'Gelukkig' dankzij coach-tv Een ruwe bolster met blanke pit kijktip kijken luisteren Werkloos, relatieproblemen, onhandelbare pubers, geldgebrek, ruzie met de buren of te dik: we schamen ons nergens meer voor. En de televisiecoach lost alles op. „We helpen kijkers gelukkiger te worden." door Els Smets 'Het gaat de makers vooral om kijkcijfers zaterdag, 20.30 uur Bovenop een hoge to ren staat een forse vrouw, gekleed in sportieve outfit. Bene den staan haar man en kinderen, deelne mers aan het programma Help, ons kind is te dik. De bedoeling is dat de vrouw gaat abseilen. Want, zo legt de mental coach uit: „Op het moment dat je ophoudt als iets moeilijk wordt, blijf je in een cir kel ronddraaien. Als je je wilt ont wikkelen, moet je het oude, ver trouwde kader loslaten." Dus moet de moeder van Enrico naar beneden. Voorlopig staat ze te huilen. De mental coach weet hoe dat komt: „Al je gevoel is afge sloten. Wanneer ben je daarmee begonnen? Daar zit gewoon je knelpunt: jezelf afsluiten van je ge voel. Je gevoel wil eruit, heeft zo veel te vertellen. Je bent niet puur ratio, het is gewoon een stuk van jou, een heel mooi stuk. Dat stuk gaan we niet meer wegstoppen." Tina Nijkamp, directeur televisie bij SBS, pikte de trend vijfjaar ge leden op uit Engeland, waar toen Fat families werd uitgezonden. Ze programmeerde de Engelse show met succes op SBS en besloot een Nederlandse versie te maken. „Veel mensen kennen het gevoel van te zwaar zijn, niet lekker in je vel zitten. Je kunt je ermee identifi ceren. Coachingsprogramma's in spireren om er wat aan te doen." Dergelijke programma's worden goed bekeken, vooral door vrou wen. Daarom programmeert SBS ze op woensdagavond, als alterna tief voor het sportaanbod op de an dere zenders. Ook bij RTL en de publieke zenders is het genre een succes, zoals 10 Jaar jonger in 10 da gen, Hotel de Toekomst, De school van Prem, De afvallers, De naakte waarheid en Mijn geheime missie. Kas Stuyf studeerde psychologie en is coach bij de RTL-program- ma's Dames in de dop en 10 Jaar jonger in 10 dagen. De toegenomen behoefte aan coaching heeft vol gens Stuyf alles te maken met de toegenomen welvaart. „Als je geen eten hebt en geen schoon drinkwa ter, ben je daar de hele dag druk mee. Maar als dat allemaal wél goed geregeld is, heb je tijd voor andere zaken. Dan ga je je afvra gen of je wel gelukkig bent." Iedereen mag zich coach noemen, de titel is niet beschermd. De afge lopen weken figureerden op tv een huishoudcoach, een obesitas- coach, een/edcoach, een opvoed- coach en een mental coach. Alle maal nep, meent Alexander Warin- ga van de Nederlandse Orde van Beroepscoaches. Hij is als onder zoeker verbonden aan de universi teit van Tilburg. „Een coach bege leidt mensen. Er is geen hiërarchi sche verhouding, de coach staat ge lijk aan de. cliënt. Hij stelt vragen, met als bedoeling dat de cliënten inzichten krijgen en zelf met idee ën, voorstellingen, oplossingen ko men. Dat zie ik op tv niet terug. Het zijn vooral adviseurs, ze geven mensen advies hoe ze hun leven moeten inrichten. Bij coaching gaan we ervan uit dat de cliënt zijn eigen adviseur is, die zelf zijn eigen besluiten kan nemen." Coach Stuyf geeft de deelnemers aan coachingprogramma's graag opdrachten. Een boze vrouw mag serviezen kapotgooien. Een man die niet duidelijk communiceert met zijn partner, moet een dagje met paarden werken. En een onze kere vrouw begraaft onder zijn toe ziend oog haar problemen in een diepe kuil. Dat hij daardoor vol gens de definitie van de beroepsor ganisatie geen echte coach is, deert hem niet. „Ik hoef ook niet zono dig coach te zijn, de term is aan in flatie onderhevig. Laatst hoorde ik zelfs iemand die zich dresscoach noemt! Het is gewoon de beste omschrijving van wat ik doe. Maar je mag me ook 'iemand die men sen probeert te helpen' noemen." Vooral de commerciële omroepen hebben het fenomeen coaching-tv omarmd. Daar lijken de sponsoren een dikke vinger in de pap te heb ben. Zo maken de deelnemers van Help mijn kind is te dik de maaltijd bij voorkeur in een pan van een bekend merk en wordt het pro gramma 10 Jaar jonger in 10 dagen gesponsord door een producent van huidverzorgingsproducten. Stuyf: „Maar ik heb de afspraak dat ik alles mag doen en zeggen." Zijn vrouwelijke collega, defeel- coach, is duidelijk wel gelieerd aan de sponsor en smeert graag met crèmes van een bekend merk. Waringa heeft daar moeite mee. „Feitelijk zijn het vermomde recla meblokken. De adviezen die gege ven worden, komen uit de koker van de sponsor van het program ma. Er wordt gesuggereerd dat ze mensen helpen. Maar het gaat de makers vooral om kijkcijfers. Men sen worden geëxploiteerd voor kijkcijfers en adverteerders. Het verbaast me niet dat geen van die zogenaamde coaches die je op tv ziet, is aangesloten bij onze be roepsorganisatie." Nijkamp ziet het probleem niet: „Het zijn pro gramma's waarmee we mensen helpen gelukkiger te worden." Stuyf ziet er bij de selectie van de kandidaten wel op toe dat de pro blematiek niet al te ingewikkeld is. illustratie Job van Gelder „De meeste mensen die meewer ken, zijn er echt mee geholpen. Ze krijgen in elk geval veel aandacht en zorg, die ze anders niet hadden gekregen. Want veel mensen met een hulpvraag weten niet waar ze terecht kunnen. Of het echt werkt wat we op tv doen, dat zijn we nu aan het ontdekken. Trial and error, ja. Daar zit een spanningsveld en dat vind ik heel interessant." wi Reageren? redactie.media@wegener.nl solvalynS .iilvuivnn 0jS?@monniketHv«

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 111