auto 17
'Soms met vijf man erin'
Sportieve allrounder niet te versmaden
Alternatief: Volvo C30 T5
Alternatief: Seat Leon 2.0 TFSI ABT
I wM
vrijdag 4 maart 2011
KLASSIEKER Ab Karreman en zijn Fiat Topolino
door Lucas Boot
Veel van de klassiekerrijders
die ik voor deze rubriek
spreek, verzamelen minia
tuurtjes van hun oldtimer. Zo ook
Ab Karreman (75) uit Terneuzen
van zijn Fiat 500 Topolino. Het
Fiatje is niet al te groot van stuk
en ook de modelwagentjes zijn vol
gens Karreman alleen in het piep
klein te vinden.
Dat zinde hem niet en hij zette
zelf een model-Toop in elkaar.
Schaal 1:10. Zo uit het blote hoofd,
en razend gedetailleerd. Zelfs het
vouwdakje kan open en dicht. Het
leek de Terneuzenaar een leuk
idee om het schaalmodel mee op
de foto te zetten met zijn Toop.
Die echte stamt uit 1952 en be
hoort tot de laatste generatie Topo-
lino's, de Topolino C. Fiat bouwde
destijds drie types: A, B en C. Het
eerste exemplaar rolde in 1936 van
de band, de laatste in 1955. Fiat lan
ceerde het wagentje als auto voor
het volk. Dante Giacosa tekende
het Fiatje, later ook de Fiat 600 en
de Nuova 500.
Goed, terug naar Karreman. In
zijn studietijd eind jaren vijftig
reed hij ook al in een Toop. „Het
was toen best een prijzig wagentje.
Een nieuwe kostte 4500 gulden. Ik
knapte zelf een gebruikt exem
plaar op." Hij koestert een aantal
goede herinneringen aan die Fiat.
„We zaten er soms wel met een
man of vijf in."
Na zijn studietijd begon Karreman
aan een baan en maakte zijn Topo
lino plaats voor een grotere auto.
Tientallen jaren later zag de
Zeeuws-Vlaming tijdens een fiets
tocht een Topolino in een garage
OCCASION Volkswagen Golf GTI 2.0 TFSI
staan. „Goh, dat is leuk. Zo'n ding
zou ik nog wel eens willen heb
ben. Verder schonk ik er geen aan
dacht aan."
Een jaar later fietste hij langs die
zelfde garage en stapte toch maar
eens naar binnen. Uiteindelijk
kocht-ie het autootje dat toevallig
ook nog eens uit hetzelfde jaar
kwam als het model uit zijn studie
tijd.
„De carrosserie was gerestaureerd,
maar mechanisch mankeerde er
veel aan. Ik heb 'm zelf onderhan
den genomen en weer opgeknapt.
Inmiddels geniet ik ruim zestien
jaar van de Toop."
Heeft u ook een bijzondere au
to? Laat het ons weten en vul
het contactformulier van de le
zersredactie in op onze website.
Elke week testen we een occasion. Hoe
goed rijdt-ie nog? Wat zit er allemaal
op en aan? En wat is er voor ongeveer
hetzelfde bedrag nog meer te koop?
We zoeken het voor u uit. Deze week
een Volkswagen Golf GTI.
door Lucas Boot
e pers schreef een tijd
lang met een in accuzuur
gedrenkte pen over de
Golf GTI. Liet lichtvoeti
ge en het sportieve gevoel van wel
eer ontbrak, aldus het journaille.
De loftrompet werd weer gestoken
toen Volkswagen in 2004 de nieu
we Golf V GTI introduceerde. Dit
model knipoogde naar de oer-GTI
uit 1976. Net als het exemplaar uit
de jaren zeventig had ook deze
een rode bies rond de grille en een
gelijksoortig ruitjesmotief op de
stoelen. Dankzij de 2,0-liter TFSI
met 200 pk en 280 Nm koppel
zorgde deze generatie GTI weer
voor de nodige 'oempf die zo
werd gemist.
We vonden zo'n Golf V GTI bij
Auto Borchwerf in Halsteren. Het
gaat hier om een zogeheten 60
Edition, destijds een scherp geprijs
de, standaard GTI zonder toeters
en bellen. Geen DSG-automaat
aan boord bijvoorbeeld, maar een
handbak. En dat vinden we wel zo
fijn. Oké, een DSG schakelt snel
en vloeiend, daar kun je niet tegen
op poken. Maar in een GTI wil je
juist de regie in eigen handen hou
den. Zelf bepalen wanneer je te
rugschakelt voor een scherpe
bocht. Weten wat er gebeurt. Dat
je met een handbak dan een paar
tienden langzamer bent, soit. Nog
steeds gaat het hard zat. Een sprint
naar de honderd duurt bijvoor
beeld 7,2 seconden. De snelheids
meter loopt - heel optimistisch -
tot 300 km/h. Dat haalt de Golf na
tuurlijk bij lange na niet. Hij kan
235 per uur.
Met de snelheid is alles dik voor el
kaar. En ook de zitpositie en sport
stoelen vallen erg in de smaak. Het
ontbreekt alleen aan scherpte. De
besturing is onze ogen te afstande
lijk voor een hot hatch. Hierdoor
Over een sprint naar de honderd doet de Golf GTI 7,2 seconden.
merken we niet precies wat er on
der de voorwielen gebeurt en kun
nen we 'm niet loepzuiver plaat
sen. Dat haalt de beleving uit de
auto.
Andere 'hete' hatchbacks als een
Focus RS of Mégane RS scoren
wat dat betreft meer punten. De
Golf is de sportieve allrounder van
het stel.
De GTI staat te koop voor net
geen 21.mille. Voor dat geld rijdt u
een auto die aanvoelt als een nagel-
nieuw exemplaar. Interieur en ex
terieur zijn op een inimini oneffen
heid na smetteloos. Daarbij werd
Prijs: 19.950 euro Bouwjaar: 4- 2007 Km-stand: 79.722
Motor: 2,5 liter vijfcilinder turbo, benzine Vermogen: 220 pk, 320 Nm
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Afleverkosten: 495 euro, inclusief onderhoudsbeurt, nieuwe APK en 12
maanden garantie Bijzonderheden: vijfcilinder, dealeronderhouden
Verkooppunt: Cappendijk Auto's, Terneuzen Website: www.cappendijk.nl
Prijs: 20.950 euro Bouwjaar: 3- 2007 Km-stand: 21.386
Motor: 2,0 liter viercilinder turbo, benzine Vermogen: 241 pk.
Transmissie: handgeschakelde zesbak Afleverkosten: prijs is inclusief
onderhoudsbeurt, nieuwe APK en 6 maanden garantie
Bijzonderheden: lage kilometerstand, getuned door ABT
Verkooppunt: Auto de Laat, Middelburg Website: www.autodelaat.nl
VW Golf GTI 2.0 TFSI
de VW in 2008 bij Auto Borch
werf nieuw verkocht. De onder-
houdshistorie is derhalve bekend
en zit er ook een jaar (mobili-
teits)garantie op. Op de teller staat
45.000 kilometer en een beetje.
De Golf is dus- net lekker ingere
den.
Prijs: 20.950 euro
Bouwjaar: 1 -2008
Km-stand: 45.135
Transmissie: handgeschakelde zes
bak
Motor: 2,0 liter viercilinder turbo,
benzine
Vermogen: 200 pk, 280 Nm
0-100 km/u: 7,2 sec*
Topsnelheid: 235 km/u*
Gemiddeld verbruik: 1 op 12,5*
Afleverkosten: 395 euro, incl. mo
biliteitsgarantie, onderhoudsbeurt
en 12 maanden garantie.
Bijzonderheden: auto van eerste
eigenaar, lage kilometerstand, hand
bak
Verkooppunt: Auto Borchwerf,
Halsteren
Website: www.autoborchwerf.nl
*fabrieksopgave
Historie: Volkswagen ontketende
in 1976 een revolutie met de intro
ductie van de Golf I GTI. Het ding
had 110 pk aan boord en woog
nog geen duizend kilogrammen.
Eén bonk rijbeleving, kortom. In
middels zijn we bij de zesde gene
ratie Golf GTI aanbeland, die levert
210 pk.
Ab Karreman uit Terneuzen en zijn Fiat Topolino.
foto Lucas Boot