind jaren dertig de eerste Nederlandse artiest met een elektrische gitaar. De eerdere winnaars van de prijs zijn: 2006: Leendert Haaksma 2007: Dany Lademacher 2008: Adrian Vandenberg 2009: Jan Akkerman 2010: Steve Lukather Brian May tijdens een optreden met Queen. Links: Paul Rodgers. foto Andreas Terlaak v mma m - a «as bkk mssm m ss m ss gas rmm door Mischa Beckers T azztrombonist Ray Anderson I is een wereldtopper. Hij won 1 vijfjaar op rij de titel beste trombonist in de Down Beat Critics Poll en de Penguin Guide to Jazz noemt hem de meest op windende trombonespeler van zijn generatie. Donderdag speelt het Ray Ander son /Marty Ehrlich Quartet, op uit nodiging van Muziekpodium Zee land, in 't Schuttershof in Middel- burg. De veelzijdige Anderson speelt en combineert stijlen zoals jazz, funk, rhythm and blues maar ook avant-garde. Onder meer bij Char lie Haden, David Murray, Dr. John en John Scofield, en natuurlijk met zijn eigen ensembles. Ander halfjaar terug vormde hij een nieuw kwartet met zijn kameraad Marty Ehrlich, ook al zo'n muzi kant met een enorme staat van dienst. Vorig jaar kwam hun al bum Hear you say uit. „In de herfst van 2008 begonnen Marty en ik elkaar regelmatig te ontmoeten en als duo te spelen", zegt Anderson. „Volgens mij is het idee voor dit kwartet toen ook ge boren. Natuurlijk kenden we el kaar al sinds 1979 en bespraken een samenwerking regelmatig. Klaarblijkelijk was de tijd voor het vormen van dit kwartet pas rijp in 2009." Zowel Anderson als Ehrlich droeg- stukken voor Hear you say aan. In het algemeen komt voor Ander son de muziek eerst. Dan bekijkt hij met welke groep het zou kun nen werken. In dit geval bewerkte hij die muziek speciaal voor het kwartet. Op de plaat en zeker live laten de heren horen hoe zeer ze ervan genieten om innovatief be zig te zijn met jazz. Media refereren daarbij regelmatig aan de onlosmakelijke relatie met Ray Anderson die belangrijke bron van heden daagse jazz: New Orleans. „Ik ben het daar niet mee oneens. Maar, New Orleans is zeker niet de enige bron. Onze muziek is beweeglijk en heeft de vrijheid te refereren aan alle muziek in de wereld. Dit concept is aanwezig in de hele jazz geschiedenis maar het werd bril jant ontwikkeld door groepen als The Art Ensemble of Chicago en The Black Artists Group uit St. Louis eind jaren zestig en begin ja ren zeventig van de vorige eeuw. Ik kom uit Chicago en Marty uit St. Louis dus dit zijn natuurlijk be langrijke invloeden in onze mu ziek." Naast een extreme kennis en be heersing van muziekstijlen wordt Anderson geroemd om zijn instru- mentbeheersing. Warm, melo disch en lyrisch spel gaan bij de trombonist samen met het toepas sen van een zeer uitgebreid voca bulaire. „Soms speel ik gewoon ge luiden, geen noten: vogels, bijen, cementwagens, afvoersystemen et cetera. Texturen, worden die vaak genoemd. Het maken van deze ge luiden vereist andere technieken dan die men gebruikelijk toepast op een trombone. Voor weer ande re dingen die niet vaak op een trombone te horen zijn, zoals uit zonderlijk zacht of hard spelen, zijn onorthodoxe speel technieken nodig. Maar, veel muzikanten doen dit en men noemt het wel 'extended techniques'." Voorlopig staat de uitgebreide pro motietournee voor Hear you say voorop maar Anderson denkt al weer vooruit. In mei komt de nieu we cd The other parade van zijn trio BassDrumBone uit. Later dit jaar verschijnt het album Sweet Chicago Suite van Pocket Brass, zijn kleine versie van een klassieke marching-band. „En een plaat met alleen ballads en een duo met Ste ve Salerno dat Love notes gaat he ten. Dus ja, ik ben druk bezig." Ray Anderson/Marty Ehrlich Quartet, donderdag, 't Schuttershof, Middel burg. Aanvang 21.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 13