stad met verhuisplannen ii spectrum Zaterdag 5 maart 2011 iPHIM De Indonesische hoofdstad Jakarta barst met officieus 16 miljoen inwoners uit zijn voegen. De economie lijdt onder de files die de stad dagelijks teisteren. foto's AP/GPD Volle wegen en halfvolle bussen. KALIMANTAN SUMATRA Jakarta Java Zee Bandung JAVA Jonggol Indische Oceaan SULAWESI B anda Zee PAPOEA een verzameling oude bussen, die rokend staan te wachten om passagiers, boeren en fabriekarbeiders naar de rijstvelden of de fabriek te brengen. Bij de bushalte staat de fruitkraam van de 35-jarige Ade Mustafa. Hij is ingelicht door de gemeente en denkt net als de burgemeester dat een verhuizing veel werkgelegenheid creëert. Toch maakt hij zich zorgen: „Wat gebeurt er met de oorspronkelijke bevolking van Jonggol? Mag ik hier over een paar jaar nog staan met mijn kraam?" Stadsplanner Marco Kusumawijaja noemt het plan Jakarta te verhuizen 'pure waan zin'. „Het lost niets op. Er zijn nog geen half miljoen ambtenaren in Jakarta, daar van heeft slechts 15 procent een auto, de rest gaat met het openbaar vervoer. Men moet kijken naar de werkelijke oplossin gen voor de chaos in Jakarta: verbetering van het openbaar vervoer, bouw van we gen en heroverweging van het gebruik van grond. Meer huizen in het centrum en meer bedrijven buiten het centrum, zodat mensen niet hoeven te reizen." De Indone sische regering wijst naar buurland Malei sië. Ze voelt zich geïnspireerd door de ver huizing van de ambtenarij vanuit Kuala Lumpur naar Putrajaya, zo'n 25 kilometer buiten de hoofdstad. Een miljardenproject, waar critici nog steeds vraagtekens bij zet ten. „Geen van deze verhuizingen is echt ge lukt", meent Kusumawijaja. „Tweehon derd jaar geleden, in 1800, verplaatste het rijke Amerika zijn regeringszetel succesvol van Philadelphia naar Washington. Maar als we vandaag de dag kijken naar bijvoor beeld Putrajaya in Maleisië, zien we een le ge stad. De ambtenaren wonen nog steeds in Kuala Lumpur en reizen iedere dag heen en weer. Het zou in Jakarta dus niets afdoen aan het verkeersprobleem. Sterker nog: dat zou nog verergeren." Ook Fauzi Bowo, de gouverneur van Ja karta zet vraagtekens bij liet idee: „Wat zijn de kosten? Niet alleen financieel, maar ook sociaal? Als Jakafta zou verhuizen, hoeft dat niet te betekenen dat de proble men ook minder worden. Kijk maar naar Rio de Janeiro, Karachi en zelfs Kuala Lum pur. Als het al gebeurt, dan niet nu. Ik richt me op Jakarta en hoop dat de stad overleeft." Ondertussen kopen speculanten de eerste stukken grond buiten Jonggol. Warong houdster Dede Kurniati ziet hierin het be wijs dat de verhuizing eraan komt. „Daar worden grote huizen gebouwd voor rijke Jakartanen. Dat doen ze echt niet voor niets." Bang voor het verlies van haar res taurantje is de 35-jarige moeder van drie jonge kinderen niet: „Ik vind mijn stek wel. Desnoods bouw ik een andere warong op een andere plek. Het belangrijk ste is dat mijn kinderen de kans krijgen op een beter leven. Dat ze later misschien ook in een kantoor kunnen werken." Of het plan ooit echt van de grond komt, is natuurlijk de vraag. Onduidelijk blijft waar de miljarden vandaan moeten ko men om de verhuizing te financieren. Door corruptie verdwijnen jaarlijkse grote delen van het budget van de regering. Daardoor alleen al blijft onvoldoende geld over voor het onderhoud van de havens, wegen, vliegvelden en elektriciteitscentra les. Laat staan dat er voldoende geld is voor de bouw van een nieuwe stad. Sinds de lancering van het plan is er dan ook niets zwart-op-wit gezet. Het honderd jaar oude, Nederlandse ver huisplan werd eind jaren negentig nog ge bruikt als blauwdruk voor de bouw van re geringsgebouwen in Bandung. Historica Van Roosmalen: „Volgens dat plan van 1917. Dus ja, een verhuizing naar Bandung is nog steeds mogelijk. Hoewel ik me af vraag of er voldoende ruimte is. Ik ver moed dat er vandaag de dag heel wat meer ambtenaren in Jakarta zijn dan in die da gen." j reageren? spectrum@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 85