auto 17 'Soms met vijf man erin' Sportieve allrounder niet te versmaden Alternatief: Volvo C30 T5 Alternatief: Seat Leon 2.0 TFSI ABT I wM vrijdag 4 maart 2011 KLASSIEKER Ab Karreman en zijn Fiat Topolino door Lucas Boot Veel van de klassiekerrijders die ik voor deze rubriek spreek, verzamelen minia tuurtjes van hun oldtimer. Zo ook Ab Karreman (75) uit Terneuzen van zijn Fiat 500 Topolino. Het Fiatje is niet al te groot van stuk en ook de modelwagentjes zijn vol gens Karreman alleen in het piep klein te vinden. Dat zinde hem niet en hij zette zelf een model-Toop in elkaar. Schaal 1:10. Zo uit het blote hoofd, en razend gedetailleerd. Zelfs het vouwdakje kan open en dicht. Het leek de Terneuzenaar een leuk idee om het schaalmodel mee op de foto te zetten met zijn Toop. Die echte stamt uit 1952 en be hoort tot de laatste generatie Topo- lino's, de Topolino C. Fiat bouwde destijds drie types: A, B en C. Het eerste exemplaar rolde in 1936 van de band, de laatste in 1955. Fiat lan ceerde het wagentje als auto voor het volk. Dante Giacosa tekende het Fiatje, later ook de Fiat 600 en de Nuova 500. Goed, terug naar Karreman. In zijn studietijd eind jaren vijftig reed hij ook al in een Toop. „Het was toen best een prijzig wagentje. Een nieuwe kostte 4500 gulden. Ik knapte zelf een gebruikt exem plaar op." Hij koestert een aantal goede herinneringen aan die Fiat. „We zaten er soms wel met een man of vijf in." Na zijn studietijd begon Karreman aan een baan en maakte zijn Topo lino plaats voor een grotere auto. Tientallen jaren later zag de Zeeuws-Vlaming tijdens een fiets tocht een Topolino in een garage OCCASION Volkswagen Golf GTI 2.0 TFSI staan. „Goh, dat is leuk. Zo'n ding zou ik nog wel eens willen heb ben. Verder schonk ik er geen aan dacht aan." Een jaar later fietste hij langs die zelfde garage en stapte toch maar eens naar binnen. Uiteindelijk kocht-ie het autootje dat toevallig ook nog eens uit hetzelfde jaar kwam als het model uit zijn studie tijd. „De carrosserie was gerestaureerd, maar mechanisch mankeerde er veel aan. Ik heb 'm zelf onderhan den genomen en weer opgeknapt. Inmiddels geniet ik ruim zestien jaar van de Toop." Heeft u ook een bijzondere au to? Laat het ons weten en vul het contactformulier van de le zersredactie in op onze website. Elke week testen we een occasion. Hoe goed rijdt-ie nog? Wat zit er allemaal op en aan? En wat is er voor ongeveer hetzelfde bedrag nog meer te koop? We zoeken het voor u uit. Deze week een Volkswagen Golf GTI. door Lucas Boot e pers schreef een tijd lang met een in accuzuur gedrenkte pen over de Golf GTI. Liet lichtvoeti ge en het sportieve gevoel van wel eer ontbrak, aldus het journaille. De loftrompet werd weer gestoken toen Volkswagen in 2004 de nieu we Golf V GTI introduceerde. Dit model knipoogde naar de oer-GTI uit 1976. Net als het exemplaar uit de jaren zeventig had ook deze een rode bies rond de grille en een gelijksoortig ruitjesmotief op de stoelen. Dankzij de 2,0-liter TFSI met 200 pk en 280 Nm koppel zorgde deze generatie GTI weer voor de nodige 'oempf die zo werd gemist. We vonden zo'n Golf V GTI bij Auto Borchwerf in Halsteren. Het gaat hier om een zogeheten 60 Edition, destijds een scherp geprijs de, standaard GTI zonder toeters en bellen. Geen DSG-automaat aan boord bijvoorbeeld, maar een handbak. En dat vinden we wel zo fijn. Oké, een DSG schakelt snel en vloeiend, daar kun je niet tegen op poken. Maar in een GTI wil je juist de regie in eigen handen hou den. Zelf bepalen wanneer je te rugschakelt voor een scherpe bocht. Weten wat er gebeurt. Dat je met een handbak dan een paar tienden langzamer bent, soit. Nog steeds gaat het hard zat. Een sprint naar de honderd duurt bijvoor beeld 7,2 seconden. De snelheids meter loopt - heel optimistisch - tot 300 km/h. Dat haalt de Golf na tuurlijk bij lange na niet. Hij kan 235 per uur. Met de snelheid is alles dik voor el kaar. En ook de zitpositie en sport stoelen vallen erg in de smaak. Het ontbreekt alleen aan scherpte. De besturing is onze ogen te afstande lijk voor een hot hatch. Hierdoor Over een sprint naar de honderd doet de Golf GTI 7,2 seconden. merken we niet precies wat er on der de voorwielen gebeurt en kun nen we 'm niet loepzuiver plaat sen. Dat haalt de beleving uit de auto. Andere 'hete' hatchbacks als een Focus RS of Mégane RS scoren wat dat betreft meer punten. De Golf is de sportieve allrounder van het stel. De GTI staat te koop voor net geen 21.mille. Voor dat geld rijdt u een auto die aanvoelt als een nagel- nieuw exemplaar. Interieur en ex terieur zijn op een inimini oneffen heid na smetteloos. Daarbij werd Prijs: 19.950 euro Bouwjaar: 4- 2007 Km-stand: 79.722 Motor: 2,5 liter vijfcilinder turbo, benzine Vermogen: 220 pk, 320 Nm Transmissie: handgeschakelde zesbak Afleverkosten: 495 euro, inclusief onderhoudsbeurt, nieuwe APK en 12 maanden garantie Bijzonderheden: vijfcilinder, dealeronderhouden Verkooppunt: Cappendijk Auto's, Terneuzen Website: www.cappendijk.nl Prijs: 20.950 euro Bouwjaar: 3- 2007 Km-stand: 21.386 Motor: 2,0 liter viercilinder turbo, benzine Vermogen: 241 pk. Transmissie: handgeschakelde zesbak Afleverkosten: prijs is inclusief onderhoudsbeurt, nieuwe APK en 6 maanden garantie Bijzonderheden: lage kilometerstand, getuned door ABT Verkooppunt: Auto de Laat, Middelburg Website: www.autodelaat.nl VW Golf GTI 2.0 TFSI de VW in 2008 bij Auto Borch werf nieuw verkocht. De onder- houdshistorie is derhalve bekend en zit er ook een jaar (mobili- teits)garantie op. Op de teller staat 45.000 kilometer en een beetje. De Golf is dus- net lekker ingere den. Prijs: 20.950 euro Bouwjaar: 1 -2008 Km-stand: 45.135 Transmissie: handgeschakelde zes bak Motor: 2,0 liter viercilinder turbo, benzine Vermogen: 200 pk, 280 Nm 0-100 km/u: 7,2 sec* Topsnelheid: 235 km/u* Gemiddeld verbruik: 1 op 12,5* Afleverkosten: 395 euro, incl. mo biliteitsgarantie, onderhoudsbeurt en 12 maanden garantie. Bijzonderheden: auto van eerste eigenaar, lage kilometerstand, hand bak Verkooppunt: Auto Borchwerf, Halsteren Website: www.autoborchwerf.nl *fabrieksopgave Historie: Volkswagen ontketende in 1976 een revolutie met de intro ductie van de Golf I GTI. Het ding had 110 pk aan boord en woog nog geen duizend kilogrammen. Eén bonk rijbeleving, kortom. In middels zijn we bij de zesde gene ratie Golf GTI aanbeland, die levert 210 pk. Ab Karreman uit Terneuzen en zijn Fiat Topolino. foto Lucas Boot

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 77