i6l zeeland 'Arm en oud' biedt Negen winnaars maar geen Een nostalgische plek zeeland in de vorige eeuw maandag 7 maart 2011 Uit de serie kaarten en foto's van Hans Lindenbergh brengen we deze keer opnieuw een stadsgezicht in beeld. Onze vraag: waar is deze foto ge nomen? We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of verhalen over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon. T ennie van Kampen uit Hein- I kenszand voorspelde het al: I „Ik denk wel dat u zeer veel reacties binnenkrijgt, want ik vind het bepaald niet moeilijk En jawel, ruim honderd mensen stuurden vorige week een goede oplossing in van de raadkaart. „Deze week een foto van mis schien wel het mooiste plekje van Vlissingen. Hij is genomen vanaf het Keizersbolwerk, richting beurs gebouw. Opvallend zijn de twee galleys waarmee de loodsen naar de schepen werden geroeid", schrijft Rinus van Es uit Vlissin gen. „Deze plek is voor mij (ons) nostal gisch. Ik wilde mijn kersverse echt genote (gehuwd 30 januari 1970) op huwelijksreis Zeeland leren ken nen met het Strandhotel als stand plaats. Ze was meteen 'om'. Sinds dien is ons jaar niet compleet als we niet in Zeeland zijn geweest. Zelfben ik in Zeeland opgegroeid. Mijn grootvader was chirurg (A. Staverman) waar in Vlissingen ook een straat naar is genoemd", meldt H. J. Staverman uit Baarn. „Duidelijk een foto uit de tijd dat Vlissingen nog behoorlijk autovrij was. De oprit links werd later veel gebruikt door lesauto's. Ik leerde daar in i960 helling trekken", laat Jaap Liek uit Vlissingen weten. Ellen Kramer uit Heinkenszand: „Net niet meer op de foto aan de rechterkant aan de kade van de ha ven stond de oude vismijn, waar vroeger Caecilia oefende o.l.v. Jan Meliefste en ik trompet blies met mijn 12 jaren. Allang platgegooid en heringericht." Mevrouw D. Izeboud uit Vlissin gen: „Vanaf deze plaats heb je mooi uitzicht op het water met de altijd boeiende scheepvaart. Het biedt ook een fraai zicht op een deel van het stadscentrum waar nog mooie oude panden staan." Winnaars raadkaart: T. van de Calseij- de-Groosman, IJzendijke; Sarina Hen- drikse en J. Liek, beiden uit Vlissingen. DE RIETDEKKER Iedere zoon verlangt naar een vader die een keer zegt: Regisseur Stefan Perceval en acteur Bram Kwekkeboom aan het woord over De Riet dekker, de nieuwe productie van Theater Zeelandia. door Ali Pankow Arm en oud is een slech te combinatie. De angst daarvoor biedt een rijke inspiratiebron. Rinus Spruit uit Nieuwdorp schreef er een boek over: De Rietdekker. Thea terproductiehuis Zeelandia komt nu op basis van dit boek met het gelijknamige toneelstuk, dat don derdag in het Arsenaaltheater in Vlissingen in première gaat. Arm en oud. Heeft de relatief jon ge regisseur Stefan Perceval (37) enige verbinding met dat schrik beeld? „Jazeker, de levensomstan digheden waren thuis niet zo roos kleurig. Vanuit mijn jeugd al ben ik altijd bang voor dat zwarte gat van geen inkomen. Ik kan me ook niet permitteren tijdelijk niets te doen en ik krijg dan ook wel eens het yerwijt dat ik overal mee in zee ga. 'Jij bent een theaterboer', zeggen ze dan." De droevige blik en de relativering in zijn stem geven Percevals ant woord een dubbele lading. Sinds hij 14 jaar geleden afstudeerde heeft hij nooit zonder werk geze ten al acteur, regisseur of tekst schrijver. Hij is nu voor de tweede keer betrokken bij een Zeelan- dia-productie. In 2009 vertolkte hij de rol van Ariël in De Storm van Shakespeare. Bram Kwekkeboom lijkt inmid dels tot de 'vaste kern' van Zeelan dia te gaan behoren. Hoe ervaart hij het na twee opvoeringsreeksen van Vlammenstad vorig jaar, nu weer een monoloog te spelen? „Prima, Vlammenstad heb ik niet zo als monoloog ervaren. Dat was onderdeel van een tweeluik. Vanaf de eerste ontmoeting ontstond de klik met Stefan. Ik voel me erg op mijn gemak tijdens het werkpro ces met hem." Zorg om armoede heeft Kwekke- Regisseur Stefan Perceval en acteur Bram Kwekkeboom. Zij werken intensief boom in zijn jeugd ook gekend. Hij was een jochie van zeven toen zijn vader overleed. „Toen werd het eindjes aan elkaar knopen, maar mijn moeder was een heel optimistische vrouw. Ik weet nog dat we van het statiegeld van lege flessen samen naar Elektra, de bio scoop in Middelburg gingen." Perceval erkent dat bij het lezen van De Rietdekker niet direct zijn fantasie als theatermaker begon te stromen. „Wat wel nadrukkelijk naar voren kwam, was de stroeve relatie tussen Rinus (de auteur, red.) en zijn vader. Die baseline van een vader-zoon-relatie was di rect herkenbaar. Voor mij is het boek een kreet van de zoon naar de vader toe: 'Ik kan toch iets. Dit boek schrijven'. Al heeft het dan 15 jaar geduurd voor het er kwam", zegt de regisseur. Volgens hem is het voor elke zoon herken baar: vaders hebben de neiging zich wat terug te trekken, terwijl de zoon aandacht en waardering wil. „Bram Vermeulen bezingt dat zo mooi met Pappa, kijk dan. Dat geldt ook voor mezelf Mijn eigen door Rolf Bosboom MIDDELBURG - Een soort Idols, maar dan op het gebied van beel dende kunst. Zo zou je, wat oneer biedig, het Vierkante Ei kunnen omschrijven. Amateurkunstenaars laten hun werk zien aan een gere nommeerde jury, die na kort be raad bepaalt wie de volgende fase haalt. Zaterdag was de voorronde in Middelburg. Het Vierkante Ei is een initiatief van zes vooraanstaande musea, de Volkskrant, Kunstfactor en om roep NTR. Bijna 2200 kunstenaars hebben zich dit jaar aangemeld, door een foto in te sturen. Na een strenge voorselectie zijn er enkele honderden overgebleven, die in een van de zes musea hun werk kunnen laten zien. Rond de zestig deelnemers - af komstig uit het hele land - meld den zich, verdeeld over drie groe pen, zaterdag bij de Vleeshal. In een ommezien werd met hun in zendingen per groep een expositie ingericht, waarna de vijfkoppige ju ry onder leiding van Rutger Pont zen een rondgang maakte en iede re kunstenaar de gelegenheid gaf het werk kort toe te lichten. Daar na zonderde de jury zich even af om in elke ronde drie deelnemers aan te wijzen die naar de halve fi nale mogen. Juryvoorzitter Pontzen benadruk te dat het werk weliswaar 'keihard' werd beoordeeld, maar dat er geen verliezers waren. De deelnemers hadden immers al de rigoureuze voorselectie doorstaan, wat al een prestatie op zich is. Regelmatig werd de jury aange naam verrast. Zoals door het schil derij van Jan Houkamp uit Middel burg, goed voor een plaats in de halve finale. „Een tafereel dat er in eerste instantie semi-abstract uit ziet", zo omschreef Rutger Pont zen het. De toelichting van Hou kamp deed de jury met andere ogen naar het werk kijken. De ma ker vertelde dat het een beeld was van de watersnoodramp van 1953 en dat hij werd geïnspireerd door j familieverhalen en door de diverse 1 natuurrampen van de afgelope J tijd. Vlissingen Bellamy-Part. van al Boulevard De R

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 32